Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günümüzde Çağdaş Seramik Takılar

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 33 - 55, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.864350

Öz

Antik çağlarda doğada hazır buldukları ve beğendikleri taşlar, fildişi-kemik-boynuz-ağaç-deri vb. parçaları ile kendileri için takılar üreten insanlar; daha sonraları seramiğin keşfi ile birlikte kendilerine basit pişmiş toprak takılar yapmaya başlamışlardır. Bu durum günümüze kadar gelişerek ve çeşitlenerek devam etmiş neredeyse her çağda seramik takıların yadsınamaz bir yeri olmuştur.
Yüzyıllardır klasik belli çizgiler üzerinde küçük çeşitliliklerle ilerleyen seramik takılar; çağımızdaki farklılık/biriciklik arayışlarının da etkisi ile giderek artan şekilde çeşitlilik ve gelişim göstermiştir. Altın, gümüş vb. değerli metaller ile kombine edilen seramik takıların yanı sıra tasarım ve estetik kaygı yüklü salt seramik takılar günümüzde oldukça fazla ön plana çıkmıştır. Dünyanın pek çok bölgesindeki birçok sanatçı giderek daha fazla modernleşen seramik takılar üretmektedir. Bu çalışmada; ilgili alan araştırmacılarının zihinlerinde yeni tasarım fikirleri oluşturma süreçlerine katkıda bulunacağı düşünülen, son yıllarda üretilen, güncel-modern kabul edilen bazı seramik takı örneklerine ve bu takıları üreten sanatçıların kısaca tanıtımlarına yer verilecektir.

Kaynakça

  • Karoğlu, A. , Kara, S. (2014). Estetik bir obje olarak takı. İdil Sanat Dergisi, 3(13), 69-79.
  • Köroğlu, G. (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı, Ege Yayınları, İstanbul.
  • Neyman, B. (2015). Peter Hoogeboom: Greenware, Crockery, Chinaware. Ceramics Monthly Dergisi, Mayıs, 34-35.
  • Özdemir, M. , Dudaş, N. (2013), Eskişehir İli Alpu İlçesinde Savat İşleme Sanatı, Akademik Bakış Dergisi, Kırgız-Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırgızistan, 0(37), 7-19.
  • Sevim, S. , Yeşilmen, N. (2014). Atık Seramiklerin Takı Tasarımında Kullanılması, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 1(33), 91-108.
  • Türe, A. (2011). Dünya Kuyumculuk Tarihi: 1. Cilt, İstanbul Kuyumcular Odası Yayınları.
  • Yeşilmen, N. (2018). Takının tarihsel gelişim süreci ve 21. Yüzyılda takı anlayışı: Seramik- metal kili ile çağdaş takı yorumlamaları, Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yeşilmen, N. (2018). Giyilebilir sanat örneği olarak 21.yüzyılda seramik takılar, İdil Dergisi, 7(50), 1251-1255.

Contemporary Ceramic Jewelry Today

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 33 - 55, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.864350

Öz

People who produce jewelry for themselves with parts of stones, ivory-bone-horn-tree-leather, etc., which they found ready and liked in nature in ancient times, later, started to make simple terracotta jewelry for themselves with the discovery of ceramics. This situation has continued by developing and diversifying until today, and ceramic jewelry has been an undeniable place in almost every age.
Ceramic jewelry, which has been advancing on classical lines with small variations for centuries, has shown increasing variety and development in our age with the effect of the search for difference/uniqueness. In addition to ceramic jewelry combined with precious metals such as gold, silver, etc., pure ceramic jewelry, loaded with design and aesthetic concerns, has come to the fore today. Many artists in many parts of the world produce ceramic jewelry that is increasingly modern. In this study, some examples of ceramic jewelry produced in recent years, which are thought to contribute to the process of creating new design ideas in the minds of related field researchers, and accepted as current-modern, and brief introductions of the artists who produce this jewelry will be included.

Kaynakça

  • Karoğlu, A. , Kara, S. (2014). Estetik bir obje olarak takı. İdil Sanat Dergisi, 3(13), 69-79.
  • Köroğlu, G. (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı, Ege Yayınları, İstanbul.
  • Neyman, B. (2015). Peter Hoogeboom: Greenware, Crockery, Chinaware. Ceramics Monthly Dergisi, Mayıs, 34-35.
  • Özdemir, M. , Dudaş, N. (2013), Eskişehir İli Alpu İlçesinde Savat İşleme Sanatı, Akademik Bakış Dergisi, Kırgız-Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırgızistan, 0(37), 7-19.
  • Sevim, S. , Yeşilmen, N. (2014). Atık Seramiklerin Takı Tasarımında Kullanılması, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 1(33), 91-108.
  • Türe, A. (2011). Dünya Kuyumculuk Tarihi: 1. Cilt, İstanbul Kuyumcular Odası Yayınları.
  • Yeşilmen, N. (2018). Takının tarihsel gelişim süreci ve 21. Yüzyılda takı anlayışı: Seramik- metal kili ile çağdaş takı yorumlamaları, Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yeşilmen, N. (2018). Giyilebilir sanat örneği olarak 21.yüzyılda seramik takılar, İdil Dergisi, 7(50), 1251-1255.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Burak Yıldırım 0000-0003-3342-008X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2021
Kabul Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B. (2021). Günümüzde Çağdaş Seramik Takılar. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 33-55. https://doi.org/10.46442/intjcss.864350

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi