Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin yeni medya okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, fakülte alanı, sınıf ve medya kullanım özellikleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli temelinde gerçekleştirilmiştir. Veriler çevrimiçi anket formu kullanılarak toplanmıştır. Çevrimiçi veri toplama formunda, demografik bilgi soruları, medya araçları kullanımına ilişkin anket maddeleri ve Yeni Medya Okuryazarlık (YMO) Ölçeği (Koc ve Barut, 2016) bulunmaktadır. YMO Ölçeği; Fonksiyonel Tüketim (FT), Eleştirel Tüketim (ET), Fonksiyonel Üretim (FÜ) ve Eleştirel Üretim (EÜ) olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır. Araştırma, Öğrenme Yönetim Sistemleri aracılığıyla 18-30 yaş aralığındaki (x̄=21.47; SS=2.07) toplam 801 üniversite öğrencisinden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir (nkadın=544, [%67,9]; nerkek=257, [%32,1]). Araştırma bulgularına göre katılımcıların YMO beceri düzeyinin; kendilerini yeni medya okuryazarı olarak değerlendirme düzeylerinden daha düşük olduğu ve anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Cinsiyet YMO’nun alt boyutlarına göre değerlendirildiğinde; FÜ boyutu için kadınların erkeklere göre becerilerinin anlamlı şekilde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan, fakülte alanı değişkenine göre YMO puanları incelendiğinde ise; Sağlık Bilimleri alanının YMO puanlarının Sosyal Bilimleri alanına ve Fen Bilimleri alanına kıyasla anlamlı şekilde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. İnternet kullanım amacına göre ise, YMO ve alt boyutlarında anlamlı farklılık olmamakla birlikte, TV programına verilen öneme göre YMO alt boyutlarından FÜ ve EÜ boyutlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
yeni medya yeni medya okuryazarlığı yeni medya tüketimi yeni medya üretimi üniversite öğrencileri
The goal of this study was to investigate college students' new media literacy levels in terms of gender, faculty domain, grade level, and media consumption characteristics. This study was conducted using the correlational survey model, which is a quantitative research technique. The data was gathered using an online data collection form. The online data collection form includes a demographic questionnaire, various survey items on the use of various new media tools, and the New Media Literacy Scale (NMLS) by Koc and Barut (2016). The NMLS consists of four-factor dimensions, namely Functional Consumption (FC), Critical Consumption (CC), Functional Prosumption (FP), and Critical Prosumption (CP). The research was conducted using data gathered from a total of 801 college students between the ages of 18-30 (x̄=21.47; SD=2.07), through LMS. According to research findings, the level of the participants' NML skills was lower than they believed, and a statistically significant difference was found when NMLS scores were compared. When gender was analyzed using the NML sub-dimensions, it was discovered that females had significantly higher skills than male participants for the FP dimension. On the other, when NML scores according to the faculty's domain variable were scrutinized, the NML scores for the Health Sciences domain were statistically higher than in the Sciences and Social Sciences. Although NML and its sub-dimensions are not significantly different in terms of internet use, there have been statistically significant differences in NML, and its FP and CP dimensions, in the context of the importance given to the TV program.
new media new media literacy new media consumption new media prosumption college students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.