BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzes of Pre-Service Primary School Teachers’ Explanations of ‘Edge’ Term According to the Mathematical Thinking Development Phases

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 1), 255 - 265, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS95

Öz

The aim of this study is to analyze the explanations of primary school pre-service teachers’ about ‘edge’ term according to the mathematical thinking development phases. The study was conducted in 2013-2014 spring semester and the research question is of the study is ‘Explain the edge term at three levels and makes a worksheet including three appropriate questions’. The data of the study consists 195 pre-service primary school teachers’ answers that they gave in Teaching Mathematics-II course midterm. According to the findings, it is seen that some of the participants could both explain the term at three levels and could make an appropriate worksheet including three problems, but some of the participants could only explain the term in a full way but could not make an appropriate worksheet including three stage problems. Besides some of the participants neither gives straight answer nor could make an appropriate worksheet including questions at three levels.

Kaynakça

  • Baki, M.(2013). Pre-service classroom teachers’ mathematical knowledge and ınstructional explanations Associated with Division, Education and Science,38(167)
  • Charalambos, Y. C., Hill, H.,C. & Ball, D. L.(2011). Prospective teachers’learning to provide instructional explanations: How does it look and what might it take? Journal of Mathematics Teacher Education, (13 Kasım 2013).
  • Grossman, P. L., (1990). The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Pres.
  • Hoover, W.A. (1996). Constructivsm and Geometry. <http://www.sedl.org/scimath/compass/v01n03/3.htm> (12 Mart 2012).
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6–8. sınıflarda matematik öğretiminde karşıla¬şılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Shulman, L.S., (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2): 4-14.
  • Shulman, L.S., (1987). Knowledge and teaching: faundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Philipp R., Thanheiser, E. ve Clement, L. (2002). The role of a children’s mathematical thinking experience ın the preparation of prospective elementary school teachers. International Journal Of Educational Research, .37, 195-210.
  • Zehir, H., Işık, A. ve Zehir, K. (2008). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kümeler konusundaki kavramsal bilgi düzeyleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3( I-II)
  • Olkun, S. ve Toptaş, V. (2007) Resimli Matematik Terimler Sözlüğü, Maya Akademi Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Toluk Uçar, Z.(2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: öğretimsel açıklamalar, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,2(2), 87-102.
  • Ural, A. (2011). Matematik öğretmen adaylarının boyut ölçütleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 13-25.
  • Yıldırım, C. (2000). Matematiksel düşünme. Remzi Kitapevi, İstanbul.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının ‘Ayrıt’ Terimini Matematiksel Düşünce Gelişim Aşamalarına Göre Açıklamalarının İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 1), 255 - 265, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS95

Öz

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının „ayrıt‟ terimine ait açıklamalarının matematiksel düşüncenin gelişim aşamalarına göre incelenmesidir. Araştırma sorusu „Ayrıt terimini üç düzeyde açıklayıp, üç sorudan oluşan çalışma yaprağı oluşturunuz’ şeklinde olan çalışma 2013-2014 bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerini 195 sınıf öğretmeni adayından Matematik Öğretimi-II dersinin vize sınavında elde edilen yanıtlar oluşturmaktadır. Ayrıt terimini üç aşamada tam olarak açıklayıp üç problemden oluşan çalışma yaprağı oluşturan öğretmen adaylarının yanı sıra üç aşamada açıklayıp çalışma yaprağı hazırken açıklamalarına uygun olmayan çalışma yaprağı oluşturan adayların da olduğu görülmektedir. Ayrıca hem üç aşamada ayrıt terimini açıklayamayan hem de çalışma yaprağında doğru ifade edemeyen sınıf öğretmeni adaylarının bulunduğu görülmektedir

Kaynakça

  • Baki, M.(2013). Pre-service classroom teachers’ mathematical knowledge and ınstructional explanations Associated with Division, Education and Science,38(167)
  • Charalambos, Y. C., Hill, H.,C. & Ball, D. L.(2011). Prospective teachers’learning to provide instructional explanations: How does it look and what might it take? Journal of Mathematics Teacher Education, (13 Kasım 2013).
  • Grossman, P. L., (1990). The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Pres.
  • Hoover, W.A. (1996). Constructivsm and Geometry. <http://www.sedl.org/scimath/compass/v01n03/3.htm> (12 Mart 2012).
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6–8. sınıflarda matematik öğretiminde karşıla¬şılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Shulman, L.S., (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2): 4-14.
  • Shulman, L.S., (1987). Knowledge and teaching: faundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Philipp R., Thanheiser, E. ve Clement, L. (2002). The role of a children’s mathematical thinking experience ın the preparation of prospective elementary school teachers. International Journal Of Educational Research, .37, 195-210.
  • Zehir, H., Işık, A. ve Zehir, K. (2008). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kümeler konusundaki kavramsal bilgi düzeyleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3( I-II)
  • Olkun, S. ve Toptaş, V. (2007) Resimli Matematik Terimler Sözlüğü, Maya Akademi Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Toluk Uçar, Z.(2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: öğretimsel açıklamalar, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,2(2), 87-102.
  • Ural, A. (2011). Matematik öğretmen adaylarının boyut ölçütleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 13-25.
  • Yıldırım, C. (2000). Matematiksel düşünme. Remzi Kitapevi, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veli Toptaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt 2 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Toptaş, V. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının ‘Ayrıt’ Terimini Matematiksel Düşünce Gelişim Aşamalarına Göre Açıklamalarının İncelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 255-265. https://doi.org/10.14486/IJSCS95
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).