Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbolcuların Algı ve Karar Verme Mekanizmalarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 59 - 66, 01.10.2018

Öz



Bu çalışmada, IQ
seviyesi düşük olan düzenli futbol antrenmanı yapan futbolcular ile IQ seviyesi
futbolculara göre daha yüksek olan
sedanter tıp fakültesi
öğrencilerinin
algı ve
karar verme parametreleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya
Bölgesel Amatör Futbol Liginde (BAL) mücadele eden Şanlıurfa 11 Nisan spor
kulübünden haftada en az 5 gün futbol antrenmanı yapan 26 erkek futbolcu ve
Harran Üniversitesi Tıp fakültesinden sedanter 25 erkek öğrenci olmak üzere
toplam 51 katılımcı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan futbolcuların
yaş, boy ve kilo ortalamaları sırasıyla 22.70±4,04 yıl, boy 176± 5,96 cm, kilo
69,29±7,44 kg, tıp fakültesi öğrencilerinin yaş, boy ve kilo ortalamaları
sırasıyla 21,08±1,22 yıl, 176,48±4,79 cm, 72,21±9,39 kg olarak kaydedilmiştir.
Katılımcıların bilişsel testlerinden; IQ (SPM), Dikkat
(SİGNAL, SİGNAL SÜRE), görsel hafıza (TAVTMB), determinasyon testi (DT, DT
SÜRE), dikkat ve problem çözme (COG), çizgi takibi (LVT), hız mesafe tahmini’ni
(HMT) ölçmek için,
Psiko-Teknik Viyana sistemi kullanıldı.
Spor yapan ve sedanterlerin verileri arasındaki fark için t testi
uygulanmıştır. İstatistiksel işlemler için SPSS 16.0 paket programı kullanıldı.
İstatistiksel işlemlerin yorumlanmasında anlamlılık düzeyi için 0,05 kabul
edilmiştir. Düzenli spor yapan ve sedanter
bireylerin IQ (SPM) parametresinde;
sedanterlein lehine istatistiksel olarak
anlamlı farklılık bulunurken (p<0.01), dikkat (SİGNAL) parametresinde ise
düzenli spor yapanların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).
SİGNAL SÜRE, DT SÜRE, COG, HMT değerlerindeki farklılık
sayısal olarak düzenli spor yapanların lehine olsa da; istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunmamıştır
(p>0.05).
Ayrıca, TAVTMB, DT ve LVT değerleri arasında düzenli spor yapan ve sedanter
arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır
(p>0.05). Sonuç olarak;
Yapılan çalışmada sporun bireylerin bilişsel parametrelerine olumlu etkisinin
olduğu görülmüştür. İlk öğretim ve orta öğretim dönemindeki çocukların akademik
çalışmalarının yanı sıra spor eğitimine de katılmaları bilişsel özelliklerine olumlu
anlamda etkisinin olacağı düşünülmektedir.




Kaynakça

  • Adsız, E. (2010). İlköğretim Çağındaki Öğrencilerde Düzenli Yapılan Sporun Dikkat Üzerine Etkisinin Araştırılması. İzmir, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, İzmir.
  • Akarsu, S., Çalışkan, E., Dane, Ş. (2009). Athletes Have Faster Eye-Hand Visual Reaction Times and Higher Scores on Visuospatial İntelligence Than Nonathletes. Turk J Med Sci; 39(6): 871–874.Çelik, A., Şahin, M. (2013). Sports And Chıld Development The Journal Of Academic Social Science Studies, International Journal Of Social Science Volume 6 Issue 1, January, P. 467-478.
  • Çimen, O. (1994). Çabuk Kuvvet Antrenmanlarının 16- 18 Yaş Erkek Masa Tenisçilerindeki Etkisi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Deniz, M.E. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı, Karar Verme Stilleri ve Problem Çözme Yöntemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Eğitim Araştırmaları Dergisi. Cilt:4, S: 25-35.
  • Güven, G. (2006). Kütahya’daki Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Oyun ve Spor Programlarının İncelenip Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya
  • İkizler, C. (1994). Sporda Başarının Psikolojisi. Alfa Basım Yayım Dağıtımı, 11. Baskı, Ankara. s:13–15
  • Konter, E. (1997). Futbolda Süratin Teori ve Pratiği, Bağırgan Yayınevi, Ankara, 1.Baskı, s: 136– 164.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar Stratejileri Ölçeği; Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Küçük, V. (2009). Futbolda Yetenek Seçimi TFF FGM Futbol Eğitim Yayınları, İstanbul, Sayı 4: s: 49–50.
  • Özmerdivenli, R., Özturk, A., Karacabey, K. (2004). Sporcu ve Sedanterlerin Reaksiyon Zamanlarının Karşılaştırılması ve Egzersizin Bazı Fizyolojik Parametrelere Etkisi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
  • Piras, A., Lobietti, R., Squatrito, S. (2014). Response Time, Visual SearchStrategy, and Anticipatory Skills in Volleyball Players. Journal of Ophthalmology, (30).
  • Sanchez, A.C.J, Calvo, A.L, Bunuel, P.S, Godoy, S.J.I. (2009). Decision-Making of Spanish Female Basketball Team Players While They Are Competing. Revista de Psicologia del Deporte, 18: s: 369–373.
  • Schuhfried, G. (2009). Vienna Test System. Mödling, Austria. p: 12–24.
  • Sevim, Y. (20069. Antrenman Bilgisi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman Bilgisi. Tutibay Beden Egitimi ve Spor Yayınları, Ankara, s: 74– 75.
  • Taşgit, M.S. (2012). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü “Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi” Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Tekin, M., Özmutlu, İ., Erhan S.E. (2009). Özel Yetenek Sınavlarına Katılan Öğrencilerin Karar Verme ve Düşünme Stillerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11 (3): s: 42–56.
  • Zwierko, T. (2007). Differences in Peripheral Perception between Athletes and Nonathletes. Journal of Human Kinetics, 19: s: 53-62.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 59 - 66, 01.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Adsız, E. (2010). İlköğretim Çağındaki Öğrencilerde Düzenli Yapılan Sporun Dikkat Üzerine Etkisinin Araştırılması. İzmir, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, İzmir.
  • Akarsu, S., Çalışkan, E., Dane, Ş. (2009). Athletes Have Faster Eye-Hand Visual Reaction Times and Higher Scores on Visuospatial İntelligence Than Nonathletes. Turk J Med Sci; 39(6): 871–874.Çelik, A., Şahin, M. (2013). Sports And Chıld Development The Journal Of Academic Social Science Studies, International Journal Of Social Science Volume 6 Issue 1, January, P. 467-478.
  • Çimen, O. (1994). Çabuk Kuvvet Antrenmanlarının 16- 18 Yaş Erkek Masa Tenisçilerindeki Etkisi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Deniz, M.E. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı, Karar Verme Stilleri ve Problem Çözme Yöntemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Eğitim Araştırmaları Dergisi. Cilt:4, S: 25-35.
  • Güven, G. (2006). Kütahya’daki Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Oyun ve Spor Programlarının İncelenip Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya
  • İkizler, C. (1994). Sporda Başarının Psikolojisi. Alfa Basım Yayım Dağıtımı, 11. Baskı, Ankara. s:13–15
  • Konter, E. (1997). Futbolda Süratin Teori ve Pratiği, Bağırgan Yayınevi, Ankara, 1.Baskı, s: 136– 164.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar Stratejileri Ölçeği; Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Küçük, V. (2009). Futbolda Yetenek Seçimi TFF FGM Futbol Eğitim Yayınları, İstanbul, Sayı 4: s: 49–50.
  • Özmerdivenli, R., Özturk, A., Karacabey, K. (2004). Sporcu ve Sedanterlerin Reaksiyon Zamanlarının Karşılaştırılması ve Egzersizin Bazı Fizyolojik Parametrelere Etkisi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
  • Piras, A., Lobietti, R., Squatrito, S. (2014). Response Time, Visual SearchStrategy, and Anticipatory Skills in Volleyball Players. Journal of Ophthalmology, (30).
  • Sanchez, A.C.J, Calvo, A.L, Bunuel, P.S, Godoy, S.J.I. (2009). Decision-Making of Spanish Female Basketball Team Players While They Are Competing. Revista de Psicologia del Deporte, 18: s: 369–373.
  • Schuhfried, G. (2009). Vienna Test System. Mödling, Austria. p: 12–24.
  • Sevim, Y. (20069. Antrenman Bilgisi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman Bilgisi. Tutibay Beden Egitimi ve Spor Yayınları, Ankara, s: 74– 75.
  • Taşgit, M.S. (2012). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü “Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi” Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Tekin, M., Özmutlu, İ., Erhan S.E. (2009). Özel Yetenek Sınavlarına Katılan Öğrencilerin Karar Verme ve Düşünme Stillerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11 (3): s: 42–56.
  • Zwierko, T. (2007). Differences in Peripheral Perception between Athletes and Nonathletes. Journal of Human Kinetics, 19: s: 53-62.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Yakup Aktaş

Hakim Çelik Bu kişi benim

İsmal Gökhan

Şeyda Nur Dağlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, Y., Çelik, H., Gökhan, İ., Dağlı, Ş. N. (2018). Futbolcuların Algı ve Karar Verme Mekanizmalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 59-66.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------