The primary aim of the research is to examine the relationship between the emotional intelligence levels of students in the Faculty of Sports Sciences and their psychological resilience and psychological well-being levels. In line with this objective, a total of 314 students from all departments of Bayburt University’s Faculty of Sports Sciences were included in the study. This study, conducted using the relational screening model, utilized 4 different forms of data collection. These are, respectively: “Personal Information Form”, the “Rotterdam Emotional Intelligence Scale” and “Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale Short Form” and “Brief Psychological Resilience Scale”. All collected data were analyzed in the SPPS (24th version) software package. During this process, frequency and percentage calculations were performed, followed by t-tests, ANOVA, Pearson and Spearman correlation analyses, as well as regression analyses significant findings were observed in relation to participants' emotional intelligence based on variables such as gender, department-class level, and years of sports experience. In terms of psychological well-being, significant differences were found for gender, class level, and years of sports experience, whereas in the psychological resilience parameter, only gender was found to have a significant effect. The relationship analyses revealed that all sub-dimensions of the Rotterdam Emotional Intelligence Scale were positively correlated with psychological well-being and psychological resilience. Regression analysis results indicated that emotional intelligence, as the independent variable, explained 52% of psychological well-being and 17% of psychological resilience. In conclusion, there is a relationship between emotional intelligence, psychological well-being, and psychological resilience levels of students in the Faculty of Sports Sciences.
Sports sciences student emotional intelligence psychological resilience psychological well-being
Araştırmanın temel amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Bayburt Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nin tüm bölümlerinden toplam 314 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiştir. İlişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen bu araştırmada, 4 farklı veri toplama biçimi kullanılmıştır. Bunlar sırasıyla: “Kişisel Bilgi Formu”, “Rotterdam Duygusal Zeka Ölçeği” ve “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği Kısa Formu” ve “Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği”dir. Toplanan tüm veriler SPPS (24. versiyon) paket programında analiz edilmiştir. Bu analizler sırasında frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmış, ardından t-testleri, ANOVA, Pearson ve Spearman korelasyon analizleri ile regresyon analizleri yapılmış, katılımcıların duygusal zekâları ile ilgili olarak cinsiyet, bölüm-sınıf düzeyi, spor deneyim yılı gibi değişkenlere göre anlamlı bulgular elde edilmiştir. Psikolojik iyi oluş açısından cinsiyet, sınıf düzeyi ve spor deneyim yılı açısından anlamlı farklılıklar bulunurken, psikolojik dayanıklılık parametresinde yalnızca cinsiyetin anlamlı etkisi olduğu bulunmuştur. İlişki analizleri sonucunda Rotterdam Duygusal Zeka Ölçeği'nin tüm alt boyutlarının psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılıkla pozitif korelasyon gösterdiği ortaya çıkmıştır. Regresyon analizi sonuçlarına göre bağımsız değişken olarak duygusal zeka psikolojik iyi oluşun %52'sini ve psikolojik dayanıklılığın %17'sini açıklamıştır. Sonuç olarak Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin duygusal zeka, psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında ilişki vardır.
Spor bilimleri öğrenci duygusal zeka psikolojik dayanıklılık psikolojik iyi oluş
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |