Bu çalışmanın temel amacı; spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora katılım güdülerinin incelenmesi ve sportif yeterlik düzeyi arasındaki ilişkinin düzeyini ve yönünün değerlendirilmesidir. Diğer bir amacı ise cinsiyet, spor yapıyor olma, milli sporcu olma, yaş, sınıf kademesi, spor türü değişkenlerine göre sporda güdülenme değerlerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Erzurum ilinde bulunan Atatürk Üniversitesi ve Erzurum Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 124’ü erkek 90’u kadın olmak üzere toplam 214 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılardan toplanan verilere normallik analizi sonrasında parametrik karşılaştırma testleri olan Independent Samples T-Test ve One-Way ANOVA testi uygulanmıştır. Araştırmada, katılımcıların spor yapma ve yaş değişkenleri açısından güdülenme puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farka rastlanılmamıştır. Cinsiyet değişkeni açısından ise kadın katılımcılar lehine anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Ayrıca takım sporlarına kıyasla spora katılım güdülerinde bireysel spor yapan katılımcılar lehine anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Bu bağlamda, spor etkinliklerine katılımı artırmak ve bireylerin sportif yeterlik algısını geliştirmek için cinsiyet ve spor türü gibi faktörlerin dikkate alınması önerilmektedir. Özellikle bireysel sporlara yönelimin daha fazla güdülenme sağladığı dikkate alınarak, bireysel sporların teşvik edilmesi önemli bir strateji olabilir.
The primary purpose of this study is to examine the motivations of sports science faculty students and to evaluate the level and direction of the relationship between the level of sports competence. Another purpose is to investigate the motivation values in sports according to gender, doing sports, being a national athlete, age, class level, and type of sports The study population consists of students from the Faculty of Sports Sciences of Atatürk University and Erzurum Technical University located in Erzurum. The sample consist of 214 students, 124 male and 90 female, who were selected by simple random sampling method and studying at the Faculty of Sports Sciences. After normality analysis and One-Way ANOVA tests, parametric comparison tests were applied to the data collected from the participants. In the study, no statistically significant difference was found in the motivation scores of the participants in terms of sports and age variables. Regarding the gender variable, a significant difference was found in favor of female participants. In addition, a significant difference was found in favor of individual participants regarding port participation motivations compared to team sports. In this context, it is suggested that factors such as gender and type of sport should be considered to increase participation in sports activities and improve individuals' perception of athletic competence. Since individual sports orientation provides more motivation, encouraging individual sports may be an important strategy.
achievement team membership physical fitness skill development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |