Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'deki Ortaokul Öğrencilerinin Okullardaki Açık ve Kapalı Spor Alanlarına İlişkin Dağılımlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 153 - 165, 22.12.2017

Öz

Bu
çalışmada, Türkiye’deki ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersinin
işlenmesi gerektiği açık ve kapalı spor alanlarına ilişkin dağılımlarının
ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim
yılında resmi ortaokulların 5., 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören
ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşma imkanı
olmadığından amaçlı örneklem türlerinden tabakalı örnekleme yöntemi
kullanılarak, T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı (GSB) tarafından desteklenen
“Mobil Gençlik Merkezi - Genç Gönüllüler Hareketi” projesine dahil olan
Karadeniz Bölgesi’nden 11 il, Akdeniz Bölgesi’nden 5 il, Doğu Anadolu Bölgesi’nden
4 il, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nden 1 il, İç Anadolu Bölgesi’nden 2 il, Ege
Bölgesi’nden 6 il ve Marmara Bölgesi’nden 4 ilden öğrenci seçme yoluyla
örnekleme gidilmiştir. Bu araştırmaya gönüllü olarak 1500 ortaokul öğrencisi
katılmıştır. Bu çalışmadaki genel ve alt amaçların incelenip ortaya
çıkartılması için araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen veriler, araştırmanın amaçları doğrultusunda
SPSS istatistik paket programında analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda,
okullarında spor salonu olduğu yönünde
görüş bildiren öğrenci oranının %29,4, okullarında açık spor alanının bulunduğu
yönünde görüş bildiren öğrenci oranının %66,9 olduğu
tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulardan, spor salonu olmadan beden eğitimi ve spor dersi alan ortaokul
öğrenci oranının çok yüksek olduğu, açık ve kapalı spor alanları açısından
ülkemizdeki okullarda halen çok ciddi eksikliklerin bulunduğu sonucuna
varılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, R. (2010). İlköğretim Okulları II. Kademe Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının ve Spor Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Deutscher Olympischer Sport Bund (DOSB). (2014). Sportstätten in Deutschland – ein Überblick. Erişim: [https://www.dosb.de/fileadmin/fm-dosb/arbeitsfelder/umwelt-sportstaetten/Downloads/Sportstaetten/Sportstaetten_Deutschland_Ansicht.pdf], Erişim tarihi: 14.11.2015.
  • Erhan, SE. (2009). Doğu Anadolu Bölgesi İl Merkezlerinde Beden Eğitimi Dersinin İşlenebilirliği, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sorunları ve Bunların Öğrenci Tutumları Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. (2009). 2010-2014 Stratejik Plan. Erişim: [http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/aeVCS+GenclikSporGenelMudurluguSP1014.pdf], Erişim tarihi: 20.10.2015.
  • Kalemoğlu-Varol, Y., İmamoğlu, A.F. (2014). Türk ve İngiliz eğitim sistemlerine ilişkin sayısal verilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 406-418
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Ramazanoğlu, F., Nacar, E., Savucu, Y. (2005). Türkiye’nin Spordaki Konumunun Bazı Avrupa Ülkeleri İle Karşılaştırılması, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 2008, 75-82.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Mamak, H. (2010). 8 Yıllık Kesintisiz İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi ve Spor Derslerinin Uygulanırlığı ve Amaçlarına Ulaşma Düzeyi (Konya İli Uygulaması). Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular - Cevaplar. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar), Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). İlkokul ve Ortaokullarda Bulunan Spor Salonu Sayısı. Bimer Cevap: Budanur, S., MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/16. Erişim: [http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/18024009_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf], Erişim tarihi: 14.09.2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Erişim: [http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7], Erişim tarihi: 02.10.2017.
  • Muratlı, S. (2013). Spor ve Çocuk. Nobel Yayıncılık.
  • Pehlivan, Z., Esen, N., Dönmez, B. (1993) Ders Dışı Okul Spor Etkinliklerinin Eğitim Programı Açısından Araştırılması, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, 16-18 Aralık 1993, Manisa, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, s: 259-269.
  • Statistik-Portal (STATISTA). (2017). Anzahl der Sportstätten in Deutschland nach Anlagetypen (Stand: 2012). Erişim: [http://de.statista.com/statistik/daten/studie/204702/umfrage/anzahl-der-sportstaetten-in-deutschland-nach-anlagetypen/], Erişim tarihi: 20.09.2015.
  • T.C. Başbakanlık (2010). Türkiye´nin Uluslararası Spor Etkinliği Karnesi. Erişim: [https://kdk.gov.tr/sayilarla/turkiyenin-uluslararasi-spor-etkinligi-karnesi/20]. Erişim tarihi: 25.10.2017
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2007). Spor İstatistikler 2007, Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2017). Eğitim İstatistikleri. Erişim: [www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606]. Erişim tarihi: 04.10.2017
  • Uğur, O.A. (2006). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ve Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Investigation of the Distribution of Secondary School Students in Turkey on Open and Indoor Sports Fields on the Schools

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 153 - 165, 22.12.2017

Öz

The
aim of the study is to examine the distributions of gymnasiums and outdoor
sports fields where the secondary school students in Turkey use in physical
education and sports lessons. The population of the study consist of secondary
school students who were enrolled in the 5th, 6th, 7th and 8th grades of public
secondary schools in 2014-2015 academic year. As it is impossible to reach the
whole of the population, stratified sampling method was used from purposeful
sampling types where in "Mobile Youth Center - Young Volunteer
Movement" project was held and with the support of the Ministry of Youth
and Sports (Gençlik ve Spor Bakanlığı) (GSB) in 11 cities in the Black Sea
Region, 5 cities in the Mediterranean Region, 4 cities in the Eastern Anatolia
Region, 1 city in the Southeastern Anatolian Region, 2 cities from the Central
Anatolia Region, 6 cities from the Aegean Region and 4 from the Marmara Region.
1,500 secondary school students participated in this research voluntarily. A
questionnaire was developed by the researcher so as to examine the general and
sub-objectives of the study.  The data
obtained as a result of the research were analyzed in the SPSS statistical
package program. As the result of the analyzes, it was determined that the
ratio of students who declared that they were closed sports hall in their
schools was 29.4% and the ratio of students who said that they had an open
sports field in their schools was 66.9%. 
As a consequence, the ratio of secondary school students who take
physical education and sports lessons without gymnasium is very high and there
are still serious deficiencies in terms of outdoor sport fields and gymnasium
in the schools. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, R. (2010). İlköğretim Okulları II. Kademe Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının ve Spor Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Deutscher Olympischer Sport Bund (DOSB). (2014). Sportstätten in Deutschland – ein Überblick. Erişim: [https://www.dosb.de/fileadmin/fm-dosb/arbeitsfelder/umwelt-sportstaetten/Downloads/Sportstaetten/Sportstaetten_Deutschland_Ansicht.pdf], Erişim tarihi: 14.11.2015.
  • Erhan, SE. (2009). Doğu Anadolu Bölgesi İl Merkezlerinde Beden Eğitimi Dersinin İşlenebilirliği, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sorunları ve Bunların Öğrenci Tutumları Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. (2009). 2010-2014 Stratejik Plan. Erişim: [http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/aeVCS+GenclikSporGenelMudurluguSP1014.pdf], Erişim tarihi: 20.10.2015.
  • Kalemoğlu-Varol, Y., İmamoğlu, A.F. (2014). Türk ve İngiliz eğitim sistemlerine ilişkin sayısal verilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 406-418
  • Karahüseyinoğlu, M.F., Ramazanoğlu, F., Nacar, E., Savucu, Y. (2005). Türkiye’nin Spordaki Konumunun Bazı Avrupa Ülkeleri İle Karşılaştırılması, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 2008, 75-82.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Mamak, H. (2010). 8 Yıllık Kesintisiz İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi ve Spor Derslerinin Uygulanırlığı ve Amaçlarına Ulaşma Düzeyi (Konya İli Uygulaması). Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular - Cevaplar. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar), Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). İlkokul ve Ortaokullarda Bulunan Spor Salonu Sayısı. Bimer Cevap: Budanur, S., MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/16. Erişim: [http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/18024009_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf], Erişim tarihi: 14.09.2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Erişim: [http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7], Erişim tarihi: 02.10.2017.
  • Muratlı, S. (2013). Spor ve Çocuk. Nobel Yayıncılık.
  • Pehlivan, Z., Esen, N., Dönmez, B. (1993) Ders Dışı Okul Spor Etkinliklerinin Eğitim Programı Açısından Araştırılması, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, 16-18 Aralık 1993, Manisa, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, s: 259-269.
  • Statistik-Portal (STATISTA). (2017). Anzahl der Sportstätten in Deutschland nach Anlagetypen (Stand: 2012). Erişim: [http://de.statista.com/statistik/daten/studie/204702/umfrage/anzahl-der-sportstaetten-in-deutschland-nach-anlagetypen/], Erişim tarihi: 20.09.2015.
  • T.C. Başbakanlık (2010). Türkiye´nin Uluslararası Spor Etkinliği Karnesi. Erişim: [https://kdk.gov.tr/sayilarla/turkiyenin-uluslararasi-spor-etkinligi-karnesi/20]. Erişim tarihi: 25.10.2017
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2007). Spor İstatistikler 2007, Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2017). Eğitim İstatistikleri. Erişim: [www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606]. Erişim tarihi: 04.10.2017
  • Uğur, O.A. (2006). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımı ve Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Rüstem Orhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2017
Kabul Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Orhan, R. (2017). Türkiye’deki Ortaokul Öğrencilerinin Okullardaki Açık ve Kapalı Spor Alanlarına İlişkin Dağılımlarının İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 153-165.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi