Bu çalışmada, IQ
seviyesi düşük olan düzenli futbol antrenmanı yapan futbolcular ile IQ seviyesi
futbolculara göre daha yüksek olan sedanter tıp fakültesi
öğrencilerinin algı ve
karar verme parametreleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya
Bölgesel Amatör Futbol Liginde (BAL) mücadele eden Şanlıurfa 11 Nisan spor
kulübünden haftada en az 5 gün futbol antrenmanı yapan 26 erkek futbolcu ve
Harran Üniversitesi Tıp fakültesinden sedanter 25 erkek öğrenci olmak üzere
toplam 51 katılımcı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan futbolcuların
yaş, boy ve kilo ortalamaları sırasıyla 22.70±4,04 yıl, boy 176± 5,96 cm, kilo
69,29±7,44 kg, tıp fakültesi öğrencilerinin yaş, boy ve kilo ortalamaları
sırasıyla 21,08±1,22 yıl, 176,48±4,79 cm, 72,21±9,39 kg olarak kaydedilmiştir.
Katılımcıların bilişsel testlerinden; IQ (SPM), Dikkat
(SİGNAL, SİGNAL SÜRE), görsel hafıza (TAVTMB), determinasyon testi (DT, DT
SÜRE), dikkat ve problem çözme (COG), çizgi takibi (LVT), hız mesafe tahmini’ni
(HMT) ölçmek için, Psiko-Teknik Viyana sistemi kullanıldı. Spor yapan ve sedanterlerin verileri arasındaki fark için t testi
uygulanmıştır. İstatistiksel işlemler için SPSS 16.0 paket programı kullanıldı.
İstatistiksel işlemlerin yorumlanmasında anlamlılık düzeyi için 0,05 kabul
edilmiştir. Düzenli spor yapan ve sedanter
bireylerin IQ (SPM) parametresinde; sedanterlein lehine istatistiksel olarak
anlamlı farklılık bulunurken (p<0.01), dikkat (SİGNAL) parametresinde ise düzenli spor yapanların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).
SİGNAL SÜRE, DT SÜRE, COG, HMT değerlerindeki farklılık
sayısal olarak düzenli spor yapanların lehine olsa da; istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05).
Ayrıca, TAVTMB, DT ve LVT değerleri arasında düzenli spor yapan ve sedanter
arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak;
Yapılan çalışmada sporun bireylerin bilişsel parametrelerine olumlu etkisinin
olduğu görülmüştür. İlk öğretim ve orta öğretim dönemindeki çocukların akademik
çalışmalarının yanı sıra spor eğitimine de katılmaları bilişsel özelliklerine olumlu
anlamda etkisinin olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------