Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 387 - 399, 30.09.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı Ankara ilinde bulunan lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumları ile bazı demografik özellikler ile ilişkinin incelenmesi ve antrenörlük mesleğine yönelik tutum ile alt boyutları arasındaki ilişki de incelenmesidir. Araştırma 2024 ve 2025 yıllarında öğrenim gören 305 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada veri toplama aracı olarak Turğut, Sural ve Kan (2018) tarafından geliştirilen ‘‘Lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği’’ ile araştırmacı tarafından hazırlanan ‘‘Demografik Bilgi Formu’’ ile veriler toplanmıştır. İstatistiksel işlemler SPSS 27.0 analiz programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistiki yöntem olarak frekans, yüzde dağılımları, ikili gruplar için Independent Samples T Testi, çoklu gruplar için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada katılımcıların antrenörlük mesleğine yönelik tutumları ile demografik değişkenlerden cinsiyet, yaş, spor yılı ve lisanslı sporcu olma durumu ile arasında anlamlı bir fark tespit edilirken, sınıf seviyesi ve tuttuğu takım değişkenleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Aynı zamanda lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumları ile alt boyutları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Mevcut araştırmada ‘Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ne uyulmuştur. Gazi Üniversitesi Rektörlüğü Etik Komisyonundan E-77082166-604.01-1161719 sayı ile değerlendirme ve onay yazısı alınmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, S., Civan, Y. C., Küçüker, K., Işık, Ö. & Çiftçi, İ. (2023). The Effect of Coach Candidates' Attitudes Towards the Profession on Their Academic Motivation. KOSALB International Journal of Human Movements Science, 2(1), 10-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.8071490%20
  • Akinbadewa, B. O., & Sofowora, O. A. (2020). The effectiveness of multimedia instructional learning packages in enhancing secondary school students’ attitudes toward Biology. International Journal on Studies in Education, 2(2), 119-133.
  • Boyle, C., Anderson, J., & Allen, K. A. (2020). The importance of teacher attitudes to inclusive education. In Inclusive education: Global issues and controversies (127–146). Brill. http://dx.doi.org/10.1163/9789004431171_008.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with SPSS]. (4.Baskı). Ankara: Pegem. Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları [Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches]. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149–1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
  • Güney, S. (2009). Sosyal psikoloji [Social psychology]. Ankara: Nobel. İnceoğlu, M. (2011). Tutum-algı iletişim [Attitude-perception communication]. Ankara: Siyasal.
  • Kayhan, R. F., ve Erdem, K. (2019). Investıgatıon of attıtudes of unıversıty students studyıng sports educatıon to coachıng professıon. The journal of İnternational Social Research, 12(68), 1415-1421. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3925
  • Koçak, Ç. V. (2020). Antrenörlüğe yönelik tutumların ölçülmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(1), 36-47.
  • Konter, E. (1996). Bir lider olarak antrenör [The coach as a leader]. İstanbul: Alfa.
  • Lyle, J. & Cushıon C (2016). Sport Coaching Concepts: A framework for coaching practice, New York: Routledge
  • Özcan, H. (2022). Developing a forest ecosystem attitude scale for high school students and analysing their attitudes regarding different variables. Master Thesis, Necmettin Erbakan University Institute of Social Sciences, Konya.
  • Sağlam, C., ve Çeviker, A. (2022). Examining the relationship between coaches' self-efficacy and attitudes towards coaching. Gumushane University Journal of Health Sciences, 11(2), 662-676. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1097639

Investigation of High School Students' Attitudes Towards Coaching Profession According to Some Demographic Characteristics

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 387 - 399, 30.09.2025

Öz

This research examines the relationship between the attitudes of high school students in Ankara province towards the coaching profession and some demographic characteristics and the relationship between attitudes towards the coaching profession and its sub-dimensions. The research was conducted with 305 high school students in 2024 and 2025. In the study, which was carried out with the relational survey method, data were collected with the ''Attitude Scale of High School Students Towards the Coaching Profession'' developed by Turğut, Sural and Kan (2018) and the ''Demographic Information Form'' prepared by the researcher. Statistical procedures were carried out with the SPSS 27.0 analysis program. In evaluating the research data, frequency, percentage distributions, Independent Samples T Test for paired groups, one-way analysis of variance (ANOVA) for multiple groups and Pearson Correlation analysis to determine the relationship were used as statistical methods. The study found a significant difference between the participants' attitudes towards the coaching profession and the demographic variables of gender, age, years of sport and being a licensed athlete. In contrast, no significant difference was found between the class level and the team variables. At the same time, a positive and significant relationship was found between high school students' attitudes towards the coaching profession and its sub-dimensions.

Etik Beyan

In the current research, the ‘Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive’ was followed. An evaluation and approval letter was received from the Gazi University Rectorate Ethics Commission with the number E-77082166-604.01-1161719.

Kaynakça

  • Akdağ, S., Civan, Y. C., Küçüker, K., Işık, Ö. & Çiftçi, İ. (2023). The Effect of Coach Candidates' Attitudes Towards the Profession on Their Academic Motivation. KOSALB International Journal of Human Movements Science, 2(1), 10-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.8071490%20
  • Akinbadewa, B. O., & Sofowora, O. A. (2020). The effectiveness of multimedia instructional learning packages in enhancing secondary school students’ attitudes toward Biology. International Journal on Studies in Education, 2(2), 119-133.
  • Boyle, C., Anderson, J., & Allen, K. A. (2020). The importance of teacher attitudes to inclusive education. In Inclusive education: Global issues and controversies (127–146). Brill. http://dx.doi.org/10.1163/9789004431171_008.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with SPSS]. (4.Baskı). Ankara: Pegem. Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları [Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches]. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149–1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
  • Güney, S. (2009). Sosyal psikoloji [Social psychology]. Ankara: Nobel. İnceoğlu, M. (2011). Tutum-algı iletişim [Attitude-perception communication]. Ankara: Siyasal.
  • Kayhan, R. F., ve Erdem, K. (2019). Investıgatıon of attıtudes of unıversıty students studyıng sports educatıon to coachıng professıon. The journal of İnternational Social Research, 12(68), 1415-1421. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3925
  • Koçak, Ç. V. (2020). Antrenörlüğe yönelik tutumların ölçülmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(1), 36-47.
  • Konter, E. (1996). Bir lider olarak antrenör [The coach as a leader]. İstanbul: Alfa.
  • Lyle, J. & Cushıon C (2016). Sport Coaching Concepts: A framework for coaching practice, New York: Routledge
  • Özcan, H. (2022). Developing a forest ecosystem attitude scale for high school students and analysing their attitudes regarding different variables. Master Thesis, Necmettin Erbakan University Institute of Social Sciences, Konya.
  • Sağlam, C., ve Çeviker, A. (2022). Examining the relationship between coaches' self-efficacy and attitudes towards coaching. Gumushane University Journal of Health Sciences, 11(2), 662-676. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1097639
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Antrenman
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metehan Şahin 0009-0004-5641-6686

Ahmet Turgut 0000-0002-3985-9416

Volkan Sural 0000-0001-8943-235X

Muhsin Hazar 0000-0002-5300-9581

Ekrem Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2025
Kabul Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, M., Turgut, A., Sural, V., … Hazar, M. (2025). Investigation of High School Students’ Attitudes Towards Coaching Profession According to Some Demographic Characteristics. International Journal of Sport Culture and Science, 13(3), 387-399.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).