Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 221 - 237, 31.12.2023

Öz

Yetenek seçiminde, pek çok farklı boyutları olan karmaşık sorunların çözümlenmesinde, insanların daha iyi seçim yapmalarına destek olmak amacıyla, bir dizi rassal alternatif içinden yalın ve belli kıstaslara bağlı optimum bir çözüm alternatifleri sıralaması ve önerisi sunmak için çok kriterli karar verme yöntemleri geliştirilmiştir. Bunlardan biri de Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS)’dir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı AHS yönteminin bocce branşında yetenek seçiminde kullanılmasının araştırılmasıdır. Araştırma kapsamında öncelikle bocce sporu için gerekli yeterlilikler 4 ana kriter ve her bir ana kritere bağlı alt kriterler belirlenmiştir. Kriterlerin belirlenmesinde Türkiye Bocce Bowling ve Dart Federasyonuna bağlı olarak görev yapan 42 antrenör (2. 3. ve 4. kademe) katılmıştır. Kriterler belirlendikten sonra bocce branşında yeteneğe etki edebileceği düşünülen alt kriterlerin ağırlık önem değerleri antrenörler tarafından puanlanmıştır. Bu puanlamalara dayanarak da AHS kullanılarak her bir alt kriterin yüzde önem dereceleri hesaplatılmıştır. Çalışma sonucunda ana kriterlerde yüzdelik dilimler açısından ağırlık sıralamasında ilk sırada bilişsel özellikler (%45,6), ikinci sırada psiko-sosyal özellikler (%30,3), üçüncü sırada (%14,6) ile motorik özellikler ve son sırada (%9,4) antropometrik ve fiziksel özellikler yer almıştır. Alt kriterler açısından ise odaklanma becerisi (%17,83), algılama (%9,94), karar verme (%7,30), oto kontrol (%7,11), dikkat seviyesi (%6,48), denge ve koordinasyon (6,12) becerilerinin ön plana çıktığı görülmektedir. Bu sonuçların spor yöneticileri ve antrenörlerin bocce branşında yetenek seçiminde ve yetenek gelişiminde yol gösterici olabileceği düşünülmektedir.

Etik Beyan

Araştırmanın Bayburt Üniversitesi Etik Kurulu’nun 17.04.2021 tarihli ve 2021/94 nolu kararıyla etik kurul uygunluk onayı alınmıştır.

Kaynakça

  • Vaeyens, R., Güllich, A., Warr, C. R., & Philippaerts, R. (2009). Talent identification and promotion programmes of Olympic athletes. Journal of sports sciences, 27(13), 1367–1380. https://doi.org/10.1080/02640410903110974
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sedat Özel 0000-0001-5470-3615

Mutlu Türkmen 0000-0003-4534-7553

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 4 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özel, S., & Türkmen, M. (2023). Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 221-237.
AMA Özel S, Türkmen M. Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama. UGEAD - IntJCES. Aralık 2023;9(2):221-237.
Chicago Özel, Sedat, ve Mutlu Türkmen. “Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2023): 221-37.
EndNote Özel S, Türkmen M (01 Aralık 2023) Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9 2 221–237.
IEEE S. Özel ve M. Türkmen, “Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama”, UGEAD - IntJCES, c. 9, sy. 2, ss. 221–237, 2023.
ISNAD Özel, Sedat - Türkmen, Mutlu. “Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9/2 (Aralık 2023), 221-237.
JAMA Özel S, Türkmen M. Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama. UGEAD - IntJCES. 2023;9:221–237.
MLA Özel, Sedat ve Mutlu Türkmen. “Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 9, sy. 2, 2023, ss. 221-37.
Vancouver Özel S, Türkmen M. Yetenek Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci: Bocce Branşında Bir Uygulama. UGEAD - IntJCES. 2023;9(2):221-37.