İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 85 - 116, 10.03.2019

Öz

Dinî kimliklerin siber uzamda nasıl akışkanlaştığı, bu araştırmanın temel problemidir. Kimliğin ve dinin dijitalleşme serüvenlerinde hangi aşamalardan geçtiği ve bireylerin online kimlikleriyle offline kimliklerinin örtüşüp örtüşmediği, çalışmamızın başlıca ilgi alanlarını oluşturmaktadır. Bu çerçevede akışkanlaşma kavramı kısaca açıklandıktan sonra siber uzamın anonim ve anonim olmayan kullanıcılar dönemlerinde, kimliğin hangi etkileşimlere sahne olduğuna odaklanılacaktır. Ayrıca dinin dijitalleşme serüveni ele alınarak dijital dinin hangi temalar bağlamında çalışmalara konu edildiği incelenecek ve nihayetinde dinî kimliklerin online ve offline uzamlar üzerinden yorumlanmasının önemine vurgu yapılacaktır. Kimliğin ve dinin dijital dünyaya eklemlenişiyle ilgili süreci derli toplu şekilde serimlemesi ve bilhassa dijital dinin ilgili olduğu temaları bir disiplin içerisinde sunması bakımından önemli olan bu araştırma, dinî kimliklerin gündelik hayat ve siber uzam geçişkenliğinde inşa edildiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Literatür taraması yönteminin uygulandığı bu çalışma, bireylerin dinî kimliklerinin siber uzam öncesindeki gibi sabit kalmasının güç olduğunu ve dolayısıyla akışkan kimlik görünümlerinin dinî hayata yansımalarının izdüşümlerini takip etmenin günümüz dindarlığını anlamak açısından ehemmiyet arz ettiğini öne sürmektedir.

Kaynakça

  • Akın, M. H. (2011). Toplumsallaşma sözlüğü. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2011). Bireyselleşmiş toplum (Y. Alogan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2017a). Akışkan modernite (S. O. Çavuş, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017b). Kimlik (M. Hazır, Çev.). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2013). Akışkan gözetim (E. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Fluidization Of Religious Identities On Cyberspace

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 85 - 116, 10.03.2019

Öz

The main problem of this research is fluidization of religious identities on cyberspace. The stages of identity and religion in the adventure of digitization and the overlap or differentiation of individuals’ cyberspace identities with their offline identities are main areas of interest of our study. Firstly, the concept of fluidization will be explained and then the focus will be on new aspects of online identity in the period of anonymous and non-anonymous users of cyberspace. Besides the adventure of digitization of religion and the themes associated with digital religion will be examined. Finally the importance of interpreting religious identities through online and offline spaces will be emphasized. This research, which is important to present the process related integration of identity and religion into digital world, and in particular to determine the themes concerned digital religion in a discipline, aims to reveal that religious identities are built in transition of daily life and cyberspace. This study using literature review method suggests that it is difficult to keep stable the religious identities of individuals as they were before cyberspace. It puts forward that following reflections on religious life of views of fluid identity is very important to understand the religiosity of today.

Kaynakça

  • Akın, M. H. (2011). Toplumsallaşma sözlüğü. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2011). Bireyselleşmiş toplum (Y. Alogan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2017a). Akışkan modernite (S. O. Çavuş, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017b). Kimlik (M. Hazır, Çev.). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2013). Akışkan gözetim (E. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Derviş Dereli

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dereli, M. D. (2019). Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması. İnsan Ve Toplum, 9(1), 85-116.