Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 61 - 75, 28.02.2019

Öz

Çalışmanın amacı Muay Thai antrenörlerinin liderlik stillerinin farklı değişkenlere
göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş
olan 22 (%18.5) “Kadın” ve 97 (%81.5) “Erkek” toplam 119 farklı kategorilerdeki
Muay Thai antrenörü çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır.



Araştırmada, Muay Thai antrenörlerinin liderlik stillerini ölçmek amacıyla;
orijinal formu Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından geliştirilen SLÖ
versiyonu beş alt boyut (eğitim-öğretim, demokratik davranış, otoriter
davranış, sosyal destek, ödüllendirici davranış) altında toplanmış 40 maddeden
oluşmaktadır. Ölçeği oluşturan alt boyutların madde dağılımı ise; eğitim ve
öğretim alt boyutunda onüç madde (1,5,8,11,14,17,20,23,26,29,32,35,38),
demokratik davranış alt boyutunda dokuz madde (2,9,15,18,21,24,30,33,39),
otoriter davranış alt boyutunda beş madde (6,12,27,34,40), sosyal destek alt
boyutunda sekiz madde (3,7,13,19,22,25,31,36) ve ödüllendirici davranış alt
boyutunda beş madde (4,10,16,28,37) ’dir. Ölçeği oluşturan her bir değişken
5’li Likert (1-Hiçbir zaman, 2-Nadiren, 3-Ara sıra, 4-Sık sık ve 5-Her zaman)
derecelendirmesi ile ölçülmektedir.



Katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarının belirlenmesi için yüzde
(%) ve frekans (f) yöntemleri; verilerin normal bir dağılıma sahip olup
olmadığının belirlenmesi için Shapiro Wilks normallik testi uygulanmış ve bunun
neticesinde verilerin non parametrik test koşullarına uygun olduğunun
anlaşılmasından sonra anlamlı farklılıkların belirlenmesi için Mann-Whitney U
ve Kruskall Wallis testleri uygulanmıştır.



Sonuç olarak; katılımcıların liderlik stillerinin Muay-Thai branşında
sporculuk yapma, milli olma ve antrenörlük kademelerine göre bazı alt
boyutlarda anlamlı bir farklılık ortaya çıkmış, katılımcıların cinsiyet, yaş ve
refah düzeylerine göre ise .05 düzeyinde anlamlı bir farklılık olmadığı
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Anshel, M. H., (200a3). Sport Psychology: From Theory To Practice (4th Edition), San Francisco.
  • Chelladurai P., Saleh, S.D. (1980). Dimensins of Leader Behavior in Sports: Development of A Leadership Scale. Journal of Sport Psychology, p.34-45
  • Demirel, M., Karahan, G., B., Ünlü, H. (2007) Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarlarının Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt1, Sayı2, 2007.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi, 2. Basım, Adana, Nobel Kitabevi, (2005).
  • Donuk B. (2006). Türkiye Profesyonel Futbol Ligleri Antrenörlerinin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi ve Bir Model Yaklaşım. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Ekinci, E., N., Demirel, M., Demirel, H., D., Işık, U. (2015) Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Algılarının Rekreasyonel Etkinliklere Katılımları ve Bireysel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 71-78, 2015
  • Eskiyecek, G., C., Bayazıt, B., Sarı, İ. (2015). Sporcularda Tercih Edilen Antrenör Liderlik Davranışlarının Yaş, Cinsiyet ve Spor Dalı Açısından İncelenmesi (Diyarbakır Örneği). Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi Nisan / Mayıs / Haziran – İlkbahar Yaz Dönemi Cilt: 5 Sayı: 15.
  • Gacar, A., Nacar, E., Ayaş, E., B. (2017). Plaj Hentbolu Antrenörlerin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 15, Ekim 2017, s. 53-65.
  • İkizler, C.: Sporda Sosyal Bilimler, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2000, s.50,76.
  • Karademir, Y., Karademir, M., B. (2018) Antrenör Liderlik Davranışlarının Başarı Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Halk Oyuncular Üzerinde Bir Uygulama. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 65, Şubat 2018, s. 188-202
  • Körük, E., Biçer, T., Donuk, B. (2003) Amatör Futbol Antrenörlerinin Liderlik Davranış Tipleri Kullandıkları Motivasyon Tekniklerinin Belirlenmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 11;3, s. 53-57
  • Kuchler. W.J.,(2008). “Perceived Leadership Behavior and Subordinates’ Job Satisfaction in Midwestern NCAA Division III Athletic Departments”, The Sport Journal, v.11,n.2.
  • Onağ Toklu, O. (2010). Tenis Antrenörlerinde Liderlik Özellikleri ve Öz Yeterlilik Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Billimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği A.B.D., Yüksek Lisans Tezi.
  • Güngörmüş, A., H., Gürbüz, B., Yenel, F. (2008). Spor İçin Liderlik Ölçegi'nin Sporcuların Antrenörün Davranışlarını Algılaması Versiyonunun Psikometrik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Unutmaz, V., Gençer, T., R. (2012). Spor İçin Liderlik Ölçeği - Sporcunun Antrenör Davranışını Algılaması Versiyonu’nun Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2012: 7(1) Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Yetim A. Öğretmenlik Mesleği ve Beden Eğitimi Öğretmeninin Sosyal Görevleri, Atatürk Üniversitesi 1. Spor Kongresi Bildirileri, Erzurum. (1998)Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 61 - 75, 28.02.2019

Öz

Kaynakça

  • Anshel, M. H., (200a3). Sport Psychology: From Theory To Practice (4th Edition), San Francisco.
  • Chelladurai P., Saleh, S.D. (1980). Dimensins of Leader Behavior in Sports: Development of A Leadership Scale. Journal of Sport Psychology, p.34-45
  • Demirel, M., Karahan, G., B., Ünlü, H. (2007) Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarlarının Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt1, Sayı2, 2007.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi, 2. Basım, Adana, Nobel Kitabevi, (2005).
  • Donuk B. (2006). Türkiye Profesyonel Futbol Ligleri Antrenörlerinin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi ve Bir Model Yaklaşım. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Ekinci, E., N., Demirel, M., Demirel, H., D., Işık, U. (2015) Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Algılarının Rekreasyonel Etkinliklere Katılımları ve Bireysel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 71-78, 2015
  • Eskiyecek, G., C., Bayazıt, B., Sarı, İ. (2015). Sporcularda Tercih Edilen Antrenör Liderlik Davranışlarının Yaş, Cinsiyet ve Spor Dalı Açısından İncelenmesi (Diyarbakır Örneği). Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi Nisan / Mayıs / Haziran – İlkbahar Yaz Dönemi Cilt: 5 Sayı: 15.
  • Gacar, A., Nacar, E., Ayaş, E., B. (2017). Plaj Hentbolu Antrenörlerin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 15, Ekim 2017, s. 53-65.
  • İkizler, C.: Sporda Sosyal Bilimler, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2000, s.50,76.
  • Karademir, Y., Karademir, M., B. (2018) Antrenör Liderlik Davranışlarının Başarı Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Halk Oyuncular Üzerinde Bir Uygulama. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 65, Şubat 2018, s. 188-202
  • Körük, E., Biçer, T., Donuk, B. (2003) Amatör Futbol Antrenörlerinin Liderlik Davranış Tipleri Kullandıkları Motivasyon Tekniklerinin Belirlenmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 11;3, s. 53-57
  • Kuchler. W.J.,(2008). “Perceived Leadership Behavior and Subordinates’ Job Satisfaction in Midwestern NCAA Division III Athletic Departments”, The Sport Journal, v.11,n.2.
  • Onağ Toklu, O. (2010). Tenis Antrenörlerinde Liderlik Özellikleri ve Öz Yeterlilik Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Billimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği A.B.D., Yüksek Lisans Tezi.
  • Güngörmüş, A., H., Gürbüz, B., Yenel, F. (2008). Spor İçin Liderlik Ölçegi'nin Sporcuların Antrenörün Davranışlarını Algılaması Versiyonunun Psikometrik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Unutmaz, V., Gençer, T., R. (2012). Spor İçin Liderlik Ölçeği - Sporcunun Antrenör Davranışını Algılaması Versiyonu’nun Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2012: 7(1) Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Yetim A. Öğretmenlik Mesleği ve Beden Eğitimi Öğretmeninin Sosyal Görevleri, Atatürk Üniversitesi 1. Spor Kongresi Bildirileri, Erzurum. (1998)Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Korkmaz Atalay Bu kişi benim

Ender Eyuboğlu

Aydın Şentürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atalay, K., Eyuboğlu, E., & Şentürk, A. (2019). Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 61-75.
AMA Atalay K, Eyuboğlu E, Şentürk A. Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. Şubat 2019;4(2):61-75.
Chicago Atalay, Korkmaz, Ender Eyuboğlu, ve Aydın Şentürk. “Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4, sy. 2 (Şubat 2019): 61-75.
EndNote Atalay K, Eyuboğlu E, Şentürk A (01 Şubat 2019) Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4 2 61–75.
IEEE K. Atalay, E. Eyuboğlu, ve A. Şentürk, “Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 4, sy. 2, ss. 61–75, 2019.
ISNAD Atalay, Korkmaz vd. “Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4/2 (Şubat 2019), 61-75.
JAMA Atalay K, Eyuboğlu E, Şentürk A. Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2019;4:61–75.
MLA Atalay, Korkmaz vd. “Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 2, 2019, ss. 61-75.
Vancouver Atalay K, Eyuboğlu E, Şentürk A. Muay-Thai Antrenörlerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2019;4(2):61-75.