Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eleştirel Irk Kuramı Bağlamında Yapısöküm İncelemesi: “Ötekiler (THEM)” Dizi Filmi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 199 - 217, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1554906

Öz

Çalışma; Amazon Prime Video dijital platformunda 2021 senesinde gösterime girmiş olan senaryosunu Little Marvin’in yazdığı, Nelson Cragg’nin yönetmenliğini yapmış olduğu ‘Ötekiler (Them)’ dizi filminin dekonstrüksiyon yöntemiyle incelemesine dayanmaktadır. Siyah-beyaz çatışmasının zirve yaptığı 1950’lerin ABD’sini tema olarak alan dizi filmin konusu, beyazların mahallesinde bir ev satın alan bir ‘siyahi’ ailenin 10 günde yaşamış oldukları travmatik olayları temel almaktadır. Dizinin görünen mesajında iyi – kötü ve ezen – ezilen ikilemi mevcut olsa da alt metin, dönem ABD’sinde hukukun ırkçı ideoloji karşısında hiçe sayılması noktasında ‘Eleştirel Irk Kuramı’nı akıllara getirmektedir. Kuram, eleştirel perspektifle yasaların ardında yatan tarihsel ırkçılık biçimlerini ortaya koymayı amaçlamakta, kuramcılar ırkçılığın Amerikan toplumunda normal olduğunu öne sürmektedirler. Çalışmanın amacı; dizi filmin ilk sezonunun 5 bölümünde Eleştirel Irk Kuramı bağlamında görünür olan mesajlardansa görünmeyen mesajları ortaya çıkarmaktır.

Çalışmada dekonstrüksiyon yöntemi kullanılarak, dizi filmin içerisinde yer alan hem dilsel hem de görüntüsel metinler üzerinden dizide nasıl bir anlatı kurulduğu anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Bu noktada tematik olarak ise dizideki ötekiler, ötekileştirici ifadeler, incelenmiş ve bu olguların filmin metninde ve göstergelerinde, Eleştirel Irk Kuramı bağlamında nasıl yansıtıldığı açıklanmıştır. Böylelikle çalışmada, ırkçı ideolojinin hukuk tanımaz biçimde ötekini belirleyici gücü ortaya konacaktır.

Kaynakça

  • Bahador, B. (2015). The Media and Deconstruction of the Enemy Image . J. H. Hawkins içinde, Communication and Peace Mapping an Emerging Field. New York: Routledge.
  • Balkin, J. (1989). The Footnote. 83 Northwestern Univ. L. Rev, 275-320.
  • Balkin, J. (1993). Understanding Legal Understanding: The Legal Subject and the Problem of Legal Coherence. 103 Yale L. J., 105-176.
  • Bell Jr, D. A. (1980). Brown v. Board of Education and the interest-convergence dilemma . Harvard Law Review, 93(3), 518-533.
  • Chang, R. S. (2002). Critiquing ‘Race’ and Its Uses: Critical Race Theory’s Uncompleted Argument: Valdes, Francisco/ McCristal Culp, Jerome/Harris, Angela P. (editors), Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. Philadelphia: Temple University.
  • Cornell, D. (1992). The Philosophy of the Limit. New York: Routledge.
  • Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, S:1, 139 167. University of Chicago Legal Forum, (s. 139-167). Chicago.
  • Crenshaw, K. W. (2002). The First Decade: Critical Reflections, or ‘A Foot in the Closing Door’”, Valdes, Francisco/McCristal C., J. / Harris, A. P. (editors). Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. Philadelphia: Temple University Press. F. M. Valdes içinde, Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory (s. 1343 1371). Philadelphia: Temple University Press.
  • Delgado, R. /. (2017). Critical Race Theory, New York University Pr. New York: New York University Pr.
  • Devrani, A. E. (2017). Medyada ‘Öteki’ nin Temsili: Etnik Komediler. Gümüşhane Üniversitesi: İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 926-949.
  • Durmuş, T., & Nizam, F. (2022). Representations of Rasicm in Hollywood Cinema: Semiotic Analysis of Django Zincirsiz. Fırat University Journal of Social Sciences, 32(3), 1229-1242.
  • Erdem, B. K. (2020). Batı Metafiziğinden Postmodernizme ‘Ötekinin’ Kökleri. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • IMDB. (2016). Gizli Sayılar. Nisan 2024 tarihinde IMDB: https://www.imdb.com/title/tt4846340/ adresinden alındı
  • Işık, M. F. (2023) Analyzing the Discussions on Sexism, Discrimination and Violence through the Movie “Hidden Figures”. İçtimaiyat, 7(2), 431-441.
  • Küçükalkan, G. (2017) Deconstruction of Meaning: Reading the News from Derrida. Erzurum: Atatürk University Institute of Social Sciences
  • Küçükalp, K. (2015). Derrida ve Dekonstrüksiyon. Ş. Öçal içinde, Doğu'dan Batı'ya Düşüncenin Serüveni Yirminci Yüzyıl Düşüncesi (Cilt 4). İstanbul: İstanbul Yayınları.
  • Küngerü, A., & Uluç, G. An Example of Hollywood's Othering Practices: The Concept of “Magic Negro”. International Journal of Humanities and Education, 4(7), 232-245.
  • Mirza, Q. (1999). Patricia Williams: Inflecting Critical Race Theory. Feminist Legal Studies C:7, S:2, 111-132. Feminist Legal Studies , 7(2), 111-132.
  • Moore, R. (2004). Postmodernism and punk subculture: Cultures of authenticity and deconstruction. The Communication Review, 7(3), 305-327. The Communication Review, 7(3), 305-327.(3), 305-327.
  • Nkana, S. (2010). Media Literacy Education : a Case Study of the New Mexico Media Literacy Project. Digital Commons at Andrews University.
  • Öztin, K. (2021). Afro-Amerikan Toplumunun Adlandırılma Biçimlerinin Türkçeye Aktarılmasına İlişkin Bir İnceleme. Dil Dergisi - Language Journal(172/1), 43-59.
  • Quora. (2022). I wish I was black, is it normal that I hate being white? Nisan 2024 tarihinde Quora: https://www.quora.com/I-wish-I-was-black-is-it-normal-that-I-hate-being-white/ adresinden alındı.
  • Sağlam, R. (2012). Derrida ve Dworkin Arasındaki İlişki: Yapıbozum ve Yargıç Herkül. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 275-320., 275-320.
  • Schlag, P. (1990). Normative and Nowhere to Go. 43 Stan. L. Rev.
  • Valdes, F., McCristal Culp, J., & Harris, A. (2002). Battles Waged, Won and Lost: Critical Race Theory at the Turn of the Millennium. Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. içinde Philadelphia: Temple University Press.
  • Vichiensing, M. (2017). The othering in Kazuo Ishiguro’s Never let me go. Advances in Language and Literary Studies, 8(4), 126-135.
  • Wikipedia. (tarih yok). Theodore Melfi. Nisan 2024 tarihinde Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Melfi adresinden alındı
  • Ünal, Ö. Ü. (2018). Irksal Temelli Ayrımcılığın Yeni Görünmez Yüzü: Kültürel Karşılaşmalar ve Mikro-Saldırganlıklar. Journal Of Social and Humanities Sciences Research (Jshsr), 3288-3308.
  • Yüksel, O. (2013, Temmuz 3). Jacques Derrida ve Yapısökümü. Nisan 2024 tarihinde Politik Akademi: http://politikakademi.org/2013/07/jacques-derrida-ve-yapisokumu/ adresinden alındı
  • Yanık, H. (2016). Yapısöküm Üzerine Birkaç Not. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 91-98.
  • Yeğin, M. O. (2021, Şubat). Irkçılık Bağlamında ‘Elite’ Dizi Filminin Eleştirel Söylem Analizi 17(34), 1487-1521. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1487-1521.

Deconstruction Analysis In The Context Of Critical Race Theory: ‘THEM’ Tv Series Film

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 199 - 217, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1554906

Öz

This study is based on the TV series ‘Them’, written by Little Marvin and directed by Nelson Craig, which was released on the Amazon Prime Video digital platform in 2021 being analyzed using the deconstruction method. The series, which takes back in the 1950s’ United States when the black-white conflict was at its peak, is based on the traumatic events experienced by a black family over the course of 10 days after buying a house in a white neighborhood. Although the apparent message of the series includes the dichotomy of good vs. bad and oppressor vs. oppressed, the subtext brings mind Critical Race Theory in terms of the disregard for law in the face of racist ideology in the United States of that period. While the theory aims to reveal the historical forms of racism that lie behind the laws from a critical perspective, theorists argue that racism is normal in American society. The aim of the study is to analyze the 5 episodes of the first season of the series to reveal the invisible messages in the context of Critical Race Theory. In this study, the deconstruction method was used to try to make sense of the narrative that was established in the series through both linguistic and visual texts. At this juncture, the others and othering expressions in the series were examined thematically. It was explained how these phenomena were reflected in the text and signs of the series in the context of Critical Race Theory. Thus, the study will reveal the unlawful determining power of racist ideology over the ‘other’.

Kaynakça

  • Bahador, B. (2015). The Media and Deconstruction of the Enemy Image . J. H. Hawkins içinde, Communication and Peace Mapping an Emerging Field. New York: Routledge.
  • Balkin, J. (1989). The Footnote. 83 Northwestern Univ. L. Rev, 275-320.
  • Balkin, J. (1993). Understanding Legal Understanding: The Legal Subject and the Problem of Legal Coherence. 103 Yale L. J., 105-176.
  • Bell Jr, D. A. (1980). Brown v. Board of Education and the interest-convergence dilemma . Harvard Law Review, 93(3), 518-533.
  • Chang, R. S. (2002). Critiquing ‘Race’ and Its Uses: Critical Race Theory’s Uncompleted Argument: Valdes, Francisco/ McCristal Culp, Jerome/Harris, Angela P. (editors), Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. Philadelphia: Temple University.
  • Cornell, D. (1992). The Philosophy of the Limit. New York: Routledge.
  • Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, S:1, 139 167. University of Chicago Legal Forum, (s. 139-167). Chicago.
  • Crenshaw, K. W. (2002). The First Decade: Critical Reflections, or ‘A Foot in the Closing Door’”, Valdes, Francisco/McCristal C., J. / Harris, A. P. (editors). Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. Philadelphia: Temple University Press. F. M. Valdes içinde, Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory (s. 1343 1371). Philadelphia: Temple University Press.
  • Delgado, R. /. (2017). Critical Race Theory, New York University Pr. New York: New York University Pr.
  • Devrani, A. E. (2017). Medyada ‘Öteki’ nin Temsili: Etnik Komediler. Gümüşhane Üniversitesi: İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 926-949.
  • Durmuş, T., & Nizam, F. (2022). Representations of Rasicm in Hollywood Cinema: Semiotic Analysis of Django Zincirsiz. Fırat University Journal of Social Sciences, 32(3), 1229-1242.
  • Erdem, B. K. (2020). Batı Metafiziğinden Postmodernizme ‘Ötekinin’ Kökleri. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • IMDB. (2016). Gizli Sayılar. Nisan 2024 tarihinde IMDB: https://www.imdb.com/title/tt4846340/ adresinden alındı
  • Işık, M. F. (2023) Analyzing the Discussions on Sexism, Discrimination and Violence through the Movie “Hidden Figures”. İçtimaiyat, 7(2), 431-441.
  • Küçükalkan, G. (2017) Deconstruction of Meaning: Reading the News from Derrida. Erzurum: Atatürk University Institute of Social Sciences
  • Küçükalp, K. (2015). Derrida ve Dekonstrüksiyon. Ş. Öçal içinde, Doğu'dan Batı'ya Düşüncenin Serüveni Yirminci Yüzyıl Düşüncesi (Cilt 4). İstanbul: İstanbul Yayınları.
  • Küngerü, A., & Uluç, G. An Example of Hollywood's Othering Practices: The Concept of “Magic Negro”. International Journal of Humanities and Education, 4(7), 232-245.
  • Mirza, Q. (1999). Patricia Williams: Inflecting Critical Race Theory. Feminist Legal Studies C:7, S:2, 111-132. Feminist Legal Studies , 7(2), 111-132.
  • Moore, R. (2004). Postmodernism and punk subculture: Cultures of authenticity and deconstruction. The Communication Review, 7(3), 305-327. The Communication Review, 7(3), 305-327.(3), 305-327.
  • Nkana, S. (2010). Media Literacy Education : a Case Study of the New Mexico Media Literacy Project. Digital Commons at Andrews University.
  • Öztin, K. (2021). Afro-Amerikan Toplumunun Adlandırılma Biçimlerinin Türkçeye Aktarılmasına İlişkin Bir İnceleme. Dil Dergisi - Language Journal(172/1), 43-59.
  • Quora. (2022). I wish I was black, is it normal that I hate being white? Nisan 2024 tarihinde Quora: https://www.quora.com/I-wish-I-was-black-is-it-normal-that-I-hate-being-white/ adresinden alındı.
  • Sağlam, R. (2012). Derrida ve Dworkin Arasındaki İlişki: Yapıbozum ve Yargıç Herkül. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 275-320., 275-320.
  • Schlag, P. (1990). Normative and Nowhere to Go. 43 Stan. L. Rev.
  • Valdes, F., McCristal Culp, J., & Harris, A. (2002). Battles Waged, Won and Lost: Critical Race Theory at the Turn of the Millennium. Crossroads, Directions and a New Critical Race Theory. içinde Philadelphia: Temple University Press.
  • Vichiensing, M. (2017). The othering in Kazuo Ishiguro’s Never let me go. Advances in Language and Literary Studies, 8(4), 126-135.
  • Wikipedia. (tarih yok). Theodore Melfi. Nisan 2024 tarihinde Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Melfi adresinden alındı
  • Ünal, Ö. Ü. (2018). Irksal Temelli Ayrımcılığın Yeni Görünmez Yüzü: Kültürel Karşılaşmalar ve Mikro-Saldırganlıklar. Journal Of Social and Humanities Sciences Research (Jshsr), 3288-3308.
  • Yüksel, O. (2013, Temmuz 3). Jacques Derrida ve Yapısökümü. Nisan 2024 tarihinde Politik Akademi: http://politikakademi.org/2013/07/jacques-derrida-ve-yapisokumu/ adresinden alındı
  • Yanık, H. (2016). Yapısöküm Üzerine Birkaç Not. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 91-98.
  • Yeğin, M. O. (2021, Şubat). Irkçılık Bağlamında ‘Elite’ Dizi Filminin Eleştirel Söylem Analizi 17(34), 1487-1521. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1487-1521.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim Kuramları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Kaya Erdem 0000-0001-5356-0720

İrem Balaban 0009-0004-0039-2259

Ayşe İrem Sungar 0009-0008-8510-8518

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2024
Kabul Tarihi 29 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Kaya Erdem, B., Balaban, İ., & Sungar, A. İ. (2024). Deconstruction Analysis In The Context Of Critical Race Theory: ‘THEM’ Tv Series Film. Intermedia International E-Journal, 11(21), 199-217. https://doi.org/10.56133/intermedia.1554906

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.