Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Interest of University Students Studying Sports towards Sports Startups Initiatives

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 296 - 321, 30.09.2025

Öz

The aim of the research is to determine the interest of university students studying sports at undergraduate level towards sports startups. The data collection tool in the research consists of two parts; the first part includes the Personal Information Form consisting of 7 questions, while the second part uses the Sports Startups Interest Scale developed by the researcher, consisting of 21 questions and 6 sub-dimensions. While the population of the research consists of students receiving sports education in Turkey, the sample consists of 1409 students. The data obtained in the research were transferred to the licensed SPSS 21.0 programme. Before the analyses were performed, normality analysis was performed and it was determined that the data obtained showed normal distribution. Then, percentage, frequency and standard deviation values were determined in terms of the variables determined in the research. Due to the normal distribution of the data obtained, independent simple t-test and one-way variance (ANOVA) tests were preferred in the research. Pearson correlation test was applied to determine the relationships between the sub-dimensions of the sports startups interest scale and the total average of the scale. As a result of the answers given by university students studying sports to the sports startups interest scale, it is concluded that there is no significant difference between the variables of gender, age, department, monthly household income, while it is concluded that there is a significant difference in the variables of university, class and startup usage.

Kaynakça

  • Adatepe, S. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu’nda okuyan öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. Bartın Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi. https://acikerisim.bartin.edu.tr/handle/11772/447
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  • Ardichvili, A. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(1), 105-123. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00068-4
  • Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 39–56. https://doi.org/10.32570/ijofe.409858
  • Beyhan, H. C., Güney, S., & Özcan Tatar, C. (2021). Türkiye’de il bazında girişimcilik ve demografik verilerin coğrafi bilgi sistemi üzerinden karşılaştırmalı analizi. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 4(1), 1–17.
  • Bilici, F. (2019). Startup firmalarındaki başarısızlık nedenleri üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Rl9CxxJa5fN0C7xHK2dQiA&no=paaGM6BUIYijUXB8L9Y_iw Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik (7. baskı). Pegem Akademi.
  • Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • CBinsights, (2021). The unicorn report: visualizing the increasingly crowded billion-dollar company club. https://www.cbinsights.com/research/unicorn-club-global-trends-infographic/ (21 Aralık 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Cengiz, R., Serdar, E. & Donuk, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4): 1320-1328.
  • Çermik, F. & Şahin, İ. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özelliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. CRE, 1(2): 76-88.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Dereli, T., Kalender, D. & Durmuşoğlu, A. (2006, Mayıs). Girişimcilik performansına etki eden faktörlerin araştırılması: Gaziantep örneği. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, Bişkek, 206-207.
  • Durukan, T. (2006). Dünden bugüne girişimcilik ve 21. yüzyılda girişimciliğin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 4(1), 25–37.

Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Spor Startupları Girişimlerine Yönelik İlgilerinin Belirlenmesi

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 296 - 321, 30.09.2025

Öz

Araştırmanın amacı, lisans düzeyinde spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin spor girişimlerine yönelik ilgilerini belirlemektir. Araştırmada veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır; birinci bölümde 7 sorudan oluşan Kişisel Bilgi Formu, ikinci bölümde ise araştırmacı tarafından geliştirilen 21 soru ve 6 alt boyuttan oluşan Spor Girişimlerine Yönelik İlgi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de spor eğitimi alan öğrenciler oluştururken, örneklem 1409 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler lisanslı SPSS 21.0 programına aktarılmıştır. Analizler yapılmadan önce normallik analizi yapılmış ve elde edilen verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Daha sonra araştırmada belirlenen değişkenler açısından yüzde, frekans ve standart sapma değerleri belirlenmiştir. Elde edilen verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle araştırmada bağımsız basit t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) testleri tercih edilmiştir. Spora başlama ilgisi ölçeğinin alt boyutları ile ölçeğin toplam ortalaması arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin spor girişimleri ilgi ölçeğine verdikleri cevaplar sonucunda cinsiyet, yaş, bölüm, aylık hane geliri değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılırken, üniversite, sınıf ve startup kullanımı değişkenlerinde anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adatepe, S. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu’nda okuyan öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. Bartın Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi. https://acikerisim.bartin.edu.tr/handle/11772/447
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  • Ardichvili, A. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(1), 105-123. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00068-4
  • Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 39–56. https://doi.org/10.32570/ijofe.409858
  • Beyhan, H. C., Güney, S., & Özcan Tatar, C. (2021). Türkiye’de il bazında girişimcilik ve demografik verilerin coğrafi bilgi sistemi üzerinden karşılaştırmalı analizi. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 4(1), 1–17.
  • Bilici, F. (2019). Startup firmalarındaki başarısızlık nedenleri üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Rl9CxxJa5fN0C7xHK2dQiA&no=paaGM6BUIYijUXB8L9Y_iw Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik (7. baskı). Pegem Akademi.
  • Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • CBinsights, (2021). The unicorn report: visualizing the increasingly crowded billion-dollar company club. https://www.cbinsights.com/research/unicorn-club-global-trends-infographic/ (21 Aralık 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Cengiz, R., Serdar, E. & Donuk, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4): 1320-1328.
  • Çermik, F. & Şahin, İ. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özelliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. CRE, 1(2): 76-88.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Dereli, T., Kalender, D. & Durmuşoğlu, A. (2006, Mayıs). Girişimcilik performansına etki eden faktörlerin araştırılması: Gaziantep örneği. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, Bişkek, 206-207.
  • Durukan, T. (2006). Dünden bugüne girişimcilik ve 21. yüzyılda girişimciliğin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 4(1), 25–37.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Şimşek 0000-0003-1070-2623

Sebahattin Devecioğlu 0000-0002-8205-295X

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2025
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, A., & Devecioğlu, S. (2025). Determination of the Interest of University Students Studying Sports towards Sports Startups Initiatives. International Journal of Sport Culture and Science, 13(3), 296-321.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).