Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Sosyal Medya Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 769 - 788, 31.12.2020
https://doi.org/10.46442/intjcss.808818

Öz

Araştırma ile temelde katılımcı öğretmenlerin sosyal medya kullanımları ve sosyal medyaya ilişkin metaforik algılarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu toplam 75 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada online bir form ile öğretmenlerin sosyal medya kullanımlarına yönelik bulgulara ve sosyal medya kavramıyla ilgili ürettikleri metaforlara ulaşılmıştır. Araştırmacı tarafından oluşturulan formda öğretmenlerden “Sosyal medya…….benzer; Çünkü…….” cümlesini tamamlamaları istenilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda, öğretmenlerin sosyal medya araçlarından en yoğun olarak Instagram’ı kullandıkları, çoğunluğun günde 2-3 saat kullanımları olduğu ve mesleki bilgi edinmek, mesleki gelişimini sağlamak amacıyla kullandıkları bulgularına ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde ise katılımcı öğretmenlerin sosyal medya kavramıyla ilgili toplam 46 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Öğretmenin sosyal medya kavramıyla ilgili en fazla virüs, dünya, yemek, deniz vb. metaforları ürettikleri görülmüştür. Geliştirilen bu metaforlar toplam 7 tema altında toplanmıştır. Bu temalar en fazla metafor kapsamaları “Olumlu-olumsuz geniş içeriği ile sosyal medya, bilgi kaynağı olarak sosyal medya, kontrollü kullanılması yönü ile sosyal medya, sürekli yenilenen ve gelişen yapısı ile sosyal medya, bağımlılık yapıcı özelliği ile sosyal medya” olarak sıralanmaktadır.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sosyal Medya Pazarlaması: Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri. Ankara: Elif Yayınevi.
  • Amichai-Hamburger, Y. & Vinitzky, G. (2010). Social network use and personality. Computers in Human Behavior, 26(6), 1289-1295.
  • Aslan, P. (2011). Halkla ilişkilerde yeni eğilimler: Sosyal medya. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akıncı Vural, Z. B., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University. 20(5) 3348‐3382.
  • Avcı, F., & Er, H.(2019). Investigation of teacher views on digital addiction and suggestions for solution. Language Teaching and Educational Research (LATER), 2(2), 132-159. DOI: https://doi.org/10.35207/later.602235.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 9(1), 23-28.
  • Bogdan, R. & Biklen, S. K. (1997). Qualitative research for education. Allyn & Bacon Boston, MA.
  • Breakenridge, D. (2009). New media, new tools, new audiences. New Jersey: FT Press.
  • Cameron, S., Mulholland, J., & Branson, C. (2013). Professional learning in the lives of teachers: Towards a new framework for conceptualising teacher learning. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 41(4), 377–397.
  • Carpenter, J. P., & Krutka, D. G. (2015). Engagement through microblogging: Educator professional development via Twitter. Professional Development in Education, 41(4), 707e728. Davis, K. (2015). Teachers' perceptions of Twitter for professional development. Disability &Rehabilitation, 37(17), 1551–1558. https://doi.org/10.3109/09638288.2015.1052576.
  • Dawley, L. (2009), Social network knowledge construction: Emerging virtual world pedagogy, On The Horizon, 17(2).
  • Demir, M. (2020). Öğretmenlerin sosyal medya üzerinden açılabilir çocukların görüşlerinin incelemeleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 225- 240.DOI:10.17679/inuefd.509492.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Engage in social networks? An exploratory study of professional use of Facebook and its implications for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 43(5), 754–769. https://doi.org/10.1111/j.14678535.2012.01356x.
  • Erdem, C., & Avcı, F. (2020). Okul öncesi eğitimde aile katılımının sağlanması için bilgi iletişim teknolojilerin kullanımı: WhatsApp uygulaması örneği. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 439-452.
  • Forte, A., Humphreys, M., & Park, T. (2012). Grassroots professional development: How teachers use twitter [online]. Proceedings of the 6th international AAAI conference on weblogs and social media, 5–7 June, Dublin, Ireland (pp. 106–113). http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM12/paper/view/4585/4973 adresinden 10.08.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Ghasemaghaei, M. (2020). The role of positive and negative valence factors on the impact of bigness of data on big data analytics usage. International Journal of Information Management, 50, 395-404.
  • Goodyear, V. A., Fasey, A., & Kirk, D. (2014). Tweet me, message me, like me: Using social media to facilitate pedagogical change within an emerging community of practice. Sport, Education and Society, 19(7), 927–943.
  • Güzel, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ile sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hutchison, A., & Colwell, J. (2012). Using a wiki to facilitate an online professional learning community for induction and mentoring teachers. Education, Information Technology, 17, 273–289. https://doi.org/10.1007/s10639-011-9159-7.
  • Kelly, N., & Antonio, A. (2016). Teacher peer support in social network sites. Teaching and Teacher Education, 56, 138–149.
  • Ki̇li̇s, S, Rapp, C., & Gülbahar, Y. (2015). Eğitimde Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Yükseköğretim Düzeyindeki Eğitmenlerin Algısı: Türkiye-Almanya Örneklemi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (3).
  • Kıldan, B. (2017). Eğitim bilimlerinde metaforların veri toplama aracı olarak kullanılması, örnek bir uygulama. Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi içinde, Kıldan, B. (Ed.), 94-112.
  • Kim, H. J., Miller, H. R., Herbert, B., Pedersen, S., & Loving, C. (2012). Using a wiki in a scientist-teacher professional learning community: Impact on teacher perception changes. Journal of Science Education and Technology, 21, 440–452. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9336-x.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Lantz-Andersson, A., Peterson, L., Hillman, T., Lundin, M., & Rensfeldt, A. B. (2017). Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group. Learning, Culture and Social Interaction, 15, 44-55.
  • Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social Media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizon, 52, 357-365.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE: Handbook of Applied Social Research Methods, 2, 214-253.
  • Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi. Interaction of Social Media and Education, 7(1), 101-120.
  • Prestridge, S. (2016). Conceptualising self-generating online teacher professional development. Technology Pedagogy and Education. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1167113.
  • Rosenberg, J. M., Greenhalgh, S. P., Koehler, M. J., Hamilton, E. R., & Akcaoglu, M. (2016). An investigation of state educational Twitter hashtags (SETHs) as affinity spaces. E-learning and Digital Media, 13(12), 24-44.
  • Rouıs, Y., Lımayem, M., & Sangarı, E. (2011), Its effect: The use of facebook in students' academic achievement: Editing self roles and trust. Journal of Electronic Educational Research Psychology, 9(3), 961-994.
  • Salda~na, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schroeder, S., Curcio, R., & Lundgren, L. (2019). Expanding the learning network: How teachers use Pinterest. Journal of Research on Technology in Education, 51(2), 166- 186.
  • Seyhan, O. (2017). Metaforların türleri, özellikleri ve işlevleri. Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi içinde, Kıldan, B. (Ed.), 38-50. Statista. (2020). Most popular social networks worldwide as of April 2020, ranked by number of active users. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/. adresinden 10.09.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Şengöz, A., & Eroğlu, A. (20179. Örgütlerde sosyal medya kullanımı: sosyal medya algıları, amaçları ve kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 503-534.
  • Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) –a literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), 60-68.
  • Tour, E. (2017). Teachers’ self-initiated professional learning through personal learning networks. Technology, Pedagogy and Education, 26(2), 179–192.
  • Trust, T. (2016). New model of teacher learning in an online network. Journal of Research on Technology in Education, 48(4), 290–305. https://doi.org/10.1080/ 15391523.2016.1215169.
  • Trust, T., Krutka, D. G., & Carpenter, J. P. (2016). Together we are better: Professional learning networks for teachers. Computers & Education, 102, 15–34. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.06.007.
  • Viser, R. D., Evering, L. C., & Barrett, D. E. (2014). Twitter for teachers: The implications of twitter as a self- directed professional development tool for K–12. Teachers Journal of Research on Technology in Education, 46(4), 396–413.
  • Vu, P., Cao, V., Vu, L., & Capero, J. (2014). Factors driving learner success in online professional development. International Review of Research in Open and Distance Learning, 15(3). http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1714/2907.
  • Qi, G. Y., & Wang, Y. (2018). Investigating the building of a WeChat-based communityof practice for language teachers' professional development. Innovation in Language Learning and Teaching, 12(1), 72e88.
  • Veletsianos, G. (2011). Higher education scholars' participation and practices on Twitter. Journal of Computer Assisted Learning, 449, 336–349. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00449x.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wesely, P. M. (2013). Investigating the community of practice of world language educators on Twitter. Journal of Teacher Education, 64(4), 305–318.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Fatma Avcı 0000-0002-7513-9870

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2020
Kabul Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı, F. (2020). Öğretmenlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Sosyal Medya Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 769-788. https://doi.org/10.46442/intjcss.808818

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi