Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 117 - 126, 26.03.2021

Öz

Kaynakça

  • Andreou, E. (2000). Bully/victim problems and their association with psychological constructs in 8 to 12 -yearold greek school children. Aggressive Behavior, 26(1): 49–56.
  • Ardahan, F. (2013). Bireyleri rekreatif spor etkinliklerine motive eden faktörlerin Remm Ölçeğini kullanarak çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi: Antalya örneği. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2): 1-15.
  • Austin, S., Joseph, S. (1996). Assessment of bully/victim problems in 8 to 11year-olds. British Journal Educational Psychology, 66: 447-456.
  • Ayas, T. (2008). Zorbalığı önlemede tüm okul yaklaşımına dayalı bir programın etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Aytan, G.K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyalleşmelerinde sporun etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Bridge, B. (2003). Zorbalık: Bilinmeyen çeşitleri ve çözümleri. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, V., Demir, E.Y. (2016). Sporcularda zorbalığa maruz kalmanın psikolojik sonuçları. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 25(2): 152-162.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (8. Basım). Pegem Akademi, Trabzon.
  • Çiriş, V. (2014). Spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ş. (2005). Mobbing, İşyerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Dever, A., Bulut, E. (2017). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin araştırılması: Ordu Üniversitesi örneği. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 5(10): 45-56.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Forbes, G.B., Adams-Curtis, L.E., Pakalka, A.H., White, K.B. (2006). Dating aggression sexual coercion, and aggressionsupporting attitudes among college men as a function of participation in aggressive high school sports. Violence Against Women, 12(5): 441-455.
  • Furniss, C. (2000). Bullying in schools: It’s not a crime-is it. Education and the Low, 12(1): 9-29.
  • Gano-Overway, L.A. (2013). Exploring the connections between caring and social behaviors in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 84(1): 104-114.
  • Gökkaya, F., Sütcü, S.T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin zorbalık eğilimi ile empati arasındaki ilişkide aleksitiminin aracı rolü. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(15): 43-64.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda akran zorbalığı Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2): 511-537.
  • Iyem, C. (2013). Bullying in football experiences of Turkish professional footballers. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(4): 479.
  • Janzen, R.W. (2016). Bullying and team sports: An exploratory case study on adults’ recollections. University of Saskatchewan, PhD Thesis.
  • Karadağ, M. (2018). Kickboks antrenörlerinin şiddete eğilim düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(10): 447-456.
  • Keçici, S.E. (2018). Okullarda saldırganlık ve yıkıcı davranışları önleme önerisi: Yüzleştirme eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218): 77-90.
  • Mahoney, J.L., Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of Adolescence, (23): 113-127.
  • Olweus, D. (2005). Bullying at school. Australia, Oxford: Blackwell.
  • Öz, A.Ş., Kırımoğlu, H., Temiz, A. (2011). From the special and physical education point of view: A study on junior high students’ bullying tendencies and ways to cope with bullying depending on the level of playing sports. Selçuk University Journal of Physical Education And Sport Science, 13 (2): 237–245.
  • Peguero, A.A. (2008). Bully victimization and extracurricular activity. Journal of School Violence, 7(3): 71-85.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2): 531-562.
  • Rigby, K. (2004). Addressing bullying in schools: Theoretical perspectives and their implications. School Psychology International, 25(3): 287–300.
  • Seifi, L., Mahdavi, M.S. (2015). The survey of effective social factors on the trend to karate in female karate players of tehran city. Journal of Novel Applied Sciences, 4(7): 758-763.
  • Swearer, S.M., Espelage, D.L., Love, K.B., Kingsbury, W. (2008). School-wide approaches to intervention for school aggression and bullying. In B. Doll & J. A. Cummings (Eds.), Transforming School Mental Health Services Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Tutkun, E., Güner, B.Ç., Ağaoğlu, S.A., Soslu, R. (2010). Takım sporları ve bireysel sporlar yapan sporcuların saldırganlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1): 23-29.
  • Ünalmış, M., Şahin, R. (2012). Şiddete yönelik tutum ve okul zorbalığı. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1): 63-71.
  • Whitted, K.S., David, R.D. (2005). Best practises for preventing or reducing bullying in schools. Children And Schools, 27(3): 167–175.
  • Young, R., Sweeting, H. (2004).Adolescent bullying, relationships, psychological wellbeing, and gender­atypical behavior: Agender diagnosticity approach. Sex Roles, 50: 525­37.

The Impact of Sporting Activities of Middle School Students on Bullying Tendencies

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 117 - 126, 26.03.2021

Öz

The aim of this study was to determine the effect of sportive activity status of secondary school students on bullying tendency. This descriptive study was conducted with the participation of 996 students in four secondary schools in a province in the Central Anatolia Region. Data were collected by using the “Child Identification Information Form”, “Sport Activity Status Assessment Form”, ran Peer Relations Questionnaire ”and“ Bullying Tendency Scale ”. The mean age of the secondary school students included in the study was 12.21 ± 1.24; 51.1% are girls and 94.8% live in the province. 91.5% of the students stated that they do team sports, 89.0% of them do individual sports, 13.0% of them do martial sports. The scores of the sub-dimension of the use of power of the students' individual sports; It was determined that the status of doing martial sports had a significant effect on the negative reflection, justification, distressing others and using force sub-dimension scores (p <0.05).It is concluded that the high tendency of the ones who do sports individually is to exert their superiority based on individual strength, and those who are engaged in martial arts have a high tendency to direct their negative emotions towards the weaker, justify themselves for bullying behaviors, enjoy hurting others and exert their superiority based on individual strength.

Kaynakça

  • Andreou, E. (2000). Bully/victim problems and their association with psychological constructs in 8 to 12 -yearold greek school children. Aggressive Behavior, 26(1): 49–56.
  • Ardahan, F. (2013). Bireyleri rekreatif spor etkinliklerine motive eden faktörlerin Remm Ölçeğini kullanarak çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi: Antalya örneği. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2): 1-15.
  • Austin, S., Joseph, S. (1996). Assessment of bully/victim problems in 8 to 11year-olds. British Journal Educational Psychology, 66: 447-456.
  • Ayas, T. (2008). Zorbalığı önlemede tüm okul yaklaşımına dayalı bir programın etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Aytan, G.K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyalleşmelerinde sporun etkileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Bridge, B. (2003). Zorbalık: Bilinmeyen çeşitleri ve çözümleri. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, V., Demir, E.Y. (2016). Sporcularda zorbalığa maruz kalmanın psikolojik sonuçları. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 25(2): 152-162.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (8. Basım). Pegem Akademi, Trabzon.
  • Çiriş, V. (2014). Spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çobanoğlu, Ş. (2005). Mobbing, İşyerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Dever, A., Bulut, E. (2017). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin araştırılması: Ordu Üniversitesi örneği. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 5(10): 45-56.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Forbes, G.B., Adams-Curtis, L.E., Pakalka, A.H., White, K.B. (2006). Dating aggression sexual coercion, and aggressionsupporting attitudes among college men as a function of participation in aggressive high school sports. Violence Against Women, 12(5): 441-455.
  • Furniss, C. (2000). Bullying in schools: It’s not a crime-is it. Education and the Low, 12(1): 9-29.
  • Gano-Overway, L.A. (2013). Exploring the connections between caring and social behaviors in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 84(1): 104-114.
  • Gökkaya, F., Sütcü, S.T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin zorbalık eğilimi ile empati arasındaki ilişkide aleksitiminin aracı rolü. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(15): 43-64.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda akran zorbalığı Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2): 511-537.
  • Iyem, C. (2013). Bullying in football experiences of Turkish professional footballers. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(4): 479.
  • Janzen, R.W. (2016). Bullying and team sports: An exploratory case study on adults’ recollections. University of Saskatchewan, PhD Thesis.
  • Karadağ, M. (2018). Kickboks antrenörlerinin şiddete eğilim düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(10): 447-456.
  • Keçici, S.E. (2018). Okullarda saldırganlık ve yıkıcı davranışları önleme önerisi: Yüzleştirme eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218): 77-90.
  • Mahoney, J.L., Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of Adolescence, (23): 113-127.
  • Olweus, D. (2005). Bullying at school. Australia, Oxford: Blackwell.
  • Öz, A.Ş., Kırımoğlu, H., Temiz, A. (2011). From the special and physical education point of view: A study on junior high students’ bullying tendencies and ways to cope with bullying depending on the level of playing sports. Selçuk University Journal of Physical Education And Sport Science, 13 (2): 237–245.
  • Peguero, A.A. (2008). Bully victimization and extracurricular activity. Journal of School Violence, 7(3): 71-85.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2): 531-562.
  • Rigby, K. (2004). Addressing bullying in schools: Theoretical perspectives and their implications. School Psychology International, 25(3): 287–300.
  • Seifi, L., Mahdavi, M.S. (2015). The survey of effective social factors on the trend to karate in female karate players of tehran city. Journal of Novel Applied Sciences, 4(7): 758-763.
  • Swearer, S.M., Espelage, D.L., Love, K.B., Kingsbury, W. (2008). School-wide approaches to intervention for school aggression and bullying. In B. Doll & J. A. Cummings (Eds.), Transforming School Mental Health Services Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Tutkun, E., Güner, B.Ç., Ağaoğlu, S.A., Soslu, R. (2010). Takım sporları ve bireysel sporlar yapan sporcuların saldırganlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1): 23-29.
  • Ünalmış, M., Şahin, R. (2012). Şiddete yönelik tutum ve okul zorbalığı. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1): 63-71.
  • Whitted, K.S., David, R.D. (2005). Best practises for preventing or reducing bullying in schools. Children And Schools, 27(3): 167–175.
  • Young, R., Sweeting, H. (2004).Adolescent bullying, relationships, psychological wellbeing, and gender­atypical behavior: Agender diagnosticity approach. Sex Roles, 50: 525­37.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oya Sevcan Orak 0000-0002-7499-5077

Meliha Uzun 0000-0002-1691-3504

Hatice Kumcağız 0000-0002-0165-3535

Ülker Yurdadön 0000-0003-1755-8214

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orak, O. S., Uzun, M., Kumcağız, H., Yurdadön, Ü. (2021). The Impact of Sporting Activities of Middle School Students on Bullying Tendencies. International Journal of Sport Culture and Science, 9(1), 117-126.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).