Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 1046 - 1082, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.928805

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik çalışmalarının içerik analizi yapılarak, bu alandaki eğilimleri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaçla, yapılmış çalışmalarla ilgili birçok unsur incelenmiş ve ileride yapılacak araştırmalara yol göstermesi açısından rapor edilmiştir. Dijital ebeveynlik üzerine yapılmış araştırmaları incelemek üzere içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İlgili konuda 30 Ocak 2021’e kadar YÖK ulusal tez merkezi ve TR-Dizin’de yayınlanan araştırmalar çalışmaya dahil edilmiştir. Belirlenen dahil etme ve hariç tutma kriterlerine göre 48 araştırma çalışma kapsamında analiz edilmiştir. Dijital ebeveynlik üzerine yapılmış araştırmaların yıllara göre dağılımına bakıldığında özellikle 2014 yılından itibaren yükseliş trendi göze çarpmaktadır. Bu araştırmalarda, en çok Ebeveyn Tutumu, Dijital Ebeveynlik, Aile, Dijital Oyun, Ekran Süresi, Teknoloji Kullanımı anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Dijital ebeveynlik çalışmaları kapsamında en çok okul öncesi ve ergenlik döneminde çocuğu olan anne babalardan veri toplandığı görülmüştür. Araştırmaların bir kısmı çalışma grubu belirleme yönteminden bahsetmezken, seçkisiz yöntem ile birlikte amaçsal örnekleme en sık kullanılan çalışma grubu belirleme yöntemleri olmuştur. İçerik analizi kapsamında incelenen çalışmalarda, en çok BİT kullanımı, ebeveyn tutumları, dijital ebeveynlik ve dijital oyun değişkenleri üzerine çalışılmıştır. Çalışmaların odağının yıllara göre dağılımı incelendiğinde, ebeveyn tutumlarının ve BİT kullanımının tüm yıllarda en çok çalışılan konu olduğu görülmüştür. İncelenen araştırmalarda en çok nicel yöntemler kullanılmış olup karma ve nitel yöntemlere de eğilim görülmektedir. Bu araştırmalarda büyük oranda standart ölçek, görüşme ve anket tekniklerinden biri kullanılmıştır.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatrics (2016). American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use. https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/pages/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use.aspx
  • *Alımcı, F. (2019). Kayserideki anne ve babaların internet medya okuryazarlığı bilinçliliği üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • *Altun, D. (2019). An investigation of preschool childrens’s digital footprints and screen times and of parents sharenting and digital parenting roles. International Journal of Eurasia Social Sciences 10 (35), 76, 97.
  • *Aral, N., & Doğan Keskin, A. (2018). Examining 0-6 Year Olds’ Use of Technological Devices from Parents’ Points of View. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2). https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0054
  • *Avinç, Z. (2017). 0-8 Yaş Arasındaki Çocukların İnternet ve Mobil Teknoloji Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi,
  • *Belli, M. (2018). Ergenlerde Algılanan Ebeveyn Tutumu, Akıllı Telefon Kullanımı Ve Sosyal Kaygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Bentley, G. F., Turner, K. M., & Jago, R. (2016). Mothers’ views of their preschool child’s screen-viewing behaviour: A qualitative study. BMC Public Health, 16, 718. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3440-z
  • Berglind, D., & Tynelius, P. (2017). Objectively measured physical activity patterns, sedentary time and parent-reported screen-time across the day in four-year-old Swedish children. BMC Public Health, 18, 69. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4600-5
  • *Biçer, B. B. (2020). 6-12 yaş arası dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocuklarda ekran maruziyeti ve anne-baba internet güvenliği ve bilinçli internet kullanımı bilgisinin değerlendirilmesi (Tıpta Uzmanlık). Ankara Üniversitesi.
  • *Bostancı, M. (2019). Dijital ebeveynlerin sosyal medyada mahremiyet algısı. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(38), 115–128.
  • *Budak, K. S. (2020). Okul öncesi dönem çocukları için dijital oyun bağımlılık eğilimi ölçeğinin ve dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi, problem davranışlarla ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans). Pamukkale Üniversitesi.
  • Cadoret, G., Bigras, N., Lemay, L., Lehrer, J., & Lemire, J. (2018). Relationship between screen-time and motor proficiency in children: A longitudinal study. Early Child Development and Care, 188(2), 231–239. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1211123
  • Chandra, M., Jalaludin, B., Woolfenden, S., Descallar, J., Nicholls, L., Dissanayake, C., Williams, K., Murphy, E., Walter, A., Eastwood, J., & Eapen, V. (2016). Screen time of infants in Sydney, Australia: A birth cohort study. BMJ Open, 6(10), e012342. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-012342
  • Connell, S. L., Lauricella, A. R., & Wartella, E. (2015). Parental Co-Use of Media Technology with their Young Children in the USA. Journal of Children and Media, 9(1), 5–21. https://doi.org/10.1080/17482798.2015.997440
  • Covolo, L., Roncali, J., Zaniboni, D., Mapelli, V., Ceretti, E., & Gelatti, U. (2019). Children and digital devices: A survey on risk perception and use: Loredana Covolo. European Journal of Public Health, 29(Supplement_4), ckz185-101. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Trans.; 3 baskı). Eğiten Kitap.
  • Çekic, A. (2019). Children’s use of technology and its negative impacts from mother’s perspective. Perspective, 11(4), 1–12.
  • *Çelik, E. (2017). 4-6 Yaş Çocukların Ekran Kullanımının, Ebeveyn Ekran Kullanımı ve Aile İşlevleri ile İlişkisi. (Tıpta Uzmanlık Tezi.) Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çeli̇k, E., Özer, Y., & Özcan, S. (2021). Screen time of preschool children in relation to their parents screen usage habits and family functions. Cukurova Medical Journal, 46(1), 343–351. https://doi.org/10.17826/cumj.780582
  • *Çetinkaya, L., & Sütçü, S. (2016). Çocukların Gözüyle Ebeveynlerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Kısıtlamaları ve Nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 79–116. https://doi.org/10.17569/tojqi.58102
  • Chen, J. L., & Kennedy, C. (2005). Cultural variations in children's coping behaviour, TV viewing time, and family functioning. International nursing review, 52(3), 186-195.
  • De Decker, E., Hesketh, K., De Craemer, M., Hinkley, T., De Bourdeaudhuij, I., Salmon, J., & Cardon, G. (2015). Parental Influences on Preschoolers’ TV Viewing Time: Mediation Analyses on Australian and Belgian Data. Journal of Physical Activity and Health, 12(9), 1272–1279. https://doi.org/10.1123/jpah.2014-0190
  • Dedkova, L., & Smahel, D. (2020). Online Parental Mediation: Associations of Family Members’ Characteristics to Individual Engagement in Active Mediation and Monitoring. Journal of Family Issues, 41(8), 1112–1136. https://doi.org/10.1177/0192513X19888255
  • *Dıramalı Dildar, F. (2012). Bir Web Tabanlı Uzaktan Öğretim Modeli Önerisi: Bilgisayar Kullanımına Yönelik Ergen Ebeveyn Eğitimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Downing, K. L., Hinkley, T., & Hesketh, K. D. (2015). Associations of Parental Rules and Socioeconomic Position With Preschool Children’s Sedentary Behaviour and Screen Time. Journal of Physical Activity and Health, 12(4), 515–521. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0427
  • *Durak, A., & Kaygin, H. (2018). Reflections of Using Technology: Parental Views on Values That Tend to Be Degenerated with the Use of Technology. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(3), 1035–1053. https://doi.org/10.14686/buefad.425146
  • *Durak, A. (2019). Ebeveyn arabuluculuğunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Bartın Üniversitesi.
  • Eli̇taş, S. K. (2020). Sosyal Medyanın Toplumsal Dönüştürücülüğü: Sosyal Medya Kullanan Ergenlerin Aile İçi İletişim Süreçlerine Katılım Düzeyleri Üzerine Nicel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2616–2632. https://doi.org/10.26466/opus.777748
  • Emond, J. A., & Benjamin, S. E. (2019). Screen Media use is Higher among Preschool Children from More Chaotic Homes. Syracuse Unıversıty Lerner Center for Publıc Health Promotıon, 1–4.
  • *Eni, B. (2017). Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Algıladıkları Ebeveyn Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi.
  • *Erdoğan, N. I. (2019). Dijital Oyun Popüler mi? Ebeveynlerin Çocukları İçin Oyun Tercihlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 1–17. https://doi.org/10.9779/pauefd.446654
  • *Eşgi, N. (2013). Dijital Yerli Çocukların ve Dijital Göçmen Ebeveynlerinin İnternet Bağımlılığına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 181–194.
  • Eşgi, N. (2014). Aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği’nin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 807–839.
  • Furuncu, C., & Öztürk, E. (2020). Problemli Medya Kullanım Ölçeği Türkçe formunun geçerlik güvenirlik çalışması: Çocuklarda ekran bağımlılığı ölçeği ebeveyn formu. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 535–566.
  • Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2017). An Introduction to Systematic Reviews. SAGE.
  • *Günüç, S., & Atli, S. (2018). 18-24 aylık bebeklerde teknolojinin etkisine yönelik ebeveyn görüşleri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1–22.
  • *Gür, D. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Ebeveynlerin Denetimleri ve Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,) Fırat Üniversitesi
  • Hankin, D., Mohr, M. S., & Newman, K. B. (2019). Sampling theory: For the ecological and natural resource sciences. Oxford University Press, USA.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E., & Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6.
  • Hayes, M., & Whitebread, D. (Eds.). (2006). ICT in the Early Years. McGraw-Hill Education (UK).
  • Hesketh, K. D., Crawford, D. A., Abbott, G., Campbell, K. J., & Salmon, J. (2015). Prevalence and stability of active play, restricted movement and television viewing in infants. Early Child Development and Care, 185(6), 883–894. https://doi.org/10.1080/03004430.2014.963066
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • *İnan, T. (2013). Medya Okuryazarlığı Sürecinde Medya, Çocuk ve Ebeveyn İlişkisi: Ortaokul Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Televizyon Ve İnternet Kullanımlarına İlişkin Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi.) Dumlupınar Üniversitesi.
  • *İnan-Kaya, G., Mutlu-Bayraktar, D., & Yılmaz, Ö. (2018). Digital parenting: Perceptions on digital risks. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 131-157.
  • İnan Kaya, G., Mutlu Bayraktar, D., & Yilmaz, Ö. (2018). Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 149–173. https://doi.org/10.21764/maeuefd.390626
  • Jago, R., Zahra, J., Edwards, M. J., Kesten, J. M., Solomon-Moore, E., Thompson, J. L., & Sebire, S. J. (2016). Managing the screen-viewing behaviours of children aged 5–6 years: A qualitative analysis of parental strategies. BMJ Open, 6(3), e010355. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-010355
  • Jago, R., Sebire, S. J., Edwards, M. J., & Thompson, J. L. (2013). Parental TV viewing, parental self-efficacy, media equipment and TV viewing among preschool children. European Journal of Pediatrics, 172(11), 1543–1545. https://doi.org/10.1007/s00431-013-2077-5
  • Jeong, Y., Park, I., & Yoon, B. (2016). Forecasting technology substitution based on hazard function. Technological Forecasting and Social Change, 104, 259-272.
  • *Kanak, M., & Özyazıcı, K. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocukların Teknoloji ve Uygulama Kullanma ve Dijital Oyun Oynama Alışkanlıklarına Yönelik Ebeveyn Yaklaşımlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 19(2).
  • *Kaya, İ. (2017). Anne babaların çocuklarının bilgi/iletişim teknolojileri (BİT) kullanımına yönelik tutumları ile çocukların bu teknolojileri kullanım alışkanlıkları arasındaki ilişki. Journal of Turkish Studies, 12(23), 173–186. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12228
  • Kaya, I. (2020). Perceptions of Parents Having Children in Preschool Level Regarding Their Children’s Screen Use. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 253–269.
  • *Kenar, İ., Köse, M., & Demir, H. İ. (2015). The Evaluation of Students’ Parents’ Attitudes in Rural and Urban Areas towards Technology and The Use of Technology in Classes: The Sample of Kutahya. Journal of Theoretical Educational Science, 8(4), 581-596.
  • *Kılınç, S. (2015). Okul Öncesi Çağındaki Çocukların Teknoloji Kullanımı Hakkında Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Kocakoyun Aydogan, S., & Guney, Z. (2019). K-12 duzeyindeki cocuklarin dijital oyun oynama sureclerine ıliskin ebeveyn gorusleri: Nitel bir calisma. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 13(29).
  • *Kuzu, A. (2011). İnternet ve Aile. Aile ve Toplum, 7(27), 9–31.
  • Lauricella, A. R., Wartella, E., & Rideout, V. J. (2015). Young children’s screen time: The complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 11–17. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.12.001
  • Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
  • Lusted, C., & Joffe, B. (2018). Parent–child interactions around television and other on-screen content: Considering communication and social skills. Australasian Journal of Early Childhood, 43(2), 43–52. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.2.05
  • *Manap, A. (2020). Anne babalarda dijital ebeveynlik farkındalığının incelenmesi [Doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Manap, A., & Durmuş, E. (2020). Dijital ebeveynlik farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 978–993.
  • Määttä, S., Kaukonen, R., Vepsäläinen, H., Lehto, E., Ylönen, A., Ray, C., Erkkola, M., & Roos, E. (2017). The mediating role of the home environment in relation to parental educational level and preschool children’s screen time: A cross-sectional study. BMC Public Health, 17, 688. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4694-9
  • McCloskey, M., Johnson, S. L., Benz, C., Thompson, D. A., Chamberlin, B., Clark, L., & Bellows, L. L. (2018). Parent perceptions of mobile device use among preschool-aged children in rural head start centers. Journal of Nutrition Education and Behavior, 50(1), 83–89.
  • Mertala, P. (2019). Digital technologies in early childhood education–a frame analysis of preservice teachers’ perceptions. Early Child Development and Care, 189(8), 1228-1241.
  • Mueller, M. B. (2019). An Examination of the Impacts of Screen Time on Early Childhood Developmental Outcomes and the Role of Parental Engagement. https://prism.ucalgary.ca/handle/1880/110915
  • Nikken, P. (2017). Implications of low or high media use among parents for young children’s media use. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3). https://doi.org/10.5817/CP2017-3-1
  • Nikken, P. (2018). Do (pre)adolescents mind about healthy media use: Relationships with parental mediation, demographics and use of devices. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.5817/CP2018-2-1
  • Nikken, P., & Haan, J. de. (2015). Guiding young children’s internet use at home: Problems that parents experience in their parental mediation and the need for parenting support. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 9(1). https://doi.org/10.5817/CP2015-1-3
  • Nikken, P., & Schols, M. (2015). How and Why Parents Guide the Media Use of Young Children. Journal of Child and Family Studies, 24(11), 3423–3435. https://doi.org/10.1007/s10826-015-0144-4
  • Plowman, L., McPake, J., & Stephen, C. (2010). The technologisation of childhood? Young children and technology in the home. Children & Society, 24(1), 63-74.
  • Radesky, J. S., & Christakis, D. A. (2016). Increased screen time: implications for early childhood development and behavior. Pediatric Clinics, 63(5), 827-839.
  • *Oğuz, B. N., & Kutluca, A. Y. (2020). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Olan Ebeveynlerin Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 252–268.
  • Ofcom. (2019). Children and parents: Media use and attitudes report 2019. https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/190616/children-media-use-attitudes-2019-report.pdf
  • *Okumuş, V. (2018). Çocukların Sosyal Medya Kullanımları İle Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • *Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • *Özdemir, Y., Kuzucu, Y., & Ak, Ş. (2016). Ergenlikte saplantılı internet kullanımın ebeveyn ve ergenlerin bildirimine dayalı olarak incelenmesi. Elementary Education Online, 15(2).
  • *Özsoy, D., & Atılgan, S. S. (2018). Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki 0-8 yaş grubu çocukların internet kullanımı ve bu kapsamda ebeveyn arabuluculuğu: nitel bir araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 96-125.
  • Sanders, W., Parent, J., Forehand, R., Sullivan, A. D., & Jones, D. J. (2016). Parental perceptions of technology and technology-focused parenting: Associations with youth screen time. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 28–38.
  • Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental mediation, peer norms and risky online behavior among adolescents. Computers in Human Behavior, 33, 32–38. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.12.025
  • Segev, A., Mimouni-Bloch, A., Ross, S., Silman, Z., Maoz, H., & Bloch, Y. (2015). Evaluating Computer Screen Time and Its Possible Link to Psychopathology in the Context of Age: A Cross-Sectional Study of Parents and Children. PLOS ONE, 10(11), e0140542. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0140542
  • Shah, R. R., Fahey, N. M., Soni, A. V., Phatak, A. G., & Nimbalkar, S. M. (2019). Screen time usage among preschoolers aged 2-6 in rural Western India: A cross-sectional study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(6), 1999–2002. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_206_19
  • Siibak, A., & Nevski, E. (2019). Older siblings as mediators of infants’ and toddlers’(digital) media use. The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood, 123-133.
  • *Söğüt, F. (2020). Dijital Ebeveynlerin Dijital Oyunlar ve Şiddet İlişkisine Yönelik Algıları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), 79–100.
  • Stewart, T., Duncan, S., Walker, C., Berry, S., & Schofield, G. (2019). Effects of Screen Time on Preschool Health and Development. Ministry of Social Development, New Zealand. https://openrepository.aut.ac.nz/handle/10292/12791
  • *Şahan, D. (2017). Ebeveynlerin çocukların teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri ile teknoloji kullanma amaçları, ilgileri ve yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale onsekiz mart üniversitesi.
  • Şen, M., Demir, E., Teke, N., & Yılmaz, A. (2020). Erken çocukluk ebeveyn medya aracılık ölçeği geliştirme çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 228–265.
  • *Temizdemir, H. A. (2018). Ebeveyn-Çocuk İnternet Kullanımı, Aile İçi İletişim Çocukların Uyku Kalitesi ve Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Üsküdar Üniversitesi.
  • *Tokel, S., Başer, D., & İşler, V. (2013). Türkiye’deki ebeveynlerin çocuklarının internet ve sosyal paylaşım siteleri kullanımına yönelik bilgi seviyeleri ve algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 225–236.
  • *Tomczyk, \Lukasz, & Wąsiński, A. (2017). Çocuk ve gençlerin aile ortamı içinde yeni medya kullanımı alanında ailelerin eğitim sürecindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(190).
  • *Toran, M., Ulusoy, Z., AYDIN, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanım-Arastirmasi-2020-33679
  • Türel, Y. K., & Gür, D. (2019). Ebeveynlerin Çocukların Bilişim Teknolojileri Kullanımına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 145–165.
  • *Vural-Şenel, B. (2020). Erken çocukluk döneminde çocuğu olan ebeveynlerin medya ve teknolojiye yönelik tutumlarının medya aracılık rolleri ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • *Yaman, F. (2018). Türkiye’deki ebeveynlerin dijital ebeveynlik öz yeterliklerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi.) Anadolu Üniversitesi.
  • *Yaman, F., Dönmez, O., Akbulut, Y., Yurdakul, I. K., Çoklar, A. N., & Guyer, T. (2019). Ebeveynlerin dijital ebeveynlik yeterliklerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 44(199).
  • *Yasacı, Z., & Mustafaoglu, R. (2020). Dijital teknoloji maruziyeti çocukların uyku süresini etkiler mi? Ankara Medical Journal, 20(1), 11–22.
  • *Yalçın, V., & Erden, Ş. (2018). Okul öncesi çocuklarının akıllı cihaz kullanma durumları üzerine ebeveyn algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 461-480.
  • *Yılmayan, E. (2017). Parents' attitudes towards the use of digital media among preschoolers. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • *Yiğit, E. (2017). Çocukların dijital oyun bağımlılığında ailelerin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • *Yiğit, N. (2019). Erken çocukluk dönemindeki çocukların dijital oyun oynama alışkanlıklarına ilişkin anne/baba görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ondokuz mayıs üniversitesi.
  • *Yücelyiğit, S., & Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071–1084.
  • We Are Social. (2020). Digital 2020. We Are Social. https://wearesocial.com/digital-2020
  • Webster, E. K., Martin, C. K., & Staiano, A. E. (2019). Fundamental motor skills, screen-time, and physical activity in preschoolers. Journal of Sport and Health Science, 8(2), 114–121. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2018.11.006
  • Wong, C. M., Koh, H. C., Lin, J., Chiong, S. H. R., Singhal, S., Riard, N., Muller-Riemenschneider, F., & Magiati, I. (2019). G343 The influence of parental screen time and attitudes on screen use in preschool children attending a developmental clinic. Archives of Disease in Childhood, 104(Suppl 2), A140–A140. https://doi.org/10.1136/archdischild-2019-rcpch.332
  • Zabatiero, J., Straker, L., Mantilla, A., Edwards, S., & Danby, S. (2018). Young children and digital technology: Australian early childhood education and care sector adults’ perspectives. Australasian journal of early childhood, 43(2), 14-22.
  • Zomer, N. R., & Kay, R. H. (2018). Technology use in early childhood education. Journal of Educational Informatics, 1(1).

Digital parenting researches in Turkey: A content analysis study

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 1046 - 1082, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.928805

Öz

In this study, carried out by content analysis of digital parenting researches in Turkey, is aimed to reveal the trends in this area. For this purpose, many elements related to the studies have been analyzed and reported in terms of guiding the future researches. Content analysis method was used to examine research on digital parenting. Researches published in the YOK (National Theses Center) and TR-Index until January 30, 2021 has been included in the study. 48 studies were analyzed within the scope of the study according to the specified inclusion and exclusion criteria. In reviewed studies, Parental Attitude, Digital Parenting, Family, Digital Game, Screen Time, Technology Usage were mostly used as the keywords. In digital parenting studies, it was observed that data were collected mostly from parents who had children in pre-school and adolescence. While some of the studies did not mention the method chosen to determine the study group, purposive sampling with the simple random sampling method was the most commonly used study group determination method. In the studies, ICT usage, parental attitudes, digital parenting, and digital game variables were mostly studied. When the distribution of the focus of the studies by years was examined, it was seen that parental attitudes and the use of ICT were the most studied subjects in all years. In the studies, quantitative methods were mostly preferred, and mixed and qualitative methods are also trend. In these studies, mostly standard scale, interview and survey techniques were used.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatrics (2016). American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use. https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/pages/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use.aspx
  • *Alımcı, F. (2019). Kayserideki anne ve babaların internet medya okuryazarlığı bilinçliliği üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • *Altun, D. (2019). An investigation of preschool childrens’s digital footprints and screen times and of parents sharenting and digital parenting roles. International Journal of Eurasia Social Sciences 10 (35), 76, 97.
  • *Aral, N., & Doğan Keskin, A. (2018). Examining 0-6 Year Olds’ Use of Technological Devices from Parents’ Points of View. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2). https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0054
  • *Avinç, Z. (2017). 0-8 Yaş Arasındaki Çocukların İnternet ve Mobil Teknoloji Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi,
  • *Belli, M. (2018). Ergenlerde Algılanan Ebeveyn Tutumu, Akıllı Telefon Kullanımı Ve Sosyal Kaygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Bentley, G. F., Turner, K. M., & Jago, R. (2016). Mothers’ views of their preschool child’s screen-viewing behaviour: A qualitative study. BMC Public Health, 16, 718. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3440-z
  • Berglind, D., & Tynelius, P. (2017). Objectively measured physical activity patterns, sedentary time and parent-reported screen-time across the day in four-year-old Swedish children. BMC Public Health, 18, 69. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4600-5
  • *Biçer, B. B. (2020). 6-12 yaş arası dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocuklarda ekran maruziyeti ve anne-baba internet güvenliği ve bilinçli internet kullanımı bilgisinin değerlendirilmesi (Tıpta Uzmanlık). Ankara Üniversitesi.
  • *Bostancı, M. (2019). Dijital ebeveynlerin sosyal medyada mahremiyet algısı. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(38), 115–128.
  • *Budak, K. S. (2020). Okul öncesi dönem çocukları için dijital oyun bağımlılık eğilimi ölçeğinin ve dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi, problem davranışlarla ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans). Pamukkale Üniversitesi.
  • Cadoret, G., Bigras, N., Lemay, L., Lehrer, J., & Lemire, J. (2018). Relationship between screen-time and motor proficiency in children: A longitudinal study. Early Child Development and Care, 188(2), 231–239. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1211123
  • Chandra, M., Jalaludin, B., Woolfenden, S., Descallar, J., Nicholls, L., Dissanayake, C., Williams, K., Murphy, E., Walter, A., Eastwood, J., & Eapen, V. (2016). Screen time of infants in Sydney, Australia: A birth cohort study. BMJ Open, 6(10), e012342. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-012342
  • Connell, S. L., Lauricella, A. R., & Wartella, E. (2015). Parental Co-Use of Media Technology with their Young Children in the USA. Journal of Children and Media, 9(1), 5–21. https://doi.org/10.1080/17482798.2015.997440
  • Covolo, L., Roncali, J., Zaniboni, D., Mapelli, V., Ceretti, E., & Gelatti, U. (2019). Children and digital devices: A survey on risk perception and use: Loredana Covolo. European Journal of Public Health, 29(Supplement_4), ckz185-101. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Trans.; 3 baskı). Eğiten Kitap.
  • Çekic, A. (2019). Children’s use of technology and its negative impacts from mother’s perspective. Perspective, 11(4), 1–12.
  • *Çelik, E. (2017). 4-6 Yaş Çocukların Ekran Kullanımının, Ebeveyn Ekran Kullanımı ve Aile İşlevleri ile İlişkisi. (Tıpta Uzmanlık Tezi.) Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çeli̇k, E., Özer, Y., & Özcan, S. (2021). Screen time of preschool children in relation to their parents screen usage habits and family functions. Cukurova Medical Journal, 46(1), 343–351. https://doi.org/10.17826/cumj.780582
  • *Çetinkaya, L., & Sütçü, S. (2016). Çocukların Gözüyle Ebeveynlerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Kısıtlamaları ve Nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 79–116. https://doi.org/10.17569/tojqi.58102
  • Chen, J. L., & Kennedy, C. (2005). Cultural variations in children's coping behaviour, TV viewing time, and family functioning. International nursing review, 52(3), 186-195.
  • De Decker, E., Hesketh, K., De Craemer, M., Hinkley, T., De Bourdeaudhuij, I., Salmon, J., & Cardon, G. (2015). Parental Influences on Preschoolers’ TV Viewing Time: Mediation Analyses on Australian and Belgian Data. Journal of Physical Activity and Health, 12(9), 1272–1279. https://doi.org/10.1123/jpah.2014-0190
  • Dedkova, L., & Smahel, D. (2020). Online Parental Mediation: Associations of Family Members’ Characteristics to Individual Engagement in Active Mediation and Monitoring. Journal of Family Issues, 41(8), 1112–1136. https://doi.org/10.1177/0192513X19888255
  • *Dıramalı Dildar, F. (2012). Bir Web Tabanlı Uzaktan Öğretim Modeli Önerisi: Bilgisayar Kullanımına Yönelik Ergen Ebeveyn Eğitimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Downing, K. L., Hinkley, T., & Hesketh, K. D. (2015). Associations of Parental Rules and Socioeconomic Position With Preschool Children’s Sedentary Behaviour and Screen Time. Journal of Physical Activity and Health, 12(4), 515–521. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0427
  • *Durak, A., & Kaygin, H. (2018). Reflections of Using Technology: Parental Views on Values That Tend to Be Degenerated with the Use of Technology. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(3), 1035–1053. https://doi.org/10.14686/buefad.425146
  • *Durak, A. (2019). Ebeveyn arabuluculuğunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Bartın Üniversitesi.
  • Eli̇taş, S. K. (2020). Sosyal Medyanın Toplumsal Dönüştürücülüğü: Sosyal Medya Kullanan Ergenlerin Aile İçi İletişim Süreçlerine Katılım Düzeyleri Üzerine Nicel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2616–2632. https://doi.org/10.26466/opus.777748
  • Emond, J. A., & Benjamin, S. E. (2019). Screen Media use is Higher among Preschool Children from More Chaotic Homes. Syracuse Unıversıty Lerner Center for Publıc Health Promotıon, 1–4.
  • *Eni, B. (2017). Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Algıladıkları Ebeveyn Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi.
  • *Erdoğan, N. I. (2019). Dijital Oyun Popüler mi? Ebeveynlerin Çocukları İçin Oyun Tercihlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 1–17. https://doi.org/10.9779/pauefd.446654
  • *Eşgi, N. (2013). Dijital Yerli Çocukların ve Dijital Göçmen Ebeveynlerinin İnternet Bağımlılığına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 181–194.
  • Eşgi, N. (2014). Aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği’nin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 807–839.
  • Furuncu, C., & Öztürk, E. (2020). Problemli Medya Kullanım Ölçeği Türkçe formunun geçerlik güvenirlik çalışması: Çocuklarda ekran bağımlılığı ölçeği ebeveyn formu. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 535–566.
  • Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2017). An Introduction to Systematic Reviews. SAGE.
  • *Günüç, S., & Atli, S. (2018). 18-24 aylık bebeklerde teknolojinin etkisine yönelik ebeveyn görüşleri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1–22.
  • *Gür, D. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Ebeveynlerin Denetimleri ve Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,) Fırat Üniversitesi
  • Hankin, D., Mohr, M. S., & Newman, K. B. (2019). Sampling theory: For the ecological and natural resource sciences. Oxford University Press, USA.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E., & Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6.
  • Hayes, M., & Whitebread, D. (Eds.). (2006). ICT in the Early Years. McGraw-Hill Education (UK).
  • Hesketh, K. D., Crawford, D. A., Abbott, G., Campbell, K. J., & Salmon, J. (2015). Prevalence and stability of active play, restricted movement and television viewing in infants. Early Child Development and Care, 185(6), 883–894. https://doi.org/10.1080/03004430.2014.963066
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • *İnan, T. (2013). Medya Okuryazarlığı Sürecinde Medya, Çocuk ve Ebeveyn İlişkisi: Ortaokul Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Televizyon Ve İnternet Kullanımlarına İlişkin Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi.) Dumlupınar Üniversitesi.
  • *İnan-Kaya, G., Mutlu-Bayraktar, D., & Yılmaz, Ö. (2018). Digital parenting: Perceptions on digital risks. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 131-157.
  • İnan Kaya, G., Mutlu Bayraktar, D., & Yilmaz, Ö. (2018). Dijital Ebeveynlik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 149–173. https://doi.org/10.21764/maeuefd.390626
  • Jago, R., Zahra, J., Edwards, M. J., Kesten, J. M., Solomon-Moore, E., Thompson, J. L., & Sebire, S. J. (2016). Managing the screen-viewing behaviours of children aged 5–6 years: A qualitative analysis of parental strategies. BMJ Open, 6(3), e010355. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-010355
  • Jago, R., Sebire, S. J., Edwards, M. J., & Thompson, J. L. (2013). Parental TV viewing, parental self-efficacy, media equipment and TV viewing among preschool children. European Journal of Pediatrics, 172(11), 1543–1545. https://doi.org/10.1007/s00431-013-2077-5
  • Jeong, Y., Park, I., & Yoon, B. (2016). Forecasting technology substitution based on hazard function. Technological Forecasting and Social Change, 104, 259-272.
  • *Kanak, M., & Özyazıcı, K. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocukların Teknoloji ve Uygulama Kullanma ve Dijital Oyun Oynama Alışkanlıklarına Yönelik Ebeveyn Yaklaşımlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 19(2).
  • *Kaya, İ. (2017). Anne babaların çocuklarının bilgi/iletişim teknolojileri (BİT) kullanımına yönelik tutumları ile çocukların bu teknolojileri kullanım alışkanlıkları arasındaki ilişki. Journal of Turkish Studies, 12(23), 173–186. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12228
  • Kaya, I. (2020). Perceptions of Parents Having Children in Preschool Level Regarding Their Children’s Screen Use. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 253–269.
  • *Kenar, İ., Köse, M., & Demir, H. İ. (2015). The Evaluation of Students’ Parents’ Attitudes in Rural and Urban Areas towards Technology and The Use of Technology in Classes: The Sample of Kutahya. Journal of Theoretical Educational Science, 8(4), 581-596.
  • *Kılınç, S. (2015). Okul Öncesi Çağındaki Çocukların Teknoloji Kullanımı Hakkında Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Kocakoyun Aydogan, S., & Guney, Z. (2019). K-12 duzeyindeki cocuklarin dijital oyun oynama sureclerine ıliskin ebeveyn gorusleri: Nitel bir calisma. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 13(29).
  • *Kuzu, A. (2011). İnternet ve Aile. Aile ve Toplum, 7(27), 9–31.
  • Lauricella, A. R., Wartella, E., & Rideout, V. J. (2015). Young children’s screen time: The complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 11–17. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.12.001
  • Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
  • Lusted, C., & Joffe, B. (2018). Parent–child interactions around television and other on-screen content: Considering communication and social skills. Australasian Journal of Early Childhood, 43(2), 43–52. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.2.05
  • *Manap, A. (2020). Anne babalarda dijital ebeveynlik farkındalığının incelenmesi [Doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Manap, A., & Durmuş, E. (2020). Dijital ebeveynlik farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 978–993.
  • Määttä, S., Kaukonen, R., Vepsäläinen, H., Lehto, E., Ylönen, A., Ray, C., Erkkola, M., & Roos, E. (2017). The mediating role of the home environment in relation to parental educational level and preschool children’s screen time: A cross-sectional study. BMC Public Health, 17, 688. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4694-9
  • McCloskey, M., Johnson, S. L., Benz, C., Thompson, D. A., Chamberlin, B., Clark, L., & Bellows, L. L. (2018). Parent perceptions of mobile device use among preschool-aged children in rural head start centers. Journal of Nutrition Education and Behavior, 50(1), 83–89.
  • Mertala, P. (2019). Digital technologies in early childhood education–a frame analysis of preservice teachers’ perceptions. Early Child Development and Care, 189(8), 1228-1241.
  • Mueller, M. B. (2019). An Examination of the Impacts of Screen Time on Early Childhood Developmental Outcomes and the Role of Parental Engagement. https://prism.ucalgary.ca/handle/1880/110915
  • Nikken, P. (2017). Implications of low or high media use among parents for young children’s media use. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3). https://doi.org/10.5817/CP2017-3-1
  • Nikken, P. (2018). Do (pre)adolescents mind about healthy media use: Relationships with parental mediation, demographics and use of devices. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.5817/CP2018-2-1
  • Nikken, P., & Haan, J. de. (2015). Guiding young children’s internet use at home: Problems that parents experience in their parental mediation and the need for parenting support. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 9(1). https://doi.org/10.5817/CP2015-1-3
  • Nikken, P., & Schols, M. (2015). How and Why Parents Guide the Media Use of Young Children. Journal of Child and Family Studies, 24(11), 3423–3435. https://doi.org/10.1007/s10826-015-0144-4
  • Plowman, L., McPake, J., & Stephen, C. (2010). The technologisation of childhood? Young children and technology in the home. Children & Society, 24(1), 63-74.
  • Radesky, J. S., & Christakis, D. A. (2016). Increased screen time: implications for early childhood development and behavior. Pediatric Clinics, 63(5), 827-839.
  • *Oğuz, B. N., & Kutluca, A. Y. (2020). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Olan Ebeveynlerin Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 252–268.
  • Ofcom. (2019). Children and parents: Media use and attitudes report 2019. https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/190616/children-media-use-attitudes-2019-report.pdf
  • *Okumuş, V. (2018). Çocukların Sosyal Medya Kullanımları İle Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • *Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • *Özdemir, Y., Kuzucu, Y., & Ak, Ş. (2016). Ergenlikte saplantılı internet kullanımın ebeveyn ve ergenlerin bildirimine dayalı olarak incelenmesi. Elementary Education Online, 15(2).
  • *Özsoy, D., & Atılgan, S. S. (2018). Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki 0-8 yaş grubu çocukların internet kullanımı ve bu kapsamda ebeveyn arabuluculuğu: nitel bir araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 96-125.
  • Sanders, W., Parent, J., Forehand, R., Sullivan, A. D., & Jones, D. J. (2016). Parental perceptions of technology and technology-focused parenting: Associations with youth screen time. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 28–38.
  • Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental mediation, peer norms and risky online behavior among adolescents. Computers in Human Behavior, 33, 32–38. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.12.025
  • Segev, A., Mimouni-Bloch, A., Ross, S., Silman, Z., Maoz, H., & Bloch, Y. (2015). Evaluating Computer Screen Time and Its Possible Link to Psychopathology in the Context of Age: A Cross-Sectional Study of Parents and Children. PLOS ONE, 10(11), e0140542. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0140542
  • Shah, R. R., Fahey, N. M., Soni, A. V., Phatak, A. G., & Nimbalkar, S. M. (2019). Screen time usage among preschoolers aged 2-6 in rural Western India: A cross-sectional study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(6), 1999–2002. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_206_19
  • Siibak, A., & Nevski, E. (2019). Older siblings as mediators of infants’ and toddlers’(digital) media use. The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood, 123-133.
  • *Söğüt, F. (2020). Dijital Ebeveynlerin Dijital Oyunlar ve Şiddet İlişkisine Yönelik Algıları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), 79–100.
  • Stewart, T., Duncan, S., Walker, C., Berry, S., & Schofield, G. (2019). Effects of Screen Time on Preschool Health and Development. Ministry of Social Development, New Zealand. https://openrepository.aut.ac.nz/handle/10292/12791
  • *Şahan, D. (2017). Ebeveynlerin çocukların teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri ile teknoloji kullanma amaçları, ilgileri ve yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale onsekiz mart üniversitesi.
  • Şen, M., Demir, E., Teke, N., & Yılmaz, A. (2020). Erken çocukluk ebeveyn medya aracılık ölçeği geliştirme çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 228–265.
  • *Temizdemir, H. A. (2018). Ebeveyn-Çocuk İnternet Kullanımı, Aile İçi İletişim Çocukların Uyku Kalitesi ve Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Üsküdar Üniversitesi.
  • *Tokel, S., Başer, D., & İşler, V. (2013). Türkiye’deki ebeveynlerin çocuklarının internet ve sosyal paylaşım siteleri kullanımına yönelik bilgi seviyeleri ve algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 225–236.
  • *Tomczyk, \Lukasz, & Wąsiński, A. (2017). Çocuk ve gençlerin aile ortamı içinde yeni medya kullanımı alanında ailelerin eğitim sürecindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(190).
  • *Toran, M., Ulusoy, Z., AYDIN, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanım-Arastirmasi-2020-33679
  • Türel, Y. K., & Gür, D. (2019). Ebeveynlerin Çocukların Bilişim Teknolojileri Kullanımına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 145–165.
  • *Vural-Şenel, B. (2020). Erken çocukluk döneminde çocuğu olan ebeveynlerin medya ve teknolojiye yönelik tutumlarının medya aracılık rolleri ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • *Yaman, F. (2018). Türkiye’deki ebeveynlerin dijital ebeveynlik öz yeterliklerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi.) Anadolu Üniversitesi.
  • *Yaman, F., Dönmez, O., Akbulut, Y., Yurdakul, I. K., Çoklar, A. N., & Guyer, T. (2019). Ebeveynlerin dijital ebeveynlik yeterliklerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 44(199).
  • *Yasacı, Z., & Mustafaoglu, R. (2020). Dijital teknoloji maruziyeti çocukların uyku süresini etkiler mi? Ankara Medical Journal, 20(1), 11–22.
  • *Yalçın, V., & Erden, Ş. (2018). Okul öncesi çocuklarının akıllı cihaz kullanma durumları üzerine ebeveyn algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 461-480.
  • *Yılmayan, E. (2017). Parents' attitudes towards the use of digital media among preschoolers. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • *Yiğit, E. (2017). Çocukların dijital oyun bağımlılığında ailelerin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • *Yiğit, N. (2019). Erken çocukluk dönemindeki çocukların dijital oyun oynama alışkanlıklarına ilişkin anne/baba görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ondokuz mayıs üniversitesi.
  • *Yücelyiğit, S., & Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071–1084.
  • We Are Social. (2020). Digital 2020. We Are Social. https://wearesocial.com/digital-2020
  • Webster, E. K., Martin, C. K., & Staiano, A. E. (2019). Fundamental motor skills, screen-time, and physical activity in preschoolers. Journal of Sport and Health Science, 8(2), 114–121. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2018.11.006
  • Wong, C. M., Koh, H. C., Lin, J., Chiong, S. H. R., Singhal, S., Riard, N., Muller-Riemenschneider, F., & Magiati, I. (2019). G343 The influence of parental screen time and attitudes on screen use in preschool children attending a developmental clinic. Archives of Disease in Childhood, 104(Suppl 2), A140–A140. https://doi.org/10.1136/archdischild-2019-rcpch.332
  • Zabatiero, J., Straker, L., Mantilla, A., Edwards, S., & Danby, S. (2018). Young children and digital technology: Australian early childhood education and care sector adults’ perspectives. Australasian journal of early childhood, 43(2), 14-22.
  • Zomer, N. R., & Kay, R. H. (2018). Technology use in early childhood education. Journal of Educational Informatics, 1(1).
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İdris Kaya 0000-0001-9562-3347

Duygu Mutlu Bayraktar 0000-0002-2276-3768

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, İ., & Mutlu Bayraktar, D. (2021). Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1046-1082. https://doi.org/10.17679/inuefd.928805
AMA Kaya İ, Mutlu Bayraktar D. Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. INUEFD. Ağustos 2021;22(2):1046-1082. doi:10.17679/inuefd.928805
Chicago Kaya, İdris, ve Duygu Mutlu Bayraktar. “Türkiye’de yapılan Dijital Ebeveynlik araştırmalarına yönelik Bir içerik Analizi çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2021): 1046-82. https://doi.org/10.17679/inuefd.928805.
EndNote Kaya İ, Mutlu Bayraktar D (01 Ağustos 2021) Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1046–1082.
IEEE İ. Kaya ve D. Mutlu Bayraktar, “Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması”, INUEFD, c. 22, sy. 2, ss. 1046–1082, 2021, doi: 10.17679/inuefd.928805.
ISNAD Kaya, İdris - Mutlu Bayraktar, Duygu. “Türkiye’de yapılan Dijital Ebeveynlik araştırmalarına yönelik Bir içerik Analizi çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (Ağustos 2021), 1046-1082. https://doi.org/10.17679/inuefd.928805.
JAMA Kaya İ, Mutlu Bayraktar D. Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. INUEFD. 2021;22:1046–1082.
MLA Kaya, İdris ve Duygu Mutlu Bayraktar. “Türkiye’de yapılan Dijital Ebeveynlik araştırmalarına yönelik Bir içerik Analizi çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 2, 2021, ss. 1046-82, doi:10.17679/inuefd.928805.
Vancouver Kaya İ, Mutlu Bayraktar D. Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. INUEFD. 2021;22(2):1046-82.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.