Adıyaman ilindeki gençlik merkezine katılan
bireylerin sosyal beceri düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre
incelenmesi amacıyla yapılan
bu araştırmaya Adıyaman Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğüne
bağlı olan Gençlik Merkezindeki serbest zaman etkinliklerine katılan toplam 300 kişi gönüllü olarak
dâhil olmuşlardır. 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Adıyaman Gençlik
Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğüne bağlı olan Gençlik Merkezindeki serbest zaman
etkinliklerine katılan bireyler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmaya ait verileri
belirlemek için, katılımcılara iki bölümden oluşan birinci bölümünde Kişisel
Bilgi Formunun ile ikinci bölümünde ise Riggio (1986) tarafından geliştirilen
1989 yılında yeniden revize edilen Yüksel (1998) tarafından Türkçe’ye uyarlanan
Sosyal Beceri Envanteri’nin yer aldığı ölçek formu uygulanmıştır. Ölçek
formundan elde edilen araştırma bulgularına göre katılımcıların sosyal beceri
puan ortalamalarının; cinsiyet, eğitim, anne eğitim, baba eğitim, anne mesleği,
baba mesleği, aile gelir seviyesi ve aktif olarak (lisanslı) spor yapma
durumları değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklarının
ayrıca sosyal beceri puan ortalamaları ile yaş değişkeni arasındaki
istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin belirlenmesi amacıyla yapılan bu
çalışmada literatüre katkı sağlayacak sonuçlara ve bu sonuçlara ilişkin
yorumlara ulaşılmıştır. Yapılan
çalışmanın sonuçlarına göre; araştırma grubunu oluşturan toplam 300
katılımcının 127’si kadın iken 173’ü erkektir (yaş=23,817,2056). SBE
duyuşsal duyarlılık alt boyutu eğitim durumu puan ortalamalarının arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu gözlenmektedir. SBE duyuşsal
anlatımcılık alt boyutu anne meslek durumu puan ortalamaları arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu gözlenmektedir. SBE duyuşsal
duyarlılık ve sosyal duyarlılık alt boyutları ve sosyal beceri toplam baba meslek puan
ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olduğu
gözlenmektedir. SBE duyuşsal kontrol alt boyutu aile aylık gelir durumu puan
ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu
gözlenmektedir. SBE’nin sosyal kontrol alt boyutunda aktif olarak (lisanslı)
spor yapma durumu puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık olduğu gözlenmektedir. SBE’nin duyuşsal duyarlılık ve duyuşsal
kontrol alt boyutları ve sosyal beceri toplam puan ortalamaları ile yaş
değişkeni arasında her bir ölçek boyutu için istatistiksel olarak negatif yönde
düşük düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Çalışma bulgularına
göre diğer değişkenler ve durumlar için ise istatistiksel olarak anlamlı
farklılıklara veya ilişkilere rastlanmamıştır. Çalışma; bulgulara ilişkin
literatür taranarak, yorumlar yapılarak ve bazı önerilerde bulunularak
tamamlanmıştır.
A
total of 300 people participating in the free time activities in Youth Centers
affiliated to Adıyaman Youth Services and Sports Provincial Directorate were volunteered
for this research which was conducted in order to examine the social skill
levels of the individuals participating in the youth center in Adıyaman
province according to some demographic variables. The individuals participating
in the free time activities in the Youth Centers affiliated to the Adıyaman
Youth Services and Sports Provincial Directorate in the 2015-2016 academic year
constitute the universe of research. In order to determine the data related to
the research, the scale form of the Social Skill Inventory adapted to Turkish
by Yüksel (1998), which was revised in 1989, developed by Riggio (1986), was
applied in the first part consisting of two parts; According to the research
findings obtained from the scale form, the participants' social skills score
averages; The purpose of this study was to determine the statistically
significant differences between the variables of sex, education, mother
education, father education, mother profession, father profession, family
income level and actively (licensed) sports situations as well as statistically
significant relationships between social skill point averages and age variation
In this study, the conclusions that contribute to the literature and the
interpretations of these results have been reached. According to the results of
the work done; Of the total 300 participants in the study group, 127 were
female and 173 were male (X ̅age = 23,81∓7,2056). SBE emotional sensitivity subscale was statistically
significantly different between the mean scores of the educational attainment
scores. It is observed that SBE emotional expression sub-dimension has
statistically significant difference between average scores of mother
occupational status. There are statistically significant differences between
SBE emotional sensitivity and social sensitivity subscales and social skill
total father occupational point averages. There is a statistically significant
difference between the SBE affective control subscale and the family average
monthly income status point average. It is observed that there is a
statistically significant difference between the mean scores of the (licensed)
sporting activities in the social control subscale of SBE. It is seen that SBE
has a statistically significant negative correlation between negative affect
and emotional control subscales and social skill total point averages and age
variable for each scale dimension. No statistically significant differences or
associations were found for other variables and situations according to the
study findings. Work; The literature about the findings was searched, comments
and some suggestions were made.
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi