BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasi Sempati Aracı Olarak Futbol: Türkiye’de 2015 Milletvekili Seçim Kampanyalarında Gazetelere Yansıyanlar

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 1), 234 - 248, 25.08.2016

Öz

Dünyada en popüler sporların başında gelen futbol, mevcut iktidarlar tarafından iktidarı ele geçirme ve koruma aracı olarak görülmüştür. Futbol ve siyaset ilişkisi, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de simbiyotik bir şekilde var olagelmiştir. Türkiye’de demokratik hayata geçişle birlikte siyasi partiler, halka ulaşıp onların tercihlerini etkileyebilmek için futbolu keşfetmiş ve bu alanda çalışmalar yapmıştır. Bu araştırmada 7 Haziran 2015 tarihinde yapılan Milletvekili Genel Seçimleri öncesinde yapılan kampanyalarda siyasi parti liderlerinin mitinglerde futbol kulübünü çağrıştıran eşya kullanımının gazetelere yansıması incelenmiştir. Örneklem olarak farklı siyasi kesimlere hitap etmesi nedeniyle Cumhuriyet, Habertürk, Hürriyet ve Sabah gazeteleri, partilerin seçim mitinglerine başladığı 26 Nisan 2015 tarihinden itibaren seçim gününe kadar taranmıştır. Sonuç olarak bulunduğu lig ve başarı durumu ne olursa olsun, siyasi parti liderleri büyük şehirler dışında yaptıkları mitinglerde halka ulaşabilmek için futbolun simgelerini yoğun olarak kullanmaktadır.

Kaynakça

  • Althusser L (2006) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki.
  • Avcı K (2015) Siyasal Seçim Kampanyalarında Halkla İlişkiler, Konya: LiteraTürk.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 12 Mayıs 2015, “12 Eylül'ün kara mirası... Ankaragücü 1. lige marş marş!”http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/futbol/275149/12_Eylul_un_kara_mirasi..._Ankaragucu_1._lige_mars_mars_.html
  • Erdin M (2005) Vay anasını sayın seyirciler, Türk futbolundan ilginç olaylar, İstanbul: İthaki.
  • Erdoğan İ (2008) “Futbol ve futbolu inceleme üzerine”, İletişim kuram ve araştırma dergisi Sayı 26 Kış-Bahar s.1-58.
  • Fişek K (2003) Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi (Dünyada ve Türkiye’de). İstanbul: YGS Yayınları 1. Basım, Ocak.
  • Gökaçtı M A (2008) Bizim İçin Oyna: Türkiye’de Futbol ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları, 1. Baskı.
  • Habertürk Gazetesi, “II. Mesut bey vakası” 2 Mayıs 2010 http://www.haberturk.com/spor/futbol/haber/512100-ii-mesut-bey-vakasi
  • Hürriyet Gazetesi, “Derbide pankart şov”, 7 Kasım 2012. Erişim tarihi: 30.1.2016 http://webarsiv.hurriyet.com.tr/2002/11/07/204480.asp
  • Hürriyet Gazetesi, “Sandıkta görüşürüz Mesut bey”, Ercan Saatçi, 20 Ocak 2011. Erişim tarihi: 30.1.2016 http://www.hurriyet.com.tr/sandikta-gorusuruz-mesut-bey-16815412.
  • Kalender A (2000) “Konuya Oy Verme Modeli Çerçevesinde Siyasal Kampanyaların Planlanması”, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri, Ankara: İletişim Dergisi Yayınları: 301-321.
  • Kurt M ve Atayman V (2006) “Ya sev ya da seyretme”, Futbolu neden sevmemeli, İstanbul: YGS yayınları.
  • McGill G (2006) Futbolun kârhanesi, Çeviren: Can Cemgil, İstanbul: İthaki.
  • Özçetin B ve Turan Ö (2015) Kahire’den İstanbul’a: Futbol, Siyaset ve Toplumsal Hareketler. Mülkiye Dergisi, 39 (2), 115-146.
  • Talimciler A (2014) Türkiye’de Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, 2. Basım, İstanbul: Bağlam.
  • Yaylagül L (2006) Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot.
  • Zelyurt M K (2014) “Türkiye’de Futbolun Tarihine Bir Bakış: Toplumsal Sonuçları Açısından Futbol Ve Siyaset İlişkisi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1763-1779.

Field : Sport Sociology Type : Research Article

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 1), 234 - 248, 25.08.2016

Öz

Dünyada en popüler sporların başında gelen futbol, mevcut iktidarlar tarafından iktidarı ele geçirme ve koruma aracı olarak görülmüştür. Futbol ve siyaset ilişkisi, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de simbiyotik bir şekilde var olagelmiştir. Türkiye’de demokratik hayata geçişle birlikte siyasi partiler, halka ulaşıp onların tercihlerini etkileyebilmek için futbolu keşfetmiş ve bu alanda çalışmalar yapmıştır. Bu araştırmada 7 Haziran 2015 tarihinde yapılan Milletvekili Genel Seçimleri öncesinde yapılan kampanyalarda siyasi parti liderlerinin mitinglerde futbol kulübünü çağrıştıran eşya kullanımının gazetelere yansıması incelenmiştir. Örneklem olarak farklı siyasi kesimlere hitap etmesi nedeniyle Cumhuriyet, Habertürk, Hürriyet ve Sabah gazeteleri, partilerin seçim mitinglerine başladığı 26 Nisan 2015 tarihinden itibaren seçim gününe kadar taranmıştır. Sonuç olarak bulunduğu lig ve başarı durumu ne olursa olsun, siyasi parti liderleri büyük şehirler dışında yaptıkları mitinglerde halka ulaşabilmek için futbolun simgelerini yoğun olarak kullanmaktadır

Kaynakça

  • Althusser L (2006) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki.
  • Avcı K (2015) Siyasal Seçim Kampanyalarında Halkla İlişkiler, Konya: LiteraTürk.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 12 Mayıs 2015, “12 Eylül'ün kara mirası... Ankaragücü 1. lige marş marş!”http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/futbol/275149/12_Eylul_un_kara_mirasi..._Ankaragucu_1._lige_mars_mars_.html
  • Erdin M (2005) Vay anasını sayın seyirciler, Türk futbolundan ilginç olaylar, İstanbul: İthaki.
  • Erdoğan İ (2008) “Futbol ve futbolu inceleme üzerine”, İletişim kuram ve araştırma dergisi Sayı 26 Kış-Bahar s.1-58.
  • Fişek K (2003) Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi (Dünyada ve Türkiye’de). İstanbul: YGS Yayınları 1. Basım, Ocak.
  • Gökaçtı M A (2008) Bizim İçin Oyna: Türkiye’de Futbol ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları, 1. Baskı.
  • Habertürk Gazetesi, “II. Mesut bey vakası” 2 Mayıs 2010 http://www.haberturk.com/spor/futbol/haber/512100-ii-mesut-bey-vakasi
  • Hürriyet Gazetesi, “Derbide pankart şov”, 7 Kasım 2012. Erişim tarihi: 30.1.2016 http://webarsiv.hurriyet.com.tr/2002/11/07/204480.asp
  • Hürriyet Gazetesi, “Sandıkta görüşürüz Mesut bey”, Ercan Saatçi, 20 Ocak 2011. Erişim tarihi: 30.1.2016 http://www.hurriyet.com.tr/sandikta-gorusuruz-mesut-bey-16815412.
  • Kalender A (2000) “Konuya Oy Verme Modeli Çerçevesinde Siyasal Kampanyaların Planlanması”, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri, Ankara: İletişim Dergisi Yayınları: 301-321.
  • Kurt M ve Atayman V (2006) “Ya sev ya da seyretme”, Futbolu neden sevmemeli, İstanbul: YGS yayınları.
  • McGill G (2006) Futbolun kârhanesi, Çeviren: Can Cemgil, İstanbul: İthaki.
  • Özçetin B ve Turan Ö (2015) Kahire’den İstanbul’a: Futbol, Siyaset ve Toplumsal Hareketler. Mülkiye Dergisi, 39 (2), 115-146.
  • Talimciler A (2014) Türkiye’de Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, 2. Basım, İstanbul: Bağlam.
  • Yaylagül L (2006) Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot.
  • Zelyurt M K (2014) “Türkiye’de Futbolun Tarihine Bir Bakış: Toplumsal Sonuçları Açısından Futbol Ve Siyaset İlişkisi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1763-1779.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selami Özsoy

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Özsoy, S. (2016). Siyasi Sempati Aracı Olarak Futbol: Türkiye’de 2015 Milletvekili Seçim Kampanyalarında Gazetelere Yansıyanlar. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 234-248.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).