Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Felsefeden Siyasete: Heidegger’in Nazizmle İlişkisi

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 5, 85 - 110, 01.06.2013

Öz

Martin Heidegger, 20. yüzyılın şüphesiz en önemli ve etkili filozoflarından biridir. 1927 tarihli Varlık ve Zaman adlı başyapıtıyla felsefede yeni bir çığır açmış, böylelikle varlığa yönelik ontolojik ve epistemolojik tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Heidegger’in felsefesinin yanı sıra politika anlayışı da elli yılı aşkın süredir tartışılmakta ve tartışılmaya da devam etmektedir. 1933 yılında Freiburg Üniversitesi’ne rektör seçilmesi, bu tartışmaların başlangıç noktası sayılır. Rektörlüğü ve Führer’e yapılan bilgi hizmeti onun, antisemitist, Nazi yanlısı ve Nasyonal Sosyalizm’in ideologu olarak görülmesine neden olmuştur. Ayrıca onun eserlerinden hareketle –özellikle Varlık ve Zaman ve bazen de Metafiziğe Giriş- Heidegger’i Nasyonal Sosyalizm’in epistemolojik inşasını gerçekleştirmek için çaba gösteren ve bu politik duruşun ontolojik kodlarını kurgulamakla itham edenler de vardır. Heidegger, bu saldırıların bir kısmını hayatının son zamanlarında Der Spiegel dergisine verdiği röportajda karşılamaya çalışmışsa da o, hâlâ birçok meslektaşı ve öğrencileri tarafından Hitler yanlısı bir filozof olarak görülmektedir. Bu çalışmada, Heidegger’in Nazizm’le olan ilişkisi eleştirel boyutta tartışılacak ve Nazi sonrası Almanya’sında Heidegger’in Nasyonal Sosyalizm’e ilişkin söylemlerine yön bulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Allemann, B. (1994). Heidegger ve politika. O. Pöggeler ve B. Allemann (drl.), Heidegger üzerine iki yazı içinde (çev. D. Özlem, s. 85-113 ). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Aşkın, Z. (2008). Kant ve Heidegger’de özgürlük sorunu. Kaygı Felsefe Dergisi, 11, 53-67.
  • Cevizci, A. (2002). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Dallmayr, F. R. (1984). Ontology of freedom: Heidegger and political philosophy. Political Theory, 12(2), 204-234.
  • Derrida, J. (2011). Nietzschelerin şöleni (drl. ve çev. A. Utku ve M. Erkan). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Dreyfus, H. L., & Wrathall, M. A. (2005). Martin Heidegger: An introduction to his thought, work and life. In H. L. Dreyfus, & M. A. Wrathall (Eds.), A companion to Heidegger (pp.1-15). United Kingdom: Blackwell Publishing.
  • Göçmen, D. (2009). Martin Heidegger, Nazizm ve felsefe. Felsefe Yazın Dergisi, 15, 40-51.

From Philosophy to Politics: Heidegger’s Relationship with Nazizm

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 5, 85 - 110, 01.06.2013

Öz

Martin Heidegger, undoubtedly is one of the most important and influential philosophers of the 20th century. He wrote Being and Time which is his masterpiece written in 1927 opened a new era in philosophy, thus this masterpiece has come up with the ontological and epistemological debates. Heidegger’s conception of philosophy has been debated for over fifty years as well as his policy and it is continued to be discussed. His being chosen as the rector of Freiburg University in 1933 is considered as the starting point for these discussions. His rectorship and serving information Führer, has been seen as anti-Semitic, supporter of Nazi and the ideologue of National Socialism. In addition, he is accused for his works, especially the Being and Time and sometimes Introduction to Metaphysics, which due to Heidegger’s effort for achieve epistemological construction of National Socialism and creating codes of ontologies political’s stance. Although Heidegger tried to answer to a portion of these attacks in an interview with Der Spiegel in last days of his life, he is still seen as a supporter of Hitler by a lot of his colleagues and his students. In this study, it will be discussed Heidegger’s relationship with Nazism in a critical way and it will be tried to study for finding the direction that Heidegger’s discourses on National ocialism in the post-Nazi of Germany.

Kaynakça

  • Allemann, B. (1994). Heidegger ve politika. O. Pöggeler ve B. Allemann (drl.), Heidegger üzerine iki yazı içinde (çev. D. Özlem, s. 85-113 ). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Aşkın, Z. (2008). Kant ve Heidegger’de özgürlük sorunu. Kaygı Felsefe Dergisi, 11, 53-67.
  • Cevizci, A. (2002). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Dallmayr, F. R. (1984). Ontology of freedom: Heidegger and political philosophy. Political Theory, 12(2), 204-234.
  • Derrida, J. (2011). Nietzschelerin şöleni (drl. ve çev. A. Utku ve M. Erkan). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Dreyfus, H. L., & Wrathall, M. A. (2005). Martin Heidegger: An introduction to his thought, work and life. In H. L. Dreyfus, & M. A. Wrathall (Eds.), A companion to Heidegger (pp.1-15). United Kingdom: Blackwell Publishing.
  • Göçmen, D. (2009). Martin Heidegger, Nazizm ve felsefe. Felsefe Yazın Dergisi, 15, 40-51.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe, Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Doç. Dr. İslam Can

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Can, D. D. İ. (2013). Felsefeden Siyasete: Heidegger’in Nazizmle İlişkisi. İnsan Ve Toplum, 3(5), 85-110.