Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA'ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 1461 - 1481, 31.12.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1142125

Öz

Küresel bir sorun haline gelen pandeminin olumsuz etkilerinden hayatın diğer alanları gibi eğitim öğretim alanı da etkilenmiştir. Dolayısıyla bu alanda birtakım değişim ve dönüşümler yaşanmıştır. Bu değişim ve dönüşümlerden bir tanesi formal eğitimin mümkün olmadığı durumlarda öğretmenlerin ve öğrencilerin ücretsiz ulaşabileceği bir eğitim platformu olan “EBA (Eğitim Bilişim Ağı) dır.” Bu araştırmanın amacı, görsel sanatlar öğretmenlerinin EBA’ya ilişkin algı düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışma nicel araştırma türünde genel tarama modeliyle yapılmıştır. Tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak tespit edilen katılımcılardan oluşan çalışma, Diyarbakır ilindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan yüz sekiz görsel sanatlar öğretmenini kapsamaktadır. Veriler, görsel sanatlar öğretmenlerinin EBA’ya ilişkin algılarının belirlenmesinde “EBA Algı Ölçeği” kullanılarak ortaya koyulmuştur. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde SPSS 24.0 paket programı, T, Kruskal-Wallis H ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin cinsiyet, kıdem yılı, sınıf mevcudu, lisansüstü ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenleri ile EBA’ya ilişkin algıları arasında anlamlı farlılık olmadığı; görev yeri değişkeni ile EBA’ya ilişkin algıları arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında öğretmenlerin genel olarak altyapı ve donanım yetersizliği ile karşılaştığı, EBA platformundaki ders içeriklerini karmaşık buldukları ve ders içeriklerinin zenginleştirilmesi gerektiğini düşündüğü görülmektedir. Araştırma sonuçları ekseninde bazı önerilere de yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Ak, M., Şahin, L., & Çiçekler, A. N. (2020). Kovid-19 genel bakış açısından İstanbul Üniversitesi uzaktan eğitim uygulamalarına bir bakış açısıyla. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(2), 889-930.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Arimitsu, T. (1982). The Suzuki method of instruction applied to art education for young children in America (Doctoral thesis). Texas Tech University, Texas, USA.
  • Atak, H. (2011). Örneklem seçimi. Ö. Çokluk (Ed.), Araştırma yöntemleri içinde (s. 201-227). Ankara: Edge Akademi.
  • Aydoğan, Ş. (2016). EBA destekli öğretimin 4. sınıf öğrencilerinin “ısı-sıcaklık” ve “erime-çözünme” konularında kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’na yönelik farkındalık düzeyleri ve tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak, Türkiye.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, Ö. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 6. sınıf coğrafya konularının öğretilmesinde EBA’dan (Eğitim Bilişim Ağı) yararlanma düzeyleri ve önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, Türkiye.
  • Çavuş, H., & Yorgancı, F. K. (2020) Ortaokul matematik öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje hakkındaki görüşleri. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1272-1303.
  • DPT. (2001). 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005), 2001 Yılı Programı. Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
  • Erinç, S. M. (2009). Sanat sosyolojisine giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erman, E. (2021). Uzaktan eğitim kapsamında hazırlanan tarih dersi elektronik ders içeriklerinin tarih öğretmenleri ve ortaöğretim öğrencileri açısından değerlendirilmesi: EBA örneği (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Ezer, F., & Aksüt, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel köy kavramına ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 667-686.
  • Fidan, N. K., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Gökçe, B. (2014). Toplum bilimlerinde araştırma yöntemleri. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., & Yıldırım, F. (2013). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitimine ilişkin görüşleri. İ. Güleç, Ö. E. Akgün, & M. Bayrakçı (Eds.), VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 145-152). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Gören, S. Ç., Gök, F. S., Yalçın, M. T., Göregen, F., & Çalışkan, M. (2020). Küresel salgın sürecinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesi: Ankara örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 69-94.
  • İlhan-Çakır, A. (2003). Sınıf öğretmeni yetiştirme programları ve sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 13-24.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 505-527.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar, Türkiye.
  • Karamustafaoğlu, O., Aydın, M., & Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin ögrenci kazanımlarına etkisi: Basit harmonik hareket örneği. Turkısh Online Journal of Educational Technology, 4(4), 67-81.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 84, 39-66.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Keleş, E., Dündar-Öksüz, B., &, Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH Projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 353-366.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta eğitim: görmek, öğrenmek, yaratmak (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Munro, B.H. (2004). Statistical methods for health care research (5th Edition). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Özmen, B. (2017). Farklı ülkelerin öğretim programlarında teknoloji entegrasyonu. Y. Koçak-Usluel (Ed.), Farklı yanlarıyla eğitimde bit entegrasyonu içinde (s. 61-91). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Özsoy, V. (1998). Yetmiş beşinci yılda sanat eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 139, 58-65.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, B. H., & Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet, pc ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH Projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(3), 1799-1822.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1997). Personel yönetimi: Politika ve yönetsel teknikler (8. Baskı). Bursa: Rota Ofset Yayınevi.
  • Sezer, B. (2016). Teknoloji yoğun ortamlar için bir elektronik performans destek sisteminin tasarımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Şengül, E. (2006). Teknolojinin görsel sanatlarda kullanımı ve sanat eğitimine katkısı (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Şireci, M. (2020). Öğretmenlerin EBA tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş, Türkiye.
  • Taş, U. (2007). Türkiye’de Kalkınma Planları ışığında eğitimin kalkınmadaki rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Türker, A., & Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 1, 323-342.
  • Ünal, E., & Bulunuz, N. (2020). Covid-19 salgını döneminde yürütülen uzaktan eğitim çalışmalarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi ve sonraki sürece ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1) 343-369.
  • Varış, F. (1973). Türkiye’de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
  • Yılmaz, E. M., & Bilici, S. (2015). Görsel sanatlar öğretmenlerinin kullandıkları öğretim teknolojileri ve materyalleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 51-65.
  • Yılmaz, Z. A. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin FATİH Projesi ve akıllı tahta hakkındaki görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 71-83.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Güneş 0000-0001-9120-4321

Münire Meral Yağçı Turan 0000-0002-3453-6220

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güneş, D., & Yağçı Turan, M. . M. (2022). Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1461-1481. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142125
AMA Güneş D, Yağçı Turan MM. Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi. INUEFD. Aralık 2022;23(3):1461-1481. doi:10.17679/inuefd.1142125
Chicago Güneş, Demet, ve Münire Meral Yağçı Turan. “Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 3 (Aralık 2022): 1461-81. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142125.
EndNote Güneş D, Yağçı Turan MM (01 Aralık 2022) Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 3 1461–1481.
IEEE D. Güneş ve M. . M. Yağçı Turan, “Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi”, INUEFD, c. 23, sy. 3, ss. 1461–1481, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1142125.
ISNAD Güneş, Demet - Yağçı Turan, Münire Meral. “Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/3 (Aralık 2022), 1461-1481. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142125.
JAMA Güneş D, Yağçı Turan MM. Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi. INUEFD. 2022;23:1461–1481.
MLA Güneş, Demet ve Münire Meral Yağçı Turan. “Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 3, 2022, ss. 1461-8, doi:10.17679/inuefd.1142125.
Vancouver Güneş D, Yağçı Turan MM. Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin EBA’ya (Eğitim Bilişim Ağı) Yönelik A|gılarının İncelenmesi. INUEFD. 2022;23(3):1461-8.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.