Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 1799 - 1825, 31.12.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1060559

Öz

Bu araştırma 2010-2020 yılları arasında Tr dizin indeksli dergilerde yayınlanmış olan müzik eğitimine yönelik makaleleri tematik açıdan incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla toplam 252 makale; yazar sayısı, yöntem ve örneklem grubu gibi çeşitli değişkenler üzerinden incelenmiştir. Araştırmada, nitel türde betimsel tarama modeli esas alınmıştır. Elde edilen veriler doküman incelemesi yoluyla analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler, makalelerin çoğunlukla bir veya iki yazar tarafından kaleme alındığını göstermektedir. Yıllara göre makale türlerinin dağılımına bakıldığında ise son yıllarda derleme makalelere olan ilginin arttığı söylenebilir. Sonuçlar, müzik eğitimcilerinin çoğunlukla çalgı eğitimi üzerine araştırmalar yaptığını ortaya koymaktadır. Çalgı eğitimini örgün öğretime yönelik çalışmalar takip etmektedir. Çalgı eğitimine yönelik araştırmalarda en çok tercih edilen çalgı türü ise piyano olmuştur. Makaleler, araştırma desenlerine göre incelendiğinde ise nicel desenin öne çıktığı, karma desenin ise çok düşük düzeyde müzik eğitimcileri tarafından tercih edildiği görülmektedir. Veriler, müzik eğitimcilerinin örneklem seçimlerinde genellikle lisans öğrencilerini tercih ettiğini göstermektedir. Tercih edilen örneklem büyüklüğü verileri incelendiğinde ise müzik eğitimcilerinin araştırmalarını ağırlıklı olarak 11-30 katılımcı ile gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Araştırmalarda kullanılan veri toplama araçları incelendiğinde, anket-ölçek veri toplama aracının eğitimciler tarafından yüksek oranda tercih edildiği görülebilir.

Kaynakça

  • Acar, S. (2019). Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin girişimcilik algılarının incelenmesi: İstanbul ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Albuz, A. & Demirel, S. (2019). 2009 Ortaöğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ortaöğretim müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (42), 146-156. DOI: https://doi.org/10.32547/ataunigsed.505277
  • Arslan, Aypek, A. (2010). Mesleki eğitim fakültesi temel sanat eğitimi derslerinin program, öğretim elemanı ve öğrenci faktörlerine göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Batdı, V. (2020). Yaratıcı Dramanın Mini meta-tematik analizi. Yaratıcı Drama Dergisi, (15), 45-60. Doi: 10.21612/yader.2020.033
  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Creswell, J.W., & Clark, V.L.P. (2014). Designing and conducting mixed methods research (S.B. Demir & Y. Dede, Çev.). Ankara: Anı.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 33-38. Doi: 10.15390/EB.2014.3412
  • Gözütok, Genç, B. (2017). Sanat eğitiminde bir alt disiplin olarak pedagojik sanat eleştirisi ve bir uygulama örneği. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2015). Fen ve matematik eğitimi alanında gerçekleştirilen ölçek geliştirme araştırmalarına yönelik tematik içerik analizi. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(178), 85-102. Doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4070
  • Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2015). Biology education research trends in Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 93-109. Doi: https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1309a
  • Haymana, B. (2019). Kitlesel açık çevrimiçi derslerle ilgili yapılan araştırmaların incelenmesi: Tematik içerik analizi çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hıdıroğlu, Özkan, Y., & Tanrıöğen, A. (2020). Öğretmen güçlendirmeyle ilgili araştırmaların tematik, metodolojik ve istatistiksel olarak incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 616-635. Doi: https://doi.org/10.17679/inuefd.573278
  • Önderoğlu, U. A. (2019). Anadalı keman olan müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik dersinde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Özgül, Y. (2021). Müzik öğrenme ve öğretim yaklaşımları dersi hakkında öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 265-279. Doi: https://doi.org/10.17556/erziefd.798845
  • Özdemir, A. (2014). Temel sanat eğitiminde disiplinler arası yaklaşıma dayalı (müzik destekli) uygulamanın öğrenci başarı düzeyine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Selçuk, Z., & Palancı, M., & Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(173). 430-453.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm ötesi paradigmatik dönüşüm ve eğitim yönetiminde kuram ve uygulamada yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(1), 97-109.
  • Taebel, K.D. (1980). Public school music teachers’ perceptions of the effect of certain competencies on pupil learning. Journal Of Research in Music Education, 28(3), 185-197. Doi: https://doi.org/10.2307/3345236
  • Tanrıöver, U., A., & Tanrıöver, B. G. (2015). Genel, özengen ve mesleki müzik eğitimi süreci içinde verilen keman eğitiminde karşılaşılabilecek olası güçlükler. The Journal of Academic Social Science Studies, (32), 555-567.
  • TR Dizin (2021). https://trdizin.gov.tr/kriterler/
  • Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü (2021). https://sozluk.gov.tr/.
  • Yaylacı, Z., & Büyükalan, S. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmen görüşüne başvurulan tezlerin tematik açıdan incelenmesi (2005-2017). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 1-19. Doi: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-487045
  • YÖK (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı

Thematic Evaluation of Articles on Music Education Published in Tr Index Indexed Journals Between 2010-2020

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 1799 - 1825, 31.12.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1060559

Öz

The current research study aims to analyze the articles on music education published in TR indexed journals between 2010 and 2020 from a thematic perspective. For this purpose, a total of 252 articles were examined through various variables, such as the author numbers, method and sample group. The research is based on qualitative type of descriptive survey model. The obtained data were analyzed through document analysis. The data obtained from the study demonstrate that the articles were mostly written by one or two authors. Considering the distribution of article types by years, it can be suggested that the interest in review articles has increased in recent years. The results reveal that music educators mostly do research on instrument training. Instrument education is followed by studies for formal education. The most preferred instrument type in the research on instrument training has been the piano. When the articles are examined according to research designs, it has been observed that the quantitative research design stands out, and the mixed research design is less preferred by the researchers. The data show that music educators generally prefer undergraduate students in their sample selection. When the preferred sample size data is examined, it is seen that the music educators mainly conduct their research with 11-30 participants. When the data collection tools used in the studies are examined, it can be seen that the questionnaire-scale data collection tool is highly preferred by the educators.

Kaynakça

  • Acar, S. (2019). Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin girişimcilik algılarının incelenmesi: İstanbul ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Albuz, A. & Demirel, S. (2019). 2009 Ortaöğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ortaöğretim müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (42), 146-156. DOI: https://doi.org/10.32547/ataunigsed.505277
  • Arslan, Aypek, A. (2010). Mesleki eğitim fakültesi temel sanat eğitimi derslerinin program, öğretim elemanı ve öğrenci faktörlerine göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Batdı, V. (2020). Yaratıcı Dramanın Mini meta-tematik analizi. Yaratıcı Drama Dergisi, (15), 45-60. Doi: 10.21612/yader.2020.033
  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Creswell, J.W., & Clark, V.L.P. (2014). Designing and conducting mixed methods research (S.B. Demir & Y. Dede, Çev.). Ankara: Anı.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 33-38. Doi: 10.15390/EB.2014.3412
  • Gözütok, Genç, B. (2017). Sanat eğitiminde bir alt disiplin olarak pedagojik sanat eleştirisi ve bir uygulama örneği. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2015). Fen ve matematik eğitimi alanında gerçekleştirilen ölçek geliştirme araştırmalarına yönelik tematik içerik analizi. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(178), 85-102. Doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4070
  • Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2015). Biology education research trends in Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 93-109. Doi: https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1309a
  • Haymana, B. (2019). Kitlesel açık çevrimiçi derslerle ilgili yapılan araştırmaların incelenmesi: Tematik içerik analizi çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hıdıroğlu, Özkan, Y., & Tanrıöğen, A. (2020). Öğretmen güçlendirmeyle ilgili araştırmaların tematik, metodolojik ve istatistiksel olarak incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 616-635. Doi: https://doi.org/10.17679/inuefd.573278
  • Önderoğlu, U. A. (2019). Anadalı keman olan müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik dersinde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Özgül, Y. (2021). Müzik öğrenme ve öğretim yaklaşımları dersi hakkında öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 265-279. Doi: https://doi.org/10.17556/erziefd.798845
  • Özdemir, A. (2014). Temel sanat eğitiminde disiplinler arası yaklaşıma dayalı (müzik destekli) uygulamanın öğrenci başarı düzeyine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Selçuk, Z., & Palancı, M., & Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(173). 430-453.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm ötesi paradigmatik dönüşüm ve eğitim yönetiminde kuram ve uygulamada yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(1), 97-109.
  • Taebel, K.D. (1980). Public school music teachers’ perceptions of the effect of certain competencies on pupil learning. Journal Of Research in Music Education, 28(3), 185-197. Doi: https://doi.org/10.2307/3345236
  • Tanrıöver, U., A., & Tanrıöver, B. G. (2015). Genel, özengen ve mesleki müzik eğitimi süreci içinde verilen keman eğitiminde karşılaşılabilecek olası güçlükler. The Journal of Academic Social Science Studies, (32), 555-567.
  • TR Dizin (2021). https://trdizin.gov.tr/kriterler/
  • Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü (2021). https://sozluk.gov.tr/.
  • Yaylacı, Z., & Büyükalan, S. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmen görüşüne başvurulan tezlerin tematik açıdan incelenmesi (2005-2017). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 1-19. Doi: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-487045
  • YÖK (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Tek 0000-0003-4756-667X

Yusuf Özgül 0000-0003-1320-4777

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tek, M., & Özgül, Y. (2022). 2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1799-1825. https://doi.org/10.17679/inuefd.1060559
AMA Tek M, Özgül Y. 2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi. INUEFD. Aralık 2022;23(3):1799-1825. doi:10.17679/inuefd.1060559
Chicago Tek, Mehtap, ve Yusuf Özgül. “2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 3 (Aralık 2022): 1799-1825. https://doi.org/10.17679/inuefd.1060559.
EndNote Tek M, Özgül Y (01 Aralık 2022) 2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 3 1799–1825.
IEEE M. Tek ve Y. Özgül, “2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi”, INUEFD, c. 23, sy. 3, ss. 1799–1825, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1060559.
ISNAD Tek, Mehtap - Özgül, Yusuf. “2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/3 (Aralık 2022), 1799-1825. https://doi.org/10.17679/inuefd.1060559.
JAMA Tek M, Özgül Y. 2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi. INUEFD. 2022;23:1799–1825.
MLA Tek, Mehtap ve Yusuf Özgül. “2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 3, 2022, ss. 1799-25, doi:10.17679/inuefd.1060559.
Vancouver Tek M, Özgül Y. 2010-2020 Yılları Arasında Tr Dizin İndeksli Dergilerde Yayınlanmış Müzik Eğitimine Yönelik Makalelerin Tematik Açıdan Değerlendirilmesi. INUEFD. 2022;23(3):1799-825.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.