Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Internet Addiction Level of Preservice Teachers

Yıl 2019, , 976 - 986, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.610723

Öz

At the present time,
‘’internet’’ has an important place and we use it in all fields and getting
useful information but while we lose the control by using it with an unlimited
and unconscious way, we are faced with a lot of problems. Those which are not able
to use internet consciously are encountered with communication disorder,
concentration problems and general health level deterioration problems.
Internet usage is also common in education for the students to be in rapport
with digital era, to use efficiently the ways to reach the correct and
qualified information that they need as a content and process. Internet is
mostly used by the teacher candidates at the education field. It is important
to make a definition how internet is perceived, how often and how long we
consult it. The main purpose of this study is to determine the following:
internet usage status of the teacher candidates, their views to use the
internet and also if last ones are different according to the some various
variables. At the research figured according to the screening model, the
Internet Addiction Scale which was adapted to the Turkish language by
Bayraktar (2001) was used. The research was carried out with 285 teacher
candidates studying in the last year at Education Faculty of İnönü University
during the 2016-2017 academic year. As a result of the analysis made with
statistics program, it was found that teachers candidates level of internet
addiction was affected by gender, department, internet connection status,
owning a computer and being a member of any social network.

 

Kaynakça

  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi.Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, (1), 55-67.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (39), 46-57.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile içi ilişkiler açısından internet kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Yapı – Sosyal Değişime Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ellis, W. F.,Mcaleer, B. &Szakas, J.S. (2015). Internet addiction risk in theacademicenvironment.İnformationSystemsEducationJournal (Isedj), 13 (5), 100-105.
  • Günüç, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., Ayas, T. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi.Kalkan, M., Kaygusuz, C. (Ed.),İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler (s. 1-16). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karimzadeh, N. (2015). Investigatingtherelationshipbetweenınternetaddictionandstrengtheningstudents' socialskills.EducationalResearchandReviews, 10(15), Doı: 10.5897/Err2015.2338, 2146-2152.
  • Kayri, M., Tanhan, F. ve Tanrıverdi, S. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of TechnologyAddiction&Cyberbullyin, (1), 1-27.
  • Kırnık, D., Pepeler, E., Özbek, R. (2018). öğretmen adaylarının sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Malatya il örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 25-45.
  • Lin, S. S. J. &Tsai, C. C. (1999). İnternet addiction among high schoolers in Taiwan. Educatıonal Resources Informatıon Center, 1-7.
  • Rugai, J. &Ekeke, J. T. H. (2016). A review of digitaladdiction: Acallforsafetyeducation.Journal of Educationand e-Learning Research, 3(1), 17-22.
  • Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2011). Bağımlılık sanal ve gerçek. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tserkovnikova, N. G., Shchipanova, D. Y., Uskova, B. A., Puzyrev, V. V. &Fedotovskih O. A. (2016). Psychological aspects of ınternetaddiction of teenagers. Internatıonal Journal of Envıronmental& Scıence Educatıon, 11(16), 8846-8857.
  • Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Programı (2016). http://yetiskin.tbm.org.tr/teknoloji-bagimliligi Erişim Tarihi:01.03.2018
  • Türkiye İstatistik Kurumu http://www.tuik.gov.tr/prehaberbultenleri.do?id=21779Erişim Tarihi:10.03.2018
  • Weiner, R. G. (1996). TheInternet culture:Transitionsandproblems.EducatıonalResourcesInformatıon Center, 2-14.

Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi

Yıl 2019, , 976 - 986, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.610723

Öz

Günümüz
hayatında önemli bir yeri olan interneti her alanda kullanmakta ve birçok
yararını görmekteyiz ancak bireyler interneti kullanırken kontrollerini
kaybettiklerinde, interneti sınırsız ve bilinçsiz kullandıklarında birçok
olumsuzluk ortaya çıkmaktadır. İnterneti bilinçli kullanamayan kişilerde
iletişim bozukluğu, odaklanma problemleri ve genel sağlık düzeyinin bozulduğu
görülmüştür. Eğitim alanında da öğrencilerin dijital çağla uyumlu yetişmesi,
doğru bilgiye ulaşma kanallarını etkili kullanması, ihtiyaç duyduğu alanda
içerik ve süreç olarak nitelikli bilgi ağına ulaşması için internet kullanımı
yaygındır. Geleceğin öğretmeni olan kişiler tarafından eğitim alanında sıkça
kullanılan internetin nasıl algılandığı, ne sıklıkla başvurulduğu, ne kadar
süre kullanıldığını belirlemek önemli görülmüştür.
Bu
çalışmanın temel amacı öğretmen
adaylarının internet kullanım durumlarını ve internet kullanımına yönelik
görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemektir
. Tarama modeline göre
desenlenen araştırmada Bayraktar (2001) tarafından Türkçe diline uyarlanan
İnternet Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim
yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinin son sınıfında öğrenim gören 285
öğretmen adayı ile yapılmıştır. İstatistik programıyla y
apılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının
internet bağımlılık düzeyine cinsiyet,
bölüm, internet
bağlantısı olma durumu, bilgisayar sahibi olma durumu ve herhangi bir sosyal
ağ üyeliği olma durumu değişkenlerinin etki ettiği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi.Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, (1), 55-67.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (39), 46-57.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile içi ilişkiler açısından internet kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Yapı – Sosyal Değişime Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ellis, W. F.,Mcaleer, B. &Szakas, J.S. (2015). Internet addiction risk in theacademicenvironment.İnformationSystemsEducationJournal (Isedj), 13 (5), 100-105.
  • Günüç, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., Ayas, T. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi.Kalkan, M., Kaygusuz, C. (Ed.),İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler (s. 1-16). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karimzadeh, N. (2015). Investigatingtherelationshipbetweenınternetaddictionandstrengtheningstudents' socialskills.EducationalResearchandReviews, 10(15), Doı: 10.5897/Err2015.2338, 2146-2152.
  • Kayri, M., Tanhan, F. ve Tanrıverdi, S. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of TechnologyAddiction&Cyberbullyin, (1), 1-27.
  • Kırnık, D., Pepeler, E., Özbek, R. (2018). öğretmen adaylarının sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Malatya il örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 25-45.
  • Lin, S. S. J. &Tsai, C. C. (1999). İnternet addiction among high schoolers in Taiwan. Educatıonal Resources Informatıon Center, 1-7.
  • Rugai, J. &Ekeke, J. T. H. (2016). A review of digitaladdiction: Acallforsafetyeducation.Journal of Educationand e-Learning Research, 3(1), 17-22.
  • Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2011). Bağımlılık sanal ve gerçek. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tserkovnikova, N. G., Shchipanova, D. Y., Uskova, B. A., Puzyrev, V. V. &Fedotovskih O. A. (2016). Psychological aspects of ınternetaddiction of teenagers. Internatıonal Journal of Envıronmental& Scıence Educatıon, 11(16), 8846-8857.
  • Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Programı (2016). http://yetiskin.tbm.org.tr/teknoloji-bagimliligi Erişim Tarihi:01.03.2018
  • Türkiye İstatistik Kurumu http://www.tuik.gov.tr/prehaberbultenleri.do?id=21779Erişim Tarihi:10.03.2018
  • Weiner, R. G. (1996). TheInternet culture:Transitionsandproblems.EducatıonalResourcesInformatıon Center, 2-14.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Kırnık 0000-0002-7261-7259

Ezlam Susam Bu kişi benim 0000-0002-8942-7590

Ramazan Özbek 0000-0002-6228-1624

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kırnık, D., Susam, E., & Özbek, R. (2019). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 976-986. https://doi.org/10.17679/inuefd.610723
AMA Kırnık D, Susam E, Özbek R. Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi. INUEFD. Aralık 2019;20(3):976-986. doi:10.17679/inuefd.610723
Chicago Kırnık, Dilek, Ezlam Susam, ve Ramazan Özbek. “Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, sy. 3 (Aralık 2019): 976-86. https://doi.org/10.17679/inuefd.610723.
EndNote Kırnık D, Susam E, Özbek R (01 Aralık 2019) Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 3 976–986.
IEEE D. Kırnık, E. Susam, ve R. Özbek, “Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi”, INUEFD, c. 20, sy. 3, ss. 976–986, 2019, doi: 10.17679/inuefd.610723.
ISNAD Kırnık, Dilek vd. “Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/3 (Aralık 2019), 976-986. https://doi.org/10.17679/inuefd.610723.
JAMA Kırnık D, Susam E, Özbek R. Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi. INUEFD. 2019;20:976–986.
MLA Kırnık, Dilek vd. “Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 3, 2019, ss. 976-8, doi:10.17679/inuefd.610723.
Vancouver Kırnık D, Susam E, Özbek R. Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeyi. INUEFD. 2019;20(3):976-8.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.