Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of the Relationship Between Female Volleyball Players’ Intelligence Types and Their Sportive Success

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 223 - 231, 13.12.2020

Öz

The main purpose of this study is to determine the intelligence types (verbal, mathematical, visual, musical, interpersonal, naturalist, kinesthetic and intrapersonal) of female volleyball players with their sub dimensions and enlighten the relation between the types of intelligence and their sportive success. 104 female volleyball players, who actively play in Turkish volleyball leagues, have been participated in this study. “Personal Information Form” developed by researchers and “Multiple Intelligence Observation Form” by Selçuk, Kayılı, Okut (2003) have been used as data collection tools. SPSS statistical software (25.0) has been used for data analysis. Descriptive statistics and Pearson correlation analysis have been applied to the data set. When the participants’ types of intelligence have been examined, it is seen that the players who possess naturalist, visual and interpersonal intelligence predominated in numbers. It has been found that there are significant correlations between the sportive success and visual intelligence type, and the sportive success and verbal intelligence. The results clearly reveal that the type of intelligence is not the sole factor affecting the sportive success. The data obtained in this study is expected to blaze the way for the future studies in this field.

Kaynakça

  • Altınmakas, O. (2011). Elit basketbol oyuncularının oynadıkları mevkilere göre çoklu zeka dağılımlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aytaç, K. Y. (2017). Comparison of multiple intelligence and exercise performance of male and female university students in taekwondo of Turkey. European Journal of Physical Education and Sport Science. DOI:10.5281/zenodo.837843
  • Bayraktar, B. & Sunay, H. (2007). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcularin spora başlamasina etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63-72.
  • Brewer BW. (2009). Introduction. In: Sport Psychology. Ed: Brewer BW, Wiley Blackwell, Chichester, UK.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem.
  • Coakley, J. (2017). Sports in society: Issues and controversies. McGraw-Hill Higher Education.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Collins, T. (2005). Is intelligence a skill? Journal of Sport Science, 4, 1265-1266.
  • Çinkılıç, İ., Soyer, F. (2013). Beden eğitim öğretmen adaylarının çoklu zeka alanları ile problem çözme becerileri arasında ki illişkinin incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 8(1).
  • Demirel, Ö., Başbay, A., & Erdem, E. (2006). Eğitimde çoklu zeka kuram ve uygulama. Ankara: Pegem
  • Fleddermann, M. T., Heppe, H., & Zentgraf, K. (2019). Off-court generic perceptual-cognitive training in elite volleyball athletes: Task-specific effects and levels of transfer. Frontiers in psychology, 10. DOI:10.3389/fpsyg.2019.01599
  • Gardner, H. (2012). Zihin Çerçeveleri. (Çev. E. Kılıç, G. Tunçgenç). İstanbul: ALFA
  • Hassan, A., Sulaiman, T., & Baki, R. (2011). Philosophical approach in applying multiple intelligence in teaching and learning as viewed by Malaysian schoolteachers. International Journal of Business and Social Science, 2(16), 205-210.
  • Kahraman D.İ., Bavlı, Ö. (2014). Investigation the multiple intelligence areas of university students who study in different departments. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(3).
  • Koçak, Ç. V. (2012). 2012 Londra olimpiyat oyunlari bayanlar volleybol avrupa kıta final etabı müsabakalarında bazı fiziksel ve teknik değişkenlerin başarı ile i̇lişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, K. A. & Savaş, S. (2019). Uluslararası gençler eskrim turnuvalarina katilan erkek sporcularin zeka tipleri ile sportif performanslari arasindaki ilişkinin incelenmesi. 17.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 304.
  • Moran, S., Kornhaber, M., & Gardner, H. (2009). Orchestrating multiple intelligences. Kaleidoscope: Contemporary and classic readings in education, 188-192. Raab, M. (2015). SMART-ER: a situation model of anticipated response consequences in tactical decisions in skill acquisition—extended and revised. Frontiers in psychology, 5, 1533, DOI:10.3389/fpsyg.2014.01533.
  • Saban, A. (2005). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. Nobel Yayın Evi, Ankara: Nobel Yayın Evi
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2003). Çoklu Zeka uygulamaları. Ankara: Nobel.
  • Sevinç, D. (2016). Farklı spor branşlarındaki sporcuların fizyolojik ve fiziksel parametrelerinin çoklu zeka ile ilişkilendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Sevinç, D., & Şıktar, E. (2016). The Association of Physiological and Physical Parameters of Athletes in Different Sports with Multiple Intelligences, International Journal of Science Culture and Sport, 4(4), 431-442, DOI:10.14486/IntJSCS597.
  • Sivrikaya, A.H., Kaya, M. (2009). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretim yönteminin 6. Sınıf öğrencilerinde beden eğitimi dersi başarısına etkisi/the effect of teachıng method based on multıple ıntellıgence theory on the success of physıcal educatıon lesson of 6th class students. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 11(2).
  • Tekin, M. (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı intelligence tiplerindeki seviyelerinin karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 11, Sayı 4, 2009
  • Ulukan, M. (2018). Okçuların dikkat ve performans düzeylerinin intelligence türleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Vaughan, R. (2015). The role of intelligence in sports. PhD Thesis, Faculty of Life and Health Sciences of Ulster University, Ireland.
  • Yaşar, M. (2010). Duygusal zekâ ve sporcu performansı ilişkisi: Kayseri’de bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, Y. (2019). Bireysel ve takım sporcularının sportif karakterlerinin ve zekâ boyutlarının sportif başarı motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Muğla Sıtkı koşman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 223 - 231, 13.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Altınmakas, O. (2011). Elit basketbol oyuncularının oynadıkları mevkilere göre çoklu zeka dağılımlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aytaç, K. Y. (2017). Comparison of multiple intelligence and exercise performance of male and female university students in taekwondo of Turkey. European Journal of Physical Education and Sport Science. DOI:10.5281/zenodo.837843
  • Bayraktar, B. & Sunay, H. (2007). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcularin spora başlamasina etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63-72.
  • Brewer BW. (2009). Introduction. In: Sport Psychology. Ed: Brewer BW, Wiley Blackwell, Chichester, UK.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem.
  • Coakley, J. (2017). Sports in society: Issues and controversies. McGraw-Hill Higher Education.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Collins, T. (2005). Is intelligence a skill? Journal of Sport Science, 4, 1265-1266.
  • Çinkılıç, İ., Soyer, F. (2013). Beden eğitim öğretmen adaylarının çoklu zeka alanları ile problem çözme becerileri arasında ki illişkinin incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 8(1).
  • Demirel, Ö., Başbay, A., & Erdem, E. (2006). Eğitimde çoklu zeka kuram ve uygulama. Ankara: Pegem
  • Fleddermann, M. T., Heppe, H., & Zentgraf, K. (2019). Off-court generic perceptual-cognitive training in elite volleyball athletes: Task-specific effects and levels of transfer. Frontiers in psychology, 10. DOI:10.3389/fpsyg.2019.01599
  • Gardner, H. (2012). Zihin Çerçeveleri. (Çev. E. Kılıç, G. Tunçgenç). İstanbul: ALFA
  • Hassan, A., Sulaiman, T., & Baki, R. (2011). Philosophical approach in applying multiple intelligence in teaching and learning as viewed by Malaysian schoolteachers. International Journal of Business and Social Science, 2(16), 205-210.
  • Kahraman D.İ., Bavlı, Ö. (2014). Investigation the multiple intelligence areas of university students who study in different departments. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(3).
  • Koçak, Ç. V. (2012). 2012 Londra olimpiyat oyunlari bayanlar volleybol avrupa kıta final etabı müsabakalarında bazı fiziksel ve teknik değişkenlerin başarı ile i̇lişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, K. A. & Savaş, S. (2019). Uluslararası gençler eskrim turnuvalarina katilan erkek sporcularin zeka tipleri ile sportif performanslari arasindaki ilişkinin incelenmesi. 17.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 304.
  • Moran, S., Kornhaber, M., & Gardner, H. (2009). Orchestrating multiple intelligences. Kaleidoscope: Contemporary and classic readings in education, 188-192. Raab, M. (2015). SMART-ER: a situation model of anticipated response consequences in tactical decisions in skill acquisition—extended and revised. Frontiers in psychology, 5, 1533, DOI:10.3389/fpsyg.2014.01533.
  • Saban, A. (2005). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. Nobel Yayın Evi, Ankara: Nobel Yayın Evi
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2003). Çoklu Zeka uygulamaları. Ankara: Nobel.
  • Sevinç, D. (2016). Farklı spor branşlarındaki sporcuların fizyolojik ve fiziksel parametrelerinin çoklu zeka ile ilişkilendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Sevinç, D., & Şıktar, E. (2016). The Association of Physiological and Physical Parameters of Athletes in Different Sports with Multiple Intelligences, International Journal of Science Culture and Sport, 4(4), 431-442, DOI:10.14486/IntJSCS597.
  • Sivrikaya, A.H., Kaya, M. (2009). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretim yönteminin 6. Sınıf öğrencilerinde beden eğitimi dersi başarısına etkisi/the effect of teachıng method based on multıple ıntellıgence theory on the success of physıcal educatıon lesson of 6th class students. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 11(2).
  • Tekin, M. (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı intelligence tiplerindeki seviyelerinin karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 11, Sayı 4, 2009
  • Ulukan, M. (2018). Okçuların dikkat ve performans düzeylerinin intelligence türleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Vaughan, R. (2015). The role of intelligence in sports. PhD Thesis, Faculty of Life and Health Sciences of Ulster University, Ireland.
  • Yaşar, M. (2010). Duygusal zekâ ve sporcu performansı ilişkisi: Kayseri’de bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, Y. (2019). Bireysel ve takım sporcularının sportif karakterlerinin ve zekâ boyutlarının sportif başarı motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Muğla Sıtkı koşman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seyfi Savas 0000-0002-0780-7697

Yeliz Ay Yıldız 0000-0002-2002-0389

Yaşar İsmail Gülünay 0000-0002-0590-2164

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Savas, S., Ay Yıldız, Y., & Gülünay, Y. İ. (2020). An Investigation of the Relationship Between Female Volleyball Players’ Intelligence Types and Their Sportive Success. International Journal of Sport Culture and Science, 8(4), 223-231.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).