Bu çalışma, okul kültürü ile öğretmenlerin mesleki bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bu amaca uygun olarak ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Pendik ilçesinde kamuya ait farklı okul kademelerinde görev yapan 377 (150 erkek, 227 kadın) öğretmen oluşturmuştur. Verilerinin toplanmasında “Okul Kültürü Ölçeği” ve “Mesleki Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler aracılığıyla elde edilen veriler SSPS programına aktarılmıştır. Verilere ait frekans (f), ortalama (M), standart sapma (SD), basıklık ve çarpıklık katsayıları hesaplanmış ve parametrik testler yapılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile okul kültürleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile görev kültürü, başarı kültürü ve destek kültürü arasında pozitif yönde ve orta düzeyde; diğer taraftan öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile bürokratik kültür arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Görev kültürü, öğretmnelerin mesleki bağlılıklarını yordayan en güçlü okul kültürüdür.
Mesleki bağlılık okul kültürü görev kültürü başarı kültürü destek kültürü bürokratik kültür
This research has been conducted to determine the relationship between school culture and teachers’ occupational commitment. The research was carried out according to the relational survey model for this purpose. The sample of the study consists of 377 teachers (150 male, 227 female) working in different public schools in Istanbul’s Pendik district. The School Culture Scale and Occupational Commitment Scale have been used to collect the study data. The data obtained from the scales were transferred to the program SSPS. Frequency (f), mean (M), standard deviation (SD), kurtosis, and skewness coefficients for the data have been calculated and parametric tests performed. According to the study’s findings, a significant relationship exists between teachers’ occupational commitment and school culture. A positive and moderate relationship has been found for teachers’ professional commitment with task culture, success culture, and support culture; meanwhile, a low and positive relationship exists between teachers’ professional commitment and bureaucratic culture. Task culture is the strongest school culture predicting teachers’ occupational commitment.
Occupational commitment school culture task culture success culture support culture bureaucratic culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |