Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Fırsat Ortamı Olan İnternet Üzerinden Etkili Bir Alternatif Medyayı Oluşturmak ve İlgili Sorunlar

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 391 - 401, 30.06.2019

Öz

Kurumsal yaklaşımlar, ticari endişeler ve iktidarların medya ile ilgili tasarrufu gazetecilikte mesleğinin icrası ile ilgili bir takım sorunlara yol açmaktadır. Meslek ahlak ilkeleri doğrultusunda gazetecilik yapmak isteyen kişiler medya kuruluşlarında çalışırken, işten çıkarılmak dahil olmak üzere farklı yaptırımlara maruz kalmaktadır. İnternet ortamının sunduğu olanaklar araştırılarak gazetecilik mesleğini özgür iradesi doğrultusunda yapmakta direnen gazeteciler için etkili bir alternatif medyanın oluşturulması yollarının ortaya konulması ve ilgili sorunların açıklanması bu makalenin esas amacını oluşturmaktadır. İlgili literatür taranarak, internet siteleri incelenerek ve aktif gazetecilerle görüşülerek yapılan araştırma, gazetecilikte İnternet ile birlikte ortaya
çıkan bir kavram olan "Yurttaş Gazetecilik", “gazeteci tanımı” ile karşılaştırıldığında, bir belirsizliği beraberinde getirdikleri, buna rağmen giderek serbest çalışan profesyonel gazetecilerin yerini aldıkları, profesyonel gazetecilerin ise kendi medyasını kurarak hakim medya karşısında güçlü bir alternatif oluşturabildikleri sonucuna varılmaktadır.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2002). Gazetecilerin İş Güvencesi Sorunları ve Çözüm Önerileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 115-128.Atikka, Z. (2012). Medyada artan tekelleşmeye karşı sosyal medya, haber blogları bir çözüm olarak görülebilir mi? . Akdeniz İletişim Dergisi , 177-179.Atikkan, Z., & Tunç, A. (2011). Blogdan al haberi. İstanbul: YKY Yayınları.Atılgan, S. (1994). Mesleği: Gazeteci. Marmara İletişim Dergisi , 283-284.Atton, C. (2002). Alternative Media. Londra: SAGE Publications.Aydoğan, A., & Başaran, F. (2012). Yeni medyayı alternatif medya bağlamında anlamak. Alternatif Medya, Alternatif Gazetecilik (s. 213-247). içinde Konya: Literatürk Yayınları.Aydoğan, D. (2013). Türkiye'de Dijtal Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 26-40.Aydoğan, F., & Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz İletişim Dergisi , 58-69.Aziz, A. (1976). Radyo ve Televizyona Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakülrtesi Yayınları.Bailey, O., Cammaerts, B., & Carpentier, N. (2007). Understanding alternative media. Cleveland: McGraw-Hill Education.Balcı, E. V. (2010). Haber Değer Etmenleri Açısından Geleneksel ve İnternet Gazeteciliğinin Karşılaştırılması. Konya: Selçuk Üniversitesi.Başaran, F. (2010). Yeni İletişim Teknolojileri, Alternatif İletişim Olanakları. Mülkiye Dergisi , 255-270.Bekiroğlu, O., & Bal, E. (2006). Sanal Alemin Yerel Aktörleri: Konya Yerel Basını Üzerine Bir Analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi , 71-85.Blumler, J. G., & McQuail, D. (1969). Television in politics: Its uses and influence. Chicago: University of Chicago Press.Cangöz, İ. (2016). 21. Yüzyıl Başlarında Türkiye’de Gazetecilik: Mesleki Rol Kavrayışı ve Etkili Dinamikler. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 107-128.Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 123-149.Geray, H., & Aydoğan, A. (tarih yok). Ekim 20, 2017 tarihinde http://ilefarsiv.com: http://ilefarsiv.com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/ adresinden alındıGörgülü, G. (2010, Haziran 24). İnternetin Devleri Gazeteci Peşinde. Nisan 4, 2018 tarihinde istekobi.com: http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/makaleler/internetin-devleri-gazeteci-pesinde-m119.aspx adresinden alındıGüner, E., Koç, L., Özdalı, M., & Özcan, G. (2014). Gazetecilik Mesleği, Türkiye'de Gazetecilik Yapmış/Yapmakta olan Bireyleri Gazetecilik Mesleğine Bakışına Dair Niteliksel Bir Araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi-Fen Edebiyat Fakültesi-Sosyoloji Bölümü.Koç, H. (2017). "Habercilik Ama" Toplumun doğru, eksiksiz ve serbestçe haber alma hakkı. TRT Akademi , 302-319.Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Gazetecilik\Gazeteciliğin Temel Kavramları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.Mnasri, C. (2011, Bahar). Tunus: halkın devrimi. marx-21 , s. 219-234.Porter, J. (2009, Haziran 03). Mart 20, 2018 tarihinde blog.journalistics.com: http://blog.journalistics.com/2009/journalism_education_preparing_future_journalists/ adresinden alındıSmyth, F. (2016). Gazetecinin Güvenlik Rehberi. New York: 2012 Gazetecileri Koruma Komitesi (CPJ).Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 55-60). İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi.Uçak, O. (2013). Medyada Fikir İşçilerine Tanınan Haklar Süreci ve Karşılaştırmalı Uygulama Örnekleri. İstanbul Aydın Üniversidesi Dergisi , 383-400.Ulusoy, B. (2002). İletişim Nedir, Nasıl Olmalıdır? İletişim Fakültesi Dergisi , 233-239.Waltz, M. (2005). Alternative and activist media. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Creating an Effective Alternative Media on the Internet as an Opportunity Environment and Related Issues

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 391 - 401, 30.06.2019

Öz

Institutional approaches, commercial concerns and the media-related savings of governments cause problems with journalist. People who want to do journalism in line with the principles of professional ethics are exposed to different sanctions, including dismissal, while working in media organizations. The main purpose of this article is to reveal the ways of creating an effective alternative media for journalists who are resisting to do their job as a journalist in a free will. In the research conducted by investigating the related literature, reviewing the internet sites and interviewing the active journalists, the journalists in the profession of journalism, while the voluntary journalists in the ecilik Citizen ında category lead to an uncertainty in the field of journalism in terms of the definition of the profession, however, it is concluded that they formed a strong alternative media in the face of dominant media by establishing their own media

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2002). Gazetecilerin İş Güvencesi Sorunları ve Çözüm Önerileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 115-128.Atikka, Z. (2012). Medyada artan tekelleşmeye karşı sosyal medya, haber blogları bir çözüm olarak görülebilir mi? . Akdeniz İletişim Dergisi , 177-179.Atikkan, Z., & Tunç, A. (2011). Blogdan al haberi. İstanbul: YKY Yayınları.Atılgan, S. (1994). Mesleği: Gazeteci. Marmara İletişim Dergisi , 283-284.Atton, C. (2002). Alternative Media. Londra: SAGE Publications.Aydoğan, A., & Başaran, F. (2012). Yeni medyayı alternatif medya bağlamında anlamak. Alternatif Medya, Alternatif Gazetecilik (s. 213-247). içinde Konya: Literatürk Yayınları.Aydoğan, D. (2013). Türkiye'de Dijtal Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 26-40.Aydoğan, F., & Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz İletişim Dergisi , 58-69.Aziz, A. (1976). Radyo ve Televizyona Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakülrtesi Yayınları.Bailey, O., Cammaerts, B., & Carpentier, N. (2007). Understanding alternative media. Cleveland: McGraw-Hill Education.Balcı, E. V. (2010). Haber Değer Etmenleri Açısından Geleneksel ve İnternet Gazeteciliğinin Karşılaştırılması. Konya: Selçuk Üniversitesi.Başaran, F. (2010). Yeni İletişim Teknolojileri, Alternatif İletişim Olanakları. Mülkiye Dergisi , 255-270.Bekiroğlu, O., & Bal, E. (2006). Sanal Alemin Yerel Aktörleri: Konya Yerel Basını Üzerine Bir Analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi , 71-85.Blumler, J. G., & McQuail, D. (1969). Television in politics: Its uses and influence. Chicago: University of Chicago Press.Cangöz, İ. (2016). 21. Yüzyıl Başlarında Türkiye’de Gazetecilik: Mesleki Rol Kavrayışı ve Etkili Dinamikler. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 107-128.Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 123-149.Geray, H., & Aydoğan, A. (tarih yok). Ekim 20, 2017 tarihinde http://ilefarsiv.com: http://ilefarsiv.com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/ adresinden alındıGörgülü, G. (2010, Haziran 24). İnternetin Devleri Gazeteci Peşinde. Nisan 4, 2018 tarihinde istekobi.com: http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/makaleler/internetin-devleri-gazeteci-pesinde-m119.aspx adresinden alındıGüner, E., Koç, L., Özdalı, M., & Özcan, G. (2014). Gazetecilik Mesleği, Türkiye'de Gazetecilik Yapmış/Yapmakta olan Bireyleri Gazetecilik Mesleğine Bakışına Dair Niteliksel Bir Araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi-Fen Edebiyat Fakültesi-Sosyoloji Bölümü.Koç, H. (2017). "Habercilik Ama" Toplumun doğru, eksiksiz ve serbestçe haber alma hakkı. TRT Akademi , 302-319.Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Gazetecilik\Gazeteciliğin Temel Kavramları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.Mnasri, C. (2011, Bahar). Tunus: halkın devrimi. marx-21 , s. 219-234.Porter, J. (2009, Haziran 03). Mart 20, 2018 tarihinde blog.journalistics.com: http://blog.journalistics.com/2009/journalism_education_preparing_future_journalists/ adresinden alındıSmyth, F. (2016). Gazetecinin Güvenlik Rehberi. New York: 2012 Gazetecileri Koruma Komitesi (CPJ).Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 55-60). İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi.Uçak, O. (2013). Medyada Fikir İşçilerine Tanınan Haklar Süreci ve Karşılaştırmalı Uygulama Örnekleri. İstanbul Aydın Üniversidesi Dergisi , 383-400.Ulusoy, B. (2002). İletişim Nedir, Nasıl Olmalıdır? İletişim Fakültesi Dergisi , 233-239.Waltz, M. (2005). Alternative and activist media. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Abdulkadir Büyükbingöl 0000-0003-2411-9500

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2019
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Büyükbingöl, A. (2019). Bir Fırsat Ortamı Olan İnternet Üzerinden Etkili Bir Alternatif Medyayı Oluşturmak ve İlgili Sorunlar. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 391-401.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi