Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demiryolu Tekeri Üretiminde İş Sağlığı ve Güvenliği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 67 - 82, 31.12.2024
https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.1593101

Öz

Dövme, haddeleme ve bombeleme, demiryolu tekerleklerini üretmek için kullanılan özel sıcak şekillendirme prosedürüdür. Sürekli gelişen teknoloji nedeniyle, demiryolu vagonları ve lokomotifleri güvenlik ve hız gereksinimlerini karşılamak için tekerlekler kullanan çeşitli tasarımlara sahiptir. Sonuç olarak, bir demiryolu tekerleği üreticisinin rekabetçi bir pazarda geçerliliğini sürdürebilmesi için çok çeşitli tasarımlara sahip demiryolu tekerlekleri üretme yeteneğine sahip olması gerekir. Yeni bir tekerlek üretmek için, üreticinin tekerleğin yeni tasarımına uygun yeni kalıplar oluşturması gerekir.
Tasarım aşamasında, demiryolu tekerleği şekillendirmenin olası sonuçlarını tahmin etmek için bir simülasyon modeli kullanılmalıdır. Demiryolu tekerlekleri şekillendirmenin en karmaşık aşaması, tekerlek haddeleme sürecidir. Demiryolu tekerleği haddelemesi, dövme demiryolu tekerleğinin belirli bir şekil vermek için aynı anda beş silindir tarafından işlenmesidir.
Bu çalışmada, demiryolu tekerleklerinin üretim süreci ayrıntılı olarak incelenecek ve yeni tasarımların nasıl oluşturulacağına dair yöntemler ele alınacaktır. Ayrıca, simülasyon modelleri kullanarak tekerlek şekillendirme süreçlerinin tahmin edilmesi ve haddeleme sürecinin optimizasyonu üzerinde durulacaktır. Tez, derleme formatında sunulmuş olup, süreçlerin değerlendirilmesi için ramak kala olay analizi ve balık kılçığı diyagramı kullanılacaktır.

Kaynakça

  • Arslan, A., & Özer, A. (2020). İş kazalarında insan faktörleri ve eğitim programlarının önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 120-135.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2020). İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri Kılavuzu. Çelik, Y. (2019). İşyerinde güvenli çalışma prosedürlerinin önemi ve eğitim ihtiyacı. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 13(2), 50-55.
  • “Demiryolu Ray Profil Çeşitleri ve Özellikleri”, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Resmi Web Sitesi, www.tcdd.gov.tr.
  • Demirci, Ö. (2015). Kalite Kontrol ve Kalite Güvencesi Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi. Demiryolu Sektörü Teknoloji Dergisi. (2020). Demiryolu Tekerleklerinin Üretim Teknolojileri ve Kalite Kontrolü. Sayı 45, 78-92.
  • International Labour Organization (ILO). (2019). “Preventing Accidents at Work: Guidelines on Near Miss Reporting.”
  • Kalay, Ş., & Özkan, S. (2019). Farklı Çelik Sınıflarının Demiryolu Tekerlerinin Aşınma Davranışı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Malzeme Mühendisliği ve Performans, 28(5), 2827-2837.
  • Mammadov, A. (2020). Ramak Kala.Sağlık ve Güvenlik Enstitüsü. (2021). “İşyerlerinde Ramak Kala Olay Yönetimi ve Önemi.”
  • Smith, J. (2012). Railway Wheel and Axle Manufacturing: A Comprehensive Guide. London: Institution of Mechanical Engineers.
  • Tekin, R. (2012). Metal Şekillendirme Teknolojileri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Wang, X., & Wang, W. (2018). High-speed Railway Wheels and Related Materials: A Review. Materials Science and Engineering: A, 735, 134-151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Occupational Health and Safety in Railway Wheel Production

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 67 - 82, 31.12.2024
https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.1593101

Öz

Forging, rolling and crowning are specific hot forming procedures used to produce railway wheels. Due to the ever-evolving technology, railway wagons and locomotives have various designs using wheels to meet safety and speed requirements. As a result, a railway wheel manufacturer must have the ability to produce railway wheels with a wide variety of designs in order to maintain its validity in a competitive market. In order to produce a new wheel, the manufacturer must create new molds suitable for the new design of the wheel.
A simulation model should be used in the design phase to predict the possible results of railway wheel shaping. The most complex stage of railway wheel shaping is the wheel rolling process. Railway wheel rolling is the simultaneous processing of the forged railway wheel by five rollers to give it a certain shape.
In this study, the manufacturing process of railway wheels will be examined in detail and methods on how to create new designs will be discussed. In addition, the prediction of wheel shaping processes using simulation models and the optimization of the rolling process will be emphasized. The thesis is presented in a compilation format, and near-miss event analysis and fishbone diagram will be used to evaluate the processes.

Kaynakça

  • Arslan, A., & Özer, A. (2020). İş kazalarında insan faktörleri ve eğitim programlarının önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 120-135.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2020). İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri Kılavuzu. Çelik, Y. (2019). İşyerinde güvenli çalışma prosedürlerinin önemi ve eğitim ihtiyacı. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 13(2), 50-55.
  • “Demiryolu Ray Profil Çeşitleri ve Özellikleri”, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Resmi Web Sitesi, www.tcdd.gov.tr.
  • Demirci, Ö. (2015). Kalite Kontrol ve Kalite Güvencesi Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi. Demiryolu Sektörü Teknoloji Dergisi. (2020). Demiryolu Tekerleklerinin Üretim Teknolojileri ve Kalite Kontrolü. Sayı 45, 78-92.
  • International Labour Organization (ILO). (2019). “Preventing Accidents at Work: Guidelines on Near Miss Reporting.”
  • Kalay, Ş., & Özkan, S. (2019). Farklı Çelik Sınıflarının Demiryolu Tekerlerinin Aşınma Davranışı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Malzeme Mühendisliği ve Performans, 28(5), 2827-2837.
  • Mammadov, A. (2020). Ramak Kala.Sağlık ve Güvenlik Enstitüsü. (2021). “İşyerlerinde Ramak Kala Olay Yönetimi ve Önemi.”
  • Smith, J. (2012). Railway Wheel and Axle Manufacturing: A Comprehensive Guide. London: Institution of Mechanical Engineers.
  • Tekin, R. (2012). Metal Şekillendirme Teknolojileri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Wang, X., & Wang, W. (2018). High-speed Railway Wheels and Related Materials: A Review. Materials Science and Engineering: A, 735, 134-151.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fiziksel Coğrafya ve Çevre Jeolojisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Açıkgöz 0009-0007-3259-7488

Gül Uslu 0000-0002-3691-2111

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Açıkgöz, Mustafa, ve Gül Uslu. “Demiryolu Tekeri Üretiminde İş Sağlığı Ve Güvenliği”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2024): 67-82. https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.1593101.