Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Positive Teacher-Student Relationship on Physical Education Classes in Secondary School Students

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 52, 26.09.2019

Öz

The study aims at finding out the students' attitude
towards physical education classes in secondary schools corresponding with the
positive teacher-student relationships. As the sample survey, totally 326
students, 173 girls and 153 boys, who are eight graders from 6 public schools
in Konya, Selçuklu during 2018-2019 academic year have taken a questionnaire
with 100% face to face meeting method. As a result, it is understood that the
student’s relationship with their physical education teachers is generally
positive. The analysis proved that positive teacher-student relationship
enhances the students' positive attitude towards physical education classes.
Moreover, when the teachers' gender is considered, it is determined that the
students tend to have better relationship with female teachers rather than male
teachers. On the other hand, It is decided that the gender and economical level
of the students do not contribute to the statistical data.  

Kaynakça

  • Allen DE, Guy, RF and Edgley CK (1980). Social Psychology as Social Process. California: Wadswort Publishing Company.
  • Baker JA (1998). Are we missing the forest fort he trees? Considerin the school context of school violence. Journal of School Psychology, 36, 29-44.
  • Bedur S (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerle İletişimleri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
  • Beytekin OF ve Yalçınkaya M (2014). Öğretim Sürecinde İletişim, Sınıf Yönetimi içinde, (ed).İkram Çınar, Ankara: Eğiten Kitap
  • Bulut N (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,c.2,s.4
  • Celep C ve Erdoğan S (2002). Ortaöğretimde Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri. Eğitim ve Bilim. Cilt.27. Sayı.124
  • Durmaz S (2007). Öğretmenlerin Sınıf İçi İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri “Malatya İli Örneği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya
  • Erdoğan S (2001). “Sınıf Yönetiminde Öğrenci Kontrolü Açısından Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri”, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi, Planlaması, Teftişi ve Ekonomisi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fan FA (2012). Teacher: students’ interpersonal relationships and students’ academic achievements in social studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18:4, 483-490
  • Franzoı SL (2003). Social Psychology. (Third Edition). Boston: Mc. Graw Hill.
  • Frase BJ and Chionh HY (2009). Classroom environment, achievement, attitudes and selfesteem in geograpghy and mathematics in singapore. International Research in Geographical and Environmental Education, 18, 29-44.
  • Goh SC ve Fraser BF (1998). Teacher interpersonal behaviour, classroom environment and student outcomes in primary mathematics in Singapore. Learning Environments Research, 1, 199-229.
  • Gordon FC (2010). School belonging: An exploration of secondary students' perceptions of life at school. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Washington, Washington.
  • Güllü M ve Güçlü M (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-152.
  • Günay K (2003). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Halawah I (2005). The relationship between eff ective communication of high school principal and school climate. Education, 126 (2), 334-345.
  • İpek C ve Terzi AR (2010). İlk ve ortaöğretim kurumlarında öğretmen-öğrenci ilişkilerinin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: Van ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (3), 433-456.
  • Krech D ve Crutchfield RS (1980). Sosyal Psikoloji. (Çev. Erol Güngör). (Üçüncü Baskı). İstanbul: Ötüken Yayın.
  • Kağıtçıbaşı Ç (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. (Onuncu Basım). İstanbul: Evrim Yayınevi
  • Lightfoot SL (1983). The good higgh sclıool, New York: Basic Books.
  • Ma X (2003). Sense of belonging to school: Schools make difference. Journal of Educational Research, 96, 340-349.
  • Maulana R, Opdenakker M, Brok & Bosker, R (2012). Teacher-student interpersonal relationships in Indonesian lower secondary education: Teacher and student perceptions. Learning Environments Research , Volume 15 (2), 251-271.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739-20140206.pdf
  • Murray C and Greenberg MK (2000). Children’s relat,onship with teachers and bonds with school an investigation of patterns and correlates in middle childhood. Journal of Social Psychology, 38, 423-445.
  • Myers SA (1994). Learning the three C’s: Classroom communication climate. School of Communication Studied, April, 1-31.
  • Önder KŞ (2000). Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyal faktörler. (Editör: L. Küçükahmet). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yayıncılık
  • Öner M (1999). İlköğretim Okulları I. Kademe Öğretmenlerinin Sınıfta İletişimi Sağlama Etkinlikleri, Marmara Üniversitesi, Yüksek lisans Tezi
  • Özakpınar Y (1988), "Milli Eğitimin Gayesi ve Öğretmenlik Şahsiyeti", S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, Konya.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Pianta RC (1998). Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Pittman LD and Richmond A (2008). University belonging, friendship quality and psychologial adjustment during the transition to college. The Journal of Experimental Education, 76, 343-361.
  • Silverman S and Scrabis KA (2004). A Review of Research on Instructional Theory in Physical Education 2002-2003. International Journal of Physical Education, 41, (1), 4-12.
  • Smith CJ and Laslett R (1996). Effective classroom managemed (Second Edition) New York: Routledge.
  • Yaşartürk, F. (2019). Analysis of the Relationship Between the Academic Self-Efficacy and Leisure Satisfaction Levels of University Students. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 106-115.
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 52, 26.09.2019

Öz

Kaynakça

  • Allen DE, Guy, RF and Edgley CK (1980). Social Psychology as Social Process. California: Wadswort Publishing Company.
  • Baker JA (1998). Are we missing the forest fort he trees? Considerin the school context of school violence. Journal of School Psychology, 36, 29-44.
  • Bedur S (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerle İletişimleri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
  • Beytekin OF ve Yalçınkaya M (2014). Öğretim Sürecinde İletişim, Sınıf Yönetimi içinde, (ed).İkram Çınar, Ankara: Eğiten Kitap
  • Bulut N (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,c.2,s.4
  • Celep C ve Erdoğan S (2002). Ortaöğretimde Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri. Eğitim ve Bilim. Cilt.27. Sayı.124
  • Durmaz S (2007). Öğretmenlerin Sınıf İçi İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri “Malatya İli Örneği”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya
  • Erdoğan S (2001). “Sınıf Yönetiminde Öğrenci Kontrolü Açısından Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri”, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi, Planlaması, Teftişi ve Ekonomisi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fan FA (2012). Teacher: students’ interpersonal relationships and students’ academic achievements in social studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18:4, 483-490
  • Franzoı SL (2003). Social Psychology. (Third Edition). Boston: Mc. Graw Hill.
  • Frase BJ and Chionh HY (2009). Classroom environment, achievement, attitudes and selfesteem in geograpghy and mathematics in singapore. International Research in Geographical and Environmental Education, 18, 29-44.
  • Goh SC ve Fraser BF (1998). Teacher interpersonal behaviour, classroom environment and student outcomes in primary mathematics in Singapore. Learning Environments Research, 1, 199-229.
  • Gordon FC (2010). School belonging: An exploration of secondary students' perceptions of life at school. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Washington, Washington.
  • Güllü M ve Güçlü M (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-152.
  • Günay K (2003). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Halawah I (2005). The relationship between eff ective communication of high school principal and school climate. Education, 126 (2), 334-345.
  • İpek C ve Terzi AR (2010). İlk ve ortaöğretim kurumlarında öğretmen-öğrenci ilişkilerinin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: Van ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (3), 433-456.
  • Krech D ve Crutchfield RS (1980). Sosyal Psikoloji. (Çev. Erol Güngör). (Üçüncü Baskı). İstanbul: Ötüken Yayın.
  • Kağıtçıbaşı Ç (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. (Onuncu Basım). İstanbul: Evrim Yayınevi
  • Lightfoot SL (1983). The good higgh sclıool, New York: Basic Books.
  • Ma X (2003). Sense of belonging to school: Schools make difference. Journal of Educational Research, 96, 340-349.
  • Maulana R, Opdenakker M, Brok & Bosker, R (2012). Teacher-student interpersonal relationships in Indonesian lower secondary education: Teacher and student perceptions. Learning Environments Research , Volume 15 (2), 251-271.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739-20140206.pdf
  • Murray C and Greenberg MK (2000). Children’s relat,onship with teachers and bonds with school an investigation of patterns and correlates in middle childhood. Journal of Social Psychology, 38, 423-445.
  • Myers SA (1994). Learning the three C’s: Classroom communication climate. School of Communication Studied, April, 1-31.
  • Önder KŞ (2000). Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyal faktörler. (Editör: L. Küçükahmet). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yayıncılık
  • Öner M (1999). İlköğretim Okulları I. Kademe Öğretmenlerinin Sınıfta İletişimi Sağlama Etkinlikleri, Marmara Üniversitesi, Yüksek lisans Tezi
  • Özakpınar Y (1988), "Milli Eğitimin Gayesi ve Öğretmenlik Şahsiyeti", S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, Konya.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Pianta RC (1998). Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Pittman LD and Richmond A (2008). University belonging, friendship quality and psychologial adjustment during the transition to college. The Journal of Experimental Education, 76, 343-361.
  • Silverman S and Scrabis KA (2004). A Review of Research on Instructional Theory in Physical Education 2002-2003. International Journal of Physical Education, 41, (1), 4-12.
  • Smith CJ and Laslett R (1996). Effective classroom managemed (Second Edition) New York: Routledge.
  • Yaşartürk, F. (2019). Analysis of the Relationship Between the Academic Self-Efficacy and Leisure Satisfaction Levels of University Students. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 106-115.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolga Şahin

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, T. (2019). The Effect of Positive Teacher-Student Relationship on Physical Education Classes in Secondary School Students. International Journal of Sport Culture and Science, 7(2), 42-52.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).