Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Genç Yetişkinlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Paylaşım Türlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 18, 136 - 159, 28.06.2023
https://doi.org/10.56133/intermedia.1259262

Öz

Bu çalışma, Türkiye’deki 18-29 yaş aralığındaki gençlerin hangi sosyal medya platformlarını kullandıklarına, ne kadar sıklıkla kullandıklarına ve bu platformlarda ne tarz içerikler paylaştıklarını incelemektedir. Literatüre katkı olarak, gençlerin sosyal medya kullanım pratiklerinin, paylaşım türlerinin ve motivasyonlarının sosyodemografik özelliklerle (cinsel kimlik, yaş, yaşanılan yer, sosyoekonomik statü, eğitim seviyesi ve dinî kimlik) ilişkisini araştırmaktadır. Türkiye’nin 12 ilinde yaşayan gençlerle gerçekleştirilen yüz yüze anket çalışmamızın (N=1537) bulgularına göre, en çok kullanılan sosyal medya platformları sırasıyla Instagram, YouTube ve Twitter’dır. Bulgular, bir zamanlar gençlerin yoğunlukla kullandığı Facebook’un popülerliğini yitirmeye başladığını ortaya koymaktadır. Gençlerin öğrencilik durumları, sosyoekonomik statüleri, yaşadıkları il ve cinsel kimlikleri ile sosyal medya tercihleri arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenmektedir. Ayrıca cinsel kimlik, dinî görüş, sosyoekonomik statü, öğrencilik durumu ve yaşanılan il ile sosyal medyaya paylaşılan içerik türleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmamız, ulusal ve uluslararası çalışmaların bulgularını kısmen doğrulamakta ve önemli farklılıklar ortaya koymaktadır. Türkiye’deki genç yetişkinlerin sosyal medya pratiklerine dair güncel bir veri sunmaktadır.

Destekleyen Kurum

Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Proje Numarası

121K687

Teşekkür

Aslı Özenç ve Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Kaynakça

  • Referans1 Akçayır, M., Dündar, H.& Akçayır, G. (2016). What Makes You a Digital Native? Is it Enough to be Born After 1980?. Computers in Human Behavior, 60, 435–440. http://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.089
  • Referans2 Altundal, B. (2019). Trans Bireylerin Ayrımcılıkla Mücadelede Sosyal Medya Kullanım Pratikleri. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi). Hacettepe Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8969
  • Referans3 Auxier, B. & Anderson, M. (2021, April 7). Social Media use in 2021. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2021/04/PI_2021.04.07_Social-Media-Use_FINAL.pdf
  • Referans4 Başoğlu, U. & Yanar, Ş. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi", Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 6-13.
  • Referans5 Binark, M. & Bayraktutan, G. (2008). Türkiye’de İnternet Kafeler: İnternet Kafeler Üzerine Üretilen Söylemler ve Mekan-Kullanıcı İlişkisi. Amme İdare Dergisi, 41(1), 113-148.
  • Referans6 Boczkowski, P. J., Matassi, M.& Mitchelstein, E. (2018). How Young Users Deal With Multiple Platforms: The Role of Meaning-Making in Social Media Repertoires. Journal of Computer-Mediated Communication, 23(5), 245–259. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmy012
  • Referans7 Burke, B. & Şen, A.F. (2018). Social Media Choices and Uses: Comparing Turkish and American Young-adults’ Social Media Activism. Palgrave Communications, 4(40), 1-10. https://doi.org/10.1057/s41599-018-0090-z
  • Referans8 Demiröz, D. & Öncü, A. (2005). Türkiye’de Piyasa Toplumunun Oluşumunda Hegemonyanın Rolü: Bir Gerçeklik Projesi Olarak Beyaz Türklük. Öncü, A., Tekelioğlu, O. (Ed.), Şerif Mardin’e Armağan (s. 171-199). İstanbul: İletişim.
  • Referans9 Duggan, M., Ellison, N. B., Lampe, C., Lenhart, A., & Madden, M. (2015, January 9). Demographics of Key Social Networking Platforms. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/9/2015/01/PI_SocialMediaUpdate20144.pdf
  • Referans10 Ekström, M. & Östman, J. (2015). Information, Interaction, and Creative Production: The Effects of Three Forms of Internet Use on Youth Democratic Engagement. Communication Research, 42(6), 796–818. doi:10.1177/0093650213476295
  • Referans11 Er, B., Yıldız, K.& Güzel, P. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Bir Etkinlik Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 109-115
  • Referans12 Erben, Ş. E. & Balaban-Salı, J. (2016). Social Media Use of Vegan Activists in Turkey. Global Media Journal, 6(12), 75-88.
  • Referans13 Erten P. (2019). Z Kuşağının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 190-202
  • Referans14 Gedik, E. (2020). Dünyada ve Türkiye’de Dijital Feminizm İncelemesi: Gençlerin Dijital Aktivizm Deneyimleri. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, (5),123-136.
  • Referans15 Göktepe, G. & Kurtaran, Y. (2011) ‘Türkiye’de Gençlik Merkezleri ve Internet Siteleri. Telli-Aydemir, A. (Ed), Katılımın "e-hali": Gençlerin Sanal Alemi (s. 186-197). İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Referans16 Hargittai, E. (2010) Digital na(t)ives? Variation in Internet Skills and Uses Among Members of the ‘Net Generation’. Sociological Inquiry, 80(1), 92–113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
  • Referans17 Hayles, K. (2012). How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Referans18 Holt, K., Shehata A., Strömbäck J.& Ljungberg, E. (2013). Age and the Effects of News Media Attention and Social Media use on Political Interest and Participation: Do Social Media Function as Leveller?. European Journal of Communication, 28(1), 19-34. https://doi.org/10.1177/0267323112465369
  • Referans19 Ilkbaşaran, D. (2015). Social Media Practices of Deaf Youth in Turkey: Emerging Mobilities and Language Choice. In M. Friedner & A. Kusters (Eds.), It’s a Small World: International Deaf Spaces and Encounters (pp. 112–124). Gallaudet University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2rcnnjs.13
  • Referans20 Jablonska, M. R. & Zajdel, R. (2019). Time Perspectives and Online Behavior of Digital Natives at the Tertiary Education Level. Polish Sociological Review, 206 (2019), 217-236. https://www.jstor.org/stable/26741407
  • Referans21 Janschitz, G. & Penker, M. (2022). How Digital are ‘Digital Matives’ Actually? Developing an Instrument to Measure the Degree of Digitalisation of University Students – the DDS-Index. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, 153(1), 127–159. https://doi.org/10.1177/07591063211061760
  • Referans22 Karapanos, E., Teixeira, P. & Gouveia, R. (2016). Need Fulfillment and Experiences on Social Media: A Case on Facebook and WhatsApp. Computers in Human Behavior, 55, 888–897. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.015
  • Referans23 Karataş, E. (2021). LGBTİ+ Odaklı Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Nicel Bir Araştırma. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(38). 459-472. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.514
  • Referans24 Kuyucu M. (2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon (kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 320-351.
  • Referans25 Lee, N.-J., Shah, D. V. & McLeod, J. M. (2013). Processes of Political Socialization: A Communication Mediation Approach to Youth Civic Engagement. Communication Research, 40(5), 669–697. https://doi.org/10.1177/0093650212436712
  • Referans26 Lüküslü, D., Uzun, B. & Taşkın, Y. (2018). Gençler Konuşuyor: Gençlerin Gözünden Dindar-Seküler Eksenli Kutuplaşma. İstanbul: TÜSES.
  • Referans27 Mansour, E. (2016). Use of Smartphone Apps Among Library and Information Science Students at South Valley University, Egypt. International Journal of Internet Education, 15(1), 30-62. https://doi.org/10.21608/ijie.2016.3681
  • Referans28 Margaryan, A., Littlejohn, A.& Vojt, G. (2011). Are Digital Natives a Myth or Reality? University Students’ Use of Digital Technologies. Computers & Education, 56(2), 429-440. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.09.004
  • Referans29 Ohme, J. (2018). Updating Citizenship? The Effects of Digital Media Use on Citizenship Understanding and Political Participation. Information, Communication & Society, 22(13), 1903–1928. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1469657
  • Referans30 Özdener, E. (2022, 21 Kasım). Gençlerin İnternette Geçirdiği Zaman Televizyon İzleme Süresini Yaklaşık 3'e Katladı. Kaynak: https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/genclerin-internette-gecirdigi-zaman-televizyon-izleme-suresini-yaklasik-3e-katladi/2743829#
  • Referans31 Petrosyan, A. (2023, 23 Şubat). U.S. Internet Usage Penetration 2021, by Age Group. Statista. Kaynak: https://www.statista.com/statistics/266587/percentage-of-internet-users-by-age-groups-in-the-us/
  • Referans32 Pew Research Center. (2021, April 7). Social Media Fact Sheet. https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/social-media/#panel-4abfc543-4bd1-4b1f-bd4a-e7c67728a76
  • Referans33 Phua, J., Jin, S. V.& Kim, J. (2017). Uses and Gratifications of Social Networking Sites for Bridging and Bonding Social Capital: A Comparison of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat. Computers in Human Behavior, 72, 115–122. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.041
  • Referans34 Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Referans35 Sanal, Y. & Özer, Ö. (2017). Smartphone Addiction and the Use of Social Media Among University Students. Mediterranean Journal of Humanities, VII/2(2017), 367-377. http://dx.doi.org/10.13114/MJH.2017.370
  • Referans36 Scolari, C. A. (2019). Beyond the Myth of the “Digital Native” Adolescents, Collaborative Cultures and Transmedia Skills. Nordic Journal of Digital Literacy, 14(3-4), 164-174. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-03-04-06
  • Referans37 Shane-Simpson, C., Manago, A., Gaggi, N. & Gillespie-Lynch, K. (2018). Why Do College Students Prefer Facebook, Twitter, or Instagram? Site Affordances, Tensions Between Privacy and Self-expression, and Implications for Social Capital. Computers in Human Behavior, 86, 276–288. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.041
  • Referans38 Şar, A. H. (2013). Ergenlerde Yalnızlık ve Mobil Telefon Bağımlılığı Probleminin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Social Science, 6(2), 1207-1220.
  • Referans39 Şen, A. F. & Kök, H. (2017). Sosyal Medya ve Feminist Aktivizm: Türkiye’deki Feminist Grupların Aktivizm Biçimleri. Atatürk İletişim Dergisi, 13, 73-86.
  • Referans40 Şener, G. , Emre, P. Ö. & Akyıldız, F. (2015). Türkiye’de Sosyal Medyanın Siyasi Katılıma Etkileri. Folklor/Edebiyat, 21(83) , 75-98 .
  • Referans41 Şener, G., Yücel, H.& Yedikardeş, U. (2018). Siyasi Parti Üyesi Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı Araştırması. Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliği, TÜSES. https://tr.boell.org/sites/default/files/siyasi_parti_uyesi_genclerin_sosal_medya_kullanimi_raporu.pdf
  • Referans42 Tekin, A. (2018, 19 Mayıs). Toplum Gönülleri Vakfı Araştırması: OHAL'de Gençlerin Siyasal Katılımı Düştü. Gazete Duvar. Kaynak: https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2018/05/19/toplum-gonulleri-vakfi-arastirmasi-ohalde-genclerin-siyasal-katilimi-dustu
  • Referans43 Toprakçı, E. (2007). The Profiles of the Use of the Internet for Study Purposes Among University Students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 6(3), 129-144.
  • Referans44 Tuğtekin, U., Barut Tuğtekin, E., Kurt, A. A., & Demir, K. (2020). Associations Between Fear of Missing Out, Problematic Smartphone Use, and Social Networking Services Fatigue Among Young Adults. Social Media + Society, 6(4). https://doi.org/10.1177/2056305120963760
  • Referans45 Tutgun-Ünal, A. & Deniz, L. (2020). Sosyal Medya Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Seviyeleri ve Tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22). 1289-1319. https://doi.org/10.26466/opus.626283
  • Referans46 TÜİK. (2019, 01 Şubat). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2018. Kaynak: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2018-30709#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=T%C3%BCrkiye'de%20ikamet%20eden%20n%C3%BCfus,8'ini%20ise%20kad%C4%B1nlar%20olu%C5%9Fturdu.
  • Referans47 TÜİK. (2022, 26 Ağustos). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2022. Kaynak: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Referans48 Ünal, S. (2005). Türkiye’de Üniversite Gençliğinin Cep Telefonu Kullanma Pratikleri: Ankara Ölçeğinde Etnografik Alan Çalışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans49 Ünal, S. (2017). Ağ Toplumunun Genç Yurttaşları: Dijital Sosyal Ortamların Siyasal Temelde Kullanımına Yönelik Karşıt Yaklaşımlar. Journal of Human Sciences, 14(3), 2510-2540. https://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i3.4672
  • Referans50 Vogels, E, A., Gelles-Watnick, R.& Massarat, N. (2022, Aug 10). Teens, Social Media and Technology 2022. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2022/08/PI_2022.08.10_Teens-and-Tech_FINAL.pdf
  • Referans51 We are Social. (2022, Jan 26). Digital 2022: Another year of bumper growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Referans52 Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal Medya ve Siyaset. Ankara: Orion.
  • Referans53 Yorisa, M., Rakhmi, B. & Nurfitria, A. (2021). Description of Self-presentation Strategy in Students Social Media Instagram Active Users at Al-Azhar University Indonesia. European Journal of Psychological Research, 8(2), 31-43.
  • Referans54 Zhou, N., Geng, X., Du, H., Wu, L., Xu, J., Ma, S., Zhang, J., Yu, C., Liang, Y., Meng, J., Yuan, X., Cao, H.& Fang, X. (2018). Personality and Problematic Internet Use Among Chinese College Students: The Mediating Role of Maladaptive Cognitions Over Internet Use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(11), 719–726. http://doi.org/10.1089/cyber.2018.0279

An Analysis of the Social Media Use and Content Types of Young Adults in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 18, 136 - 159, 28.06.2023
https://doi.org/10.56133/intermedia.1259262

Öz

Internet penetration is high in Turkey (TÜİK, 2022). Research conducted by official institutions and independent organizations points to the increasing trend of internet, mobile technology, and social media use in Turkey. Despite this, there is a dearth of systematic academic studies focusing on the internet and social media use practices of the age group 18-29, which is the one with the highest internet penetration (Statista, 2023). Furthermore, the statistics derived from research solely focusing on digital media, the internet, or social media use are inadequate in providing rich data to fully grasp the role of ICTs in different sociodemographic groups in society. Digital divide, accessibility divide, social class, and different identities are shown to have different social media use practices and motivations. While global studies examined the motivations and goals of social media, building upon the Uses and Gratifications theory, such academic inquiries are weak in their power of representation. They are either not generalizable to the nation; if they are generalizable, they do not provide an in-depth understanding of the internet and social media use by the specific young adult age groups. Against this backdrop, we argue that there is an urgent need for a nationally representative look at social media use practices and sharing patterns of the specific age group of interest with the highest internet penetration in Turkey (18-29). This research attempts to fill in the said gap in the literature by providing a detailed look at the use of social media platforms in Turkey through a nationally representative survey conducted on 1537 Turkish citizens in early 2021. We seek to answer the following research questions: (a) which social media platforms are mostly used, (b) how the social media platform preferences vary by sociodemographic variables, (c) what kind of content is shared on social media, and (d) on which platforms. The results indicate that, in line with global trends, Instagram is the most popular social media platform in the study's sample. YouTube, Twitter, Facebook, Snapchat, and Tiktok follow Instagram in popularity. Also, following research conducted in contexts other than Turkey, our findings indicate that social media platform use preferences vary by socioeconomic status and education. Pew Research Center’s study on American internet users (2021) showed that those living in bigger cities use Twitter and Instagram more than those living in rural areas. They also found a direct positive correlation between Twitter use and the education level of users.

Regarding the type of content shared by young adults in Turkey on social media platforms, the factor analysis we conducted points to two sharing indices: content shared about revealing the user’s personal identity and content on political opinion. A striking finding on the content indices shared is that nonheterosexual participants share more about politics and political identity than heterosexual men and women. This could be because those who identify as LGBTI+ or feminist activists find themselves marginalized and are subjected to discrimination in society, use these platforms to express themselves and socialize with others similarly discriminated and express themselves politically as forms of political activism (Altundal, 2019; Gedik, 2020; Karataş, 2021; Şen & Kök, 2017).

Surprisingly, our data do not indicate that higher-educated people (associates and undergraduate degree) share more political content than the lower-educated (Primary school and below and high school) groups. The younger age group (18-24) shares less political content on social media than the older group (25-29). However, it is insufficient to argue that the younger generation is necessarily disinterested in politics. Further research should investigate how young adults interpret the meaning of “political” and explore alternative forms they engage in politics.

Finally, our data suggest interesting patterns regarding specific social platform use and the type of content users share. First, those who use Instagram more than 30 minutes a day share more personal content than those who use the platform less than 30 minutes daily, at a statistically significant level (p>0.01). Next, Twitter use is correlated with political content users share. Those who use Twitter less than 30 minutes a day share fewer postings about their political identity than those who use Twitter more, at a statistically significant level ((p>0.01). These findings are in line with the existing literature suggesting that Instagram is highly used for self-presentation (Yorisa, Rakhmi & Andriani, 2021) and that among young adults in the US and Turkey, Twitter is perceived as a platform to create awareness about social issues (Burke & Şen, 2018). As Boczkowski et al. (2018) suggest, young people use social media platforms for different reasons depending on the affordances they provide.

Proje Numarası

121K687

Kaynakça

  • Referans1 Akçayır, M., Dündar, H.& Akçayır, G. (2016). What Makes You a Digital Native? Is it Enough to be Born After 1980?. Computers in Human Behavior, 60, 435–440. http://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.089
  • Referans2 Altundal, B. (2019). Trans Bireylerin Ayrımcılıkla Mücadelede Sosyal Medya Kullanım Pratikleri. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi). Hacettepe Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8969
  • Referans3 Auxier, B. & Anderson, M. (2021, April 7). Social Media use in 2021. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2021/04/PI_2021.04.07_Social-Media-Use_FINAL.pdf
  • Referans4 Başoğlu, U. & Yanar, Ş. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi", Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 6-13.
  • Referans5 Binark, M. & Bayraktutan, G. (2008). Türkiye’de İnternet Kafeler: İnternet Kafeler Üzerine Üretilen Söylemler ve Mekan-Kullanıcı İlişkisi. Amme İdare Dergisi, 41(1), 113-148.
  • Referans6 Boczkowski, P. J., Matassi, M.& Mitchelstein, E. (2018). How Young Users Deal With Multiple Platforms: The Role of Meaning-Making in Social Media Repertoires. Journal of Computer-Mediated Communication, 23(5), 245–259. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmy012
  • Referans7 Burke, B. & Şen, A.F. (2018). Social Media Choices and Uses: Comparing Turkish and American Young-adults’ Social Media Activism. Palgrave Communications, 4(40), 1-10. https://doi.org/10.1057/s41599-018-0090-z
  • Referans8 Demiröz, D. & Öncü, A. (2005). Türkiye’de Piyasa Toplumunun Oluşumunda Hegemonyanın Rolü: Bir Gerçeklik Projesi Olarak Beyaz Türklük. Öncü, A., Tekelioğlu, O. (Ed.), Şerif Mardin’e Armağan (s. 171-199). İstanbul: İletişim.
  • Referans9 Duggan, M., Ellison, N. B., Lampe, C., Lenhart, A., & Madden, M. (2015, January 9). Demographics of Key Social Networking Platforms. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/9/2015/01/PI_SocialMediaUpdate20144.pdf
  • Referans10 Ekström, M. & Östman, J. (2015). Information, Interaction, and Creative Production: The Effects of Three Forms of Internet Use on Youth Democratic Engagement. Communication Research, 42(6), 796–818. doi:10.1177/0093650213476295
  • Referans11 Er, B., Yıldız, K.& Güzel, P. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Bir Etkinlik Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 109-115
  • Referans12 Erben, Ş. E. & Balaban-Salı, J. (2016). Social Media Use of Vegan Activists in Turkey. Global Media Journal, 6(12), 75-88.
  • Referans13 Erten P. (2019). Z Kuşağının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 190-202
  • Referans14 Gedik, E. (2020). Dünyada ve Türkiye’de Dijital Feminizm İncelemesi: Gençlerin Dijital Aktivizm Deneyimleri. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, (5),123-136.
  • Referans15 Göktepe, G. & Kurtaran, Y. (2011) ‘Türkiye’de Gençlik Merkezleri ve Internet Siteleri. Telli-Aydemir, A. (Ed), Katılımın "e-hali": Gençlerin Sanal Alemi (s. 186-197). İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Referans16 Hargittai, E. (2010) Digital na(t)ives? Variation in Internet Skills and Uses Among Members of the ‘Net Generation’. Sociological Inquiry, 80(1), 92–113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
  • Referans17 Hayles, K. (2012). How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Referans18 Holt, K., Shehata A., Strömbäck J.& Ljungberg, E. (2013). Age and the Effects of News Media Attention and Social Media use on Political Interest and Participation: Do Social Media Function as Leveller?. European Journal of Communication, 28(1), 19-34. https://doi.org/10.1177/0267323112465369
  • Referans19 Ilkbaşaran, D. (2015). Social Media Practices of Deaf Youth in Turkey: Emerging Mobilities and Language Choice. In M. Friedner & A. Kusters (Eds.), It’s a Small World: International Deaf Spaces and Encounters (pp. 112–124). Gallaudet University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2rcnnjs.13
  • Referans20 Jablonska, M. R. & Zajdel, R. (2019). Time Perspectives and Online Behavior of Digital Natives at the Tertiary Education Level. Polish Sociological Review, 206 (2019), 217-236. https://www.jstor.org/stable/26741407
  • Referans21 Janschitz, G. & Penker, M. (2022). How Digital are ‘Digital Matives’ Actually? Developing an Instrument to Measure the Degree of Digitalisation of University Students – the DDS-Index. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, 153(1), 127–159. https://doi.org/10.1177/07591063211061760
  • Referans22 Karapanos, E., Teixeira, P. & Gouveia, R. (2016). Need Fulfillment and Experiences on Social Media: A Case on Facebook and WhatsApp. Computers in Human Behavior, 55, 888–897. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.015
  • Referans23 Karataş, E. (2021). LGBTİ+ Odaklı Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Nicel Bir Araştırma. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(38). 459-472. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.514
  • Referans24 Kuyucu M. (2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon (kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 320-351.
  • Referans25 Lee, N.-J., Shah, D. V. & McLeod, J. M. (2013). Processes of Political Socialization: A Communication Mediation Approach to Youth Civic Engagement. Communication Research, 40(5), 669–697. https://doi.org/10.1177/0093650212436712
  • Referans26 Lüküslü, D., Uzun, B. & Taşkın, Y. (2018). Gençler Konuşuyor: Gençlerin Gözünden Dindar-Seküler Eksenli Kutuplaşma. İstanbul: TÜSES.
  • Referans27 Mansour, E. (2016). Use of Smartphone Apps Among Library and Information Science Students at South Valley University, Egypt. International Journal of Internet Education, 15(1), 30-62. https://doi.org/10.21608/ijie.2016.3681
  • Referans28 Margaryan, A., Littlejohn, A.& Vojt, G. (2011). Are Digital Natives a Myth or Reality? University Students’ Use of Digital Technologies. Computers & Education, 56(2), 429-440. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.09.004
  • Referans29 Ohme, J. (2018). Updating Citizenship? The Effects of Digital Media Use on Citizenship Understanding and Political Participation. Information, Communication & Society, 22(13), 1903–1928. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1469657
  • Referans30 Özdener, E. (2022, 21 Kasım). Gençlerin İnternette Geçirdiği Zaman Televizyon İzleme Süresini Yaklaşık 3'e Katladı. Kaynak: https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/genclerin-internette-gecirdigi-zaman-televizyon-izleme-suresini-yaklasik-3e-katladi/2743829#
  • Referans31 Petrosyan, A. (2023, 23 Şubat). U.S. Internet Usage Penetration 2021, by Age Group. Statista. Kaynak: https://www.statista.com/statistics/266587/percentage-of-internet-users-by-age-groups-in-the-us/
  • Referans32 Pew Research Center. (2021, April 7). Social Media Fact Sheet. https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/social-media/#panel-4abfc543-4bd1-4b1f-bd4a-e7c67728a76
  • Referans33 Phua, J., Jin, S. V.& Kim, J. (2017). Uses and Gratifications of Social Networking Sites for Bridging and Bonding Social Capital: A Comparison of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat. Computers in Human Behavior, 72, 115–122. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.041
  • Referans34 Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Referans35 Sanal, Y. & Özer, Ö. (2017). Smartphone Addiction and the Use of Social Media Among University Students. Mediterranean Journal of Humanities, VII/2(2017), 367-377. http://dx.doi.org/10.13114/MJH.2017.370
  • Referans36 Scolari, C. A. (2019). Beyond the Myth of the “Digital Native” Adolescents, Collaborative Cultures and Transmedia Skills. Nordic Journal of Digital Literacy, 14(3-4), 164-174. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-03-04-06
  • Referans37 Shane-Simpson, C., Manago, A., Gaggi, N. & Gillespie-Lynch, K. (2018). Why Do College Students Prefer Facebook, Twitter, or Instagram? Site Affordances, Tensions Between Privacy and Self-expression, and Implications for Social Capital. Computers in Human Behavior, 86, 276–288. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.041
  • Referans38 Şar, A. H. (2013). Ergenlerde Yalnızlık ve Mobil Telefon Bağımlılığı Probleminin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Social Science, 6(2), 1207-1220.
  • Referans39 Şen, A. F. & Kök, H. (2017). Sosyal Medya ve Feminist Aktivizm: Türkiye’deki Feminist Grupların Aktivizm Biçimleri. Atatürk İletişim Dergisi, 13, 73-86.
  • Referans40 Şener, G. , Emre, P. Ö. & Akyıldız, F. (2015). Türkiye’de Sosyal Medyanın Siyasi Katılıma Etkileri. Folklor/Edebiyat, 21(83) , 75-98 .
  • Referans41 Şener, G., Yücel, H.& Yedikardeş, U. (2018). Siyasi Parti Üyesi Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı Araştırması. Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliği, TÜSES. https://tr.boell.org/sites/default/files/siyasi_parti_uyesi_genclerin_sosal_medya_kullanimi_raporu.pdf
  • Referans42 Tekin, A. (2018, 19 Mayıs). Toplum Gönülleri Vakfı Araştırması: OHAL'de Gençlerin Siyasal Katılımı Düştü. Gazete Duvar. Kaynak: https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2018/05/19/toplum-gonulleri-vakfi-arastirmasi-ohalde-genclerin-siyasal-katilimi-dustu
  • Referans43 Toprakçı, E. (2007). The Profiles of the Use of the Internet for Study Purposes Among University Students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 6(3), 129-144.
  • Referans44 Tuğtekin, U., Barut Tuğtekin, E., Kurt, A. A., & Demir, K. (2020). Associations Between Fear of Missing Out, Problematic Smartphone Use, and Social Networking Services Fatigue Among Young Adults. Social Media + Society, 6(4). https://doi.org/10.1177/2056305120963760
  • Referans45 Tutgun-Ünal, A. & Deniz, L. (2020). Sosyal Medya Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Seviyeleri ve Tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22). 1289-1319. https://doi.org/10.26466/opus.626283
  • Referans46 TÜİK. (2019, 01 Şubat). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2018. Kaynak: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2018-30709#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=T%C3%BCrkiye'de%20ikamet%20eden%20n%C3%BCfus,8'ini%20ise%20kad%C4%B1nlar%20olu%C5%9Fturdu.
  • Referans47 TÜİK. (2022, 26 Ağustos). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2022. Kaynak: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Referans48 Ünal, S. (2005). Türkiye’de Üniversite Gençliğinin Cep Telefonu Kullanma Pratikleri: Ankara Ölçeğinde Etnografik Alan Çalışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans49 Ünal, S. (2017). Ağ Toplumunun Genç Yurttaşları: Dijital Sosyal Ortamların Siyasal Temelde Kullanımına Yönelik Karşıt Yaklaşımlar. Journal of Human Sciences, 14(3), 2510-2540. https://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i3.4672
  • Referans50 Vogels, E, A., Gelles-Watnick, R.& Massarat, N. (2022, Aug 10). Teens, Social Media and Technology 2022. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2022/08/PI_2022.08.10_Teens-and-Tech_FINAL.pdf
  • Referans51 We are Social. (2022, Jan 26). Digital 2022: Another year of bumper growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Referans52 Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal Medya ve Siyaset. Ankara: Orion.
  • Referans53 Yorisa, M., Rakhmi, B. & Nurfitria, A. (2021). Description of Self-presentation Strategy in Students Social Media Instagram Active Users at Al-Azhar University Indonesia. European Journal of Psychological Research, 8(2), 31-43.
  • Referans54 Zhou, N., Geng, X., Du, H., Wu, L., Xu, J., Ma, S., Zhang, J., Yu, C., Liang, Y., Meng, J., Yuan, X., Cao, H.& Fang, X. (2018). Personality and Problematic Internet Use Among Chinese College Students: The Mediating Role of Maladaptive Cognitions Over Internet Use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(11), 719–726. http://doi.org/10.1089/cyber.2018.0279
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özen Baş 0000-0002-8895-9704

Aylin Sunam Audry 0000-0001-7435-6278

İrem İnceoğlu 0000-0002-2430-5517

Yiğit Bahadir Kaya 0000-0003-4800-8303

Gözde Cöbek 0000-0003-4732-2077

Saygın Vedat Alkurt 0000-0001-9142-3778

Proje Numarası 121K687
Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Baş, Ö., Sunam Audry, A., İnceoğlu, İ., Kaya, Y. B., vd. (2023). Türkiye’de Genç Yetişkinlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Paylaşım Türlerinin İncelenmesi. Intermedia International E-Journal, 10(18), 136-159. https://doi.org/10.56133/intermedia.1259262

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.