Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of communication skills of university students based on variables

Yıl 2018, , 98 - 114, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.334154

Öz

The main purpose of this
research is to analyse the communication skills of university students in
accordance with variances. In the scope of research, data were collected via
simple sampling method, from 400 volunteers (208 female, 192 male) who have
studied in İstanbul Aydın University in the 2016-2017 educational year.
"Personal Information Form" and "Communication Skills
Scale" developed by Korkut Owen and Bugay (2014) were applied to the
participants. In accordance with the aims of this research, One Way Variance
Analysis (ANOVA) and Independent Group T tests were utilised. As a result of
the research, it was detected that students' effective listening and non-verbal
communication points varied significantly according to gender and the average
of female participants' points was higher than the average of male
participants' points. Observing in accordance with the number of siblings
variance affecting willingness to communicate, the average of points of those
who have one sibling was higher than the average of points of those who were
only children. On the other hand, examining according to academic success
variance, the average of communication skills scale total points of students
with intermediate academic success was higher than of those with
underachievement considering the self-expression and willingness to communicate
traits. Also, another significant difference on students' communication skills
was discovered that was related to their parents' education levels. Observing
in accordance with the period spent on watching television, the average point
of those who never watch television was higher than of those spent 2 to  4 hours a day watching television considering
the total points of communication skills scale and communication principles and
basic skills traits. Moreover, according to total points of communication
skills scale and willingness to communicate, the average point of participants
who spent 2 to 4 hours social media was higher than of those who do not use on
social media.

Kaynakça

  • Aydoğan, I. & Kaşkaya. A. (2010). ilköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerilerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1).
  • Baykara-Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4 (2):17-23
  • Bingöl, G. & Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çağlayan, H.S. (2007). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bilim dalı beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme biçimleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Cüceloğlu, D. (1997). Yeniden insan insana (17.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati (27. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A., Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erigüç, G., Şener, T. & Eriş, H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45- 65.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini etkileyen faktörler. Eğitim Bilimleri Dergisi, 26 (26): 59-72.
  • Erözkan, A. (2013). İletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliğe etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 731-745.
  • Erözkan, A.(2004). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ve yalnızlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 1-2.
  • Görmüş, A. Ş., Aydin, S. & Ergin, G. (2013). İşletme bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, XV(1), 109-128.
  • Gülbahçe, Ö. (2010). K. K. eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atabesbd, 12(2), 12-22.
  • Kadakal Dölek, A., (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi., Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kilcigil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. & Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 19-28.
  • Korkut Owen, F. & Bugay A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51-64.
  • Özer, K. (2007). İletişimsizlik becerisi. (6. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özerbaş, M. A., Bulut, M. & Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 123-135.
  • Özşaker, M. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve benlik saygılarının değerlendirilmesi. International Journal Of New Trends In Arts, Sports And Science Education, 2(3), 29-39.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. & Çelik, A. (2003) Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yatkın, A. & Yatkın, Ü. (2006). Halkla ilişkiler ve iletişim (2.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuzer, H. (2007). Ana baba çocuk (19. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, B. (1986). Üniversite gençliğinin psikolojik sorunları. Psikoloji Dergisi, 20, 82.

Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, , 98 - 114, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.334154

Öz

Araştırmanın temel
amacı üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre
incelenmesidir. Araştırma kapsamında 2016-2017 öğretim yılında İstanbul Aydın
Üniversitesinde öğrenim gören 400 (208 kız, 192 erkek) gönüllü öğrenciden kolay
örnekleme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Araştırmada katılımcılara “Kişisel
Bilgi Formu” ve Korkut Owen ve Bugay (2014) tarafından geliştirilen “İletişim
Becerileri Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda verilerin
analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve İlişkisiz Grup t Testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin etkin dinleme ve
sözel olmayan iletişim (EDSOI) puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde
farklılaştığı ve kız öğrencilerin EDSOI puan ortalamasının erkek öğrencilere
göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Kardeş sayısı değişkenine göre
bakıldığında, iletişim kurmaya isteklilik (IKI) boyutu açısından bir kardeşi
olan öğrencilerin puan ortalamasının tek çocuk olan öğrencilere göre daha
yüksek olduğu bulunmuştur. Akademik başarı düzeyi değişkenine göre
incelendiğinde ise, iletişim becerileri ölçeği toplam puanı (IBOTOP), kendini
ifade etme (KIE) ve IKI boyutu açısından orta derecede akademik başarıya sahip olan
öğrencilerin puan ortalamasının, zayıf akademik başarıya sahip olan
öğrencilerden daha yüksek olduğuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda anne ve babanın
eğitim düzeyine göre öğrencilerin iletişim becerileri açısından da anlamlı bir
fark bulunmuştur. Televizyon izleme süresi değişkeni açısından incelendiğinde,
IBOTOP ve IITB açısından hiç televizyon izlemeyen öğrencilerin puan ortalamasının,
2–4 saat arası izleyen öğrencilerden daha yüksek olduğu ayrıca, IBOTOP açısından
,
    günlük sosyal medya kullanma süresi 2-4
saat olan öğrencilerin hiç sosyal medya kullanmayan öğrencilerin puan ortalamasından
daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
 Araştırma
sonucunda, kız öğrencilerin EDSOİ ortalamasının erkek öğrencilere göre daha
yüksek olduğu görülmektedir. IBOTOP,  KIE
ve IKI boyutu açısından ise, orta derecede akademik başarıya sahip olan öğrencilerin
puan ortalamasının, zayıf akademik başarıya sahip olan öğrencilerden daha
yüksek olduğuna ulaşılmıştır. IBOTOP ve IITB açısından hiç televizyon izlemeyen
öğrencilerin puan ortalamasının, 2 saat 1 dak. – 4 saat arası izleyen
öğrencilerden daha yüksek olduğu ayrıca, IBOTOP ve IKI boyutu açısından hiç
sosyal medya kullanmayan öğrencilerin puan ortalamasının, 2 saat 1dak. – 4 saat
arası sosyal medya kullanan öğrencilerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydoğan, I. & Kaşkaya. A. (2010). ilköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerilerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1).
  • Baykara-Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4 (2):17-23
  • Bingöl, G. & Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çağlayan, H.S. (2007). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bilim dalı beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme biçimleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Cüceloğlu, D. (1997). Yeniden insan insana (17.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati (27. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A., Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erigüç, G., Şener, T. & Eriş, H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45- 65.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini etkileyen faktörler. Eğitim Bilimleri Dergisi, 26 (26): 59-72.
  • Erözkan, A. (2013). İletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliğe etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 731-745.
  • Erözkan, A.(2004). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ve yalnızlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 1-2.
  • Görmüş, A. Ş., Aydin, S. & Ergin, G. (2013). İşletme bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, XV(1), 109-128.
  • Gülbahçe, Ö. (2010). K. K. eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atabesbd, 12(2), 12-22.
  • Kadakal Dölek, A., (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi., Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kilcigil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. & Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 19-28.
  • Korkut Owen, F. & Bugay A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51-64.
  • Özer, K. (2007). İletişimsizlik becerisi. (6. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özerbaş, M. A., Bulut, M. & Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 123-135.
  • Özşaker, M. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve benlik saygılarının değerlendirilmesi. International Journal Of New Trends In Arts, Sports And Science Education, 2(3), 29-39.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. & Çelik, A. (2003) Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yatkın, A. & Yatkın, Ü. (2006). Halkla ilişkiler ve iletişim (2.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuzer, H. (2007). Ana baba çocuk (19. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, B. (1986). Üniversite gençliğinin psikolojik sorunları. Psikoloji Dergisi, 20, 82.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Dülger

Ayşe Dilşad Atalar

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Dülger, E., & Atalar, A. D. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 98-114. https://doi.org/10.17679/inuefd.334154
AMA Dülger E, Atalar AD. Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. INUEFD. Ağustos 2018;19(2):98-114. doi:10.17679/inuefd.334154
Chicago Dülger, Ezgi, ve Ayşe Dilşad Atalar. “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Ağustos 2018): 98-114. https://doi.org/10.17679/inuefd.334154.
EndNote Dülger E, Atalar AD (01 Ağustos 2018) Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 2 98–114.
IEEE E. Dülger ve A. D. Atalar, “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi”, INUEFD, c. 19, sy. 2, ss. 98–114, 2018, doi: 10.17679/inuefd.334154.
ISNAD Dülger, Ezgi - Atalar, Ayşe Dilşad. “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (Ağustos 2018), 98-114. https://doi.org/10.17679/inuefd.334154.
JAMA Dülger E, Atalar AD. Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. INUEFD. 2018;19:98–114.
MLA Dülger, Ezgi ve Ayşe Dilşad Atalar. “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2018, ss. 98-114, doi:10.17679/inuefd.334154.
Vancouver Dülger E, Atalar AD. Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. INUEFD. 2018;19(2):98-114.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.