Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuzey Rönesansı’nda Yenilikçi Bir Ressam: Jan Van Eyck

Yıl 2022, , 188 - 200, 29.06.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1117528

Öz

Rönesans ile toplumların hayatı ve buna bağlı olarak sanat anlayışları farklı bir perspektifle gelişim göstermiştir. 14. ve 16. yüzyıllardaki gelişmeler toplumun yaşayış dengesine ve sanatına da önemli etkiler yapmıştır. Toplumun yapısında ve düşünce ikliminde önemli rol oynayan Rönesans, 14. ve 16. yüzyılı kapsayan tarihsel bir süreçtir. Rönesans’ın kendi tarihsel sürecindeki gelişim evrelerinde sanatta değişik yaklaşımlar, teknikler meydana gelmiştir. Rönesans ile resim sanatı açısından resme farklı tekniklerin girdiği, perspektif denemelerinin yapıldığı görülürken, özellikle Kuzey Rönesans’ı olarak adlandırılan Flaman Sanatı içerisinde de yağlı boya tekniğinin geliştirilmesi söz konusu durumu desteklemiştir. Çalışmada Rönesans ve Rönesans’ın getirmiş olduğu anlayışlar, yenilikler, sanatsal anlayış değişiklikleri ve buna paralel olarak Rönesans’ın 15. yüzyıl toplumunun yaşayışına ve sanat anlayışına etkileri irdelenmiştir. Genel manada Flaman Sanatı’ndaki sanatsal anlayışın değerlendirilmesi yapılarak sanatçıların üslupları üzerinde durulmuştur. Çalışmada Jan van Eyk’ın yaşamı ve eserleri üzerinde durulmuştur. Yapılan eser çözümlemeleriyle sanatçının eserlerinde oluşturduğu gerçeklik anlayışı da incelenmiştir. Naturalist anlayışın Kuzey Rönesansı’daki etkileri eserler üzerinde incelenmiştir.

Kaynakça

  • Berger, C. (2018). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boztunalı, Z., S. (2016). Resim Sanatında Kırmızı Rengin Serüveni. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/27583/291239 (8 Mayıs 2022 tarihinde erişim sağlanmıştır). Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Haydaroğlu, M. (2004). 500 Sanatçı 500 Sanat Eseri (2.Baskı), İstanbul: Yapı Yayın
  • Hollıngsworth, M. Çev : Küçükerdoğan, R, Ergüder, B. (2009). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • İpşiroğlu, N, M. (2010). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi (3. Baskı), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Almanya: Literatür Yayıncılık.
  • Lıttle, S. (2008). …izmler-Sanatı Anlamak (2. Baskı), İstanbul: Yem Yayın.
  • Turani, A. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tablo1: King’s College Şapel, Cambridge, 1441. 8. 5. 2022 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Choir_of_King%27s_College,_Cambridge#/media/File:Cambridge_-_King's_Chapel_-_stalles.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 2: Limbourg Kardeşler – Saatler Kitabı, 1416. 9. 8. 2022 tarihinde https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/northern-renaissance1/limbourg-brothers/a/limbourg-brothers-trs-riches-heures adresinden alındı.
  • Tablo 3: Rogier van der Weyden Middelburd Altarı Sol Pano, 91x40 cm. 1460. 8. 5. 2022 tarihinde https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Rogier_van_der_Weyden_-_The_Middelburg_Altar_-_Google_Art_Project.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 4: Jan van Eyck, Gent Altar Panosu 1432, Pano Üzerine Yağlıboya, 350x461 cm., Gent. Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tablo 5: Jan van Eyck, Arnolfini’nin Evliliği, 1434, 82x60 cm, Meşe Üzerine Yağlıboya, Londra. Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Tablo 6: Jan van Eyck, Vydt’in Portresi -Gent Mihrabı’ndan, 1432, Gent. 10. 5. 2022 tarihinde https://nl.wikipedia.org/wiki/Joos_Vijd#/media/Bestand:Hubert_van_Eyck_013.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 7: Kırmızı Türbanlı Adam, 1433, 25,5x19 cm Meşe Üzerine Yağlıboya, Londra. 11. 5. 2022 tarihinde https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Portrait_of_a_Man_in_a_Turban_%28Jan_van_Eyck%29.jpg adresinden alındı.

An Innovative Artist in the Northern Renaissance: Jan Van Eyck

Yıl 2022, , 188 - 200, 29.06.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1117528

Öz

With the Renaissance, societies have a wide variety of options with different perspectives on life and accordingly. It allows building and building the development in chapters 14 and 16. The Renaissance, which played an important role in the system and life of the society, must have been completed in the 16th, 14th and 14th centuries. Changes, techniques and development of art in its own period in the developmental stages of the Renaissance. Renaissance performances from the Northern Renaissance, illustrated shows, experimental images, and oil painting techniques are the supporting arts. It is aimed at advanced understandings, contemporary understandings, contemporary understanding and, in parallel, the 15th century understanding of life and art of the Renaissance. In general, the styles of those who are thought to be critically evaluated in Flemish Art are emphasized. Focus on the product and quarry in Eyk work van. It will be applied in the application of the work done and the work done. We invite you to Northern Renaissance for a naturalistic understanding.

Kaynakça

  • Berger, C. (2018). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boztunalı, Z., S. (2016). Resim Sanatında Kırmızı Rengin Serüveni. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/27583/291239 (8 Mayıs 2022 tarihinde erişim sağlanmıştır). Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Haydaroğlu, M. (2004). 500 Sanatçı 500 Sanat Eseri (2.Baskı), İstanbul: Yapı Yayın
  • Hollıngsworth, M. Çev : Küçükerdoğan, R, Ergüder, B. (2009). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • İpşiroğlu, N, M. (2010). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi (3. Baskı), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Almanya: Literatür Yayıncılık.
  • Lıttle, S. (2008). …izmler-Sanatı Anlamak (2. Baskı), İstanbul: Yem Yayın.
  • Turani, A. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tablo1: King’s College Şapel, Cambridge, 1441. 8. 5. 2022 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Choir_of_King%27s_College,_Cambridge#/media/File:Cambridge_-_King's_Chapel_-_stalles.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 2: Limbourg Kardeşler – Saatler Kitabı, 1416. 9. 8. 2022 tarihinde https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/northern-renaissance1/limbourg-brothers/a/limbourg-brothers-trs-riches-heures adresinden alındı.
  • Tablo 3: Rogier van der Weyden Middelburd Altarı Sol Pano, 91x40 cm. 1460. 8. 5. 2022 tarihinde https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Rogier_van_der_Weyden_-_The_Middelburg_Altar_-_Google_Art_Project.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 4: Jan van Eyck, Gent Altar Panosu 1432, Pano Üzerine Yağlıboya, 350x461 cm., Gent. Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tablo 5: Jan van Eyck, Arnolfini’nin Evliliği, 1434, 82x60 cm, Meşe Üzerine Yağlıboya, Londra. Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Tablo 6: Jan van Eyck, Vydt’in Portresi -Gent Mihrabı’ndan, 1432, Gent. 10. 5. 2022 tarihinde https://nl.wikipedia.org/wiki/Joos_Vijd#/media/Bestand:Hubert_van_Eyck_013.jpg adresinden alındı.
  • Tablo 7: Kırmızı Türbanlı Adam, 1433, 25,5x19 cm Meşe Üzerine Yağlıboya, Londra. 11. 5. 2022 tarihinde https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Portrait_of_a_Man_in_a_Turban_%28Jan_van_Eyck%29.jpg adresinden alındı.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Serdar Dartar 0000-0002-5944-8331

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 2 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dartar, S. (2022). Kuzey Rönesansı’nda Yenilikçi Bir Ressam: Jan Van Eyck. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 188-200. https://doi.org/10.46442/intjcss.1117528

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi