The status of the student at school is affected in many ways by the family's relationship with the school. For this reason, the present research was conducted to reveal the perceptions of teachers about the school-family relationship. The present study, which aims to examine the perceptions of teachers about the school-family relationship, is organized in the descriptive phenomenology design, which is one of the qualitative research types. The study group of the research consists of 12 classroom teachers who worked actively in Batman Province in 2018. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the present research. The obtained data from the semi-structured interviews were analyzed through content analysais. As a result of the content analysis, it was concluded that the teachers perceived the relationship between school and family as a school-family cooperation. The opinions on the effects of school-parent cooperation on student achievement and what should be done by the school, teacher and parent in the development of school-family cooperation were also the findings of the present research.
School-Family Relationship School-Family Cooperation Descriptive Phenomenology
Öğrencinin okuldaki durumu, birçok yönden, ailenin okulla olan ilişkisinden etkilenmektedir. Bu nedenle araştırma, okul-aile ilişkisine yönelik öğretmen algılarını ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Okul-aile ilişkisine yönelik öğretmen algılarını incelemeyi hedefleyen araştırma, nitel araştırma türlerinden betimleyici fenomenoloji deseninde düzenlenmiş bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Batman İli’nde, 2018 yılında aktif olarak görev yapan 12 Sınıf Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde elde edilen veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda öğretmenlerin okul-aile arasındaki ilişkiyi okul-aile işbirliği olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Okul-aile işbirliğinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisine yönelik görüşler ve okul-aile işbirliğinin geliştirilmesinde okul, öğretmen ve veli tarafından yapılması gerekenlere ilişkin görüşler de araştırmanın bulguları arasındandır.
Okul-Aile İlişkisi Okul-Aile İşbirliği Betimleyici Fenomenoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.