Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki

Yıl 2018, , 610 - 621, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.469687

Öz

Bu çalışmada,
öğretmenlerin işkoliklik düzeyi ile örgüt sağlığına ilişkin algıları arasındaki
ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Ankara merkez ilçelerinde
görev yapan, uygun örnekleme ile belirlenmiş 255 öğretmen oluşturmaktadır.
Verilerin toplanması için İşkoliklik Ölçeği ve Örgüt Sağlığı Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları, örgüt sağlığı ile işkoliklik arasında anlamlı ilişkiler
olduğunu göstermiştir. İşkolikliğin kompulsif çalışma boyutu ile örgüt
sağlığının tüm alt boyutları arasında ters yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bununla
birlikte en yüksek ilişki kompulsif çalışma ile örgütsel sağlığın çevresel
etkileşim boyutu arasında bulunmuştur. İşkolikliğin aşırı çalışma boyutu
örgütsel liderliği, örgütsel kimliği ve örgütsel ürünü anlamlı bir şekilde
yordamıştır. Aşırı çalışmanın örgütsel liderliğin, örgütsel kimliğin ve
örgütsel ürünün anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir. Kompulsif çalışma
ise örgüt sağlığının tüm alt boyutlarının negatif ve anlamlı bir
yordayıcısıdır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin işkoliklik düzeyleri ve
okulların örgüt sağlığı bağlamında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel.
  • Akın, U., & Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin işkoliklik ve tükenmişlik düzeylerinin ilişkisi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-327.
  • Andreassen, C. S., Hetland, J., Molde, H., & Pallesen, S. (2011). ‘Workaholism’and potential outcomes in well‐being and health in a cross‐occupational sample. Stress and health, 27(3), 209-214.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Burke, R. J. (2000). Workaholism and divorce. Psychological Reports, 86(1), 219-220. Burke, R. J. (2001). Workaholism in organizations: The role of organizational values. Personel Review, 30(6), 637-645.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Doğan, T., & Tel, F. D. (2011). Duwas İşkoliklik Ölçeği Türkçe Formunun (DUWASTR) Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 61-69.
  • Gül, H. (2007). İş stresi, örgütsel sağlık ve performans arasındaki ilişkiler: bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(2), 318-332.
  • Harpaz, I., & Snir, R. (2003). Workaholism: Its definition and nature. Human relations, 56(3), 291-319.
  • Hoy, W. K., & Hannum, J. W. (1997). Middle school climate: an empirical assessment of organizational health and student achievement. Educational Administration Quarterly, 33(3), 290-311.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers' sense of efficacy and the organizational health of schools. The elementary school journal, 93(4), 355-372.Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Baskı).Ankara: Nobel.
  • Korkmaz, M. (2007). The effects of leadership styles on organizational health. Educational Research Quarterly, 30(3), 23-55.
  • Korkmaz, M. (2011). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ve örgüt sağlığının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 117-139.
  • Loscalzo, Y., & Giannini, M. (2017). Clinical conceptualization of workaholism: A comprehensive model. Organizational Psychology Review, 7(4), 306-329.
  • McMillan, L. H., O'driscoll, M. P., Marsh, N. V., & Brady, E. C. (2001). Understanding workaholism: Data synthesis, theoretical critique, and future design strategies. International Journal of Stress Management, 8(2), 69-91.
  • Nartgün, Ş. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teachers' Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.
  • Oates, W. E. (1968). On being a ‘workaholic’ (A serious jest). Pastoral Psychology, 19, 16–20.
  • Porter, G. (1996). Organizational impact of workaholism: Suggestions for researching the negative outcomes of excessive work. Journal of occupational health psychology, 1(1), 70.
  • Rakhshanimehr, F., & Jenaabadi, H. (2015). Relationship of Workaholism with Teachers’ Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Psychology, 6, 1469-1477.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schaufeli, W. B., Taris, T. W., & Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout, and work engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well‐being?. Applied psychology, 57(2), 173-203.
  • Scott, K. S., Moore, K. S., & Miceli, M. P. (1997). An Exploration of the Meaning and Consequences of Workaholism. Human Relations, 50, 287-314.
  • Snir, R., & Harpaz, I. (2004). Attitudinal and Demographic Antecedents of Workaholism. Journal of Organizational Change Management, 17, 520-536.
  • Spence, J. T., & Robbins, A. S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results. Journal of personality assessment, 58(1), 160-178.
  • Tsui, K. T., & Cheng, Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5(3), 249-268.
  • Van der Hulst, M. (2003). Long workhours and health. Scandinavian journal of work, environment & health, 171-188.
  • Nartgun, S. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teacher Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.

The Relationship Between Elementary School Teachers' Perceptions About Their Workaholism Levels and Organizational Health

Yıl 2018, , 610 - 621, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.469687

Öz

In this study, the
relationship between workaholism level of teachers and their perceptions about
organizational health was examined. The sample of the study consisted of 255
teachers, who were assigned with appropriate sampling in the central districts
of Ankara. Workaholism Scale and Organizational Health Scale were conducted to collect
the research data. The results of the study indicated that there were
significant relationships between organizational health and workaholism level
of the teachers. Negative relationships were found between ‘working compulsively’,
a sub-dimension of workaholism, and all sub-dimension of organizational health.
However, the highest relationship was found between working compulsively and ‘environmental
interaction’, a sub-dimension of organizational health. The regression analyzes
revealed that ‘working excessively’, another sub-dimension of workahism, has
significantly predicted three sub-dimensions of organizational health (organizational
leadership, organizational identity and organizational product). It was seen
that working excessively is a significant predictor of these three dimensions.
Working compulsively was found to be a negative and significant predictor of
all sub-dimensions of organizational health. The results of the research were
discussed in the context of the workaholism level of teachers and organizational
health.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel.
  • Akın, U., & Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin işkoliklik ve tükenmişlik düzeylerinin ilişkisi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-327.
  • Andreassen, C. S., Hetland, J., Molde, H., & Pallesen, S. (2011). ‘Workaholism’and potential outcomes in well‐being and health in a cross‐occupational sample. Stress and health, 27(3), 209-214.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Burke, R. J. (2000). Workaholism and divorce. Psychological Reports, 86(1), 219-220. Burke, R. J. (2001). Workaholism in organizations: The role of organizational values. Personel Review, 30(6), 637-645.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Doğan, T., & Tel, F. D. (2011). Duwas İşkoliklik Ölçeği Türkçe Formunun (DUWASTR) Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 61-69.
  • Gül, H. (2007). İş stresi, örgütsel sağlık ve performans arasındaki ilişkiler: bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(2), 318-332.
  • Harpaz, I., & Snir, R. (2003). Workaholism: Its definition and nature. Human relations, 56(3), 291-319.
  • Hoy, W. K., & Hannum, J. W. (1997). Middle school climate: an empirical assessment of organizational health and student achievement. Educational Administration Quarterly, 33(3), 290-311.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers' sense of efficacy and the organizational health of schools. The elementary school journal, 93(4), 355-372.Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Baskı).Ankara: Nobel.
  • Korkmaz, M. (2007). The effects of leadership styles on organizational health. Educational Research Quarterly, 30(3), 23-55.
  • Korkmaz, M. (2011). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ve örgüt sağlığının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 117-139.
  • Loscalzo, Y., & Giannini, M. (2017). Clinical conceptualization of workaholism: A comprehensive model. Organizational Psychology Review, 7(4), 306-329.
  • McMillan, L. H., O'driscoll, M. P., Marsh, N. V., & Brady, E. C. (2001). Understanding workaholism: Data synthesis, theoretical critique, and future design strategies. International Journal of Stress Management, 8(2), 69-91.
  • Nartgün, Ş. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teachers' Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.
  • Oates, W. E. (1968). On being a ‘workaholic’ (A serious jest). Pastoral Psychology, 19, 16–20.
  • Porter, G. (1996). Organizational impact of workaholism: Suggestions for researching the negative outcomes of excessive work. Journal of occupational health psychology, 1(1), 70.
  • Rakhshanimehr, F., & Jenaabadi, H. (2015). Relationship of Workaholism with Teachers’ Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Psychology, 6, 1469-1477.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schaufeli, W. B., Taris, T. W., & Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout, and work engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well‐being?. Applied psychology, 57(2), 173-203.
  • Scott, K. S., Moore, K. S., & Miceli, M. P. (1997). An Exploration of the Meaning and Consequences of Workaholism. Human Relations, 50, 287-314.
  • Snir, R., & Harpaz, I. (2004). Attitudinal and Demographic Antecedents of Workaholism. Journal of Organizational Change Management, 17, 520-536.
  • Spence, J. T., & Robbins, A. S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results. Journal of personality assessment, 58(1), 160-178.
  • Tsui, K. T., & Cheng, Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5(3), 249-268.
  • Van der Hulst, M. (2003). Long workhours and health. Scandinavian journal of work, environment & health, 171-188.
  • Nartgun, S. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teacher Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Yavuz Tabak 0000-0002-8153-2767

Fatih Şahin 0000-0002-6579-2550

Hasan Tabak 0000-0003-3923-5133

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Yavuz Tabak, B., Şahin, F., & Tabak, H. (2018). İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 610-621. https://doi.org/10.17679/inuefd.469687
AMA Yavuz Tabak B, Şahin F, Tabak H. İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. INUEFD. Aralık 2018;19(3):610-621. doi:10.17679/inuefd.469687
Chicago Yavuz Tabak, Burcu, Fatih Şahin, ve Hasan Tabak. “İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 3 (Aralık 2018): 610-21. https://doi.org/10.17679/inuefd.469687.
EndNote Yavuz Tabak B, Şahin F, Tabak H (01 Aralık 2018) İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 610–621.
IEEE B. Yavuz Tabak, F. Şahin, ve H. Tabak, “İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki”, INUEFD, c. 19, sy. 3, ss. 610–621, 2018, doi: 10.17679/inuefd.469687.
ISNAD Yavuz Tabak, Burcu vd. “İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (Aralık 2018), 610-621. https://doi.org/10.17679/inuefd.469687.
JAMA Yavuz Tabak B, Şahin F, Tabak H. İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. INUEFD. 2018;19:610–621.
MLA Yavuz Tabak, Burcu vd. “İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 3, 2018, ss. 610-21, doi:10.17679/inuefd.469687.
Vancouver Yavuz Tabak B, Şahin F, Tabak H. İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. INUEFD. 2018;19(3):610-21.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.