Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Korku Filmlerinde Kadının Sunumu: “Ötekilik” Kavramı Bağlamında Göstergebilimsel Bir Analiz

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 17, 154 - 169, 31.12.2022
https://doi.org/10.56133/intermedia.1099340

Öz

Sinema, toplumsal belleğin merkezinde bir sanat dalı olarak bireysel ve kitlesel deneyimlere odaklanan bir mücadele alanıdır. Bu nedenle hemen her kültürel, ekonomik, toplumsal değişim ve dönüşüm doğal olarak sinema deneyiminin spektrumu içinde değerlendirilir. Bu noktada toplumsal cinsiyet değişimi, yani kadın ve erkek rolleri de karmaşık sinema deneyiminin bir parçası olarak film kültürüne eklenmiş ve hatta bazı türler üzerinden yıllarca tekrarlanan kodlara dönüşmüştür. Bu bağlamda korku sineması, çoğunlukla erkek egemen kodların eşliğinde oluşturulan heteronormatif bir bakış açısının sonucu olması nedeniyle toplumsal cinsiyet bağlamında süregiden bu sinematik deneyimlerin en güçlü taşıyıcılarından biri olarak gösterilebilir. Buna göre bu sinemasal bakış açısının kendi kurbanlarını yarattığı söylenebilir. Bu argüman doğrultusunda, bu çalışmanın temel kaygısı, 2021 yılında yayınlanan 4 farklı Türk korku filmi afişini kadın kimliğinin ötekileştirilmesi bağlamında ele almaktır. Bu doğrultuda film afişleri göstergebilimsel olarak analiz edilmiş ve sonuç olarak sinema ve sanat dünyasındaki tüm feminist mücadelelere rağmen kadına olan bakış açısının hala olumsuz bir yaklaşımla resmedildiği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Amiri, F. (2007). Feminist Eleştiri Açısından Korku Sinemasında Kadının Sunumu (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo-TV Sinema Anabilim Dalı. Aytekin, M. (2013). Korku Sinemasında Türler. Atatürk İletişim Dergisi, 5, s. 63-84.
  • Batu, B. (2012). An overview of the field of Semiotics. Procedia/Social and Behavioral Sciences, 51, 464-49.
  • Brannon, N. (2019). Gender Ideologies, Social Realities and New Technologies in Recent Latin American ‘Abduction’ Horror. Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p.169-185) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Britannica. (2022). Horror. Retrieved From https://www.britannica.com/dictionary/horror (Access Date: 04.03.2020)
  • Carrol, N. (2005). Karabasan ve Korku Filmi: Fantastik Varlıkların Simgesel Biyolojileri. Sinemasal Dergisi, Temmuz-Ağustos-Eylül.
  • Denzin, N. K. (2005). Selling Images of Inequality: Hollywood Cinema and the Reproduction of Racial and Gender Stereotypes. Mary Romero, Eric Margolis (Ed.) The Blackwell Companion to Social Inequalities. (p. 469-501) Ox- ford: Blackwell Publishing.
  • Grant, B. K. (2015). The Dread of Difference: Gender and the Horror. Barry Keith Grant (Ed.) Texas: University of Texas Press.
  • Harrington, E. (2018). Woman, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. New York: Routledge.
  • Kawin, B. (2012). Horror and the Horror Film. London: Anthem Press.
  • Kılıç, V., Sarıkartal, Z. (2016). What Do Images Mean in Visual Semiotics? Aydın Sanat Dergisi, 3, s. 1-13.
  • Koçak, B. (2005). Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. İletişim Fakültesi Dergisi, 0(26), s. 93-104.
  • Koçer, Z. (2019). The Monstrous-feminine and Masculinity Abjection in Turkish Horror Cinema: An Analysis of Haunted (Musallat, Alper Mestçi, 2007). Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p.151-165) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Laughlin, Vivian A. (2015). A Brief Overview of al-Jinn within Islamic Cosmology and Religiosity. Journal of Advent- ist Mission Studies. 11(1), p. 67-78.
  • McGillvray, M. (2019). It’s So Easy to Create a Victim: Subverting Gender Stereotypes in the New French Extremity. Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p. 1-22) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Oxford Online Dictionary. (2022). Other. Retrieved From https://oxfordlearnersdictionaries.com/definition/eng- lish/other_1?q=other (Access Date: 15.03.2022)
  • Özkaracalar, K. (2012). Horror Films in Turkish Cinema: To Use or Not to Use Local Cultural Motifs, That is Not the Question. Patricia Allmer, Emily Brick, and David Huxley. (Ed.) European Nightmares Horror Cinema in Europe Since 1945. (p. 249-260) New York: Columbia University Press.
  • Özpay, O. (2019). Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Aralık (32), s. 551-567
  • Paszylk, B. (2009). The Pleasure and Pain in Cult Horror Films. North Carolina: McFarland.
  • Scognamillo G., Demirhan M. (2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Sevim, K. (2019). Gözün Sembolik Kullanımı ve Türk Seramik Sanatına Yansımaları. İdil Dergisi, 64, s. 1843-1855.
  • Sivri, M., Akbaba, C. (2018). Dünya Mitlerinde Yılan. Folklor/Edebiyat, 24(96), s. 53-64.
  • Şimşek, G. (2013). Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansıması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (46) s. 264- 280.
  • Tutar, C. (2015). Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2). s. 247-274.
  • Türkel, E., Kasap, F. (2014). Türk Sinema’sında Korku: 2000 Sonrası Türk Sineması’nda Dinsel Motifler Üzerine Bir İnceleme ve Yaratım Sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32) s. 711-721.
  • Uğuroğlu, Ö. (2017). Korku Kavramı ve Sinemaya Yansıması. Route Educational and Social Sciences Journal, 4(5), s.511-530.

Woman Depiction in Turkish Horror Films: A Semiotic Analysis as Part of the Concept of “Alterity”

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 17, 154 - 169, 31.12.2022
https://doi.org/10.56133/intermedia.1099340

Öz

Cinema is a field of struggle that focuses on individual and mass experiences as a branch of art at the center of social memory. Thus, almost every cultural, economic, and social change and transformation are naturally evaluated within the spectrum of cinematic experience. At this point, the change of gender, that is, the roles of men and women have also been added to the film culture as a part of the complex cinematic experience and has even turned into codes repeated for years through some genres. In this context, horror cinema can be indicated as one of the strongest carriers of these ongoing cinematic experiences in the context of gender as it is often the result of a heteronormative perspective created in the accompaniment of male-dominated codes. Accordingly, it can be asserted that this cinematic point of view forms its own victims. In line with this argument, the main concern of this study is to discuss 4 different Turkish horror movie posters released in 2021 in the context of the marginalization of women's identity. In this direction, the movie posters have been analyzed with semiotics, and as a result, it has been observed that despite all feminist struggles in cinema and the art world, the mentality about women is still portrayed with a negative approach.

Kaynakça

  • Amiri, F. (2007). Feminist Eleştiri Açısından Korku Sinemasında Kadının Sunumu (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo-TV Sinema Anabilim Dalı. Aytekin, M. (2013). Korku Sinemasında Türler. Atatürk İletişim Dergisi, 5, s. 63-84.
  • Batu, B. (2012). An overview of the field of Semiotics. Procedia/Social and Behavioral Sciences, 51, 464-49.
  • Brannon, N. (2019). Gender Ideologies, Social Realities and New Technologies in Recent Latin American ‘Abduction’ Horror. Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p.169-185) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Britannica. (2022). Horror. Retrieved From https://www.britannica.com/dictionary/horror (Access Date: 04.03.2020)
  • Carrol, N. (2005). Karabasan ve Korku Filmi: Fantastik Varlıkların Simgesel Biyolojileri. Sinemasal Dergisi, Temmuz-Ağustos-Eylül.
  • Denzin, N. K. (2005). Selling Images of Inequality: Hollywood Cinema and the Reproduction of Racial and Gender Stereotypes. Mary Romero, Eric Margolis (Ed.) The Blackwell Companion to Social Inequalities. (p. 469-501) Ox- ford: Blackwell Publishing.
  • Grant, B. K. (2015). The Dread of Difference: Gender and the Horror. Barry Keith Grant (Ed.) Texas: University of Texas Press.
  • Harrington, E. (2018). Woman, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. New York: Routledge.
  • Kawin, B. (2012). Horror and the Horror Film. London: Anthem Press.
  • Kılıç, V., Sarıkartal, Z. (2016). What Do Images Mean in Visual Semiotics? Aydın Sanat Dergisi, 3, s. 1-13.
  • Koçak, B. (2005). Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. İletişim Fakültesi Dergisi, 0(26), s. 93-104.
  • Koçer, Z. (2019). The Monstrous-feminine and Masculinity Abjection in Turkish Horror Cinema: An Analysis of Haunted (Musallat, Alper Mestçi, 2007). Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p.151-165) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Laughlin, Vivian A. (2015). A Brief Overview of al-Jinn within Islamic Cosmology and Religiosity. Journal of Advent- ist Mission Studies. 11(1), p. 67-78.
  • McGillvray, M. (2019). It’s So Easy to Create a Victim: Subverting Gender Stereotypes in the New French Extremity. Samantha Holland, Robert Shail, Steven Gerrard (Ed.) Gender and Contemporary Horror in Film. (p. 1-22) West Yorkshire: Emerald Publishing.
  • Oxford Online Dictionary. (2022). Other. Retrieved From https://oxfordlearnersdictionaries.com/definition/eng- lish/other_1?q=other (Access Date: 15.03.2022)
  • Özkaracalar, K. (2012). Horror Films in Turkish Cinema: To Use or Not to Use Local Cultural Motifs, That is Not the Question. Patricia Allmer, Emily Brick, and David Huxley. (Ed.) European Nightmares Horror Cinema in Europe Since 1945. (p. 249-260) New York: Columbia University Press.
  • Özpay, O. (2019). Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Aralık (32), s. 551-567
  • Paszylk, B. (2009). The Pleasure and Pain in Cult Horror Films. North Carolina: McFarland.
  • Scognamillo G., Demirhan M. (2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Sevim, K. (2019). Gözün Sembolik Kullanımı ve Türk Seramik Sanatına Yansımaları. İdil Dergisi, 64, s. 1843-1855.
  • Sivri, M., Akbaba, C. (2018). Dünya Mitlerinde Yılan. Folklor/Edebiyat, 24(96), s. 53-64.
  • Şimşek, G. (2013). Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansıması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (46) s. 264- 280.
  • Tutar, C. (2015). Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2). s. 247-274.
  • Türkel, E., Kasap, F. (2014). Türk Sinema’sında Korku: 2000 Sonrası Türk Sineması’nda Dinsel Motifler Üzerine Bir İnceleme ve Yaratım Sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32) s. 711-721.
  • Uğuroğlu, Ö. (2017). Korku Kavramı ve Sinemaya Yansıması. Route Educational and Social Sciences Journal, 4(5), s.511-530.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Özer Özkantar 0000-0001-9364-5606

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Özkantar, M. Ö. (2022). Woman Depiction in Turkish Horror Films: A Semiotic Analysis as Part of the Concept of “Alterity”. Intermedia International E-Journal, 9(17), 154-169. https://doi.org/10.56133/intermedia.1099340

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.