Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocuklukta Kaynaştırmanın Başarısını Etkileyen Faktörler & Türkiye'de İlgili Çalışmalar

Yıl 2010, , 57 - 71, 01.03.2010
https://doi.org/10.20489/intjecse.107958

Öz

Bu çalışma iki aşamada desenlenmiştir. Birinci aşama, başarılı erken çoculuk kaynaştırmasında rol alan önemli yönleri belirlemektedir. İlgili alanyazına göre, öğretmenler, okul yöneticileri, özel gereksinimi olan ve olmayan öğrenciler, özel gereksinimi olan ve olmayan öğrencilerin ebeveynleri ve fiziksel çevre önemli yönler olarak kabul edilmekte ve bu makalede tartışılmaktadır. İkinci aşamada, Türkiye'de yapılan erken çocuklukta kaynaştırma ve öğretmenlerin ve diğer insanların kaynaştırma konusunda görüş ve tutumları ile ilgili bazı araştırma çalışmaları incelenmiştir. Araştırma çalışmalarının sonuçları da ayrıca tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Artan, İ. and Uyanik-Balat, G. (2003). Okulöncesi eğitimcilerinin entegrasyona ilişkin bilgi ve düşüncelerinin incelenmesi (Examining the opinions and knowledge of preschool teachers regarding inclusion). Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 65-80.
  • Avcı, N. & Ersoy, O. (1999). Okulöncesi dönemde entegrasyonun önemi ve uygulamalarda dikkat edilecek noktalar (The importance of inclusion in the early childhood years and the important point in the implementation). Milli Eğitim, 144, 68-70.
  • Barnett, W.S. (1995). Long term effects of early childhood programs on cognitive school outcomes. The Future of Children: Long Term Outcomes of Early Childhood Programs, 5, 25-50.
  • Batu, S. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri (Opinions and suggestions of teachers who were working in a vocational school about inclusion). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Batu, S. & Kircaali-Iftar, G. (2005). Kaynastirma (Inclusion). Ankara: KOK Yayincilik.
  • Batu, S. & Uysal, A. (2006). “Teaching typically developing children to help their peers with various special needs via simulation activities”, Eurasian Jounal of Educational Research, 22, 12-25.
  • Baysal-Metin, E.N. (1989). Okulöncesi dönemdeki Down sendromlu ve normal gelişim gösteren çocukların entegrasyonunda sosyal iletişim davranışlarının incelenmesi (Examining the social communication behaviors of children with down syndrome and normally developing children in the early childhood inclusion). Unpublished doctoral dissertation. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozarslan-Malkoc, B. (2010). Eskişehir ilindeki özel anaokullarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin okulöncesi dönemde kaynaştırma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Examining the opinions of teachers and administrators working in private preschools in Eskişehir about inclusion). Unpublished masters thesis. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cifci-Tekinarslan, İ. & Bircan, O. (2009). Zihin engelli çocukların anasınıfına geçiş sürecinde ebeveyn gereksinimlerinin belirlenmesi (Determining the needs of parents of children with mental retardation in transition into public kindergarten). A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 63-75.
  • Diken, I.H. (1998). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumları (Attitudes of regular education teachers who have and do not have children with mental retardation in their classes about the inclusion of these children). Unpublished masters thesis. Abant Izzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Friend, M. & Bursuck, W.D. (2006). Including Students with Special Needs. (Fourth edition). A Pearson Education Company.
  • Gomby, D.S., Larner, M., Stevenson, C., Lewit, E., & Behrman, R. (1995). Long term outcomes of early childhood programs: Analysis and recommendations. Future of Children, 6, 6-24.
  • Guralnick, M.J. (2001). Early childhood inclusion focus on change. Baltimore; Paul Brokes Publishing.
  • Kemp, C. (2003). Investigating the transition of young children with intellectual disabilities to mainstream classes: an Australian perspective. International Journal of Disability Development and Education, 50, 404-433.
  • Lewis, R.B. & Doorlag, D.H. (2003). Teaching Special Students in General Education Classrooms. (Sixth edition). Merrill Prentice Hall.
  • Mastropieri, M.A. & Scruggs, T.E. (2004). The Inclusive Classroom Strategies for Effective Instruction. (Second edition). New Jersey: Pearson.
  • Odluyurt, S. (2008). Okulöncesi dönemde gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklar için gerekli kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin ve bu becerilerden bazılarının etkinlikler içine gömülen eşzamanlı ipucuyla öğretiminin etkilerinin belirlenmesi (Determining the preparatory skills essential for children with developmental disabilities in the preschool years and effects of simultaneous prompting embedded in activities on teaching some preparatory skills). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Odluyurt, S. & Batu, S. (2009). Okulöncesi dönemdeki kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretmen görüşlerine ve alanyazın taramasına dayalı olarak belirlenmesi (Determining the preparatory skills essential for children with developmental disabilities in the preschool yearsdepending on the teacher opinions and literature review), Educational Sciences: Theory & Practice, 9(4), 1819-1851.
  • Ozbaba N. (2000). Okulöncesi eğitimcilerin ve ailelerin özel eğitime muhtaç çocuklar ile normal çocukların entegrasyonuna karşı tutumları (Attitudes of preschool teachers and parents regarding inclusion of children with special needs). Unpublished maters thesis. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ozturk-Ertem, I. (2995). İlk üç yaşta gelişimsel sorunları olan çocuklar: Ü sorun ve üç çözüm (Children with developmental delays in their first three years: Three problems and three solutions). Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 13-25.
  • Sargın,, N. & Sunbul, A.M. (2002). Okulöncesi dönemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumları: Konya ili örneği (Teacher attitudes towards early childhood inclusion: Konya example). XI. Eğitim Bilimleri Kongresi. Yakındoğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Smith, T.E.C., Polloway, E., Patton, J.R. & Dowdy, C.A. (2004). Teaching Students with Special Needs in Inclusive Settings. (Fourth edition). Boston: Pearson.
  • Smith, B.K. & Strain, P.S. (1988). Early childhood special education in the next decade: Implementing expanding P.L.99-457. Topics in Early Childhood Education, 8, 34- 47.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler (Inclusion implementations in the primary schools: Approaches, methods, and techniques). Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Turhan, C. & Diken, I. H. (2009). Erken çocukluk döneminde kaynaştırma ve okulöncesi öğretmenlerinin görüş ve tutumları: Ülkemizdeki bilimsel çalışmalara bir bakış (Inclusion in the early childhood years and opinions and attitudes of preschool teachers: Review of research studies in Turkey). 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde poster bildiri, Marmaris, Turkey.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve okul yöneticilerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri (Opinions of teachers and school administrators about inclusion of students with mental retardation into their classes). Unpublished masters thesis. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varlier, G. & Vuran, S. (2006). The views of preschool teachers about integration. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 578-585.
  • Yoshikawa, H. (1995). Long term effects of early childhood programs on social outcomes and delinquency. The Future of Children: Long Term Outcomes of Early Childhood Programs, 6, 51-75.

Factors for the Success of Early Childhood Inclusion & Related Studies in Turkey

Yıl 2010, , 57 - 71, 01.03.2010
https://doi.org/10.20489/intjecse.107958

Öz

This paper was designed in two phases. The first phase determines the important aspects playing role in the successful early childhood inclusion. Based on related literature, teachers, school administrators, children with and without special needs, parents of children with and without special needs and physical environment were considered as the important aspects and discussed in the paper. In the second phase, some research studies conducted in Turkey about early childhood inclusion and opinions and attitudes of teachers and other people regarding inclusion were examined. The results of the research studies were also discussed.

Kaynakça

  • Artan, İ. and Uyanik-Balat, G. (2003). Okulöncesi eğitimcilerinin entegrasyona ilişkin bilgi ve düşüncelerinin incelenmesi (Examining the opinions and knowledge of preschool teachers regarding inclusion). Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 65-80.
  • Avcı, N. & Ersoy, O. (1999). Okulöncesi dönemde entegrasyonun önemi ve uygulamalarda dikkat edilecek noktalar (The importance of inclusion in the early childhood years and the important point in the implementation). Milli Eğitim, 144, 68-70.
  • Barnett, W.S. (1995). Long term effects of early childhood programs on cognitive school outcomes. The Future of Children: Long Term Outcomes of Early Childhood Programs, 5, 25-50.
  • Batu, S. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri (Opinions and suggestions of teachers who were working in a vocational school about inclusion). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Batu, S. & Kircaali-Iftar, G. (2005). Kaynastirma (Inclusion). Ankara: KOK Yayincilik.
  • Batu, S. & Uysal, A. (2006). “Teaching typically developing children to help their peers with various special needs via simulation activities”, Eurasian Jounal of Educational Research, 22, 12-25.
  • Baysal-Metin, E.N. (1989). Okulöncesi dönemdeki Down sendromlu ve normal gelişim gösteren çocukların entegrasyonunda sosyal iletişim davranışlarının incelenmesi (Examining the social communication behaviors of children with down syndrome and normally developing children in the early childhood inclusion). Unpublished doctoral dissertation. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozarslan-Malkoc, B. (2010). Eskişehir ilindeki özel anaokullarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin okulöncesi dönemde kaynaştırma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Examining the opinions of teachers and administrators working in private preschools in Eskişehir about inclusion). Unpublished masters thesis. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cifci-Tekinarslan, İ. & Bircan, O. (2009). Zihin engelli çocukların anasınıfına geçiş sürecinde ebeveyn gereksinimlerinin belirlenmesi (Determining the needs of parents of children with mental retardation in transition into public kindergarten). A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 63-75.
  • Diken, I.H. (1998). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumları (Attitudes of regular education teachers who have and do not have children with mental retardation in their classes about the inclusion of these children). Unpublished masters thesis. Abant Izzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Friend, M. & Bursuck, W.D. (2006). Including Students with Special Needs. (Fourth edition). A Pearson Education Company.
  • Gomby, D.S., Larner, M., Stevenson, C., Lewit, E., & Behrman, R. (1995). Long term outcomes of early childhood programs: Analysis and recommendations. Future of Children, 6, 6-24.
  • Guralnick, M.J. (2001). Early childhood inclusion focus on change. Baltimore; Paul Brokes Publishing.
  • Kemp, C. (2003). Investigating the transition of young children with intellectual disabilities to mainstream classes: an Australian perspective. International Journal of Disability Development and Education, 50, 404-433.
  • Lewis, R.B. & Doorlag, D.H. (2003). Teaching Special Students in General Education Classrooms. (Sixth edition). Merrill Prentice Hall.
  • Mastropieri, M.A. & Scruggs, T.E. (2004). The Inclusive Classroom Strategies for Effective Instruction. (Second edition). New Jersey: Pearson.
  • Odluyurt, S. (2008). Okulöncesi dönemde gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklar için gerekli kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin ve bu becerilerden bazılarının etkinlikler içine gömülen eşzamanlı ipucuyla öğretiminin etkilerinin belirlenmesi (Determining the preparatory skills essential for children with developmental disabilities in the preschool years and effects of simultaneous prompting embedded in activities on teaching some preparatory skills). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Odluyurt, S. & Batu, S. (2009). Okulöncesi dönemdeki kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretmen görüşlerine ve alanyazın taramasına dayalı olarak belirlenmesi (Determining the preparatory skills essential for children with developmental disabilities in the preschool yearsdepending on the teacher opinions and literature review), Educational Sciences: Theory & Practice, 9(4), 1819-1851.
  • Ozbaba N. (2000). Okulöncesi eğitimcilerin ve ailelerin özel eğitime muhtaç çocuklar ile normal çocukların entegrasyonuna karşı tutumları (Attitudes of preschool teachers and parents regarding inclusion of children with special needs). Unpublished maters thesis. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ozturk-Ertem, I. (2995). İlk üç yaşta gelişimsel sorunları olan çocuklar: Ü sorun ve üç çözüm (Children with developmental delays in their first three years: Three problems and three solutions). Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 13-25.
  • Sargın,, N. & Sunbul, A.M. (2002). Okulöncesi dönemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumları: Konya ili örneği (Teacher attitudes towards early childhood inclusion: Konya example). XI. Eğitim Bilimleri Kongresi. Yakındoğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Smith, T.E.C., Polloway, E., Patton, J.R. & Dowdy, C.A. (2004). Teaching Students with Special Needs in Inclusive Settings. (Fourth edition). Boston: Pearson.
  • Smith, B.K. & Strain, P.S. (1988). Early childhood special education in the next decade: Implementing expanding P.L.99-457. Topics in Early Childhood Education, 8, 34- 47.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler (Inclusion implementations in the primary schools: Approaches, methods, and techniques). Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Turhan, C. & Diken, I. H. (2009). Erken çocukluk döneminde kaynaştırma ve okulöncesi öğretmenlerinin görüş ve tutumları: Ülkemizdeki bilimsel çalışmalara bir bakış (Inclusion in the early childhood years and opinions and attitudes of preschool teachers: Review of research studies in Turkey). 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresinde poster bildiri, Marmaris, Turkey.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve okul yöneticilerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri (Opinions of teachers and school administrators about inclusion of students with mental retardation into their classes). Unpublished masters thesis. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varlier, G. & Vuran, S. (2006). The views of preschool teachers about integration. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 578-585.
  • Yoshikawa, H. (1995). Long term effects of early childhood programs on social outcomes and delinquency. The Future of Children: Long Term Outcomes of Early Childhood Programs, 6, 51-75.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Kitap Değerlendirmesi
Yazarlar

E. Sema Batu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010

Kaynak Göster

APA Batu, E. S. (2010). Factors for the Success of Early Childhood Inclusion & Related Studies in Turkey. International Journal of Early Childhood Special Education, 2(1), 57-71. https://doi.org/10.20489/intjecse.107958