Dünyanın en popüler sporu olan futbol, dünya üzerinde hemen hemen her ülkede oynanan hem oyuncuların hem de seyircilerin önceden kestirilemeyen ve heyecan verici hareketleri içermesinden dolayı ilgi çekici bir spor branşı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi açısından bakıldığında, futbol yaşam boyu aktivite ve sağlık tanıtımı için çok uygun bir spordur. Futbol, aerobik ve anaerobik performansın iyi geliştirilmiş olması gereken yüksek şiddetli, aralıklı fiziksel aktiviteleri içeren bir spor branşıdır. Futbol yüksek derecede teknik beceri, kuvvet, çeviklik ve dayanıklılık gibi dikkate alınması gereken fiziksel özelliklere gereksinim duyar. Çalışmalarda elde edilen sonuçlar aerobik performansın futbolcuların performanslarının belirlenmesinde önemli rol oynadığını ortaya koymaktadır. Farklı ülkelerde bundan dolayı futbolda çalışma grupları oluşturulmuştur. Çalışma grubu temel olarak Spor bilimleri alanındaki araştırmaların yanı sıra İngiltere ve İrlanda gibi ülkelerde yer alan futbolcu kalkınma programları karşılaştırılarak Kanada'da oyuncu gelişimi için istenen model olarak LTPD belirlemişlerdir. LTPD uluslararası rekabet için elit oyuncular geliştirilmesi ihtiyacına cevap vermek ve aynı zamanda her yaştan oyuncuları ve yetenek düzeylerine göre aktif bir yaşam tarzı olarak futbol teşvik etmek için geliştirilmiştir. Kanadalı Spor Merkezleri tarafından geliştirilen Uzun Vadeli Sporcu Gelişim (LTAD) modeli ve şu anda Kanada'da 50 spor organizasyonları tarafından kabul ediliyor ve Uzun Vadeli Sporcu Gelişim (LTAD) modeli ile uyum içinde, LTAD futbolcuların gelişiminde 7 aşamadan oluşur: Aşama 1: Aktif Başlangıç (U4-U6 Kız ve Erkek) Aşama 2: Temel Evre (U6-U8 Kız – U6-U9 Erkek) Aşama 3: Antrenman Yapmayı Öğrenme (U8-U11 Kız – U9-U12 Erkek) Aşama 4: Antrenman İçin Antrenman Uygulaması (U11-U15 Kız – U12-U16 Erkek) Aşama 5: Rekabet Etmek İçin Antrenman Uygulaması (U15-U19 Kız – U16-U20 Erkek) Aşama 6: Kazanmak İçin Antrenman Uygulaması (U18+Kız – U19+ Erkek) Aşama 7: Yaşam İçin Hareket
Dünyanın en popüler sporu olan futbol, dünya üzerinde hemen hemen her ülkede oynanan hem oyuncuların hem de seyircilerin önceden kestirilemeyen ve heyecan verici hareketleri içermesinden dolayı ilgi çekici bir spor branşı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi açısından bakıldığında, futbol yaşam boyu aktivite ve sağlık tanıtımı için çok uygun bir spordur. Futbol, aerobik ve anaerobik performansın iyi geliştirilmiş olması gereken yüksek şiddetli, aralıklı fiziksel aktiviteleri içeren bir spor branşıdır. Futbol yüksek derecede teknik beceri, kuvvet, çeviklik ve dayanıklılık gibi dikkate alınması gereken fiziksel özelliklere gereksinim duyar. Çalışmalarda elde edilen sonuçlar aerobik performansın futbolcuların performanslarının belirlenmesinde önemli rol oynadığını ortaya koymaktadır. Farklı ülkelerde bundan dolayı futbolda çalışma grupları oluşturulmuştur. Çalışma grubu temel olarak Spor bilimleri alanındaki araştırmaların yanı sıra İngiltere ve İrlanda gibi ülkelerde yer alan futbolcu kalkınma programları karşılaştırılarak Kanada'da oyuncu gelişimi için istenen model olarak LTPD belirlemişlerdir. LTPD uluslararası rekabet için elit oyuncular geliştirilmesi ihtiyacına cevap vermek ve aynı zamanda her yaştan oyuncuları ve yetenek düzeylerine göre aktif bir yaşam tarzı olarak futbol teşvik etmek için geliştirilmiştir. Kanadalı Spor Merkezleri tarafından geliştirilen Uzun Vadeli Sporcu Gelişim (LTAD) modeli ve şu anda Kanada'da 50 spor organizasyonları tarafından kabul ediliyor ve Uzun Vadeli Sporcu Gelişim (LTAD) modeli ile uyum içinde, LTAD futbolcuların gelişiminde 7 aşamadan oluşur:Aşama 1: Aktif Başlangıç (U4-U6 Kız ve Erkek) Aşama 2: Temel Evre (U6-U8 Kız – U6-U9 Erkek) Aşama 3: Antrenman Yapmayı Öğrenme (U8-U11 Kız – U9-U12 Erkek) Aşama 4: Antrenman İçin Antrenman Uygulaması (U11-U15 Kız – U12-U16 Erkek) Aşama 5: Rekabet Etmek İçin Antrenman Uygulaması (U15-U19 Kız – U16-U20 Erkek) Aşama 6: Kazanmak İçin Antrenman Uygulaması (U18+Kız – U19+ Erkek) Aşama 7: Yaşam İçin Hareket
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 1) |