Okul öncesi dönemde çocuklar, okulda öğretmenlerinin rehberliği ve akranlarının aracılığıyla topluma uyum sağlamayı öğrenirler. Olumlu davranışların gelişmesinde, eğitsel ortamların düzenlenmesinde, esnek bir ortamın oluşturulmasında öğretmenin sınıf yönetim becerileri önemli rol oynamaktadır. Sınıf içinde davranışların istendik yönde gelişmesi için kuralların da sistemli bir şekilde düzenlenerek yürütülmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin uyulmasını öngördükleri kuralları belirlemek ve çocukların kurallara yönelik farkındalık düzeylerini değerlendirmektir. Çalışma grubunu 30 okul öncesi öğretmeni ve bu öğretmenlerin sınıflarındaki 300 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemiyle “Sınıf Kuralları Formu”, “Yarı Yapılandırılmış Kural Görüşme Formu” ve “Öğretmen Bilgi Formu” ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin kurallara bakış açılarıyla çocukların kurallara yönelik görüşleri arasında ortak görüşlerin saptanmasının yanı sıra farklılıkların da olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada ortaya çıkan kurallar; temizlik ve düzene yönelik, sınıf içi davranışlara yönelik ve zarar vermemeye yönelik olarak üç temel kategoride belirlenmiştir. Kurallara uyulmadığı durumlarda öğretmenler olumlu tutum sergilediklerini belirtirken, çocukların bu durumlarda öğretmenlerin sıklıkla kızma-ceza verme gibi olumsuz tutumlar sergilediklerini ifade etmişlerdir.
In preschool period, children learn to be attuned to society by means of teacher’s leading and their peers. Teacher’s classroom management skills have an important role to promote positive behaviors, arranging educational environment, creating and maintaining flexible classroom atmosphere. Rules are required to be maintained regularly for desired behaviors. The study is aimed to determine the rules, foreseen by teachers, and assess children’s awareness. The participants are 30 preschool teachers and their 300 students in classrooms. To gather data, “Classroom Rules and Teacher Information Form” and “Semi-structured Play Interview Form” are used and data is qualitatively analyzed. Results showed that not only common sights between teachers’ perspectives and children’s perspectives concerning classroom rules but also some differences were established. The rules are about cleaning-order, behaviors in classroom, harmlessness. While teachers indicate that they exhibit positive attitudes in the case of not obeying the rules, children specified that teachers exhibit negative attitudes such as being anger or using punishment.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2016 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 3 |
Bibtex | @ { inuefd280925, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {}, publisher = {İnönü Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {16}, number = {3}, pages = {0 - 0}, doi = {10.17679/iuefd.16331426}, title = {Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri}, key = {cite}, author = {Ocak Karabay, Şakire and Şahin Ası, Derya} } |
APA | Ocak Karabay, Ş. & Şahin Ası, D. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 16 (3) , 0-0 . DOI: 10.17679/iuefd.16331426 |
MLA | Ocak Karabay, Ş. , Şahin Ası, D. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri" . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2015 ): 0-0 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/26706/280925> |
Chicago | Ocak Karabay, Ş. , Şahin Ası, D. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2015 ): 0-0 |
RIS | TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri AU - ŞakireOcak Karabay, DeryaŞahin Ası Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.17679/iuefd.16331426 DO - 10.17679/iuefd.16331426 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 0 EP - 0 VL - 16 IS - 3 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/iuefd.16331426 UR - https://doi.org/10.17679/iuefd.16331426 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri %A Şakire Ocak Karabay , Derya Şahin Ası %T Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri %D 2015 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 16 %N 3 %R doi: 10.17679/iuefd.16331426 %U 10.17679/iuefd.16331426 |
ISNAD | Ocak Karabay, Şakire , Şahin Ası, Derya . "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 / 3 (Ocak 2016): 0-0 . https://doi.org/10.17679/iuefd.16331426 |
AMA | Ocak Karabay Ş. , Şahin Ası D. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri. INUEFD. 2015; 16(3): 0-0. |
Vancouver | Ocak Karabay Ş. , Şahin Ası D. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 16(3): 0-0. |
IEEE | Ş. Ocak Karabay ve D. Şahin Ası , "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Uyguladıkları Kurallar ve Çocukların Kurallara Yönelik Farkındalık Düzeyleri", İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 16, sayı. 3, ss. 0-0, Oca. 2016, doi:10.17679/iuefd.16331426 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.