Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Consumption, Identity and Passion: The Role of eWOM, Materialism and Social Media in Sport Consumers

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 275 - 295, 30.09.2025

Öz

The purpose of this study is to examine the effects of materialism, social media addiction, and word-of-mouth communication on compulsive purchases among sports consumers. In the study, the data collection tools used were the “Compulsive Purchasing Scale,” “Social Media Addiction Scale,” “Electronic Word-of-Mouth Communication Scale,” and finally the “Materialism Scale,” all of which were prepared by the researchers. Appropriate statistical software packages (SPSS, AMOS, SMART PLS) will be used to analyze the obtained data. Confirmatory factor analysis will be conducted for scale adaptation studies. The normality of the data will be tested by considering the kurtosis and skewness values. Additionally, Mardia's (1970) web-based application will be used to test the multivariate normality assumption of the data prior to structural equation modeling. To test for common method bias in the data, one of the most commonly used methods, Harman's single-factor analysis, will be employed.

Kaynakça

  • Aiken, K. D., Bee, C., & Walker, N. (2018). From passion to obsession: Development and validation of a scale to measure compulsive sport consumption. Journal of business research, 87, 69-79.
  • Akoglu, H. E., & Özbek, O. (2024). Online purchase behavior of sports consumers: the effect of eWOM and celebrity endorsements. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 25(3), 499-523. https://doi.org/10.1108/IJSMS-09-2023-0193
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management review, 14(1), 20-39.
  • Bambauer-Sachse, S., & Mangold, S. (2011). Brand equity dilution through negative online word-of-mouth communication. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(1), 38-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision support systems, 54(1), 461-470.
  • Chia, S. C. (2010). How social influence mediates media effects on adolescents’ materialism. Communication Research, 37(3), 400-419.
  • Chu, S.-C., Windels, K., & Kamal, S. (2016). The influence of self-construal and materialism on social media intensity: A study of China and the United States. International journal of advertising, 35(3), 569-588.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge.
  • Colella, G., Amatulli, C., & Martínez-Ruiz, M. P. (2021). Social media interactions and brand luxuriousness: the role of materialism. Journal of consumer Marketing, 38(4), 434-444.
  • Curran, T., Hill, A. P., Appleton, P. R., Vallerand, R. J., & Standage, M. (2015). The psychology of passion: A meta-analytical review of a decade of research on intrapersonal outcomes. Motivation and Emotion, 39, 631-655.
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • DeSarbo, W. S., & Edwards, E. A. (1996). Typologies of compulsive buying behavior: A constrained clusterwise regression approach. Journal of consumer psychology, 5(3), 231-262.
  • Dittmar, H. (2005). Compulsive buying–a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors. British journal of psychology, 96(4), 467-491.
  • Dittmar, H., Bond, R., Hurst, M., & Kasser, T. (2014). The relationship between materialism and personal well-being: A meta-analysis. Journal of personality and social psychology, 107(5), 879.
  • Erdoğan, Z., & Özoğlu, B. (2024). Sürdürülebilirlik, elektronik ağızdan ağıza iletişim (ewom) ve ekonomik motivasyonların tüketicilerin ikinci el ürün satın alma niyetleri üzerindeki etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 15(44), 1338-1362.

Tüketim, Kimlik ve Tutku: Spor Tüketicilerinde eWOM, Materyalizm ve Sosyal Medyanın Rolü

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 275 - 295, 30.09.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı spor tüketicilerinin kompulsif satın almalarında materyalizm, sosyal medya bağımlılığı ve ağızdan ağıza iletişimin etkilerini incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu “Kompulsif satın alma ölçeği”, “Sosyal medya bağımlılığı ölçeği” “Elektronik ağızdan ağıza iletişim ölçeği” ve son olarak “Materyalizm ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde uygun istatistik paket programlarından (SPSS, AMOS, SMART PLS) faydalanılacaktır. Ölçek uyarlama çalışmaları için doğrulayıcı faktör analizi yapılacaktır. Verilerin normalliğinin sınanmasında basıklık ve çarpıklık değerleri dikkate alınacaktır. Ayrıca yapısal eşitlik modellemesi öncesi verilerin çok değişkenli normallik varsayımını test etmek için Mardia'nın (1970) web tabanlı bir uygulaması kullanılacaktır. Verilerdeki ortak yöntem yanlılığını test etmek için en yaygın kullanılan yöntemlerden biri Harman'ın tek faktör analizi kullanılacaktır.

Kaynakça

  • Aiken, K. D., Bee, C., & Walker, N. (2018). From passion to obsession: Development and validation of a scale to measure compulsive sport consumption. Journal of business research, 87, 69-79.
  • Akoglu, H. E., & Özbek, O. (2024). Online purchase behavior of sports consumers: the effect of eWOM and celebrity endorsements. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 25(3), 499-523. https://doi.org/10.1108/IJSMS-09-2023-0193
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management review, 14(1), 20-39.
  • Bambauer-Sachse, S., & Mangold, S. (2011). Brand equity dilution through negative online word-of-mouth communication. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(1), 38-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision support systems, 54(1), 461-470.
  • Chia, S. C. (2010). How social influence mediates media effects on adolescents’ materialism. Communication Research, 37(3), 400-419.
  • Chu, S.-C., Windels, K., & Kamal, S. (2016). The influence of self-construal and materialism on social media intensity: A study of China and the United States. International journal of advertising, 35(3), 569-588.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge.
  • Colella, G., Amatulli, C., & Martínez-Ruiz, M. P. (2021). Social media interactions and brand luxuriousness: the role of materialism. Journal of consumer Marketing, 38(4), 434-444.
  • Curran, T., Hill, A. P., Appleton, P. R., Vallerand, R. J., & Standage, M. (2015). The psychology of passion: A meta-analytical review of a decade of research on intrapersonal outcomes. Motivation and Emotion, 39, 631-655.
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • DeSarbo, W. S., & Edwards, E. A. (1996). Typologies of compulsive buying behavior: A constrained clusterwise regression approach. Journal of consumer psychology, 5(3), 231-262.
  • Dittmar, H. (2005). Compulsive buying–a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors. British journal of psychology, 96(4), 467-491.
  • Dittmar, H., Bond, R., Hurst, M., & Kasser, T. (2014). The relationship between materialism and personal well-being: A meta-analysis. Journal of personality and social psychology, 107(5), 879.
  • Erdoğan, Z., & Özoğlu, B. (2024). Sürdürülebilirlik, elektronik ağızdan ağıza iletişim (ewom) ve ekonomik motivasyonların tüketicilerin ikinci el ürün satın alma niyetleri üzerindeki etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 15(44), 1338-1362.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Erdem Akoğlu 0000-0002-0818-7143

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2025
Kabul Tarihi 22 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akoğlu, H. E. (2025). Consumption, Identity and Passion: The Role of eWOM, Materialism and Social Media in Sport Consumers. International Journal of Sport Culture and Science, 13(3), 275-295.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).