BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF OUTDOOR SPORTS CLOTHING BRAND PERSONALITY BY USERS

Yıl 2014, Cilt 2 - Sayı 2, 99 - 113, 03.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS67

Öz

Brand personality attributed to the brand is in case the condition of human character traits. One of the areas of the brand personality is the outdoor sports clothing also knowing as “outdoor” that working city people’s adoption of opening up to the outdoor as new way events in a growing desire.

In this study, the aims are personality characteristics of the outdoor sport clothing brands and determining the harmony of these personality characteristics with brands. The research is in form of surveying study. The research population consists of people in Turkey who sports outdoor on land. In the sampling selection simple random sampling technique is utilized with asking concerned people to participate in the survey on a voluntary basis. The obtained data are analyzed and evaluated by using SPSS packet program. The survey that has been proven reliability and validity (α = 0904) in the pilot application has sent to the related association members in a month-long through internet and a total of 103 people were replied.

It has been identified that research participants are interesting in mostly as trekking, mountaineering, camping and biking outdoor sports and they are working in the public sector. Under research, in the result of factor analysis to determine the brand personality of outdoor sports brands, it had been seen that "competence", “traditional” and "androgen” dimensions were come through and the dimension of “excitement” was separated into three parts.

Kaynakça

  • Aaker, J. (1997).“Dimensions of Brand Personality” Journal of Marketing Research, Vol:34, No: 34
  • Aksoy, L., Özsomer, A. (2007). “Türkiye’de Marka Kişiliğini Oluşturan Boyutlar”, 12.Ulusal Pazarlama Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Aysen, E., Yaylı, A., Helvacı, E. (2012). “Üniversitelerin Marka Kişiliği Algısının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), pg:182-204
  • Ardahan, F. (2012). “Duygusal Zekâ ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Doğa Sporu Yapanlar Örneğinde İncelenmesi”. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 2012, Vol.3, No.3, Pg:20-33
  • Azevedo, A. (2005). Clothing Branding Strategies: Influence of Brand Personality on Adversting Response. Journal and Textile Apparel, Technology and Management, Vol:4, Issue:3, s.1-13
  • Davis, F. (1992). Fashion, Culture, And Identity. Chicago: University Of Chicago Press.
  • Dölarslan, E. Ş. (2012). Bir Marka Kişiliği Ölçeğinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No. 2, 2012, s. 1-28.
  • Erdil.T.S., Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Güllülü, U., Bilgili, B., Candan, B., Tayfur, G. (2013). “Tüketicilerin Yerli ve Yabancı Markalara Yönelik Marka Kişiliği Algısı ve Marka Bağlılığı İlişkileri Üzerine Bir Araştırma (Beyaz Eşya Sektöründe Bir Araştırma)”. 18. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı , Kars: Kafkas Üniversitesi,s.285- 300
  • Kaplan, A., Ardahan, F. (2012). “ Doğa Sporları Yapan Bireylerin Profilleri, Doğa Sporu Yapma Nedenleri: Antalya Örneği” 12. International Sport Sciences Congress Book, Denizli, pg: 93-113
  • Koçak F., Balcı, V. (2010). Doğada Yapılan Sportif Etkinliklerde Çevresel Sürdürülebilirlik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 2(2): 213-222.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. Çeviren: Nejat Muallimoglu, Millenium bs. Kırklareli: Beta Basım
  • Kurtoğlu, R., Özbölük, T., Hacıhasanoğlu, T. (2013). Marka Kişiliği Algısı: Cep Telefon Markaları Üzerine Bir Araştırma. 18. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Kars: Kafkas Üniversitesi, s. 257- 268.
  • Özçelik, D. (2010). Marka Kişiliği Algısı ile Etnosentrik Eğilimler Arasındaki İlişki: Levis ve Mavi Jeans Üzerine Bir Uygulama, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osman Gazi Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özçelik, D. Güngör, Torlak, Ö. (2011).“Marka Kişiliği Algısı ile Etnosentrik Eğilimler
  • Arasındaki İlişki: Levis ve Mavi Jeans Üzerine Bir Uygulama,” Ege Akademik Bakış, 11 (3): 361-377
  • Uztuğ, F. (2003). Markan Kadar Konuş: Marka İletisimi Stratejileri. 3. bs. İstanbul: MediaCat.
  • http://www.outdoororacle.com/DogaSporlariDetay.aspx?anagrup=473&grup=477&detay=28
  • 8&gunubirlik-doga-yuruyuslerinde-giyim (05.01.2014)
  • http://www.patikatrek.com/egitim-seminer/doga-sporlarinda-giysi/4.html (05.01.2014)
Yıl 2014, Cilt 2 - Sayı 2, 99 - 113, 03.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS67

Öz

Kaynakça

  • Aaker, J. (1997).“Dimensions of Brand Personality” Journal of Marketing Research, Vol:34, No: 34
  • Aksoy, L., Özsomer, A. (2007). “Türkiye’de Marka Kişiliğini Oluşturan Boyutlar”, 12.Ulusal Pazarlama Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Aysen, E., Yaylı, A., Helvacı, E. (2012). “Üniversitelerin Marka Kişiliği Algısının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), pg:182-204
  • Ardahan, F. (2012). “Duygusal Zekâ ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Doğa Sporu Yapanlar Örneğinde İncelenmesi”. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 2012, Vol.3, No.3, Pg:20-33
  • Azevedo, A. (2005). Clothing Branding Strategies: Influence of Brand Personality on Adversting Response. Journal and Textile Apparel, Technology and Management, Vol:4, Issue:3, s.1-13
  • Davis, F. (1992). Fashion, Culture, And Identity. Chicago: University Of Chicago Press.
  • Dölarslan, E. Ş. (2012). Bir Marka Kişiliği Ölçeğinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No. 2, 2012, s. 1-28.
  • Erdil.T.S., Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Güllülü, U., Bilgili, B., Candan, B., Tayfur, G. (2013). “Tüketicilerin Yerli ve Yabancı Markalara Yönelik Marka Kişiliği Algısı ve Marka Bağlılığı İlişkileri Üzerine Bir Araştırma (Beyaz Eşya Sektöründe Bir Araştırma)”. 18. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı , Kars: Kafkas Üniversitesi,s.285- 300
  • Kaplan, A., Ardahan, F. (2012). “ Doğa Sporları Yapan Bireylerin Profilleri, Doğa Sporu Yapma Nedenleri: Antalya Örneği” 12. International Sport Sciences Congress Book, Denizli, pg: 93-113
  • Koçak F., Balcı, V. (2010). Doğada Yapılan Sportif Etkinliklerde Çevresel Sürdürülebilirlik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 2(2): 213-222.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. Çeviren: Nejat Muallimoglu, Millenium bs. Kırklareli: Beta Basım
  • Kurtoğlu, R., Özbölük, T., Hacıhasanoğlu, T. (2013). Marka Kişiliği Algısı: Cep Telefon Markaları Üzerine Bir Araştırma. 18. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Kars: Kafkas Üniversitesi, s. 257- 268.
  • Özçelik, D. (2010). Marka Kişiliği Algısı ile Etnosentrik Eğilimler Arasındaki İlişki: Levis ve Mavi Jeans Üzerine Bir Uygulama, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osman Gazi Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özçelik, D. Güngör, Torlak, Ö. (2011).“Marka Kişiliği Algısı ile Etnosentrik Eğilimler
  • Arasındaki İlişki: Levis ve Mavi Jeans Üzerine Bir Uygulama,” Ege Akademik Bakış, 11 (3): 361-377
  • Uztuğ, F. (2003). Markan Kadar Konuş: Marka İletisimi Stratejileri. 3. bs. İstanbul: MediaCat.
  • http://www.outdoororacle.com/DogaSporlariDetay.aspx?anagrup=473&grup=477&detay=28
  • 8&gunubirlik-doga-yuruyuslerinde-giyim (05.01.2014)
  • http://www.patikatrek.com/egitim-seminer/doga-sporlarinda-giysi/4.html (05.01.2014)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saliha Ağaç

Menekşe Sakarya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt 2 - Sayı 2

Kaynak Göster

APA Ağaç, S., & Sakarya, M. (2015). EVALUATION OF OUTDOOR SPORTS CLOTHING BRAND PERSONALITY BY USERS. International Journal of Sport Culture and Science, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.14486/IJSCS67
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).