Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 70, 15.07.2022

Öz

Bu çalışmada bireylerin ciddi boş zaman aktivite tatminini ortaya koymaya yönelik psikometrik nitelikleri yüksek bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla rasyonel ve istatiksel kapsamda geçerlik ve güvenirlik çalışmaları işe koşulmuştur. Geçerlik kapsamında; rasyonel yaklaşım temelinde uzman değerlendirmelerine dayalı kapsam ve yapı geçerliği, istatiksel olarak; açımlayıcı faktör analizi (AFA), doğrulayıcı faktör analizi (DFA), yakınsak geçerlik ve ıraksak geçerlik analizleriyle yapı geçerliği çalışmaları yürütülmüştür. Güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa ve birleştirici güvenirlik belirleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Faktör yapısına karar verirken öz değerler ve yamaç eğim grafiğinden yararlanılmış olup toplam varyansın %54’ünü açıklayan 5 faktörlü 31 maddelik ölçek elde edilmiştir. DFA ile AFA’nın uygulandığı gruptan tamamen bağımsız bir grup üzerinde test edilen modelde maddelerin standartlaştırılmış değerlerinin 0,46 ile 0,89 arasında değiştiği t değerlerinin istatiksel olarak manidar olduğu; sınanan ölçme modelinin uyum indexlerinin kabul edilebilir ölçütler içerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 5 faktörlü yapıda DFA bulgularıyla hesaplanan yakınsak geçerlik için AVE, ıraksak geçerlik için ise MSV ve ASV değerleri ölçeğin geçerliğini desteklerken, Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .87 ve birleştirici güvenirlik katsayısı (CR) tüm alt boyutlarda 0.7’nin üzerinde elde edilmiştir. Bu bulgular “Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeği” nin geçerlik ve güvenirlik koşullarını sağladığını ortaya koymaktadır

Teşekkür

Veri toplama sürecinde değerli vakitlerini ayırıp formları doldurarak bizlere destek olan katılımcılarımıza teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akgül, B.M., Özdemir, A.S., Erturan Öğüt, E.E., Karaküçük, S. (2016). Ciddi Boş Zaman Envanteri ve Ölçümü: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 13(2), 2820-2838.
  • Akyıldız, M. (2013). Boş Zamana" Ciddi" Bir Bakış: Boş Zaman Araştırmalarında Ciddi Boş Zaman Teorisi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2).
  • Akyıldız Munusturlar, M., Argan, M. (2016). Development of the serious and casual leisure measure Ciddi ve Kayıtsız Boş Zaman Ölçeği' nin Geliştirilmesi. World Leisure Journal. DOI: 10.1080/16078055.2015.1126759.
  • Alpar, R. (2010). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara, Detay Yayınevi.
  • Alpar, R. (2014). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Ankara, Detay Yayınevi.
  • Bentler, P.M., Bonett, D.G. (1980). Significance tests and goodness-of-fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(4), 588-600.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Devellis, R.F. (2017). Scale development. USA, Sage Publications.
  • Durhan, T.A., Özdemir, A.S., Karaküçük, S. (2020). Ciddi Boş Zaman Kariyeri Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies Social, 15(3), 953-963.
  • Gould, J.M. (2005). The development of a serious leisure inventory and measure. PhD Thesis. Clemson University.
  • Hooper, D., Coughlan, J., Mullen, M. (2008). Structural aquation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, (6)1, 53-60.
  • Işık, U., Kalkavan, A., Demirel, M. (2020). Ciddi Boş Zaman Ölçeğinin kısa formunun (18-madde) faktör yapısının Türkiye örneklemine yönelik sınanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 136-145.
  • Kalaycı, Ş. (2005). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım.
  • Kelly, J. (2012). Leisure (4. b.), Sagamore Publishing.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J., Peschar, J.L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • Maruyama, G.M. (1998). Basics of structural equation modeling. CA, Sage Publications.
  • Stebbins, R. (1997). Casual leisure: A conceptual statement. Leisure Studies, 16(1), 17-25.
  • Stebbins, R.A. (1982). Serious leisure: A conceptual statement. Pacific Sociological Review, 5(2), 251-272.
  • Stebbins, R.A. (2007). Serious leisure: A perspective for our time. New Brunswick, New Jersey, Transaction Publishers.
  • Stebbins, R.A. (2008). Right leisure: Serious, casual, or Project-based? Neuro-Rehabilitation, 23, 335-341.
  • Stebbins, R.A. (2012). Unpaid work of love: Defining the work-leisure axis of volunteering. Leisure Studies, 8(3), 1-7.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, Pearson Publishers.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M. Baloğlu, Çev.) Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Uzun, B.N., Akay, C. (2021). Öğretmenlerin Dijital Materyal Oluşturabilme Öz-Yeterlilikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7(26), 240-254.
  • Veal, J. (2017). The Serious Leisure Perspective and the Experience of Leisure. Leisure Sciences, 39(3), 205-223. DOI: 10.1080/01490400.2016.1189367
  • Venezian, L., Hooper, J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
  • Weston, R., Gore, P.A. (2006). A Brief Guide to Structural Equation Modeling. The Counseling Psychologist, 34(5), 719-751.
  • Yerlisu Lapa, T., Köse, E., Günbayı, İ. (2018). Türkiye’de yapılan Rekreasyon Araştırmaları: Sistematik Bir Derleme. Spor Bilimleri Dergisi, 29(2), 87-102.

Development Of A Serıous Leısure Actıvıty Satısfactıon Scale

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 70, 15.07.2022

Öz

In this study, it was aimed to develop a high scale of psychometric qualities of individuals aimed at revealing serious leisure activity satisfaction. For this purpose, validity and reliability studies were conducted in a rational and statistical context. Within the scope of validity, scope and structure validity based on expert evaluations based on a rational approach, exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), convergent validity and divergent validity analyses and structure validity studies were carried out statistically. Cronbach's alpha and combinatorics reliability determination techniques were used in reliability analysis. When deciding on the factor structure, the eigenvalues and slope slope graph were used and a 5 factor 31 item scale explaining 54% of the total variance was obtained. In the model tested on a completely independent group from the group to which DFA and AFA are applied, it is statistically significant that the standardized values of the substances in the model dec between 0.46 and 0.89; it has been concluded that the compliance indices of the tested measurement model are within acceptable criteria. the values of AVE for convergent validity calculated with DFA findings in a 5 factor structure, MSV and ASV for divergent validity support the validity of the scale, while the Cronbach alpha reliability coefficient supports the validity of the scale .87, and the combinatorics reliability coefficient (CR) was obtained above 0.7 in all sub-dimensions. These findings showed that” Serious Leisure Activity Satisfaction Scale " provides the conditions of validity and reliability.

Kaynakça

  • Akgül, B.M., Özdemir, A.S., Erturan Öğüt, E.E., Karaküçük, S. (2016). Ciddi Boş Zaman Envanteri ve Ölçümü: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 13(2), 2820-2838.
  • Akyıldız, M. (2013). Boş Zamana" Ciddi" Bir Bakış: Boş Zaman Araştırmalarında Ciddi Boş Zaman Teorisi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2).
  • Akyıldız Munusturlar, M., Argan, M. (2016). Development of the serious and casual leisure measure Ciddi ve Kayıtsız Boş Zaman Ölçeği' nin Geliştirilmesi. World Leisure Journal. DOI: 10.1080/16078055.2015.1126759.
  • Alpar, R. (2010). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara, Detay Yayınevi.
  • Alpar, R. (2014). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Ankara, Detay Yayınevi.
  • Bentler, P.M., Bonett, D.G. (1980). Significance tests and goodness-of-fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(4), 588-600.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Devellis, R.F. (2017). Scale development. USA, Sage Publications.
  • Durhan, T.A., Özdemir, A.S., Karaküçük, S. (2020). Ciddi Boş Zaman Kariyeri Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies Social, 15(3), 953-963.
  • Gould, J.M. (2005). The development of a serious leisure inventory and measure. PhD Thesis. Clemson University.
  • Hooper, D., Coughlan, J., Mullen, M. (2008). Structural aquation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, (6)1, 53-60.
  • Işık, U., Kalkavan, A., Demirel, M. (2020). Ciddi Boş Zaman Ölçeğinin kısa formunun (18-madde) faktör yapısının Türkiye örneklemine yönelik sınanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 136-145.
  • Kalaycı, Ş. (2005). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım.
  • Kelly, J. (2012). Leisure (4. b.), Sagamore Publishing.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J., Peschar, J.L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • Maruyama, G.M. (1998). Basics of structural equation modeling. CA, Sage Publications.
  • Stebbins, R. (1997). Casual leisure: A conceptual statement. Leisure Studies, 16(1), 17-25.
  • Stebbins, R.A. (1982). Serious leisure: A conceptual statement. Pacific Sociological Review, 5(2), 251-272.
  • Stebbins, R.A. (2007). Serious leisure: A perspective for our time. New Brunswick, New Jersey, Transaction Publishers.
  • Stebbins, R.A. (2008). Right leisure: Serious, casual, or Project-based? Neuro-Rehabilitation, 23, 335-341.
  • Stebbins, R.A. (2012). Unpaid work of love: Defining the work-leisure axis of volunteering. Leisure Studies, 8(3), 1-7.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, Pearson Publishers.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M. Baloğlu, Çev.) Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Uzun, B.N., Akay, C. (2021). Öğretmenlerin Dijital Materyal Oluşturabilme Öz-Yeterlilikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7(26), 240-254.
  • Veal, J. (2017). The Serious Leisure Perspective and the Experience of Leisure. Leisure Sciences, 39(3), 205-223. DOI: 10.1080/01490400.2016.1189367
  • Venezian, L., Hooper, J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
  • Weston, R., Gore, P.A. (2006). A Brief Guide to Structural Equation Modeling. The Counseling Psychologist, 34(5), 719-751.
  • Yerlisu Lapa, T., Köse, E., Günbayı, İ. (2018). Türkiye’de yapılan Rekreasyon Araştırmaları: Sistematik Bir Derleme. Spor Bilimleri Dergisi, 29(2), 87-102.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Çağla Ayna

Hüseyin Gümüş 0000-0003-4059-3640

N. Bilge Uzun

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayna, Ç., Gümüş, H., & Uzun, N. B. (2022). Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 57-70.
AMA Ayna Ç, Gümüş H, Uzun NB. Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi. UGEAD - IntJCES. Temmuz 2022;8(1):57-70.
Chicago Ayna, Çağla, Hüseyin Gümüş, ve N. Bilge Uzun. “Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 1 (Temmuz 2022): 57-70.
EndNote Ayna Ç, Gümüş H, Uzun NB (01 Temmuz 2022) Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 1 57–70.
IEEE Ç. Ayna, H. Gümüş, ve N. B. Uzun, “Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 8, sy. 1, ss. 57–70, 2022.
ISNAD Ayna, Çağla vd. “Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/1 (Temmuz 2022), 57-70.
JAMA Ayna Ç, Gümüş H, Uzun NB. Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi. UGEAD - IntJCES. 2022;8:57–70.
MLA Ayna, Çağla vd. “Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 1, 2022, ss. 57-70.
Vancouver Ayna Ç, Gümüş H, Uzun NB. Ciddi Boş Zaman Aktivite Tatmini Ölçeğinin Geliştirilmesi. UGEAD - IntJCES. 2022;8(1):57-70.