Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOCUMENTARY CİNEMA ON YOUTUBE: THE CASE OF COŞKUN ARAL

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 83 - 99, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1556364

Öz

Developing technology also shows its influence on media tools. Although widely used, cinema, television, newspapers, magazines and radio are classified as “traditional” due to their inability to accommodate the new features brought by developing technology. At the beginning of the new media tools, social media comes first. One of the biggest video sharing networks of social media that creates a fast consumption perception is YouTube. In the study, it was aimed to investigate the attitude towards documentary productions broadcast via YouTube. The “Coşkun Aral Narrates” channel, which was also examined in the study, constitutes the limitation of the study. The study was planned according to the qualitative research method and the phenomenological design. The data of the study were collected using the semi-structured interview method. The assumption of the study is that young people use social media more. As a result of the study, it is seen that Coşkun Aral and his team have made publications for bone mass within their own lines.

Kaynakça

  • Akman Dömbekci, H., Erişen, M. A. (2022). Nitel Araştırmalarda Görüşme Tekniği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 (2): 141-160.
  • Altın, Ş. (2019). Sosyal medya ve şöhret kültürü: YouTube Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Altunay, U. M. C. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Atatunç, F. (2019). Video İçerik Üretimi ve Üreticileri: Youtube Türkiye’de Popüler Olan Youtuber İçeriklerinin Analizi Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Avlar, A. (2022). Belgesel Film Çalışmaları: Ertuğrul Karslıoğlu, Coşkun Aral ve Hakan Aytekin Üzerine Bir Vaka Çalışması. İçinde, A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-8 (ss. 277-293), Ankara: İksad Yayınevi.
  • Aytekin, C. (2020). Kısa Film (5. Baskı). Konya: Atlas Akademi Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008) İletişime Giriş, İstanbul: Aksu Kitapevi.
  • Babacan, H. (2021). Türkiye'de Yapay Zekâ Destekli Gazetecilik: Robot Gazeteciliğine Yönelik Yaklaşımlar. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Belet, T. (2018). Türkiye'de Belgesel Sinema ve Türk Belgeselciliğinde Ertuğrul Karslıoğlu Belgesellerinin Yeri ve Önemi. Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Bulunmaz, B. (2014). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı Ya Da Kim Kazanacak? Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 22-29.
  • Can, G. (2019). Yeni Medya ile Geleneksel Medya Çerçevesinde Sayfa Tasarımın (Mizanpajın) Dönüşümü: Hürriyet Gazetesi Örneği. Yeni Medya, 2019 (6), 20-31.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Çelik, Y. G. (2018). Youtube Sosyal Paylaşım Ağının Popüler Müzik Üzerine Etkisi: 2010 Yılı Sonrası Dönemde Türkiye Örnekleri İncelemesi. İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çelikcan, P. (2020). Türkiye’de Belgesel Sinemanın Kısa Bir Tarihçesi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18 (36), 529-542.
  • Demirci, D. (2019). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri; Youtube Fenomeni Danla Biliç Takipçileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Duran, K. N., Yeniceler, İ. (2019). Gelenekselden Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde İçerik Üretimi Sürecinin Dönüşümü: Cüneyt Özdemir Youtube Kanalı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3 (3), 200-212.
  • Durmuş, K. S. (2020). Sosyal Medya Kaynaklı Olayların Geleneksel Haber Mecralarında Kullanımı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 218-236.
  • Ergün Özdel, Z. M. (2019). Türkiye’de En Çok İzlenen, Youtube Video Kanallarında Çocuklara Yönelik Olumsuz İçerikler Açısından Analizi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gazali Demirtaş, Z. (2019). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Kanaat / Kamuoyu Önderleri Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Gider, N. (2007). Yapısal Özellikleri Açısından Belgesel Sinema. Marmara İletişim Dergisi, 12 (12), 134-140.
  • https://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.statista.com/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.youtube.com/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Karaca Özcan, Ö. (2022). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde Eğlence Algısının Dönüşümü: Güldürü Örnekleri Üzerine Kuşaklar Arası Bir Karşılaştırma. Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Kırık, A. M. (2013). Televizyonun Gelişim Çağı Çocukları Üzerindeki Olumsuz Etkileri ve Ebeveynlerin Kontrol Sorunu. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2 (4), 189 198.
  • Kurt, G. (2022). Youtube Gazeteciliği Ekseninde Dönüşen Geleneksel Gazetecilik: Gerçektivi Örneği. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 184-201.
  • Musser, C. (2021). Tarih yazım Problemleri Kuzeyli Nanook Öncesinde Belgesel Geleneği. Brian Winston (Çev.), İçinde, Belgesel Sinema Kitabı (ss. 243-260), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 55-66.
  • Oyman, N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 1 (28), 125-167.
  • Özgün Kehya, R. (2018). İtalya ve Türkiye’ye Göç Etmiş İnsanlarla İlgili Youtube Video Yorumlarında Nefret Söylemi: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özpınar, B. (2016). Geleneksel Medyanın Gündem Belirlemesinde Sosyal Medyanın Etkisi: Soma Örneği. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Polat, H. (2018). Geleneksel Medyada Temsil Sorunu: Alternatif Bir Mecra Olarak Yeni Medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 38 (38), 45-60.
  • Sarı, G. (2018). Sosyal Medyanın Yeni Starları: Youtuberlarla Değişen Popülerlik. İçinde, Yeni Medyaya Yeni Yaklaşımlar (ss. 277-297), Konya: LiteraTürk Academia.
  • Smith, N., Rock J. (2014). Documentary as a Statement: Defining Old Genre in a New Age. Journal of Media Practice 15 (1), 58-62.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6 (11), 241-266.
  • Susam, A. (2021). Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema (2. Baskı). İstanbul
  • Topçu, A. (2020). Yeni Medyanın Marka Kültürü Üzerindeki Rolü. Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane.
  • Wasko, J. ve Erikson, M. (2020). YouTube’un Ekonomi Politiği. Erdem Yedekci (Çev.), İçinde, Yeni Medya Kuramları 2 (ss. 129-144), İstanbul: DER Yayınları.
  • Yüksel, H. (2022). Yeni Medya Alanında Siyasal İletişim Faktörü “Twitter Platformu”. TroyAcademy, 7 (1), 67-96.

YOUTUBE’DA BELGESEL SİNEMA: COŞKUN ARAL ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 83 - 99, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1556364

Öz

Gelişen teknoloji etkisini medya araçları üzerinde de göstermektedir. Yaygın olarak kullanılmasına rağmen sinema, televizyon, gazete, dergi ve radyo gelişen teknolojinin getirdiği yeni özellikleri barındıramamaları sebebiyle “geleneksel” olarak sınıflandırılmaktadır. Yeni olan medya araçlarının en başında ise sosyal medya gelmektedir. Hızlı bir tüketim algısı yaratan sosyal medyanın en büyük video paylaşım ağlarından birisi ise YouTube’dur. Çalışmada, YouTube üzerinden yayınlanan belgesel yapımlara karşı olan tutumun araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma da incelenen “Coşkun Aral Anlatıyor” kanalı çalışmanın sınırlılığını oluşturur. Çalışma, nitel araştırma yöntemi ve olgubilim desenine göre planlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile çalışmanın verileri toplanmıştır. Sosyal medyayı genç kesimin daha çok kullanması çalışmanın varsayımını oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda Coşkun Aral ve ekibinin kendi çizgileri dahilinde kemik kitlesi için yayınlar yaptığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akman Dömbekci, H., Erişen, M. A. (2022). Nitel Araştırmalarda Görüşme Tekniği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 (2): 141-160.
  • Altın, Ş. (2019). Sosyal medya ve şöhret kültürü: YouTube Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Altunay, U. M. C. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Atatunç, F. (2019). Video İçerik Üretimi ve Üreticileri: Youtube Türkiye’de Popüler Olan Youtuber İçeriklerinin Analizi Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Avlar, A. (2022). Belgesel Film Çalışmaları: Ertuğrul Karslıoğlu, Coşkun Aral ve Hakan Aytekin Üzerine Bir Vaka Çalışması. İçinde, A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-8 (ss. 277-293), Ankara: İksad Yayınevi.
  • Aytekin, C. (2020). Kısa Film (5. Baskı). Konya: Atlas Akademi Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008) İletişime Giriş, İstanbul: Aksu Kitapevi.
  • Babacan, H. (2021). Türkiye'de Yapay Zekâ Destekli Gazetecilik: Robot Gazeteciliğine Yönelik Yaklaşımlar. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Belet, T. (2018). Türkiye'de Belgesel Sinema ve Türk Belgeselciliğinde Ertuğrul Karslıoğlu Belgesellerinin Yeri ve Önemi. Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Bulunmaz, B. (2014). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı Ya Da Kim Kazanacak? Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 22-29.
  • Can, G. (2019). Yeni Medya ile Geleneksel Medya Çerçevesinde Sayfa Tasarımın (Mizanpajın) Dönüşümü: Hürriyet Gazetesi Örneği. Yeni Medya, 2019 (6), 20-31.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Çelik, Y. G. (2018). Youtube Sosyal Paylaşım Ağının Popüler Müzik Üzerine Etkisi: 2010 Yılı Sonrası Dönemde Türkiye Örnekleri İncelemesi. İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çelikcan, P. (2020). Türkiye’de Belgesel Sinemanın Kısa Bir Tarihçesi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18 (36), 529-542.
  • Demirci, D. (2019). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri; Youtube Fenomeni Danla Biliç Takipçileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Duran, K. N., Yeniceler, İ. (2019). Gelenekselden Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde İçerik Üretimi Sürecinin Dönüşümü: Cüneyt Özdemir Youtube Kanalı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3 (3), 200-212.
  • Durmuş, K. S. (2020). Sosyal Medya Kaynaklı Olayların Geleneksel Haber Mecralarında Kullanımı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 218-236.
  • Ergün Özdel, Z. M. (2019). Türkiye’de En Çok İzlenen, Youtube Video Kanallarında Çocuklara Yönelik Olumsuz İçerikler Açısından Analizi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gazali Demirtaş, Z. (2019). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Kanaat / Kamuoyu Önderleri Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Gider, N. (2007). Yapısal Özellikleri Açısından Belgesel Sinema. Marmara İletişim Dergisi, 12 (12), 134-140.
  • https://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.statista.com/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • https://www.youtube.com/ (21 Haziran 2023 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Karaca Özcan, Ö. (2022). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde Eğlence Algısının Dönüşümü: Güldürü Örnekleri Üzerine Kuşaklar Arası Bir Karşılaştırma. Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Kırık, A. M. (2013). Televizyonun Gelişim Çağı Çocukları Üzerindeki Olumsuz Etkileri ve Ebeveynlerin Kontrol Sorunu. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2 (4), 189 198.
  • Kurt, G. (2022). Youtube Gazeteciliği Ekseninde Dönüşen Geleneksel Gazetecilik: Gerçektivi Örneği. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 184-201.
  • Musser, C. (2021). Tarih yazım Problemleri Kuzeyli Nanook Öncesinde Belgesel Geleneği. Brian Winston (Çev.), İçinde, Belgesel Sinema Kitabı (ss. 243-260), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 55-66.
  • Oyman, N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 1 (28), 125-167.
  • Özgün Kehya, R. (2018). İtalya ve Türkiye’ye Göç Etmiş İnsanlarla İlgili Youtube Video Yorumlarında Nefret Söylemi: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özpınar, B. (2016). Geleneksel Medyanın Gündem Belirlemesinde Sosyal Medyanın Etkisi: Soma Örneği. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Polat, H. (2018). Geleneksel Medyada Temsil Sorunu: Alternatif Bir Mecra Olarak Yeni Medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 38 (38), 45-60.
  • Sarı, G. (2018). Sosyal Medyanın Yeni Starları: Youtuberlarla Değişen Popülerlik. İçinde, Yeni Medyaya Yeni Yaklaşımlar (ss. 277-297), Konya: LiteraTürk Academia.
  • Smith, N., Rock J. (2014). Documentary as a Statement: Defining Old Genre in a New Age. Journal of Media Practice 15 (1), 58-62.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6 (11), 241-266.
  • Susam, A. (2021). Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema (2. Baskı). İstanbul
  • Topçu, A. (2020). Yeni Medyanın Marka Kültürü Üzerindeki Rolü. Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane.
  • Wasko, J. ve Erikson, M. (2020). YouTube’un Ekonomi Politiği. Erdem Yedekci (Çev.), İçinde, Yeni Medya Kuramları 2 (ss. 129-144), İstanbul: DER Yayınları.
  • Yüksel, H. (2022). Yeni Medya Alanında Siyasal İletişim Faktörü “Twitter Platformu”. TroyAcademy, 7 (1), 67-96.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları, Yeni Medya
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Aytekin Can 0000-0002-7620-3766

Göktuğ Sezgin 0000-0001-6217-3992

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2024
Kabul Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Can, A., & Sezgin, G. (2024). YOUTUBE’DA BELGESEL SİNEMA: COŞKUN ARAL ÖRNEĞİ. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 83-99. https://doi.org/10.46442/intjcss.1556364

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi