Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Participation Motivation And Success Perceptions of Athletes Engaged in Bocce and Dart Sports in Kilis and Gaziantep Provinces

Yıl 2023, , 66 - 78, 30.12.2023
https://doi.org/10.46442/intjcss.1395155

Öz

This study, undertaken in the provinces of Kilis and Gaziantep in Turkey, sought to explore the motivational factors for participation and the perceptions of success among Bocce and Dart athletes aged between 10 and 15 years. The scope of the research included 201 male and female athletes who were actively engaged in education and competitions during the 2021-2022 academic year. Utilizing the SPSS 22.0 software, the investigation analyzed how various variables influenced the athletes' incentives for participation and their notions of achievement. For data collection, methodologies such as the Sport Participation Motivation Scale, Achievement Perception Inventory (Child Version), and demographic information forms were employed. The findings of the study indicated that the athletes' motivational factors for participation and perceptions of success did not exhibit significant differences based on gender, type of competition, or achievements in competitions (p>0.05). However, there were significant variations in participation motivation and success perceptions based on the chosen sport, residential location, duration of engagement in sports, and age groups (p<0.05). In summary, this research investigated the motivational and success perception factors among young Bocce and Dart athletes in Kilis and Gaziantep, revealing no significant correlation between these factors and gender, competition type, or competition outcomes. However, it highlighted the impact of factors such as choice of sport, age, residential location, and duration of involvement in sports on these motivational and perceptual aspects.

Kaynakça

  • Altıntaş A., Hacıoğlu O., Sağtürk B., Belman C. & Aşçı F.H. (2010). Genç Futbol Oyuncularının Spora Katılım Güdüleri ve Başarı Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 700065) Türkiye Klinikleri J Sports Sci. 2(1), 26-31.
  • Ayyıldız Durhan T., Akgül B. M. & Karaküçük S. (2017). Rekreatif Amaçlı Yüzme Sporuyla Uğraşan Bireylerin Boş Zaman Yönetimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (4), 8-16. Başar O. (2014). Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Başoğlu B. (2017). Grekoromen Yıldız Erkek Güreş Milli Takım Oyuncularının Basari Algısı ve Özyeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 31-40.
  • Bong M. (2009). Age-Related Differences İn Achievement Goal Differentiation. Journal Of Educational Psychology, 101(4), 879.
  • Bozkurt Ş, (2014). Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 396216) Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Antalya.
  • Calmeiro L., Teques P., Rosado A., & de Barros M. V. G. (2021). Editorial: Mental Health and Positive Youth Development in Sport and Physical Activity Contexts. Frontiers in psychology, 12, 752369. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752369.
  • Erkol Bayram G. (2017). Motivasyonun Demografik ve Mesleki Özelliklere Göre Farklılaşması: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 12 (48), 257-271.
  • Felfe C., Lechner M., & Steinmayr A. (2016). Sports and Child Development. PloS one, 11(5), e0151729. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0151729.
  • Kazak Çetinkalp Z. (2006). The Validity And Reliability Study Of “Thechildren's Version Of The Perception Of Success Questionnaire-POSQCH” For Turkish Athletes; 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 1325-7.
  • Kılınç M., Ulucan H., Kaya K., Türkçapar Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 133-144.
  • Lubans D.R., Morgan P.J., Cliff D.P., Barnett L.M., Okely A.D. (2010). Fundamental Movement Skillsin Children and Adolescents: Review of Associated Health Benefits, Sports Med, 40(12): 1019-1035.
  • Malm C., Jakobsson J., & Isaksson A. (2019). Physical Activity and Sports-Real Health Benefits: A Review with Insight into the Public Health of Sweden. Sports (Basel, Switzerland), 7(5), 127. https://doi.org/10.3390/sports7050127. Sinan S. (2015). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Güdülenme Profilleri ve Başarı Algısı Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 409612) Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • Soytürk Akın E. (2019). Sportif Güvenin Belirleyicisi Olarak Güdülenme ve Başarı Algısı: Çocuk Taekwondo Sporcuları Üzerinde Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 348252) Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yalçın Ş., Turgut M. Gacar A., Çalık F. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Kadın Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması. International Journal Of Cultural And Social Studies (Intjcss), December, 2017, 3 (SI): 201-210.
  • Yılmaz V. (2002). Çocuk Sporlarında Katılım Motivasyonu: Çocuklar Spora Neden Katılırlar? Atletizm Bilim ve Teknoloji Dergisi, Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu. Ankara. S.:26‐38.

Kilis ve Gaziantep İllerinde Bocce ve Dart Sporu ile Uğraşan Sporcuların Katılım Güdüsü ve Başarı Algılarının İncelenmesi

Yıl 2023, , 66 - 78, 30.12.2023
https://doi.org/10.46442/intjcss.1395155

Öz

Bu araştırma, Türkiye'nin Kilis ve Gaziantep illerinde yaşayan, 10-15 yaş aralığındaki Bocce ve Dart sporcularının katılım güdüsü ve başarı algılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın kapsamında, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında eğitim alan ve müsabakalara katılan 201 erkek ve bayan sporcu bulunmaktadır. Araştırma, sporcuların katılım güdüleri ve başarı algılarını etkileyen faktörleri çeşitli değişkenler ışığında SPSS 22 programı kullanarak analiz etmiştir. Veri toplama yöntemleri olarak Spora Katılım Güdüsü Ölçeği, Başarı Algısı Envanteri (Çocuk Versiyonu) ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, sporcuların katılım güdüsü ve başarı algıları cinsiyet, müsabaka türü ve müsabakalarda derece alma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir (p>0,05). Bununla birlikte, katılım güdüsü, seçilen spor branşına, ikamet yerine, sporla uğraşma süresine ve yaş gruplarına göre anlamlı farklılıklar göstermiştir (p<0,05). Sonuç olarak, bu araştırma Kilis ve Gaziantep illerindeki genç Bocce ve Dart sporcularının katılım güdüsü ve başarı algılarını, çeşitli değişkenler açısından incelerken, cinsiyet, müsabaka türü ve müsabakalarda elde edilen dereceler ile bu güdüler ve algılar arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığını ortaya koymuştur. Ancak branş seçimi, yaş, ikamet yeri ve sporla geçirilen süre gibi faktörlerin bu güdüler ve algılar üzerinde etkili olduğunu söylenebilir.

Kaynakça

  • Altıntaş A., Hacıoğlu O., Sağtürk B., Belman C. & Aşçı F.H. (2010). Genç Futbol Oyuncularının Spora Katılım Güdüleri ve Başarı Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 700065) Türkiye Klinikleri J Sports Sci. 2(1), 26-31.
  • Ayyıldız Durhan T., Akgül B. M. & Karaküçük S. (2017). Rekreatif Amaçlı Yüzme Sporuyla Uğraşan Bireylerin Boş Zaman Yönetimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (4), 8-16. Başar O. (2014). Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Başoğlu B. (2017). Grekoromen Yıldız Erkek Güreş Milli Takım Oyuncularının Basari Algısı ve Özyeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 31-40.
  • Bong M. (2009). Age-Related Differences İn Achievement Goal Differentiation. Journal Of Educational Psychology, 101(4), 879.
  • Bozkurt Ş, (2014). Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 396216) Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Antalya.
  • Calmeiro L., Teques P., Rosado A., & de Barros M. V. G. (2021). Editorial: Mental Health and Positive Youth Development in Sport and Physical Activity Contexts. Frontiers in psychology, 12, 752369. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752369.
  • Erkol Bayram G. (2017). Motivasyonun Demografik ve Mesleki Özelliklere Göre Farklılaşması: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 12 (48), 257-271.
  • Felfe C., Lechner M., & Steinmayr A. (2016). Sports and Child Development. PloS one, 11(5), e0151729. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0151729.
  • Kazak Çetinkalp Z. (2006). The Validity And Reliability Study Of “Thechildren's Version Of The Perception Of Success Questionnaire-POSQCH” For Turkish Athletes; 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 1325-7.
  • Kılınç M., Ulucan H., Kaya K., Türkçapar Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 133-144.
  • Lubans D.R., Morgan P.J., Cliff D.P., Barnett L.M., Okely A.D. (2010). Fundamental Movement Skillsin Children and Adolescents: Review of Associated Health Benefits, Sports Med, 40(12): 1019-1035.
  • Malm C., Jakobsson J., & Isaksson A. (2019). Physical Activity and Sports-Real Health Benefits: A Review with Insight into the Public Health of Sweden. Sports (Basel, Switzerland), 7(5), 127. https://doi.org/10.3390/sports7050127. Sinan S. (2015). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Güdülenme Profilleri ve Başarı Algısı Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 409612) Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • Soytürk Akın E. (2019). Sportif Güvenin Belirleyicisi Olarak Güdülenme ve Başarı Algısı: Çocuk Taekwondo Sporcuları Üzerinde Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 348252) Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yalçın Ş., Turgut M. Gacar A., Çalık F. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Kadın Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması. International Journal Of Cultural And Social Studies (Intjcss), December, 2017, 3 (SI): 201-210.
  • Yılmaz V. (2002). Çocuk Sporlarında Katılım Motivasyonu: Çocuklar Spora Neden Katılırlar? Atletizm Bilim ve Teknoloji Dergisi, Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu. Ankara. S.:26‐38.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Mehmet Akdağ 0000-0002-1879-1328

Mutlu Türkmen 0000-0003-4534-7553

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2023
Kabul Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Akdağ, M., & Türkmen, M. (2023). Kilis ve Gaziantep İllerinde Bocce ve Dart Sporu ile Uğraşan Sporcuların Katılım Güdüsü ve Başarı Algılarının İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 66-78. https://doi.org/10.46442/intjcss.1395155

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi