Bu çalışmada
kamu diplomasisi perspektifiyle en etkili yumuşak güç unsurları arasında sayılan
sporun stratejik değeri irdelenmiştir. Çalışmanın sorunsalı, bir yumuşak güç
unsuru olarak spor, Türkiye’nin ülke markası inşasında nasıl bir yere sahiptir?
Sporun ülke markası inşasında nasıl bir rolü olduğu dünyadan önemli örneklerle
birlikte Türkiye özelinde tartışılmıştır. Spor organizasyonlarının ve sportif
başarının yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisinin araçları olduğu fikri
üzerinde durulmuştur. Spor diplomasisinin turizme, ilişki inşa etme sürecine ve
yer markalaşması açısından önemine değinilmiştir. Türkiye'nin insan kaynağı,
jeopolitik konumu, tesisleşmesi ve spor potansiyeli bağlamında yumuşak güç
unsuru olarak spor alanında nasıl bir vizyona sahip olması gerektiği yönünde
bir rehber sunulmuştur. Çalışmada teorik bilgiye ulaşmak için literatür
taraması tekniği kullanılmıştır. Türkiye’nin ev sahipliği yaptığı spor
organizasyonlarıyla Türk sporcularının ve takımlarının uluslararası seviyede
kazandığı başarılara ulaşmak için çevrimiçi kaynaklar incelenmiştir. Çalışma
sonucunda Türkiye'nin yapısal ve fiziksel sorunlarını çözdükten ve spor bilinci
oluşturduktan sonra ülke markalaşması sürecinde sporun birleştirici gücünden ve
popülaritesinden faydalanması gerektiği kanaatine varılmıştır. Türk
sporcularının sportif başarısı ve olumlu imajı uluslararası medyada Türkiye’ye
yönelik negatif algının restore edilmesinde kritik rol oynamaktadır. Sürdürülebilirlik
ekseninde yumuşak güç unsuru olarak sporun Türkiye'nin 'spor ülkesi' imajına
sahip olabilmesi için uluslararası spor organizasyonlarına ev sahipliği yapması
gerekmektedir. Ayrıca Türkiye’nin uzun vadede UEFA ve FIFA’nın düzenlediği
Avrupa ve Dünya Futbol Şampiyonalarına ev sahipliği yapması en önemi vizyonu
olmalıdır. Spor diplomasisinin Türkiye'nin ülke markalaşmasında, turizmde,
diplomatik anlamda ilişki inşa etme sürecinde ve yer markalamasında önemli rol
oynayacağı düşünülmektedir.
In this study,
the strategic value of the sport is examined which is considered as one of the
most effective soft power elements with the perspective of public diplomacy. The
question of the study, What is the role of sport as a soft power element in
building Turkey's nation branding? The relationship with nation branding and
sports have been discussed with significant examples from around the World for
Turkey. The idea that sports organizations and sporting success are the tools
of public diplomacy as a soft power element is emphasized. The importance of
sports diplomacy in terms of tourism, relationship building dialogue and place
branding is mentioned. Turkey's human resources, its geopolitical position, substructure
and sports are important potential soft power dynamic. Turkey has presented a
vision that could guide the field of sports. The literature review technique
was used in order to reach the theoretical knowledge. online resources have
been examined sports organizations, Turkish athletes and teams to achieve
international achievements. The study results, Turkey should resolve the
structural and facility problems. Sports awareness should be created and the nation
branding process to benefit from the unifying power and popularity. Sporting
achievements of Turkish athletes and positive image plays a critical role in
the restoration of the negative perception of Turkey in the international
media. Turkey needs to be home international sports organizations to have the
image ‘country of sport’ at sustainability axis. Moreover, Turkey's organized
by the UEFA and FIFA to host the European Football Championships and World
vision should be top priority in the long term. Sports diplomacy will play an
important role in nation branding of Turkey, in tourism, in the process of
building relations in a diplomatic and place branding.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi