Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Politik Kimlik ve Dış Politika: Kemalist ve Liberal-Muhafazakâr Kimliklerin Türk Dış Politikasındaki Öteki Algısı ve Uluslararası Yapıyla Uyumu

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 57 - 90, 12.06.2019

Öz

Bu çalışmada, politik kimliklerin dış politikayı etkilediği varsayımı kabul edilmektedir. Bu varsayım çerçevesinde, Kemalist ve liberal-muhafazakâr politik kimliklerin, Türk dış politikasını (TDP) kendi dünya tasavvurları çerçevesinde etkiledikleri iddia edilmektedir. Bu iddiayı desteklemek için sosyal inşacılık, çalışmanın temel kuramı olarak seçilmiştir. Sosyal inşacılar; normların, ideolojilerin, kimliklerin ve fikirlerin oluşturduğu soyut unsurların dış politikayı şekillendirdiğini iddia ederler. Böylece sosyal inşacılar, soyut alanı hem anlamaya çalışır hem de dış politika analizlerinde kullanırlar. Bu çalışmada yorumsamacı (hermeneutik) metodoloji kullanılarak Kemalist ve liberal-muhafazakâr kimliklerin benlik tanımları, dış politikadaki öteki algıları ve uluslararası yapının hangi kültürüne yakın oldukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Kemalist kimliği, CHP ve ordu sahiplenirken liberal-muhafazakâr eklemlenmeyi, ANAP ve AK Parti sahiplenmiştir. Kemalist kimlik, dış politikada emperyalist söyleme sahip Batılı devletleri genelde nötr öteki ve bazen de uzak öteki olarak tanımlamıştır. Komünist Rusya ve Orta Doğu ülkelerini kendine uzak öteki olarak görmüştür. Sovyetler sonrası Rusya’ya karşı nötr davranmıştır. Liberal-muhafazakâr kimlik, Batılı ve Orta Doğu devletlerini kendine yakın görürken Komünist Rusya’yı kendine uzak öteki olarak görmüştür. Sovyetler sonrası Rusya’ya karşı nötr davranmıştır. Kemalist ve muhafazakâr liberal politik kimliklerin uluslararası yapının ortaya çıkardığı kültürlerle uyumu tartışılırken Alexander Wendt’in “üç anarşi kültürü” kullanılmıştır. Kemalist kimlik, dış politikayı yönettiği zamanlarda uluslararası yapıyla uyum içinde çalışmıştır. Kemalistler, Lockecu kültüre sahip olmakla birlikte Kantçı kültüre askerî temelde yönelmişlerdir. Benzer şekilde liberal-muhafazakâr kimlik de dış politikayı yönettiği zamanlarda uluslararası yapıyla uyum içinde olmuştur. Liberal-muhafazakârların Kemalistlerden farkı, Lockecu kültüre yakın olmakla birlikte Kantçı kültüre hem askerî hem siyasi hem de iktisadi boyutta yönelişleridir.

Kaynakça

  • Ahmad, F. (2003). The making of modern Turkey. London: Taylor & Francis.
  • Anderson, B. (2004). Hayali cemaatler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Akdoğan, Y. (2003). Muhafazakar demokrasi. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/handle/11543/2633 adresinden 03.08.2018 tarihinde alındı.
  • Akıncı, M. (2012). Türk muhafazakarlığı çok partili siyasal hayattan 12 Eylül’e. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Akıncı, M. (2013). Muhafazakarlık. Ö. Çaha ve B. Şahin (Dzl.). Dünyada ve Türkiye’de siyasal ideolojiler içinde (ss. 105-158). Ankara: Orion Kitabevi

Political Identity and Foreign Policy: The Other Perception of Kemalist’s and Conservative Liberal’s Political Identity and Their Harmonizing with International Structure

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 57 - 90, 12.06.2019

Öz

In this study, it is argued that political identities affect foreign policy. In the framework of this assumption, it is the argument of the study that the Kemalist and liberal-conservative syntheses political identities influenced Turkish foreign policy within the context of their own world imagination. In order to support this argument, constructivism has been chosen as the basic theory of the study because of the fact that constructivists claim that norms, ideologies, identities and ideas shape foreign policy. In this way, they count in identities and ideas into the foreign policy analysis. Interpretative (hermeneutical) methodology has been used in the study. It has been tried to determine the definition of Kemalist and liberal-conservative identities self-perception, the definition of their other-perception, and which cultures of international structure they are near via interpretivist methodology. While CHP and the Turkish military have adopted Kemalist identity, ANAP and AKP have adopted liberal-conservative articulation. Kemalist identity on foreign policy is generally in neutral, and sometimes in distant against Western states having imperialist discourse. In addition, it had been in distant against communist Russia and Middle East states, but after the falling of communist Russia it has become in neutral against Russia. Liberal-conservative’s identity has been in close proximity to Western and Middle East states. Further it had been in distant communist Russia. However, it has been in neutral against Russia after the falling of Soviet. Alexander Wendt’s three anarchy cultures have been used in discussing with which cultures of international structure Kemalist and liberal-conservative political identities conform. Liberal-conservative has worked in harmony with the international structure at the time when they managed Turkish foreign policy like Kemalist. Although Kemalists have a Lockean culture, they are oriented towards Kantian culture on the military basis. Liberal-conservatives have differentiated from Kemalists, because liberal-conservative identity is oriented towards Kantian culture military, cultural and economic basis.

Kaynakça

  • Ahmad, F. (2003). The making of modern Turkey. London: Taylor & Francis.
  • Anderson, B. (2004). Hayali cemaatler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Akdoğan, Y. (2003). Muhafazakar demokrasi. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/handle/11543/2633 adresinden 03.08.2018 tarihinde alındı.
  • Akıncı, M. (2012). Türk muhafazakarlığı çok partili siyasal hayattan 12 Eylül’e. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Akıncı, M. (2013). Muhafazakarlık. Ö. Çaha ve B. Şahin (Dzl.). Dünyada ve Türkiye’de siyasal ideolojiler içinde (ss. 105-158). Ankara: Orion Kitabevi
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Çaha Bu kişi benim

Emrah Utku Gökçe

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çaha, Ö., & Gökçe, E. U. (2019). Politik Kimlik ve Dış Politika: Kemalist ve Liberal-Muhafazakâr Kimliklerin Türk Dış Politikasındaki Öteki Algısı ve Uluslararası Yapıyla Uyumu. İnsan Ve Toplum, 9(2), 57-90.