Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cinsel İstismar Olgusu ve Mahremiyet Eğitimi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 45 - 69, 15.12.2017

Öz

Genel bir tanımla cinsel istismar, istemediği halde bireylerden cinsel olarak istifade edilmesidir. Taciz, laf atma, teşhircilik gibi boyutlarından başlayarak pedofili ve ensest gibi etkileri daha ağır olan çeşitlerine varıncaya dek cinsel istismar, hukuki, ahlaki ve dini bir suçtur. Alan araştırmaları, bu olgunun, bu olgunun toplumda azımsanmayacak oranda olduğunu ve giderek de arttığını gözler önüne sermektedir. Cinsel istismar özellikle çocuklar üzerinde vuku bulduğunda, hayatın erken dönemlerinde büyük manevi yıkımlara sebep olmaktadır. Cinsel istismar bir mahremiyet eğitimi problemidir. Mağdurun bedensel mahremiyeti çiğnenerek gerçekleşen bir olaydır. Mahremiyeti bilgi, mekân ve beden mahremiyeti olarak alt bölümlere ayırmak mümkündür. Toplumsal ahlaki çözülmenin bir çıktısı olan cinsel istismar olaylarındaki artışlarda en önemli pay mahremiyet algısındaki bozulmalar ve bununla birlikte mahremiyet eğitimindeki yetersizliklerdir. Nitelikli bir mahremiyet eğitimi toplumda cinsel istismar gibi bir olgunun azalmasına katkı sunmaktan öte, yaşamı başkasının manevi sınırlarını ihlal etmeden ilahi iradeye uygun ve insanca yaşamaya imkân oluşturur. Bu çalışmanın amacı, cinsel istismar olgusunun, mahremiyet ve eğitimiyle olan ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmada önce toplumda cinsel istismar olgusunun durumu ve bu sorunun kaynakları daha önce yapılmış araştırma verileriyle tespit edilmiş, daha sonra mahremiyet olgusunun genel ve dini çerçevesi çizilerek, mahremiyet eğitimine dair önemli prensipler ortaya konmuştur. Cinsel istismar ve mahremiyet olguları birbiriyle ilişkili şekilde ilk defa bu çalışmada ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Adler, A. (1984). Çocuk Eğitimi. İstanbul: Cem Yayınları.
  • Aktaş, A. (2006). Aile İçi Şiddet Kadının ve Çocuğun Korunması. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Atkinson, R. C., & Hilgard, E. R. (2003). Introdaction to Psychology. New York: Thomson Learning.
  • Aydın, M. (2009). Mahremiyet ve Örtünmenin Dönüşümü. Eski-Yeni, 12, 61-67.
  • Canatan, K. (2011). Beden Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Cline, V. (2017, 14 Mayıs). Pornografinin Zararları. https://wol.jw.org/tr/wol/d/r22/lp-tk/102003523 adresinden edinilmiştir.
  • Cüceloğlu, D. (2001). İçimizdeki Çocuk. Ankara: Remzi Yayınları.
  • Çağlar, D. (1991). Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimi. Ankara: AÜEF Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (2000). İffet. DİA içinde (c. 21, s.506-507). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • DİB. (2010). Dini Kavramlar Sözlüğü. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Diler R. (2014). Mahremiyet Eğitimi ve Önemi. GOPÜİFD, 2(1), 69-98.
  • Erdem, H. (2016). Mahremiyet, İffet, Hayâ İlişkisi. Din Gelenek ve Ahlak bağlamında Mahremiyet Algıları Sempozyumum(I) içinde (s.53-66). Samsun: Ordu İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Fromm, E. (2011). İnsanda Yıkıcılığın Kökenleri II. İstanbul: Payel Yayınları.
  • Gander, J., & Gandiner, W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Gündüz, T. (2011). Ailede Cinsel Eğitim. İstanbul: Timaş Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Güneş

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, A. (2017). Cinsel İstismar Olgusu ve Mahremiyet Eğitimi. İnsan Ve Toplum, 7(2), 45-69.