Gözün gördüğü, tek boyutlu uzunluk sembolüne, çizgi
denir. Çizgi geometrik karakter bakımından düz çizgi, eğri çizgi ve kırık çizgi
olarak üçe ayrılmaktadır. Giysilerde çizgiden, bazen bir elbisenin kesiti veya
ana hattı bazen de elbise içindeki açıklığı bölen bir stil çizgisi olarak
bahsedilebilir. Giysi tasarımcısı giysideki kup ve benzeri hatları göstermede
çizgi öğesini kullanır. Ayrıca çizgi ögesi; düz, verev ve eğri şekillerden
modele en uygun olanı tercih edilerek kullanılır. Çizgilerin, giysilerde
kullanıldıkları türleşme yoğunluklarına (ölçüye, aralıklara, tonlara,
yönlerine) bağlı olarak insanlarda algı değişimleri ortaya çıkardığı
bilinmektedir. Çizgi, yükseklik ve genişlik gibi görsel yanılsamalar ile bir
figürün daha ince veya daha kalın görünmesini sağlar. Bu çalışmada görsel sanatlar içinde önemli bir
yere sahip olan Gestalt Kuramı ve Optik Yanılsama olgusu ve onu meydana getiren
unsurlar içinde yer alan, Müller-Lyer (ok çizgisi) yanılsama biçiminin, giysi
üzerinde çizgi oluşturan kuplardan, diyagonal kup etkisi araştırılmıştır.
Araştırmanın amacı beden formunun
algılanmasında elbisede kullanılan diyagonal kup etkisinin (Müller-Lyer
yanılsama), insanlarda bıraktığı görsel algıyı ortaya koymaktır. Araştırmada normal boyda 44 beden kadın
simülasyonu oluşturulmuş ve üzerine beyaz sıfır yakalı ve kolsuz midi elbise
modeli giydirilmiş; bu simulasyon üzerine Müller-Lyer illüzyonunu yansıtan 4
farklı kup görünümü çizilmiştir. Elde edilen modeller, kıyaslama yapmak için,
hazırlanan ankete elbisenin kupsuz olan modeli ile yan yana yerleştirilmiştir.
Anket çeşitli üniversitelerin fakültelerinde Moda ve Tekstil Tasarımı ve Moda
Tasarımı bölümünde okuyan 114 öğrenciye gönüllülük esası ile uygulanmıştır.
Araştırmada “Y” çizgisi olarak bilinen modelin kupsuz modele göre boyunun uzun
olduğu bel, göğüs ve basen çevresinin ise diğeri ile aynı olduğu; ok çizgisinin
uygulandığı modelin basen çevresi, kupsuz modele göre daha geniş algılandığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Müller Lyer Optik Yanılsaması Görsel Algı Elbisede Kup Çizgisi Giysi Tasarımı
The
one-dimensional length symbol you see is called the line. The line is divided
into a straight line, a curved line and a broken line in terms of geometric
character. In the garments, the line may sometimes be referred to as a section
or an outline of a dress, sometimes as a style line dividing the opening in the
dress. The clothes designer uses the line item to show the clothes structural
line and similar lines. Also line item; is used with the most preferred ones
within flat, oblique and curved shapes. It is known that the lines change
perception in humans depending on the density of densities (measures,
intervals, tones, directions) used in
clothes. Line makes a figure look thinner or thicker via visual illusions such
as height and width. In this study,
diagonal structural line effect on clothes of Gestalt Theory and optical
illusion issue which have an important place in visual arts, and Müller-Lyer
(arrow line) illusion form that is one of the factors of composing it. The aim
of the research is to reveal the visual perception of the diagonal cup effect
(Müller-Lyer illusion) at perceiving the body form used in the clothes. In the study, a normal
size 44 female female simulation was created and dressed in a white-collar and
sleeveless midi dress; On this simulation, four different diagonal line views
reflecting the Müller-Lyer illusion were drawn. The obtained models were placed
side by side with the model of the non-line dress to the prepared survey to
make comparisons. The survey was applied to 114 students studying Fashion and
Textile Design and Fashion Design in the faculties of various universities. In
the study, the first model known as the
“Y” line is longer than non-line model, the chest and hip circumferences are
the same, the baseline circumference of the third model, where the arrow line
is applied, is wider than the uncoupled model are some of the obtained results.
Müller Lyer Optical Illusion Visual Perception Structural line in dress Clothing Design
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi