Bu araştırma spor yönetim bilimleri perspektifinden spor müsabakalarında karbon salımının etkilerini ortaya koymayı ve sürdürülebilir bir yapı için ne gibi stratejilerin ortaya konulması gerektiğini literatür üzerinden ortaya koymayı amaçlamaktadır. Spor sektöründe yüksek karbon salımının ana kaynakları incelendiğinde seyahat ile sırayı alırken, yenilenebilir olmayan enerjinin kullanımı, spor kulüplerinin tesislerinin inşası ve aynı zamanda ortaya çıkarılan atıkların miktarı ile birlikte değerlendirmesi gibi unsurlar öne çıkmaktadır. Literatür taramasına dayanan bu araştırmada Polonya, Almanya, Avusturya ve Türkiye’den örnekler bilimsel araştırmalar taranarak verilmiş ve karşılaştırmalı analizler ortaya konulmuştur. Araştırmanın bulguları spor kulüplerinin deplasman taşımacılıklarının karbon emisyonlarının %70’e varan oranını oluşturduğu görülürken, toplu taşıma yerine bireysel araç kullanımının da emisyon yükünü artırdığı, aynı zamanda da enerji tüketiminin de karbon bazlı salımında önemli bir faktör olduğu belirtilmiştir. Bununla birlikte kimi Avrupa kulüplerinin karbon nötrlük için ortaya koydukları hedeflerine ulaşabildiği görülürken, çoğu organizasyonun ise hala yeşil yıkama stratejileriyle karbon salımı stratejilerini yönettikleri görülmektedir. Sonuç olarak, spor yönetim bilimleri alanında karbon salımını azaltmak için sadece çevresel faktörler değil, bununla beraber kurumsal sorumlulukları da doğru bir şekilde yönetmek gerekmektedir. Spor organizasyonlarının kurumlarının kültürlerini yenilenebilir enerji kaynaklarını temel alarak ve düşük karbonu hedefleyerek yapılandırması önem arz ederken, aynı zamanda şeffaf bir şekilde raporlama yapmaları ve süreçleri yönetirken karar mekanizmalarını yapay zeka destekli olarak gerçekleştirmeleri önerilmektedir.
Bu çalışma, literatür taramasına dayalı bir derleme makalesi olup herhangi bir insan katılımcı, hayvan deneyi veya benzeri etik kurul onayı gerektiren uygulamalı bir çalışma içermemektedir. Dolayısıyla araştırma kapsamında etik kurul iznine gerek duyulmamıştır.
This research aims to reveal the effects of carbon emissions in sports competitions from the perspective of sports management sciences and to reveal what strategies should be put forward for a sustainable structure through the literature. When the main sources of high carbon emissions in the sports sector are examined, travel is the main source, while the use of non-renewable energy, the construction of the facilities of sports clubs, as well as the amount of waste generated and its evaluation come to the fore. In this research based on a literature review, examples from Poland, Germany, Austria and Turkey are given by reviewing scientific research and comparative analyzes are presented. The findings of the research show that sports clubs' away transportation accounts for up to 70% of their carbon emissions, while the use of individual vehicles instead of public transportation also increases the emission burden, and energy consumption is also an important factor in carbon-based emissions. However, while some European clubs have achieved their carbon neutrality targets, most organizations are still managing their carbon emission strategies through green washing strategies. In conclusion, in order to reduce carbon emissions in the field of sports management sciences, not only environmental factors but also corporate responsibilities need to be managed correctly. While it is important for sports organizations to structure their corporate cultures based on renewable energy sources and targeting low carbon, it is also recommended that they report transparently and implement decision mechanisms supported by artificial intelligence while managing processes.
This study is a literature-based review article and does not involve any human participants, animal experiments, or other practices requiring ethical committee approval. Therefore, ethical approval was not required for this research.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |