Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Classroom Teachers' Opinions on Creativity In Children

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 2, 1182 - 1203, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1146398

Öz

In this study, classroom teachers' views on creativity in children were examined by adopting a phenomenological approach. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool. The research data were collected through face-to-face interviews with 25 classroom teachers in the 2021-2022 academic year. In the analysis of the data, the participant opinions that were used from the content analysis were coded into keywords and themes were created. As a result of the analysis of the data, it was determined that classroom teachers evaluated creativity as a personal skill and product, emphasized more originality and innovation as a product, and saw it as a personal skill as the ability to go out of the box and dream. It was concluded that when teachers defined creativity in children, they created metaphors that included behavioral patterns and personal characteristics they exhibited. In addition, it has been determined that classroom teachers mainly use methods and techniques such as brainstorming, case studies, drama to increase the creativity skills of children, and also include activities such as intelligence games and painting. Finally, it was determined that classroom teachers perceive the central education system, the personal characteristics of the students, the academic inadequacy of the teachers, the unfavorable school buildings and climate, and the variables arising from the family / society as factors that prevent supporting creativity in children.

Kaynakça

  • Academy of Finland. (2009, November 26). Brains benefit from multilingualism. ScienceDaily. Retrieved July 13, 2022 from www.sciencedai ly.com/releases/2009/10/091029151807.htm
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Akgün, S. ve Araz, A. (2010). Anlaşmazlıkları çözebiliriz çatışma çözümü eğitim programı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akkaya, N, Susar, K ve F, (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-187.
  • Albayrak, H. (2005). 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık ve öğrenime hazır oluş düzeylerine okulöncesi eğitimin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Argun, Y. (2004). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, N., & Cansever, B. A. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3).
  • Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: on doing what you love and loving what you do. California Management Review, 40(1), 39-58 . Atli, M. H. (2018). Çokdillilik Ve Çokdilli Beyin. Journal of International Social Research, 11(60).
  • Amabile, TM, Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Yaratıcılık için çalışma ortamının değerlendirilmesi. Yönetim Akademisi dergisi , 39 (5), 1154-1184. Artut, K. (2001) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara, Anı yayıncılık.
  • ATEE (2009). Knowledge Creativity in Teacher Education, Education for Knowledge Creation. 34th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe http://www.atee1.org/up¬loads/final_conference_guide_atee_2009_mallorca.pdf .
  • Aydoğan, R. (2008). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Balay, R. (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barker, Alan; 2002 Yenilikçiliğin Simyası, Çev: Ahmet Kardam, MESS Yayınları, İstanbul. Aralık.
  • Barron, E. “Putting creativity to work”, The Nature of Creativity: Contemporary psychological perspectives, R. J. Sternberg (Ed.), Cambridge University Press, New York, 1988.
  • Bayındır, N. (2013). Çocuklarda Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Berson, Y. ve Oreg, S. (2016). Okul Müdürlerinin Çocukların Değerlerini Şekillendirmedeki Rolü. Psikoloji Bilimi, 27(12), 1539–1549. doi:10.1177/0956797616670147 Boden, M. A. The Creative Mind: Myths and mechanisms, Basic Books, New York, 1992.
  • Burnard, P., & Younker, B. A. (2002). Mapping pathways: Fostering creativity in composition. Music Education Research, 4(2), 245–261.
  • Butcher, J.L., & Niec, L.N. (2005). Disruptive behaviors and creativity in childhood:The importance of affect regulation. Creativity Research Journal, 172(2), 181-193. https://doi.org/10.1080/10400419.2005.9651478
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137 -145, 2011.
  • Chan, S., & Yuen, M. (2014). Creativity beliefs, creative personality and creativity-fostering practices of gifted education teachers and regular class teachers in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 14, 109-118.
  • Courtney, R. (1989). Culture and the creative drama teacher. Youth Theatre Journal, 3 (4), 18-23
  • Craft, A. (2003). Creative Thinking in The Early Years of Education. Early Years, 23(2), 14354.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. S. B. Demir ve M. Bütün (Çev. Ed.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çetin, Z., Üstündağ, A., Kerimoğlu, G., & Beyazıt, U. (2015). Ülkemizde ve dünyada çocuklarda yaratıcılığın ölçülmesinde kullanılan testlerin incelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2(2), 31-49.
  • De Carvalho, A. T. (2014). Assessing the climate for creativity in mathematic's lessons. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 1, 427-434.
  • Dilekli, Y. ve Karagöz, S. (2018). Genç öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi (Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Z. Bingöl, L. Karadağ ve H. Bozgeyikli (Ed.), III. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Kongre Bildiri Kitabı içinde (1-17. ss.). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Fleith, D. S. (2000). Teacher and student perceptions of creativity in the classroom environment. Roeper Review, 22(3), 148–153.
  • Finger, J. ve Bamford, B. (2010). Sınıf yönetimi stratejileri öğretmen kılavuzu. T. Karaköse (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Fisher, R. (2004). What is creativity? R. Fisher & M. Williams (Ed.). Unlocking creativity: Teaching across the curriculum içinde (ss. 6‐20). New York: David Fulton Publishers.
  • Gander, M. J. & Gardıner, H.W. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çevirenler: A. Dönmez ve ark.). İmge Kitap evi İstanbul.
  • Gökalp, M. Çocukta Yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinliklerinin “Yaratıcılık Ve Geliştirilmesi” Dersinde Okul Öncesi Bölümü Öğrencilerine Olan Etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi (Samsun Eğitim Fakültesi Örneği). 5(3). 2016.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yozgat: Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Guilford, J. P. (1967). Creativity: yesterday, today and tomorrow. The Journal of Creative Behavior, 1 (1), 3‐14.
  • Gürsoy, F. (2001). Çocukta Yaratıcılıgın Gelisimi. Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Anaokulu/Anasınıfı Ögretmeni El Kitabı. Rehber Kitaplar Dizisi. Îstanbul: YA-PA Yayınları, s. 89-106.
  • Işık, D, A, (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları, İnternational Journal Of Social Science, 6(6), 585-601. Kâgitçibaşi, Ç. (1990). Family and socialization in cross-cultural perspective: a model of change.
  • Kale, N. (1993). Üç düşünsel yeti: Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme.
  • Kara, A. (2007). Okul öncesi dönemde 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeylerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Karlıdağ, İ. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 11 (56).
  • Kashani-Vahid, L., Afrooz, G., Shokoohi-Yekta, M., Kharrazi, K., & Ghobari, B. (2017). Can a creative interpersonal problem solving program improve creative thinking in gifted elementary students? Thinking Skills and Creativity, 24, 175-185.
  • Kaufman, JC ve Beghetto, RA (2009). Büyük ve küçüğün ötesinde: Yaratıcılığın dört c modeli. Genel psikolojinin gözden geçirilmesi , 13 (1), 1-12.
  • Kesicioğlu, S, O, ve Deniz, Ü, (2014). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Eleştirel Düşünme ve Yaratıcılık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Turkish Studies, İnternational Periodical Fort He Languages, Literatüre And History Of Turkish Or Turkic, 9(8), 651-659.
  • Kharkhurin, A. V., & Samadpour Motalleebi, S. N. (2008). The impact of culture on the creative potential of American, Russian, and Iranian college students. Creativity Research Journal, 20(4), 404-411.
  • Kızıltepe, Z. (2021). İçerik analizi. (F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar içinde (260-270), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kim, Y. J., & Zhong, C. B. (2017). Ideas rise from chaos: Information structure and creativity. Organizational behavior and human decision processes, 138, 15-27.
  • Kranyik, R. D., & Wagner, B. A. (1965). Creativity and the elementary-school teacher. The elementary school journal, 66(1), 2-9.
  • Kurnaz, A. (2011). Ilkoğretim ogretmenlerinin yaraticilik duzeyleri ve demokratik tutumlari arasindaki iliskinin degerlendirilmesi [The evaluation of the relationship between the creativity levels of the primary school teachers and their democratic attitudes]. Unpublished master thesis). Kahramanmaras Sutcu Imam Universitesi, Kahramanmaras.
  • Lim, S. & Smith, J. “The Structural Relationships of Parenting Style, Creative Personality, and Loneliness”, Creativity Research Journal, 20(4), 412–419, 2008.
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (T. Parlak, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Maddux et al. When in Rome .. Learn Why the Romans Do What They Do: How Multicultural Learning Experiences Facilitate Creativity. Personality and Social Psychology Bulletin, 2010; 36 (6): 731 DOI: 10.1177/0146167210367786
  • Marquardt, Michael J., Revans, Reg W. (1999) "Action learning in action: transforming problems and people for world-class organisational learning (Palo Alto, CA, Davies-Black).".
  • Memduhoğlu, U., Uçar, R. ve Uçar, H. U. (2017). Örnek uygulamalarla eğitimde yaratıcılık, yaratıcı okul, yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Akademi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. sage.
  • Morris, W. (2006). Creativity: Its Place in Education. jpb.com, Erps-Kwerps, Belgium. http:// www.jpb.com/creative/Creativity_in_Education.pdf.
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics Of Social Research. Toronto: Pearson Canada
  • Nicoladis E., Sandra A. Wiebe. How to use a wide variety of words in telling a story with a small vocabulary: cognitive predictors of lexical selection for simultaneous bilingual children. Language, Cognition and Neuroscience, 2019; 1 DOI: 10.1080/23273798.2019.1678758.
  • Okakın, N. ve Ayvacıoğlu, M. (2014). Kurumlarda yaratıcılık üzerine bir çalışma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(41), 283-300.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık, nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öncü, E. (2014). Öncü erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Öner, U. (2006). Çatışma çözme ve arabuluculuk eğitimi. Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik içinde (ss. 189-234). (6. Baskı) Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
  • Özden, Y. (1998) Öğrenme ve Öğretme, 2.baskı, Ankara, Pegem yayıncılık,
  • Özmusul, M. (2012). Öğretmen eğitiminde yaratıcılık ve inovasyon. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2004), 77-84.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Polat, M., & Kontaş, H. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılık Düzeylerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1702-1721.
  • Pollan, S. ve Wilson-Younger, D. (2012). Conflict resolution, can ıt really make a difference in the classroom: conflict resolution strategies for classroom teachers.
  • Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan, 42 (7), 305‐310.
  • Rıza, E. T. Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri, Kanyılmaz Matbaası, İzmir, 2001.
  • Rouquette, Michel-Louis. "Yaratıcılık. çev: Işın Gürbüz." İstanbul: İletişim Yayınları (1992).
  • Runco, M. A. (2007). Creativity:Research, Development, and Practice. Elsevier Academic Press. USA.Pp.189-191.
  • Runco, M. A. & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24 (1), 92‐ 96, DOI: 10.1080/10400419.2012.650092.
  • Saad, G., Cleveland, M. ve Ho, L. (2015). Bireycilik-toplulukçuluk ve bireysel ve grup yaratıcı performansının niceliğe karşı nitelik boyutları. İş Araştırmaları Dergisi, 68(3), 578–586. doi:10.1016/j.jbusres.2014.09.004
  • San, İ. (1996). Yaratıcı eğitim için yenilikler. Eğitimimize Bakışlar-I. İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları I.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim: yaratıcılık-sanat sorunları, kuramları ve eleştirisi-eğitimle ilişkiler. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Schon, Donald A. "Educating the Reflective Legal Practitioner." Clinical L. Rev. 2 (1995): 231.
  • Sevcan Bayrak Çelik. (2019).Çocuk Eğitiminde Yaratıcılığı Etkileyen Faktörler. The Journal of Social Sciences
  • Simonton, DK (2000). Yaratıcılık: Bilişsel, kişisel, gelişimsel ve sosyal yönler. Amerikalı psikolog , 55 (1), 151.
  • Starko, A. J. (1995). Creativity in Classroom: Schools of Curious Delight,NY. Longman.
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı okul, düşünen sınıflar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Süzen, D. (1987). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinde Yaratıcı Düşünme Yeteneği ile Benlik Kavramı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim öğretmenlerinde yaratıcılık, mesleki tükenmişlik ve yaşam doyumu (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Taştan, N. (2010). Çatışma çözme eğitimi ve akran arabuluculuğu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezci, E., & Dikici, A. (2003). Yaratıcı düşünceyi geliştirme ve oluşturmacı öğretim tasarımı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13). 251-263.
  • The UK National Advisory Committees Report (DfEE), All our futures: Creativity, culture and education, 1999.
  • Thomas, N. J. T. (1999). Are Theories of İimagery Theories of İmagination ? An Active Perception Approach to Conscious Mental Content, Cognitive Science, 23, 2, 207-245.
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood cliffs, NJ: PrenticeHall
  • Türkdoğan, M., & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri ile okul iklimi arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 190-213.
  • Tyagi, T. (2015). Is there a causal relation between mathematical creativity and mathematical problem-solving performance? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(3), 388-394.
  • Wilson, D. (2001). Guidelines for coaching student composers. Music Educators Journal, 88(1), 28–33.
  • Vidal, R. V. V. (2003). Creativity and Problem Solving, Lecture Notes, Informatics and Mathematical Modelling, Technical University of Denmark.
  • Vidal, R. V. V. (2009). Creativity for problem solvers. AI & Society: Knowledge, Culture and Com-munication. 23 (3). pp:411-413
  • Yapıcı, M. (2002). Sıfır-Bes Yas Arası Çocukların Yaratıcılıgının Gelistirilmesinde Ailenin Rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, IV(1), 237-245. Yavuz, Yavuzer, Halide. "Yaratıcılık”, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, (1989).
  • Yazar, A. (2007). 1914-2006 okul öncesi eğitim programlarında yaratıcılığın incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yazar, İ. (2022). Yaratıcılık ve Yaratıcı Yazma. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 11(3), 178-189.
  • Yenilmez, K ve Yolcu, B, (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3874-3915.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case study research: Designs and methods (5th edition). Los Angelos Sage.
  • Zeteroğlu, E. Ş. (2010). Eğitimde yaratıcılığı ölçme. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ed: E. Ç. Öncü. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 97-129.

Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 2, 1182 - 1203, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1146398

Öz

Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin çocuklarda yaratıcılığa ilişkin görüşleri fenomenolojik bir yaklaşım benimsenerek incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri 2021-2022 eğitim-öğretim yılında 25 sınıf öğretmeni ile yapılan yüz yüze görüşmelerle toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmış katılımcı görüşleri anahtar sözcükler halinde kodlanarak temalar oluşturulmuştur. Verilerin analizi sonucunda sınıf öğretmenlerinin yaratıcılığı daha çok kişisel bir beceri ve ürün olarak değerlendirdiği, ürün olarak daha çok özgünlük ve yeniliğe vurgu yaptıkları kişisel beceri olarak ise kalıpların dışına çıkma, hayal kurabilme becerisi olarak gördükleri belirlenmiştir. Öğretmenler çocuklarda yaratıcılığı tanımlarken daha çok sergiledikleri davranış örüntüleri ve kişisel özellikleri içeren metaforlar oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin, çocuklarda yaratıcılık becerilerini artırmak için ağırlıklı olarak, beyin fırtınası, örnek olay, drama gibi yöntem ve teknikleri kullandıkları bunların dışında zekâ oyunları, resim yapmak gibi etkinliklere yer verdikleri tespit edilmiştir. Son olarak sınıf öğretmenlerinin merkezi eğitim sistemini, öğrencilerin kişisel özelliklerini, öğretmenlerin akademik yetersizliğini, okul binalarının ve ikliminin elverişsiz olmasını ve aile/toplumdan kaynaklı değişkenleri çocuklarda yaratıcılığı desteklemeyi engelleyen faktörler olarak algıladıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Academy of Finland. (2009, November 26). Brains benefit from multilingualism. ScienceDaily. Retrieved July 13, 2022 from www.sciencedai ly.com/releases/2009/10/091029151807.htm
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Akgün, S. ve Araz, A. (2010). Anlaşmazlıkları çözebiliriz çatışma çözümü eğitim programı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akkaya, N, Susar, K ve F, (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-187.
  • Albayrak, H. (2005). 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık ve öğrenime hazır oluş düzeylerine okulöncesi eğitimin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Argun, Y. (2004). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, N., & Cansever, B. A. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3).
  • Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: on doing what you love and loving what you do. California Management Review, 40(1), 39-58 . Atli, M. H. (2018). Çokdillilik Ve Çokdilli Beyin. Journal of International Social Research, 11(60).
  • Amabile, TM, Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Yaratıcılık için çalışma ortamının değerlendirilmesi. Yönetim Akademisi dergisi , 39 (5), 1154-1184. Artut, K. (2001) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara, Anı yayıncılık.
  • ATEE (2009). Knowledge Creativity in Teacher Education, Education for Knowledge Creation. 34th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe http://www.atee1.org/up¬loads/final_conference_guide_atee_2009_mallorca.pdf .
  • Aydoğan, R. (2008). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Balay, R. (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barker, Alan; 2002 Yenilikçiliğin Simyası, Çev: Ahmet Kardam, MESS Yayınları, İstanbul. Aralık.
  • Barron, E. “Putting creativity to work”, The Nature of Creativity: Contemporary psychological perspectives, R. J. Sternberg (Ed.), Cambridge University Press, New York, 1988.
  • Bayındır, N. (2013). Çocuklarda Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Berson, Y. ve Oreg, S. (2016). Okul Müdürlerinin Çocukların Değerlerini Şekillendirmedeki Rolü. Psikoloji Bilimi, 27(12), 1539–1549. doi:10.1177/0956797616670147 Boden, M. A. The Creative Mind: Myths and mechanisms, Basic Books, New York, 1992.
  • Burnard, P., & Younker, B. A. (2002). Mapping pathways: Fostering creativity in composition. Music Education Research, 4(2), 245–261.
  • Butcher, J.L., & Niec, L.N. (2005). Disruptive behaviors and creativity in childhood:The importance of affect regulation. Creativity Research Journal, 172(2), 181-193. https://doi.org/10.1080/10400419.2005.9651478
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137 -145, 2011.
  • Chan, S., & Yuen, M. (2014). Creativity beliefs, creative personality and creativity-fostering practices of gifted education teachers and regular class teachers in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 14, 109-118.
  • Courtney, R. (1989). Culture and the creative drama teacher. Youth Theatre Journal, 3 (4), 18-23
  • Craft, A. (2003). Creative Thinking in The Early Years of Education. Early Years, 23(2), 14354.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. S. B. Demir ve M. Bütün (Çev. Ed.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çetin, Z., Üstündağ, A., Kerimoğlu, G., & Beyazıt, U. (2015). Ülkemizde ve dünyada çocuklarda yaratıcılığın ölçülmesinde kullanılan testlerin incelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2(2), 31-49.
  • De Carvalho, A. T. (2014). Assessing the climate for creativity in mathematic's lessons. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 1, 427-434.
  • Dilekli, Y. ve Karagöz, S. (2018). Genç öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi (Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Z. Bingöl, L. Karadağ ve H. Bozgeyikli (Ed.), III. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Kongre Bildiri Kitabı içinde (1-17. ss.). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Fleith, D. S. (2000). Teacher and student perceptions of creativity in the classroom environment. Roeper Review, 22(3), 148–153.
  • Finger, J. ve Bamford, B. (2010). Sınıf yönetimi stratejileri öğretmen kılavuzu. T. Karaköse (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Fisher, R. (2004). What is creativity? R. Fisher & M. Williams (Ed.). Unlocking creativity: Teaching across the curriculum içinde (ss. 6‐20). New York: David Fulton Publishers.
  • Gander, M. J. & Gardıner, H.W. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çevirenler: A. Dönmez ve ark.). İmge Kitap evi İstanbul.
  • Gökalp, M. Çocukta Yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinliklerinin “Yaratıcılık Ve Geliştirilmesi” Dersinde Okul Öncesi Bölümü Öğrencilerine Olan Etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi (Samsun Eğitim Fakültesi Örneği). 5(3). 2016.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yozgat: Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Guilford, J. P. (1967). Creativity: yesterday, today and tomorrow. The Journal of Creative Behavior, 1 (1), 3‐14.
  • Gürsoy, F. (2001). Çocukta Yaratıcılıgın Gelisimi. Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Anaokulu/Anasınıfı Ögretmeni El Kitabı. Rehber Kitaplar Dizisi. Îstanbul: YA-PA Yayınları, s. 89-106.
  • Işık, D, A, (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları, İnternational Journal Of Social Science, 6(6), 585-601. Kâgitçibaşi, Ç. (1990). Family and socialization in cross-cultural perspective: a model of change.
  • Kale, N. (1993). Üç düşünsel yeti: Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme.
  • Kara, A. (2007). Okul öncesi dönemde 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeylerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Karlıdağ, İ. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 11 (56).
  • Kashani-Vahid, L., Afrooz, G., Shokoohi-Yekta, M., Kharrazi, K., & Ghobari, B. (2017). Can a creative interpersonal problem solving program improve creative thinking in gifted elementary students? Thinking Skills and Creativity, 24, 175-185.
  • Kaufman, JC ve Beghetto, RA (2009). Büyük ve küçüğün ötesinde: Yaratıcılığın dört c modeli. Genel psikolojinin gözden geçirilmesi , 13 (1), 1-12.
  • Kesicioğlu, S, O, ve Deniz, Ü, (2014). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Eleştirel Düşünme ve Yaratıcılık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Turkish Studies, İnternational Periodical Fort He Languages, Literatüre And History Of Turkish Or Turkic, 9(8), 651-659.
  • Kharkhurin, A. V., & Samadpour Motalleebi, S. N. (2008). The impact of culture on the creative potential of American, Russian, and Iranian college students. Creativity Research Journal, 20(4), 404-411.
  • Kızıltepe, Z. (2021). İçerik analizi. (F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar içinde (260-270), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kim, Y. J., & Zhong, C. B. (2017). Ideas rise from chaos: Information structure and creativity. Organizational behavior and human decision processes, 138, 15-27.
  • Kranyik, R. D., & Wagner, B. A. (1965). Creativity and the elementary-school teacher. The elementary school journal, 66(1), 2-9.
  • Kurnaz, A. (2011). Ilkoğretim ogretmenlerinin yaraticilik duzeyleri ve demokratik tutumlari arasindaki iliskinin degerlendirilmesi [The evaluation of the relationship between the creativity levels of the primary school teachers and their democratic attitudes]. Unpublished master thesis). Kahramanmaras Sutcu Imam Universitesi, Kahramanmaras.
  • Lim, S. & Smith, J. “The Structural Relationships of Parenting Style, Creative Personality, and Loneliness”, Creativity Research Journal, 20(4), 412–419, 2008.
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (T. Parlak, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Maddux et al. When in Rome .. Learn Why the Romans Do What They Do: How Multicultural Learning Experiences Facilitate Creativity. Personality and Social Psychology Bulletin, 2010; 36 (6): 731 DOI: 10.1177/0146167210367786
  • Marquardt, Michael J., Revans, Reg W. (1999) "Action learning in action: transforming problems and people for world-class organisational learning (Palo Alto, CA, Davies-Black).".
  • Memduhoğlu, U., Uçar, R. ve Uçar, H. U. (2017). Örnek uygulamalarla eğitimde yaratıcılık, yaratıcı okul, yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Akademi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. sage.
  • Morris, W. (2006). Creativity: Its Place in Education. jpb.com, Erps-Kwerps, Belgium. http:// www.jpb.com/creative/Creativity_in_Education.pdf.
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics Of Social Research. Toronto: Pearson Canada
  • Nicoladis E., Sandra A. Wiebe. How to use a wide variety of words in telling a story with a small vocabulary: cognitive predictors of lexical selection for simultaneous bilingual children. Language, Cognition and Neuroscience, 2019; 1 DOI: 10.1080/23273798.2019.1678758.
  • Okakın, N. ve Ayvacıoğlu, M. (2014). Kurumlarda yaratıcılık üzerine bir çalışma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(41), 283-300.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık, nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öncü, E. (2014). Öncü erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Öner, U. (2006). Çatışma çözme ve arabuluculuk eğitimi. Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik içinde (ss. 189-234). (6. Baskı) Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
  • Özden, Y. (1998) Öğrenme ve Öğretme, 2.baskı, Ankara, Pegem yayıncılık,
  • Özmusul, M. (2012). Öğretmen eğitiminde yaratıcılık ve inovasyon. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2004), 77-84.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Polat, M., & Kontaş, H. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılık Düzeylerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1702-1721.
  • Pollan, S. ve Wilson-Younger, D. (2012). Conflict resolution, can ıt really make a difference in the classroom: conflict resolution strategies for classroom teachers.
  • Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan, 42 (7), 305‐310.
  • Rıza, E. T. Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri, Kanyılmaz Matbaası, İzmir, 2001.
  • Rouquette, Michel-Louis. "Yaratıcılık. çev: Işın Gürbüz." İstanbul: İletişim Yayınları (1992).
  • Runco, M. A. (2007). Creativity:Research, Development, and Practice. Elsevier Academic Press. USA.Pp.189-191.
  • Runco, M. A. & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24 (1), 92‐ 96, DOI: 10.1080/10400419.2012.650092.
  • Saad, G., Cleveland, M. ve Ho, L. (2015). Bireycilik-toplulukçuluk ve bireysel ve grup yaratıcı performansının niceliğe karşı nitelik boyutları. İş Araştırmaları Dergisi, 68(3), 578–586. doi:10.1016/j.jbusres.2014.09.004
  • San, İ. (1996). Yaratıcı eğitim için yenilikler. Eğitimimize Bakışlar-I. İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları I.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim: yaratıcılık-sanat sorunları, kuramları ve eleştirisi-eğitimle ilişkiler. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Schon, Donald A. "Educating the Reflective Legal Practitioner." Clinical L. Rev. 2 (1995): 231.
  • Sevcan Bayrak Çelik. (2019).Çocuk Eğitiminde Yaratıcılığı Etkileyen Faktörler. The Journal of Social Sciences
  • Simonton, DK (2000). Yaratıcılık: Bilişsel, kişisel, gelişimsel ve sosyal yönler. Amerikalı psikolog , 55 (1), 151.
  • Starko, A. J. (1995). Creativity in Classroom: Schools of Curious Delight,NY. Longman.
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı okul, düşünen sınıflar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Süzen, D. (1987). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinde Yaratıcı Düşünme Yeteneği ile Benlik Kavramı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim öğretmenlerinde yaratıcılık, mesleki tükenmişlik ve yaşam doyumu (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Taştan, N. (2010). Çatışma çözme eğitimi ve akran arabuluculuğu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezci, E., & Dikici, A. (2003). Yaratıcı düşünceyi geliştirme ve oluşturmacı öğretim tasarımı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13). 251-263.
  • The UK National Advisory Committees Report (DfEE), All our futures: Creativity, culture and education, 1999.
  • Thomas, N. J. T. (1999). Are Theories of İimagery Theories of İmagination ? An Active Perception Approach to Conscious Mental Content, Cognitive Science, 23, 2, 207-245.
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood cliffs, NJ: PrenticeHall
  • Türkdoğan, M., & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri ile okul iklimi arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 190-213.
  • Tyagi, T. (2015). Is there a causal relation between mathematical creativity and mathematical problem-solving performance? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(3), 388-394.
  • Wilson, D. (2001). Guidelines for coaching student composers. Music Educators Journal, 88(1), 28–33.
  • Vidal, R. V. V. (2003). Creativity and Problem Solving, Lecture Notes, Informatics and Mathematical Modelling, Technical University of Denmark.
  • Vidal, R. V. V. (2009). Creativity for problem solvers. AI & Society: Knowledge, Culture and Com-munication. 23 (3). pp:411-413
  • Yapıcı, M. (2002). Sıfır-Bes Yas Arası Çocukların Yaratıcılıgının Gelistirilmesinde Ailenin Rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, IV(1), 237-245. Yavuz, Yavuzer, Halide. "Yaratıcılık”, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, (1989).
  • Yazar, A. (2007). 1914-2006 okul öncesi eğitim programlarında yaratıcılığın incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yazar, İ. (2022). Yaratıcılık ve Yaratıcı Yazma. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 11(3), 178-189.
  • Yenilmez, K ve Yolcu, B, (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3874-3915.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case study research: Designs and methods (5th edition). Los Angelos Sage.
  • Zeteroğlu, E. Ş. (2010). Eğitimde yaratıcılığı ölçme. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ed: E. Ç. Öncü. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 97-129.
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Tayyar Çelik 0000-0003-3951-7261

Davut Açar 0000-0003-4877-9036

Yunus Tunç 0000-0003-0762-9728

Burcu Candemir 0000-0002-5687-0756

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, O. T., Açar, D., Tunç, Y., Candemir, B. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1182-1203. https://doi.org/10.17679/inuefd.1146398
AMA Çelik OT, Açar D, Tunç Y, Candemir B. Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri. INUEFD. Eylül 2022;23(2):1182-1203. doi:10.17679/inuefd.1146398
Chicago Çelik, Osman Tayyar, Davut Açar, Yunus Tunç, ve Burcu Candemir. “Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 2 (Eylül 2022): 1182-1203. https://doi.org/10.17679/inuefd.1146398.
EndNote Çelik OT, Açar D, Tunç Y, Candemir B (01 Eylül 2022) Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 2 1182–1203.
IEEE O. T. Çelik, D. Açar, Y. Tunç, ve B. Candemir, “Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri”, INUEFD, c. 23, sy. 2, ss. 1182–1203, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1146398.
ISNAD Çelik, Osman Tayyar vd. “Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/2 (Eylül 2022), 1182-1203. https://doi.org/10.17679/inuefd.1146398.
JAMA Çelik OT, Açar D, Tunç Y, Candemir B. Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri. INUEFD. 2022;23:1182–1203.
MLA Çelik, Osman Tayyar vd. “Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 2, 2022, ss. 1182-03, doi:10.17679/inuefd.1146398.
Vancouver Çelik OT, Açar D, Tunç Y, Candemir B. Sınıf Öğretmenlerinin Çocuklarda Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri. INUEFD. 2022;23(2):1182-203.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.