BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH ABOUT EVALUATION OF VOCATIONAL SKILLS OF OFFICE MANAGEMENT AND PERSONEL ASSITANTSHIPS STUDENTS: BESNİ VOCATIONAL SCHOOLS OF HIGHER EDUCATION SAMPLE

Yıl 2015, , 205 - 226, 28.07.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS279

Öz

Yöneticilik kavramı insanlık tarihi kadar eski bir olgudur. Milattan önce kabile liderleri şeklinde anılan yöneticilik, günümüz modern örgütlerine kadar uzanan bu süreçte, gerek iş hayatında gerekse sosyal yaşamda oldukça önemli roller üstlenmişlerdir Sanayi devriminden sonra üretimde yaşanan baş döndürücü gelişmeler büro faaliyetlerini örgütlerin vazgeçilmezlerinden birisi olmasını sağlamıştır. İşletmelerin ayakta kalabilmesi için üretim ne kadar önemliyse, örgüt işlerinin takibi açısından büro işleri de o denli önem arz etmektedir.
Büro yönetimi, büro işlerinin planlanması, organizasyonu ve kontrol edilmesidir. Büro yönetimi, bürolarda sekretarya hizmetlerini koordine eden, iletişim akışını sağlayan ve bunu denetleyen, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini belirleyen faaliyetler topluluğudur.
Günümüz çağdaş işletmelerinde görev alan yönetici asistanları, yöneticinin örgütsel ve yönetsel görevlerinde onu her bakımdan destekleyen, onun yokluğunda onun görevlerini yerine getiren, örgütsel imaj oluşturan, ekip oyuncusu olarak görev ifa eden, kariyer ve iş planlaması, kanaat önderliği ve ilişki uzmanlığı yapan bir meslek olarak önem kazanmaktadır.
Bu araştırma, Büro Hizmetleri ve Sekreterlik Bölümü son sınıf öğrencilerinin öğretimleri boyunca sahip olmaları gereken mesleki becerilerini ölçmeye yöneliktir. 40 kişiye uygulanan anket formu üzerinden SPSS 22.00 programıyla analizler gerçekleştirilmiştir.
Anket formunda yer alan 5’li likert tipi ifadeler yapılan iç tutarlılık güvenilirlik analizi neticesinde Cronbach’ Alpha değeri 0,942 bulunmuştur.
Araştırmanın amacı, öğrencilerin ofis programlarını kullanma becerilerini tespit etmek, mesleki yazışma yapabilme, etkili iletişim kurabilme, büro makinelerini etkin bir şekilde kullanabilme ve buna benzer büro faaliyetlerden verim alınmasını sağlamaktır. Buna bağlı olarak öğrencilerin mesleki beceriler kazanmasını etkileyen faktörleri ortaya koymaktır. Ayrıca öğrencilerin başarısız olmasını etkileyen faktörleri tespit ederek, çözüm önerileri ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, A., Çevik, O.(2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Emek Ofset Ltd. Şti, Ankara.
  • Ataklı, A., Ekinci, S.(2011), Osmanlı’dan Günümüz Türkiye’sine Kadar Yönetici Sekreterleri,http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1028_436.pdf,(ErişimTarihi:17.05.2011).
  • Atay, M., Çakmak, V. , Çökürcü, İ. , Duman, H. (2009) , Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Öğrencilerinin Mesleki Becerilerinin İncelenmesi üzerine bir araştırma: Kazım Karabekir Meslek Yüksekokulu örneği, 8.Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 14-16 Ekim, 2009.
  • Başpınar, Nuran Ö.(2007), Yönetici Sekreterliği, Birinci Baskı, Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara.
  • Eren, E.(2009), Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar), (9.Baskı), Beta Yayınları, İstanbul.
  • Gener, N., Lokmanoğlu, P.(1996), Meslek Yüksekokullarının Geleceğe Dönük Eğilimleri ve Öneriler, Yüzyıla Doğru Meslek Yüksekokullarının Yeniden Yapılanması Konulu Uluslararası Sempozyum, (22-23 Mayıs), Çankırı, ss. 380-384, 1996.
  • İslam, Y.(2014), Dosyalama ve Arşivleme Teknikleri(IV.Baskı), Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Kocaoğlu, E.(2010), İşletmelerde Yöneticilerin Karar Verme Süreci ve Bu Süreçte Bilişim Sistemlerinin Kullanımı: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Kurt, M., Rüzgür, N.(2013), Yöneticiler Aslında Ne Yapar? Yönetici Rolleri Hakkında Bursa Merkezli İşletmelerde Bir Araştırma, İşletme Araştırma dergisi, İstanbul, ss.35-49.
  • Miller, N.(1997), Administration 2000, America.
  • Mintzberg, H.(1990), The Manager’s Job: Folklore and Fact, Harward Business Review, M 1990, ss. 49 – 61.
  • Mintzeberg, H.(1973), The Nature of Managerial Work; Harper and Row Publishers, Harpercollins University, America.
  • Tengilimoğlu, D., Tutar, H.(2009), Çağdaş Büro Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Topaloğlu, M. Ve Koç, H.(2002), Büro Yönetimi: Kavramlar ve İlkeler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Tutar, H. (2000), Toplam Kalite Yönetimi Çerçevesinde Büro Yönetimi Teknikleri, Aktif Yayıncılık, Ankara.
  • Tutar, H. (2013), Yönetici Asistanlığı(Yönetici Sekreterliği), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Versan, V.(1990), Kamu Yönetimi, Der Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Yönetim Kavramı, http://notoku.com/yonetim-kavrami/#ixzz3Tc14MHOu (Erişimi Tarihi: 06.03.2015)
  • Yönetim Nedir?, http://paraborsa.net/i/yönetim-nedir/, (Erimiş Tarihi: 06.03.2015)

BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: BESNİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ

Yıl 2015, , 205 - 226, 28.07.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS279

Öz

Yöneticilik kavramı insanlık tarihi kadar eski bir olgudur. Milattan önce kabile liderleri
şeklinde anılan yöneticilik, günümüz modern örgütlerine kadar uzanan bu süreçte, gerek iş
hayatında gerekse sosyal yaşamda oldukça önemli roller üstlenmişlerdir Sanayi devriminden
sonra üretimde yaşanan baş döndürücü gelişmeler büro faaliyetlerini örgütlerin
vazgeçilmezlerinden birisi olmasını sağlamıştır. İşletmelerin ayakta kalabilmesi için üretim ne
kadar önemliyse, örgüt işlerinin takibi açısından büro işleri de o denli önem arz etmektedir.
Büro yönetimi, büro işlerinin planlanması, organizasyonu ve kontrol edilmesidir. Büro
yönetimi, bürolarda sekretarya hizmetlerini koordine eden, iletişim akışını sağlayan ve bunu
denetleyen, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini belirleyen faaliyetler topluluğudur.
Günümüz çağdaş işletmelerinde görev alan yönetici asistanları, yöneticinin örgütsel ve
yönetsel görevlerinde onu her bakımdan destekleyen, onun yokluğunda onun görevlerini
yerine getiren, örgütsel imaj oluşturan, ekip oyuncusu olarak görev ifa eden, kariyer ve iş
planlaması, kanaat önderliği ve ilişki uzmanlığı yapan bir meslek olarak önem kazanmaktadır.
Bu araştırma, Büro Hizmetleri ve Sekreterlik Bölümü son sınıf öğrencilerinin öğretimleri
boyunca sahip olmaları gereken mesleki becerilerini ölçmeye yöneliktir. 40 kişiye uygulanan
anket formu üzerinden SPSS 22.00 programıyla analizler gerçekleştirilmiştir.
Anket formunda yer alan 5’li likert tipi ifadeler yapılan iç tutarlılık güvenilirlik analizi
neticesinde Cronbach’ Alpha değeri 0,942 bulunmuştur.
Araştırmanın amacı, öğrencilerin ofis programlarını kullanma becerilerini tespit etmek,
mesleki yazışma yapabilme, etkili iletişim kurabilme, büro makinelerini etkin bir şekilde
kullanabilme ve buna benzer büro faaliyetlerden verim alınmasını sağlamaktır. Buna bağlı
olarak öğrencilerin mesleki beceriler kazanmasını etkileyen faktörleri ortaya koymaktır.
Ayrıca öğrencilerin başarısız olmasını etkileyen faktörleri tespit ederek, çözüm önerileri
ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, A., Çevik, O.(2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Emek Ofset Ltd. Şti, Ankara.
  • Ataklı, A., Ekinci, S.(2011), Osmanlı’dan Günümüz Türkiye’sine Kadar Yönetici Sekreterleri,http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1028_436.pdf,(ErişimTarihi:17.05.2011).
  • Atay, M., Çakmak, V. , Çökürcü, İ. , Duman, H. (2009) , Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Öğrencilerinin Mesleki Becerilerinin İncelenmesi üzerine bir araştırma: Kazım Karabekir Meslek Yüksekokulu örneği, 8.Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 14-16 Ekim, 2009.
  • Başpınar, Nuran Ö.(2007), Yönetici Sekreterliği, Birinci Baskı, Nobel Yayın Dağıtımı, Ankara.
  • Eren, E.(2009), Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar), (9.Baskı), Beta Yayınları, İstanbul.
  • Gener, N., Lokmanoğlu, P.(1996), Meslek Yüksekokullarının Geleceğe Dönük Eğilimleri ve Öneriler, Yüzyıla Doğru Meslek Yüksekokullarının Yeniden Yapılanması Konulu Uluslararası Sempozyum, (22-23 Mayıs), Çankırı, ss. 380-384, 1996.
  • İslam, Y.(2014), Dosyalama ve Arşivleme Teknikleri(IV.Baskı), Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Kocaoğlu, E.(2010), İşletmelerde Yöneticilerin Karar Verme Süreci ve Bu Süreçte Bilişim Sistemlerinin Kullanımı: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Kurt, M., Rüzgür, N.(2013), Yöneticiler Aslında Ne Yapar? Yönetici Rolleri Hakkında Bursa Merkezli İşletmelerde Bir Araştırma, İşletme Araştırma dergisi, İstanbul, ss.35-49.
  • Miller, N.(1997), Administration 2000, America.
  • Mintzberg, H.(1990), The Manager’s Job: Folklore and Fact, Harward Business Review, M 1990, ss. 49 – 61.
  • Mintzeberg, H.(1973), The Nature of Managerial Work; Harper and Row Publishers, Harpercollins University, America.
  • Tengilimoğlu, D., Tutar, H.(2009), Çağdaş Büro Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Topaloğlu, M. Ve Koç, H.(2002), Büro Yönetimi: Kavramlar ve İlkeler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Tutar, H. (2000), Toplam Kalite Yönetimi Çerçevesinde Büro Yönetimi Teknikleri, Aktif Yayıncılık, Ankara.
  • Tutar, H. (2013), Yönetici Asistanlığı(Yönetici Sekreterliği), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Versan, V.(1990), Kamu Yönetimi, Der Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Yönetim Kavramı, http://notoku.com/yonetim-kavrami/#ixzz3Tc14MHOu (Erişimi Tarihi: 06.03.2015)
  • Yönetim Nedir?, http://paraborsa.net/i/yönetim-nedir/, (Erimiş Tarihi: 06.03.2015)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Değirmenci

Serhat Okur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Değirmenci, B., & Okur, S. (2015). A RESEARCH ABOUT EVALUATION OF VOCATIONAL SKILLS OF OFFICE MANAGEMENT AND PERSONEL ASSITANTSHIPS STUDENTS: BESNİ VOCATIONAL SCHOOLS OF HIGHER EDUCATION SAMPLE. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 3), 205-226. https://doi.org/10.14486/IJSCS279
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).