Bu araştırmada; e-ticarette tüketicilere öneriler sunan moda uzman sistemlerinin tüketicileri tanımak ve giyim ve satın alma davranışlarını belirlemek amacıyla direkt olarak müşterilerinden hangi bilgileri topladıklarını belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca işletmelerin çeşitli özellikleri ile müşterilere sordukları soruların sayısı arasında anlamlı ilişkiler bulunup bulunmadığını ortay koymak da araştırmanın amaçları arasındadır.
Araştırma tarama modelli bir araştırma olup, Taramalar internet üzerinden yapılmıştır. Araştırma evreni içerisinden yargısal örnekleme yoluyla seçilmiş, 30 işletme araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma verileri gözlem formları kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler sınıflanmış, sınıflamalardaki verilerin örneklemde yer alma sıklığı ve oranları belirlenerek, e ticaret işletmelerinin müşterilere sordukları soru sayısı ve diğer bazı özellikleri arasında anlamlı farklar aranmıştır.
Moda uzman sistemlerin müşterilerinden direkt olarak istedikleri verilerin; kişisel özellikleri tanımlamaya yönelik veriler, müşterinin satın alma davranışlarına yönelik veriler ve müşterinin giyinme alışkanlıklarını ve sitilini belirlemeye yönelik veriler olarak 3 ana sınıfta toplandığı gözlemlenmiştir. İşletmelerin çoğunluğunun temel kişisel verileri müşterilerinden istedikleri, ancak müşterinin satın alma davranışı, giyinme alışkanlıkları ve stillerinin belirlemeye yönelik verilerin az sayıda uzman sistem tarafından müşteriden direkt olarak istendiği sonucuna ulaşılmıştır.
-
-
-
In this research; It is aimed to determine what information the fashion expert systems, which offer suggestions to consumers in e-commerce, collect directly from the consumer in order to identify the consumers and determine their clothing and purchasing behavior. In addition, it is also among the aims of the research to reveal whether there are significant relationships between the various characteristics of businesses and the number of questions they ask customers.
It is a survey model research. The surveys were made over the internet. 30 enterprises selected by judgmental sampling from the research universe constituted the sample of the research. Research data were collected using observation forms. Collected data are classified. The frequency and rates of data included in the classifications in the sample were determined. Significant differences were sought between the number of questions asked by e-commerce businesses and some other features.
It was observed that the data requested by fashion expert systems directly from their customers were collected in 3 main classes. These are; data on describe personal characteristics, data on customer's purchasing behavior and data on determine the customer's dressing habits and style. However, it was concluded that the data for determining the purchasing behavior, dressing habits and styles of the customer were directly requested from the customer by a few expert systems.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2021 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi