The purpose of this study is to reveal the perceptions of sports sciences students regarding artificial intelligence (AI) through metaphors and to conduct a categorical analysis of these metaphors in order to gain an in-depth understanding of how AI is perceived by the students. A qualitative research design, specifically the "Metaphor Analysis" method, was employed. Data were collected by asking sports sciences students to complete the sentence: "Artificial intelligence is like ______ to me because ______." A total of 222 students participated in the study. The findings were grouped under five themes: facilitator, source of information, threat and risk, human entity, and redundancy. As a result, the majority of sports sciences students perceive AI as a valuable assistant that facilitates their lives and as a resource that provides rapid access to information. However, there is also significant awareness regarding the risks associated with AI and its human-related dimensions. The broad spectrum of students' perceptions of AI offers important implications for the integration of technology into educational processes. It is anticipated that the study’s findings will contribute to both academic and practical levels in the design of instructional activities and the pedagogical integration of AI-based tools.
Artificial Intelligence Metaphor Technology Physical Education Sports Sciences
Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri öğrencilerinin yapay zekâya (YZ) yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya koymak ve bu metaforların kategorik analizini gerçekleştirerek öğrencilerin YZ’yi nasıl algıladıklarına dair derinlemesine bir anlayış elde etmektir. Araştırmada nitel araştırma deseni, özel olarak "Metafor Analizi" yöntemi kullanılmıştır. Veriler, spor bilimleri öğrencilerine “Yapay zekâ ... gibidir; çünkü ...” cümlesini tamamlamaları istenerek toplanmıştır. Araştırmaya toplam 222 öğrenci katılmıştır. Bulgular beş tema altında gruplanmıştır: kolaylaştırıcı, bilgi kaynağı, tehdit ve risk, insan unsuru ve gereksizlik. Sonuç olarak, spor bilimleri öğrencilerinin çoğunluğu YZ’yi hayatlarını kolaylaştıran değerli bir yardımcı ve bilgiye hızlı erişim sağlayan bir kaynak olarak algılamaktadır. Ancak YZ ile ilgili riskler ve insanla ilişkili boyutlar konusunda da kayda değer bir farkındalık bulunmaktadır. Öğrencilerin YZ’ye ilişkin algılarının geniş bir yelpazeye yayılması, teknolojinin eğitim süreçlerine entegrasyonu açısından önemli çıkarımlar sunmaktadır. Çalışmanın bulgularının, yapay zekâ tabanlı araçların pedagojik entegrasyonu ve öğretim faaliyetlerinin tasarımı konusunda hem akademik hem de pratik düzeyde katkı sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |